Autobus –
pojazd samochodowy
fabrycznie wyposażony w więcej niż 9 miejsc (wg polskich przepisów), łącznie z miejscem dla kierowcy. Autobus przystosowany jest do przewozu pasażerów i ich bagażu. Może mieć jeden lub dwa pokłady, może ciągnąć przyczepę bagażową.
Historia konstrukcji
Poprzednikami autobusów w drogowym transporcie pasażerskim były
dyliżanse
i
omnibusy
ciągnięte przez konie. W niektórych krajach (
Wielka Brytania
i
Francja
) już w
XIX wieku
rozpowszechniły się także omnibusy o
napędzie parowym
, jednak konieczność wożenia dużych masowo i objętościowo zapasów wody oraz paliwa nie sprzyjały rozwojowi konstrukcji tych pojazdów. W Anglii w
1865
rozwój parowych omnibusów zablokowała tzw.
ustawa o czerwonej fladze
(Red Flag Act), praktycznie zakazująca ich używania.
Wynalezienie
silnika spalinowego
pod koniec XIX wieku umożliwiło powstanie omnibusów spalinowych – czyli autobusów (auto - sam, bus - końcówka łacińskiego przypadku ze słowa omnibus = dla wszystkich, dosłownie - wszystkim). Pierwsze konstrukcje (pierwotna nazwa Atomobil-Omnibus, następnie Auto-Omnibus) powstały w firmie
Benz
na początku jej istnienia i w
1895
roku podjęły komunikację w Niemczech. Pierwsze autobusy powstawały przez zabudowę kabiny pasażerskiej na podwoziu
samochodu ciężarowego
i były napędzane silnikami o zapłonie iskrowym. Trzecia - po fabrykach Daimlera i Benza - niemiecka fabryka pojazdów silnikowych,
Stoewer
w Szczecinie była pierwszą fabryką autobusów[1] sensu stricto. Produkcję rozpoczęto tam w latach
1899
-
1900
. Wykonywano wtedy m.in. podwozia na eksport, karosowane w miejscu dostarczenia.
Od okresu międzywojennego coraz szerzej stosowano silniki o zapłonie samoczynnym (
Diesel
). Już w
latach 20. XX wieku
budowano autobusy z jedną kabiną pasażerską (pierwsze konstrukcje miały osobne stanowisko kierowcy). Powstanie
nadwozi samonośnych
w latach 20. XX w. w
trolejbusach
, a 30. - w samochodach dostawczych umożliwiło ich zastosowanie w autobusach, co uczyniła firma
Chausson
w
1942
. Autobusy te po wojnie jeździły m.in. w
Warszawie
.
Potrzeba zwiększenia zdolności przewozowej przyczyniła się do budowy pierwszych konstrukcji wieloosiowych (w tym przegubowych) i piętrowych, a także stosowania
przyczep
autobusowych. Od lat 50. XX wieku, ze względu na intensywną politykę budowy darmowych dróg przez państwa rozwinięte, autobusy zastępowały często koleje lokalne.
W tym czasie autobusy zaczęły wyróżniać się konstrukcyjnie od budowy innych pojazdów drogowych tj. w miejsce klasycznego układu napędowego (silnik umieszczony z przodu, napędzane koła tylne) zaczęto stosować coraz częściej silnik umieszczony z tyłu lub pod podłogą. Stosowano jednak wspólne kadłuby dla wersji lokalnych i miejskich oraz dalekobieżnych i turystycznych (
Ikarus 260
jest tego ostatnim przykładem). W autobusach stosowanych w ruchu lokalnym upowszechniły się drzwi automatycznie otwierane przez kierowcę. Ze względów bezpieczeństwa, stopniowo zaniechano również stosowania przyczep na rzecz autobusów przegubowych.
Problemem było tu obniżenie podłogi w związku z występowaniem ciągniętej przyczepy (stosowano m.in. silnik podpodłogowy - dotychczas w
Ikarusie
). Przełomem było zastosowanie przez firmę
Mercedes-Benz
urządzenia przeciw wężykowaniu, co umożliwiło umieszczenie silnika z tyłu - w przyczepie i niskiej podłogi. Człon tylny pcha człon przedni.
W konstrukcji autobusów turystycznych, w odróżnieniu od dalekobieżnych autobusów komunikacji publicznej, powszechnie stosowano duże, panoramiczne okna i przeszklone dachy. W autobusach dalekobieżnych oraz turystycznych (zwanych autokarami) zaczęto stosować toalety o zamkniętym obiegu i
klimatyzację
, co zbliżyło komfort podróżowania nimi do jazdy pociągiem. Autokary wyposażane są ponadto powszechnie w instalację nagłaśniającą, barek, możliwość projekcji filmów.
W latach 60. XX w. powstały konstrukcje polepszające widoczność w
autobusach miejskich
- świetliki w dachu, a następnie jego podniesienie w celu powiększenia okien (
Chausson
). Po
1970
w konstrukcji autobusów miejskich zarysowała się tendencja do obniżania podłogi, aby ułatwić wsiadanie osobom o ograniczonej zdolności poruszania się i przyspieszyć wymianę podróżnych na przystankach. Rozwiązania te znane były wcześniej w
tramwajach
.
