Pierwszy samolot Boeinga, B & W Seaplane
Boeing Company – amerykański
koncern
lotniczy i kosmiczny, którego dwa najważniejsze działy stanowią: Boeing Integrated Defense Systems, odpowiedzialny za produkcję wojskową i kosmiczną, oraz Boeing Commercial Airplanes, zajmujący się rynkiem samolotów cywilnych. Główna siedziba:
Chicago
, najważniejsze zakłady produkcyjne:
Everett
w pobliżu
Seattle
.
Boeing produkuje różne typy
samolotów
i
śmigłowców
, przeznaczonych zarówno dla wojska jak i służb cywilnych. Uczestniczy w programach badania
kosmosu
, produkując zespoły i podzespoły do
rakiet nośnych
,
sztucznych satelitów
i
statków kosmicznych
.
Jest spółką akcyjną, notowaną na
Nowojorskiej Giełdzie (NYSE)
od
5 sierpnia
1934
roku[2].
Historia firmy
Początki
William Edward Boeing (z lewej)
Firma została założona w
1916
w Seattle pod nazwą Pacific "Aero Products Co". Nazwa, nadana rok później "Boeing Airplane Company", pochodzi od nazwiska współzałożyciela –
Williama E. Boeinga
. Pierwszym samolotem wyprodukowanym przez firmę był niewielki
wodnosamolot
treningowy Boeing Model 1 znany również pod oznaczeniem B & W Seaplane. Samolot został zaprojektowany wspólnie przez Boeinga i oficera
US Navy
Conrada Westervelta. Pierwszym samolotem sygnowanym nazwą Boeinga był wodnosamolot Boeing Model 2 znany również pod oznaczeniem Boeing Model C. Maszyna w
1917
roku została zakupiona przez amerykańską marynarkę w liczbie 50 sztuk. Po zakończeniu
I wojny światowej
, Boeing konstruował nowe samoloty, m.in.
łodzie latające
, samoloty pocztowe,
samoloty treningowe
,
myśliwskie
, które eksportował m.in. do
Kanady
. Pierwszym samolotem wytwórni powstałym z myślą o przewozach pasażerskich był Boeing Model 6, znany również pod oznaczeniem B-1. Maszyna mogła przewozić pilota, dwóch pasażerów i ładunek poczty. Co raz większą wagę przykładano do transportu cywilnego. W
1927
Boeing założył
linie lotnicze
nazwane Boeing Air Transport, które uruchomiły regularne połączenie
Chicago
–
San Francisco
. Były to również pierwsze linie lotnicze, które na pokładach swoich samolotów obok pilotów zatrudniły również personel pokładowy – stewardesy. Firma nabywała również inne firmy z branży lotniczej. W 1929 roku Boeing kupił Pratt and Whitney (wówczas był to producent samolotów). Powstał wówczas koncern United Aircraft and Transport. Ustawa antytrustowa z czerwca roku
1934
zakazała jednak działania takich korporacji i koncern podzielono na trzy działy, w tym: Boeing Airplane Company oraz
United Airlines
. Założyciel firmy załamany tym faktem postanowił sprzedać swoje udziały i wycofał się z biznesu lotniczego.
5 sierpnia
1934
akcje Boeinga zadebiutowały na giełdzie. Firma inwestowała w nowe technologie, jako pierwsza na amerykańskim rynku producentów lotniczych zastosowała w swoich samolotach konstrukcje ze spawanych stalowych ram, które w latach 30. zastąpiono profilowanymi elementami metalowymi. W
1930
powstały pierwsze
jednopłatowe
samoloty Boeinga: Monomail, przeznaczony do przewozu towarów i poczty, myśliwski P-26 Peashooter, rok później pierwszy bombowiec B-9. W
1934
rozpoczęto pracę nad czterosilnikowym bombowcem XB-15, a później Modelem 299, pierwowzorem późniejszego
B-17 Flying Fortress
. Wykorzystując doświadczenia zdobyte przy konstrukcji dużych samolotów, na zamówienie linii lotniczych
Pan Am
zbudowano łódź latającą zdolną pokonywać trasy transatlantyckie.
Boeing 314 Clipper
, największy samolot pasażerski swoich czasów, mogący zabrać na pokład 90 pasażerów, odbył pierwszy lot w czerwcu
1938
.
