Balet
BaletBalet "Dziadek do orzechów" Termin balet posiada kilka powiązanych z sobą znaczeń: - rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest
taniec
wykonywany przez tancerzy według choreografii z towarzyszeniem
muzyki
, na tle dekoracji;
- zespół baletowy (na przykład balet Teatru Wielkiego, obecnie Polski Balet Narodowy);
- utwór muzyczny napisany specjalnie dla widowiska baletowego;
- całokształt sztuki baletowej danej epoki lub kraju (na przykład: balet romantyczny, balet polski).
Historia baletuHistoria baletu jest zaledwie fragmentem historii
tańca
obejmującym czasy nowożytne i odnosi się głównie do kultury europejskiej. Przyjęto dość umownie, że za początek nowego okresu tańca widowiskowego uważać należy wystawienie w
Paryżu
15 października
1581
r. baletu dworskiego pod tytułem "Circe - Ballet Comique de la Reine " - Balet komiczny królowej. Przymiotnik komiczny wówczas oznaczał element dramatyczny, rozwijający jeden temat. Reżyserem widowiska był
Włoch
Baldassarino do Belgiojoso, który później przyjął nazwisko Balthasara de Beaujoyeulx. Balet powstał z renesansowych
maskarad
karnawałowych i z
triumfów
, popularnych we Włoszech, które przerodziły się w widowiska dworskie złożone z recytatywu, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Od początku
XV w.
krystalizuje się specyficzny styl włoski, a jego najwybitniejszymi przedstawicielami są:
Domenico da Piacenza
i jego dwaj uczniowie:
Antonio Cornazzano
i Guglielmo Ebreo. Ten ostatni wydał Rozprawę o sztuce tańczenia. W
1489
roku w Tortonie odbył się ślub księcia
Mediolanu
, Galeazzo Viscontiego z Izabellą Aragońską. Z tej okazji Bergonzio di Botta przygotował dla dworu uroczyste interludium oparte na temacie wyprawy
Jazona
i Argonautów po złote runo. Można uznać to przedstawienie za pierwsze widowisko baletowe. Na francuski dwór balet zawitał dzięki Katarzynie Medycejskiej. Mylnie za pierwsze baletowe widowisko uznaje się wystawione przez nią w
1581
roku
Le Ballet Comique de la Reyne
(Komiczny Balet Królowej). Między XVI a XVII w. balet przybrał formę widowiska o treści mitologicznej, wykonywanego przez dworzan. W XVIII w. powstała opera baletowa, w której przeważały nad partiami śpiewanymi partie tańczone, wykonywane przez zawodowych tancerzy (Marie Camargo, A i G. Vestris). Przełomową datą w kształtowaniu się baletu zawodowego był
1661
rok, w którym Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca. Oderwanie się baletu od opery nastąpiło głównie dzięki działalności J.G. Noverre'a, który w 2 połowie XVIII w. stworzył balet d'action (dramat baletowy). Inni reformatorzy działający we Włoszech (S. Vigano,
C. Blasis
) ukształtowali podstawy stylu romantycznego. W
1832
choreograf
Filippo Taglioni
stworzył pierwszy romantyczny balet
Sylfida
. Głównym dziełem epoki stał się inny balet,
Giselle
, dominował wtedy głównie taniec kobiecy. Za największe primabaleriny epoki uznano:
Marię Taglioni
, Carlottę Grisi i Fanny Elssler, a za największego tancerza i choreografa
J. Perrot'a
. W drugiej połowie
XIX wieku
nowym centrum sztuki baletowej stała się
Rosja
.
Marius Petipa
stworzył tam balet-divertissement, klasyczny dziś typ baletu o ustalonej budowie, do takich należą schoreografowane przez niego
Jezioro łabędzie
(częściowo, gdyż akty romantyczne, tj. II i IV, są autorstwa Lwa Iwanowa) i
Śpiąca królewna
Piotra Czajkowskiego
. Przeciw zrutynizowaniu tańca baletowego wystąpiła na początku XX w.
Isadora Duncan
. Skostniałe schematy tradycyjnego baletu zreformował
Michaił Fokin
. W swych choreografiach
Ognistego ptaka
i
Pietruszki
do muzyki I. Strawińskiego, wystawionych przez zespół
Ballets Russes
. Najwybitniejszymi tancerzami epoki byli
Anna Pawłowa
,
Wacław Niżyński
,
Matylda Krzesińska
,
Tamara Karsawina
. W drugiej połowie XX w. duże znaczenie dla rozwoju współczesnego baletu miała działalność
M. Béjarta
i R. Petit. Zobacz też- Sztuki baletowe,
-
choreografowie
,
-
balet polski
,
-
polskie teatry operowe
,
-
europejskie teatry operowe
,
-
interludium
,
intermedium
,
intermezzo
,
-
libretto
,
-
a solo
,
-
metrum
,
-
taniec klasyczny
,
-
pas de deux
,
pas de quatre
,
pas de caractere
,
-
Stanisław Moniuszko
,
Piotr Czajkowski
,
Marius Petipa
,
Domenico da Piacenza
,
Joanna Bruzdowicz
.
Bibliografia- Arnold Haskel – Balet (PWM)
- G.B.L. Wilson – A dictionary of Ballet (Penguin Books)
- Janina Pudełek – Z historii baletu (C.O.M.U.K.)
- Luigi Rossi – Storia del Balletto (Universale Cappelli)
- Irena Turska – Przewodnik baletowy (PWN)
- Mała encyklopedia muzyki – (PWN)
- Il Baletto. repertorio del teatro di danza dal 1581 – red. Mario Pasi (Arnoldo Mondadori)
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Balet":
Sztuka
...
Janusz Józefowicz
coraz bliżej
1985
:
C.K. Dezerterzy
jako żołnierz
1985
: Pewnego letniego dnia
1986
:
Bohater roku
jako Baletmistrz Kajtek
1987
:
Trójkąt Bermudzki
jako kumpel z wieczoru kawalerskiego
1988
:
Nowy Jork, czwarta ...
Boris Blacher
w Berlinie,
1953
został jej prezesem.Boris Blacher napisał m.in. 14 oper, 9 Baletów, koncerty na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, trąbkę i klarnet, oraz symfonie, ...
Musical
...
Stanisław Moniuszko
...
Balet
Balet "Dziadek do orzechów"Przedstawienie Baletu przed
Henrykiem III
w Luwrze
Wacław Niżyński
w ...
1938
...
Halka (opera)
Video)Halka (S. Moniuszko) - Światowa premiera na DVD. Opera w 4 aktach. Balet, Chór i Orkiestra
Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
, dyrygent: Antoni Wicherek. ...
Teatr
...
Orfeusz
opera Les malheurs d'Orphée (1924)
Ernst Krenek
opera Orpheus und Eurydike (1926)
Igor Strawiński
Balet Orpheus (1948)
Pierre Henry
i
Pierre Schaeffer
Orphee 53, " opera konkretna" ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Balet":
010. Odmiana czasowników mieszanych (plansza 6)
height=380 width=770 >
Wir kennen ... - Znamy ...
das Ballett
- Balet
das Tal
- dolinę
...
039. Wiedeń - część 2 (plansza 2)
kapelmistrzem i kompozytorem. Skomponował około 20 operetek,
500 walców, polek i jeden Balet.
Jan Strauss uzyskał miano Król Walca. Jego najsłynniejszym walcem jest „Nad ...
135 Nauka, technika i kultura przełomu XIX i XX wieku (plansza 18)
ludowe, jak i wykorzystywanie legend narodowościowych jako główny wątek oper i przedstawień Baletowych.
...
|