Droga ekspresowa S3 (Polska)
Droga ekspresowa S3 (Polska)Droga ekspresowa S3 – budowana
polska droga ekspresowa
Świnoujście
–
Lubawka
o długości ok. 470 km w ciągu międzynarodowego szlaku
E65
. Przebieg drogiPoprowadzi
południkowo
od
zespołu portów morskich
Świnoujście
-
Szczecin
na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie
Gorzowa Wlkp.
i
Zielonej Góry
,
Zagłębie Miedziowe
do południowej
granicy
z
Republiką Czeską
. Za pośrednictwem linii promowych obsługiwanych przez
Terminal Promowy w Świnoujściu
zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej
Skanii
(
E65
w
Ystad
i
E22
w
Trelleborgu
) z północnymi
Czechami
(rejon
Hradca Kralove
i
Pardubic
),
Pragą
(
R11
/
D11
) oraz portami basenu
Morza Śródziemnego
. Północna część S3 włączona jest w Szczecinie w sieć autostrad europejskich za pośrednictwem
autostrady A6
w
węzłach
Kijewo i Klucz. W przyszłości włączenie takie zrealizowane zostanie w części środkowej poprzez budowaną
autostradę A2
(węzeł Jordanowo) a w części południowej oraz przez istniejącą
autostradę A4
i projektowaną
A18
(węzeł Legnica). Droga stanowi fragment szlaku łączącego
aglomerację szczecińską
z
Trójmiastem
(wraz z projektowaną
drogą ekspresową S6
), za pośrednictwem autostrady A2 połączy ją również z
aglomeracją poznańską
,
łódzką
i
warszawską
a przez autostradę A4 z
wrocławską
,
GOP-em
oraz
aglomeracją krakowską
. Stan obecnyMost nad
Dziwną
na obwodnicy Wolina HistoriaW kolejnych "rządowych programach budowy sieci autostrad" – od
28 września
1993
(
rząd Hanny Suchockiej
) do
21 września
2001
(
rząd Jerzego Buzka
) – droga istniała jako autostrada A3. W późniejszych opracowaniach koncepcja ta została zastąpiona drogą ekspresową S3 w związku z szacowanym relatywnie niskim (w porównaniu z innymi planowanymi
autostradami
) natężeniem ruchu drogowego, a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady A3. Zatem w chwili obecnej jedyną polską
autostradą
północ-południe będzie
autostrada A1
Gdańsk
–
Gorzyczki
o długości 582 km. Na przełomie sierpnia i września
2005
w
lubuskich mediach regionalnych
pojawiły się wątpliwości na temat przyszłości budowy trasy S3. Wątpliwości te wywołane zostały przez ujawnienie Studium Zagospodarowania Przestrzennego, które zostało przygotowane przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN na zlecenie
Ministerstwa Infrastruktury
. Autorzy studium proponowali zrezygnowanie z dotychczasowej koncepcji budowy trasy S3. W jej miejsce zaproponowali budowę autostrady ze Szczecina do Gorzowa i Poznania, która następnie wiodłaby przez Wrocław do granicy czeskiej. Koncepcja ta oznaczałaby ominięcie przez nową trasę południowej części województwa lubuskiego (m.in. Zielonej Góry i Nowej Soli). Wywołało to protesty władz Gorzowa, Zielonej Góry i mniejszych miast. Sejmik Województwa Lubuskiego uznał koncepcję przedstawioną w studium za sprzeczną ze strategią województwa i godzącą w interes regionu lubuskiego.
9 listopada
2005
nowy
Minister Transportu i Budownictwa
Jerzy Polaczek
zadeklarował, że budowa trasy S3 wg pierwotnego projektu jest priorytetem jego resortu na lata 2006-2009. Istniejące odcinkiW październiku
2010
status drogi ekspresowej posiadało łącznie ok. 120,2 km drogi krajowej nr 3. Były to odcinki: -
Goleniów
– węzeł
Rzęśnica
(ok. 20 km, dwujezdniowy, zbudowany w l.
1976
-
1982
z kilkoma kolizyjnymi
skrzyżowaniami
, sukcesywnie modernizowany),
-
Klucz
–
Pyrzyce
(28,2 km, dwujezdniowy, zbudowany w latach
2008
-
2010
[4])
- Pyrzyce -
Myślibórz
(26,7 km, dwujezdniowy, bud.
2008
-
22.10.
2010
,
- jednojezdniowa
obwodnica Gorzowa Wlkp.
(9,5 km, bud.
2005
-
27.11.
2007
),
- jednojezdniowy
Sulechów
–
Racula
k.
Zielonej Góry
(20,6 km z lat
1985
-
1995
, zmodernizowany w l.
2005
-
2006
).
- jednojezdniowy Racula –
Nowa Sól
(15,2 km; bud.
19.08.
2006
-
5.09.