II wojna światowa
W czasie
II wojny światowej
zakłady produkowały głównie samoloty bombowe: B-17 i
Boeing B-29 Superfortress
. Większość zatrudnionych stanowiły kobiety. Zaprojektowane przez Boeinga bombowce powstawały, w ramach wojennej kooperacji, również w innych wytwórniach, m.in.: Lockheeda, Douglasa, Bella. Jeszcze podczas trwania wojny, w 1943 roku rozpoczęto projekt, którego rezultatem była budowa bombowca
Boeing B-47 Stratojet
. Pod koniec wojny macierzyste zakłady Boeinga zatrudniały 45 tysięcy ludzi.
Okres powojenny
Siedziba główna Boeing Company w Chicago
Samoloty pasażerskie
|
Boeing 747, flagowy samolot pasażerski Boeinga (na zdjęciu model 747-200 linii El Al) |
Boeing 747
, flagowy samolot pasażerski Boeinga (na zdjęciu model 747-200 linii
El Al
)
|
Boeing 737-4Q8 w barwach Air Polonia |
Boeing 737-4Q8 w barwach
Air Polonia
Po zakończeniu wojny i spadku zapotrzebowania na samoloty bombowe, firma zmuszona była ograniczyć zatrudnienie i zwolnić ok. 70 000 pracowników. Luksusowy samolot pasażerski
Boeing 377 Stratocruiser
, zbudowany w oparciu o transportowego
Stratofreightera
, zbudowany w ponad 50 egzemplarzach, nie spełnił oczekiwań finansowych firmy. Sytuację ratowała sprzedaż bombowców, lub samolotów z nich się wywodzących, przerobionych na samoloty transportowe i
latające cysterny
(KC-97 Stratotanker).
W drugiej połowie lat 40. firma zaczęła wkraczać w erę
samolotów odrzutowych
. Ważną konstrukcją był
B-47 Stratojet
, zbudowany w oparciu o niemieckie doświadczenia z okresu II wojny. Pomiędzy
1947
a
1956
wyprodukowano ponad 2000 egzemplarzy tego wielosilnikowego bombowca. Jego następcą stał się
B-52 Stratofortress
, oblatany w
1952
, używany w amerykańskim lotnictwie do dziś. W latach 60., dzięki zakupowi firmy Vertol, Boeing stał się producentem helikopterów:
CH-47 Chinook
i
CH-46 Sea Knight
, używanych przez oddziały armii, marynarki i
marines
.
Również w 1952 zaprojektowano Model 367-80 (Dash 80), którego rozwinięciem stały się samoloty:
KC-135 Stratotanker
– pierwszy powietrzny zbiornikowiec o napędzie odrzutowym, oraz
Boeing 707
, pierwszy dalekodystansowy samolot pasażerski wyprodukowany przez firmę. Dzięki tej czterosilnikowej maszynie, zdolnej przewieźć 156 pasażerów, Stany Zjednoczone stały się potentatem w produkcji samolotów pasażerskich. Jego następcami były:
B720
i
B727
. B727, trzysilnikowa maszyna przeznaczona do lotów średniodystansowych, produkowany był do
1984
i zdobył uznanie pilotów i pasażerów (do dziś lata ich około 1 300). W
1967
Boeing zbudował kolejny samolot pasażerski, krótko- i średniodystansowy – dwusilnikowy
B737
, produkowany (z licznymi modyfikacjami) do dziś.
Po zakończeniu II wojny światowej firma prowadziła badania nad napędem rakietowym i rakietami bojowymi. Owocem prób stała się naddźwiękowy pocisk przeciwlotniczy
IM-99 Bomarc
z
1955
, wyprodukowany w ilości 700 sztuk. Kolejnym był międzykontynentalny
pocisk balistyczny
LGM-30 Minuteman
, przyjęty na uzbrojenie w kwietniu 1967. Boeing włączył się w podbój przestrzeni kosmicznej, efektem tego były:
Lunar Orbiter
, który przesłał zdjęcia 99
%
powierzchni
Księżyca
(
1966
), pierwszy człon rakiety
Saturn
,
Lunar Roving Vehicle
– pojazd wykorzystany podczas trzech ostatnich misji
programu Apollo
i inne.