Od początku lat 90. XX wieku, ze względu na dużą rolę silników spalinowych w zanieczyszczeniu środowiska, stosuje się coraz bardziej rygorystyczne normy emisji
spalin
, a przedsiębiorstwa transportowe coraz częściej kupują autobusy napędzane mniej szkodliwym gazem ziemnym (
CNG
, ostatnio również biogazem i
LNG
). W rozwiniętych krajach Europy zachodniej coraz wyraźniejszy jest również trend powrotu w obszarach silnie zurbanizowanych do bardziej ekologicznych
tramwajów
. Wprowadza się również autobusy o
napędzie hybrydowym
.
W krajach Ameryki Południowej od dawna stosowane są autobusy o długości przekraczającej 18 metrów. Mogą one mieć dwa przeguby i długość blisko 25 metrów. Ta tendencja pojawia się również w niektórych aglomeracjach w krajach europejskich, na liniach o dużym obciążeniu. Powstały m.in. takie autobusy jak
Mercedes-Benz CapaCity
czy
MAN Lion's City GXL
. Dodatkową zaletą jest zmniejszenie zapotrzebowania na kierowców, wadą trudności w manewrowaniu w ciasnych centrach miast.
Autobusy w Polsce
W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach
Ursus
. Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np.
Leyland
) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem).
Po
1945
produkcja autobusów rozwinęła się w
Jelczu
i
Sanoku
. W
Jelczu
budowano przede wszystkim pojazdy duże na licencji zagranicznej (czechosłowacka
Škoda 706
, później francuski
Berliet
, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem
Ikarusa 260
).
Sanocka
wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów
San
, później bardzo udany
Autosan H9
).
Nową polską marką jest
Solaris Bus & Coach
, fabryka tworząca nowoczesne autobusy, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy
Neoplan
. Z kolei
Fabryka Autobusów Solbus
, rozpoczynająca produkcję od modeli licencyjnych czeskiej firmy
SOR Libchavy
, obecnie oferuje jedynie modele własnej konstrukcji. Wprowadza również nowości w postaci autobusów zasilanych gazem
LNG
.
Autobusy całkowicie niskopodłogowe z silnikiem w zabudowie wieżowej w tylnym narożniku nadwozia stały się standardem w segmencie miejskim.
W nadwoziach autobusowych montowane są również
trolejbusy
(Chausson-Vetra,
Solaris Trollino
,
Jelcz 120MT
,
Mercedes-Benz O405N
). Przez wiele lat były one przeważnie osobnymi konstrukcjami.
Rodzaje autobusów
- ze względu na przeznaczenie:
- autobusy komunikacji publicznej:
- lokalne
-
miejskie
- tradycyjne (miejskie na
olej napędowy
i nowoczesne na
gaz ziemny
- CNG lub LNG, hybrydowe oraz całkowicie elektryczne zasilane z akumulatorów [2][3])
-
trolejbusy
(zasilany
prądem
)
-
duobusy
(nowoczesne, zasilane dwoma źródłami energii: silnikiem elektrycznym pobierającym energię z sieci trakcyjnej i silnikiem spalinowym)
- podmiejskie
- międzymiastowe
-
dalekobieżne
-
turystyczne
(autokar)
-
szkolne
- autobusy lotniskowe (o ograniczonej liczbie miejsc siedzących i powiększonej liczbie i szerokości drzwi)
- specjalne (np.
policyjne
, dla Służby Więziennej, Straży Granicznej,
strażackie
,
medyczne
, itp.)
- ze względu na rozmiary
-
mikrobus
(autobus w nadwoziu samochodu dostawczego)
- klasa mini, tzw. minibus (mały autobus, <7 m długości)
- klasa midi, tzw. midibus (średniej wielkości autobus, 7–10 m długości)
- klasa maxi (duży autobus, 10–12 m długości)
- klasa mega (autobus wieloosiowy, zwykle ponad 15 m długości)
- ze względu na konstrukcję nadwozia
- ze względu na wysokość podłogi
-
niskopodłogowy
(wejście bez stopni, podłoga na spodzie nadwozia, do 35 cm nad poziomem jezdni)
-
średniopodłogowy
(jeden stopień wejściowy, podłoga na poziomie ok. 36 - 75 cm nad poziomem jezdni)
-
wysokopodłogowy
(dwa lub więcej stopni wejściowych, podłoga na poziomie od 76 cm wzwyż nad poziomem jezdni)
- wysokopokładowy (podłoga na poziomie ponad 100 cm nad poziomem jezdni, osobny dolny pokład przeznaczony na luki bagażowe, konstrukcja typowa dla autobusów dalekobieżnych i turystycznych)
-
niskowejściowy
(częściowo niskopodłogowy – najczęściej w przedniej części, a w tylnej wysokopodłogowy)
Marki autobusowe
Współczesne
Historyczne
Przypisy
Literatura
- Grochowiak R., Molewicz M., Autobusy komunikacji miejskiej w Szczecinie 1928-2008, Wyd. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2008.
Polskie marki autobusów
Linki zewnętrzne