2008
; północna część zachodniego obejścia Nowej Soli)
Następujące nowe bądź zmodernizowane odcinki o łącznej długości 24,1 km nie były oznaczone jako S3: - 2,9-kilometrowy odcinek jednojezdniowego obejścia
Międzyzdrojów
z 300-metrową
estakadą
i siecią dróg łączących (bud. pierwsza połowa
listopada
2006
-
20 czerwca
2008
),
- 2,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy
Wolina
(wraz z nowym mostem nad
Dziwną
i estakadą dojazdową oraz siecią dróg łączących, otwarta w grudniu
2003
)
- 2,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego (otwarta w październiku
2003
),
- 6,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej
obwodnicy Międzyrzecza
(zbudowany w latach
2004
-
2006
),
- 1,5-kilometrowy odcinek w pobliżu Sulechowa (zbudowany w latach
2005
-
2006
),
- 8,2-kilometrowy, południowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Nowej Soli (zbudowany w l.
1995
-
98
, zmodernizowany w
2007
).
Istnieje ponadto 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi w okolicy Polkowic i Lubina (z jednopoziomowymi
skrzyżowaniami
). W budowieTo odcinek S3 o długości 6,131 km (w tym 4,205 km drogi dwujezdniowej)[5];
26 stycznia
nastąpiło otwarcie wniosków o dopuszczenie do udziału w
przetargu ograniczonym
na budowę odcinka, wyniki przetargu miały być ogłoszone w kwietniu
2009
.
5 sierpnia
tego samego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę dla tej inwestycji objęte klauzulą natychmiastowej wykonalności[6] a
22 sierpnia
GDDKiA o/Szczecin zaprosiła wszystkich 12 oferentów do 2. etapu przetargu, który miał zostać zakończony
8
[7] a następnie
14 października
[8]; wpłynęło 6 ofert a najkorzystniejszą złożyła spółka Budimex Dromex SA, z którą
20 listopada
została podpisana umowa z terminem wykonania 21 m-cy od rozpoczęcia robót.
1 grudnia
2009
inwestor przekazał wykonawcy plac budowy. o długości 4,1 km (w całości dwujezdniowa), zachodnia z węzłem Miękowo na płn. od wsi;
27 maja
2009
Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę;
22 czerwca
GDDKiA o/Szczecin ogłosiła przetarg na realizacje inwestycji;
3 sierpnia
zaprosiła wszystkich 10 oferentów do 2. etapu postępowania, które
21 września
wygrała firma
Strabag
; umowa z wykonawcą została podpisana
26 listopada
, który na ukończenie budowy będzie miał 20 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych)[9][10]. Szczecin – GorzówDroga ekspresowa S3 tuż za węzłem "Pyrzyce" Na południe od Szczecina całkowicie od nowa budowany jest 81,6-kilometrowy dwujezdniowy odcinek od nowego węzła
Klucz
na
A6
do
zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego
. Droga w większości będzie przebiegać trasą planowanej wcześniej autostrady A3. Na trasie nowej S3 powstaje 77 obiektów mostowych, z czego 43 ponad budowaną drogą i 34 w jej ciągu. Budowa przebiega jednocześnie na trzech etapach: - etap 1: Klucz – Pyrzyce (28,2 km, wykonawca:
konsorcjum
firm Hermann Kirchner GmbH, Max Bögl GmbH, Energopol Szczecin SA i Josef Möbius Bau AG; prace rozpoczęto
18 lutego
2008
) oddany do użytku
26 maja
2010
.
- etap 2: Pyrzyce (bez węzła) – Myślibórz (26,7 km, wykonawca: Budimex Dromex SA, rozpoczęcie budowy
11 października
2007
) oddany do użytku
22 października
2010
.
- etap 3: Myślibórz (bez węzła) – Gorzów-Północ (bez węzła) (26,7 km, wykonawca: Berger Bau GmbH; prace rozpoczęto pod koniec lutego
2008
).
Termin ukończenia prac początkowo ustalony był na 24 miesiące od daty rozpoczęcia budowy. W związku z napotkanymi w trakcie budowy etapu 2 trudnościami geologicznymi (nieudokumentowany w projekcie drogi
wiszar
), które spowodowały konieczność zaprojektowania nowego, większego wiaduktu w ciągu drogi i objęcia go osobnym kontraktem (co wymusiło przygotowanie dodatkowych zezwoleń i rozpisanie nowego przetargu) termin oddania drogi do użytku został wydłużony. Międzyrzecz – Sulechów
23 lipca
2010
GDDKiA podpisała umowy na budowę 43 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Międzyrzecz-Południe a Sulechów-Kruszyna. Budowę tego fragmentu S3 podzielono na 3 mniejsze odcinki. Pierwszy z nich liczący 17,1 km poprowadzi od obwodnicy
Międzyrzecza
do obwodnicy
Świebodzina
. Odcinek ten za 373 mln zł zbuduje portugalski wykonawca Mota-Engil. Drugi odcinek o długości 7,4 km stanowi obwodnica Świebodzina. Jego wykonawcą będzie niemieckie konsorcjum Hermann-Kirchner. Koszt budowy to prawie 205 mln zł. Trzeci odcinek, liczący 18,5 km poprowadzi od węzła Świebodzin do węzła Sulechów. Wykonawcą tego fragmentu będzie Budimex, a jego koszt to 336 mln zł. Wszystkie 3 fragmenty mają zostać oddane do użytku w
2013
roku. Plany budowy Odcinek północnyZa tę najdłuższą, ponad 200-kilometrową część drogi położoną w
Zachodniopomorskiem
odpowiada szczeciński oddział
GDDKiA
.