Na początku lat 70. sytuacja firmy pogorszyła się, związane to było z ograniczeniem programu lotów kosmicznych, zawieszenie przez rząd amerykański finansowego wsparcia naddźwiękowego odrzutowca pasażerskiego, oznaczonego jako SST (Supersonic Transport), który miał być odpowiedzią na francusko-brytyjski projekt
Concorde
'a. Dużym problemem był kryzys na rynku samolotów pasażerskich, a także opóźnienie i większe od założonych koszty produkcji nowego modelu
B747 Jumbo Jet
. Firma zwolniła prawie połowę z 80 000 swoich pracowników, próbowała inwestycji w różnych, nieraz odległych od lotnictwa działach gospodarki. Pojawienie się Jumbo Jeta (wejście do służby w 1970) zrewolucjonizowało wręcz rynek przewozów pasażerskich. Ten gigantyczny samolot produkowany jest do dziś, najnowsza wersja B747-400ER, została oblatana w 2002.
W pierwszej połowie lat 80. sytuacja ekonomiczna zaczęła się poprawiać. Samoloty produkowane przez Boeinga, a także ich militarne wersje, stały się podstawowym wyposażeniem wielu linii lotniczych i sił zbrojnych. Wzrastała liczba pasażerów, linie zgłaszały zapotrzebowanie na coraz to większą liczbę maszyn. Pojawiła się jednak konkurencja w postaci europejskiego
konsorcjum
Airbusa
, założonego w
1970
po znakomitych efektach programu Concorde. Boeing wprowadził w tym czasie nowe modele samolotów pasażerskich: średniodystansowego
B757
, oraz jego szerokokadłubowego krewniaka
B767
oraz zmodyfikowaną wersję B737.
Boeing, wykorzystując doświadczenia z okresu programu Apollo, współpracował przy budowie
promów kosmicznych
i
Międzynarodowej Stacji Kosmicznej
. To i następne dziesięciolecie przyniosło rozwój produkcji wojskowej koncernu, opracowywano (również w kooperacji) m.in.:
V-22 Osprey
, będącego krzyżówką samolotu i śmigłowca, bombowiec typu "
stealth
"
B-2
, myśliwiec
F/A-22 Raptor
, śmigłowiec
RAH-66 Comanche
, system obrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu Avanger, system antyrakietowy Roland i inne. Pojawiły się również zamówienia na remonty i modernizację dotychczas używanego wyposażenia wojskowego, m.in. B-52 i KC-135.
W
1994
wprowadził na rynek dwusilnikowego
B777
. Ten bardzo nowoczesny, zaprojektowany przy użyciu wyłącznie komputerów, samolot pasażerski uzupełniając lukę między modelami B767 i B747. Kolejna, udoskonalona wersja B737 pojawiła się w połowie lat 90.
W
1996
Boeing dokonał fuzji z działem lotniczym i obronnym firmy Rockwell International Corporation, zaś w sierpniu
1997
z
McDonnell Douglas Corporation
, w
2000
z Hughes Electronics Corporation, producentem m.in.
satelitów
, Jeppesen Sanderson Inc. i Hawker de Havilland. Efektem połączenia z McDonnell Douglasem było wprowadzenie do produkcji
B717
(
1998
), zaprojektowanego jeszcze jako MD-95, krótkodystansowego samolotu pasażerskiego dla ok. 100 pasażerów, odznaczającego się niskimi kosztami użytkowania, niskim poziomem hałasu i dużym komfortem podróżowania.
Kolejne lata nie były już tak udane dla koncernu. We znaki dawała się konkurencja ze strony Airbusa, który sukcesywnie wprowadzał nowe typy samolotów, wypierając Boeinga z rynków, na których był on praktycznie
monopolistą
. Nadzieją jest nowy samolot średniodystansowy
B787 Dreamliner
, znany również jako B7E7, który miał wejść do użytku w
2008
. Jednak z różnych powodów jego pierwszy lot testowy odbył się dopiero 15 grudnia 2009. Firma twierdzi że jeszcze przed oblataniem miała zamówień na 850 maszyn, z których każda sprzedana będzie za około 150 mln dolarów. Dużą porażką dla firmy, nie tylko finansową, ale i prestiżową, była przegrana jej projektu X-32 w konkursie na nowy samolot bojowy (Joint Strike Fighter), następcę wysłużonych już amerykańskich maszyn. Boeing został również oskarżony o szpiegostwo przemysłowe przez konkurencyjny koncern
Lockheed Martin
. Karą stało się anulowanie przez
Pentagon
kontraktów o miliardowej wartości.
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne