Biskup (
łac.
episcopus z
gr.
ἐπίσκοπος episkopos: nadzorca, opiekun) – w
Kościołach chrześcijańskich
duchowny
o najwyższych
święceniach
, urząd kościelny.
Już w
Nowym Testamencie
można doszukać się zróżnicowania w posługach hierarchii pierwszych wspólnot chrześcijańskich.
Apostołowie
już posiadali bowiem wyraźnie swych pomocników, kształconych na zastępców. W poł.
II wieku
ustalono, że
sukcesja apostolska
realizuje się w kolegium biskupów. W ten sposób już w tych wczesnych czasach utrwalił się potrójny model
święceń
(
diakoni
,
prezbiterzy
, biskupi). Regułą stało się, że w każdym lokalnym Kościele powinien być jeden i tylko jeden biskup. W ten sposób rodziła się już wówczas koncepcja terytorium kanonicznego. W II w. rodziła się kolegialna odpowiedzialność biskupów za cały Kościół, która znajdzie swe pełne urzeczywistnienie w
synodach
i
soborach
powszechnych. W czasach cesarza
Konstantyna
i pierwszych istotnych
synkretyzmów
doby chrystianizacji imperium, prezbiterów zaczęto nazywać
kapłanami
(łac. sacerdos). Biskupi natomiast zaczynali pełnić funkcję coraz bardziej administracyjno-jurysdykcyjne.
Herb biskupów rzymskokatolickich, na taśmie, pod tarczą herbową, znajduje się motto biskupa
Pierwszych biskupów powoływali apostołowie, następnie – przez wybór – duchowni i świeccy z danego Kościoła lokalnego, przy aprobacie Kościołów sąsiedzkich. Dopiero w dalszych wiekach wybór zatwierdzał
metropolita
. Od
IV wieku
władza świecka, cesarska, zaczęła wpływać na obsadę tych stanowisk duchownych.
Na Zachodzie dopiero w czasach walki o
inwestyturę
władza kościelna odzyskała pełny wpływ na nominacje biskupie. Wybory jednak przechodziły do przeszłości, w
XII wieku
sobory wykluczyły z grona wyborców osoby
świeckie
, a pod koniec XIII i w XIV wieku papieże zarezerwowali sobie prawo mianowania biskupów. W średniowieczu i czasach nowożytnych (zobacz
Sobór trydencki
) Kościół rzymskokatolicki podkreślał kapłańskie święcenia jako fundament duchowieństwa. Ze święceniami biskupimi wiązał raczej pewne przywileje natury jurysdykcyjnej. Dopiero w ostatnich stuleciach teologia podkreślała następstwo apostolskie biskupów i ich szczególną rolę w prowadzeniu Kościoła lokalnego oraz współuczestniczeniu w Kościele soborowym.
Na Wschodzie forma wyboru była mniej istotna, gdyż podkreślano, iż to sam
Bóg
dokonuje tego wyboru. Kładziono natomiast nacisk na formę instalacji i
sakrę
. Teologia prawosławna również nie wysuwa biskupiej funkcji rządzenia na pierwszy plan, mówiąc raczej o nauczaniu, uzdrawianiu i jednoczeniu. Biskup w prawosławiu jest też w dużo mocniejszym stopniu szafarzem
eucharystii
i
święceń
, inni kapłani mogą wykonywać to jedynie w imieniu i za pozwoleniem biskupa. W
Kościołach Wschodnich
już w
VI wieku
została wprowadzona zasada
równouprawnienia
wszystkich biskupów, którzy wraz z
diecezją
reprezentują Kościoły lokalne. Do biskupów zwykło się zwracać się per "ekscelencjo".
Biskupi w tradycji sukcesji apostolskiej
W głównych tradycjach chrześcijańskich biskupi są uważani za kontynuatorów misji
apostołów
. Na tym polega ich główna teologiczna funkcja. Aby biskup był następcą apostołów musi zostać
wyświęcony
w sposób ważny, czyli przez nałożenie rąk przynajmniej jednego biskupa wyświęconego w sposób ważny. Tradycja katolicka wymaga, by na ręce nakładało przynajmniej trzech biskupów, a prawosławna dwóch. Na tym polega funkcjonowanie
sukcesji apostolskiej
, że pomiędzy danym biskupem a apostołami jest nieprzerwany ciąg ważnych święceń. Sukcesję apostolską zachowały Kościoły
katolicki
,
prawosławny
, zdecydowana większość Kościołów wschodnich,
Kościoły starokatolickie
oraz
kościół anglikański
i w pewnym stopniu
luterański
(co bywa jednak podważane – acz
Kościół Szwecji
zachował pełną sukcesję apostolską). Wytyczne jakich udzielił
Paweł Apostoł
biskupom są następujące: "jeśli ktoś dąży do biskupstwa, pożąda dobrego zadania. Biskup więc powinien być nienaganny, mąż jednej
żony
, trzeźwy, rozsądny, przyzwoity, gościnny, sposobny do nauczania, nieprzebierający miary w piciu wina, nieskłonny do bicia, ale opanowany, niekłótliwy, niechciwy na grosz, dobrze rządzący własnym
domem
, trzymający
dzieci
w uległości, z całą godnością. Jeśli ktoś bowiem nie umie stanąć na czele własnego
domu
, jakżeż będzie się troszczył o Kościół Boży?" (1 List do Tymoteusza 3:1-5,
Biblia Tysiąclecia
).
Biskupi w innych tradycjach
W
protestantyzmie
i wielu innych Kościołach chrześcijańskich nie istnieje jednolita wykładnia teologicznej roli i natury biskupa. Wiele wspólnot protestanckich odrzuca w całości urząd biskupi (w rozumieniu katolickim), zastępując go
starszym zboru
bądź
radą starszych
. Wśród pozostałych protestantów część widzi w biskupstwie najwyższy stopień święceń, a część przyjmuje, że jest to jedna z równoważnych trzech posług tego samego urzędu duchownego. W tradycji protestanckiej biskup nie jest mianowany, lecz wybierany przez organ reprezentujący dany Kościół lokalny.
Biskupka
Forma żeńska biskupa występuje jako urząd m.in. w
Kościołach
:
metodystycznych
,
starokatolickich
,
anglikańskich
,
luterańskich
,
kalwińskich
, a także w
Kościele Adwentystów Dnia Siódmego
w postaci urzędu
starszego zboru
obsadzonego przez kobietę. W
Polsce
tytuł biskupek (kustoszek) noszą dwie siostry z
Kościoła Katolickiego Mariawitów
:
Hanna Maria Rafaela Woińska
oraz
Damiana Maria Beatrycze Szulgowicz
. Pierwszą polską biskupką była
Izabela Wiłucka
z
Kościoła mariawitów
, która następnie przyjęła tytuł
arcykapłanki
.
Zobacz też
- Stopnie biskupie (święceń hierarchicznych):
- Funkcje biskupie:
- Godności biskupie:
Linki zewnętrzne