zapewnia hermetyczną obudowę, co pozwala na utrzymanie znacznego
nadciśnienia
(ewentualnie
podciśnienia
) w przestrzeni roboczej pomiędzy tłokiem a cylindrem
zapewnia ochronę od czynników zewnętrznych
jest jednym z głównych elementów odpowiedzialnych za gospodarkę termiczną układu.
Zastosowanie
Układ tłok-cylinder jest bardzo szeroko stosowany w technice. Do głównych zastosowań należy zaliczyć:
W konwencjonalnym
silniku spalinowym
cylinder jest
tuleją
(najczęściej wykonaną z
żeliwa
,
stali
lub
duraluminium
). W cylindrze wykonywana jest praca użyteczna poprzez spalenie w nim dawki paliwa. W
silnikach czterosuwowych
jest to jednolita tuleja (która może być integralną częścią
bloku silnika
lub być wymienną), natomiast w
dwusuwowych jednostkach
wykonane są kanały: ssący, wydechowy oraz (najczęściej dwa) przepłukujące. W silnikach chłodzonych powietrzem cylindry wykonane są z użebrowaniem zewnętrznym, aby zwiększyć powierzchię oddawania ciepła. Natomiast przy chłodzeniu cieczą wykonane są specjalne kanały, którymi ciecz krąży wokół cylidra (cylindrów).
Inne hasła zawierające informacje o "Cylinder (mechanika)":