Jednojezdniowy
odcinek S3 rozciągać się będzie od Świnoujścia do okolic
węzła
Parłówko
(ok. 8 km na wschód od wjazdu na wyspę
Wolin
). Na tym odcinku planuje się korektę obecnego przebiegu
"trójki"
na etapie Wolin – Troszyn (4,8 km) oraz w okolicy Parłówka (km 33+812 – km 39+542). Węzeł Parłówko zastąpi dotychczasowe jednopoziomowe skrzyżowania z drogami wojewódzkimi
107
i
108
. Od węzła Parłówko w kierunku południowym będzie dwujezdniową drogą ekspresową. Na odcinku od Świnoujścia do
Goleniowa
, poza istniejącymi i już budowanymi, powstaną
obwodnice
: Wg ujawnionych w
2007
roku planów, szczeciński oddział GDDKiA planował włączenie drogi S3 w ciąg
autostrady A6
w
węźle
Goleniów, gdzie miałyby się łączyć
drogi ekspresowe
– S3 i
S6
[11] oraz projektowane
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina
i poprowadzenie jej wspólnym śladem aż do węzła Szczecin-Klucz. Odcinek środkowyPracami na tym odcinku zarządza zielonogórski oddział
GDDKiA
. Na odcinku
Gorzów Wlkp.
–
Nowe Miasteczko
o długości ok. 144 km inwestycja będzie realizowana w kilku etapach: -
obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego
(druga jezdnia) - 12 km (do 31.12.2014),
- odcinek Gorzów-Zakanale – Międzyrzecz-Północ - 37,6 km (do maja 2012),
- obwodnica Międzyrzecza (druga jezdnia) - 6,5 km (do 2012),
- odcinek Sulechów-Kruszyna – Nowe Miasteczko (druga jezdnia) - 45 km (do 2011).
Uzyskanie pozwolenia na budowę dla odcinków Gorzów-Zakanale – Międzyrzecz-Północ i Międzyrzecz-Południe – Sulechów planowane było na kwiecień 2008 roku, następnie przesunięto na sierpień 2008.
10 lipca
2008
do Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego złożono wnioski o pozwolenie na budowy: obwodnicy Skwierzyny, odcinka ze Skwierzyny do Międzyrzecza (19 km) oraz ok. połowy trasy między Świebodzinem i Sulechowem – łącznie ok. 40 km drogi S3[12]. Na początku listopada 2008 zielonogórski oddział GDDKiA ogłosił
przetargi ograniczone
na budowę drogi S3 na odcinku Gorzów-Zakanale – Międzyrzecz-Północ[13], a w połowie tego samego miesiąca na odcinek Międzyrzecz-Południe – Sulechów-Kruszyna[14]. Odcinek południowyZa odcinek południowy przyszłej drogi S3 odpowiedzialny jest wrocławski oddział
GDDKiA
.
9 października
2006
w drodze
przetargu
wyłoniono projektanta "koncepcji programowej drogi ekspresowej S3 na odcinku Nowe Miasteczko – Legnica (ul. Chojnowska)" o długości 63 km.
3 stycznia
2007
Rada Ministrów
zatwierdziła plan inwestycji drogowych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata
2007
-
2015
. Na liście wspieranych projektów znalazła się m.in. budowa trasy S3 na odcinku Legnica – Lubawka, który miałby powstać w latach
2013
-
2015
za ok. 300 mln
€
. We wrześniu
2008
GDDKiA poinformowała o opracowaniu czterowariantowej koncepcji programowej przebiegu drogi na odcinku Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa) o długości ok. 68 km. Na odcinku południowym drogi S3 powstaną
obwodnice
: Inwestycje w latach
2007
-
2013
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i ŚrodowiskoŹródło: Indykatywny wykaz kluczowych i dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Zobacz teżPrzypisy Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Droga ekspresowa S3 (Polska)":
Podróżnik
...
Dziady (zwyczaj)
...
Pęcice
...
Biskup
...
Wag
...
Cava de' Tirreni
...
Mieszko II Lambert
...
Nadciśnienie tętnicze
...
Guwernantka
...
Adwentyzm
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Droga ekspresowa S3 (Polska)":
01 Znaki drogowe - informacyjne - część 1 (plansza 10)
...
01 Znaki drogowe - informacyjne - część 3 (plansza 19)
...
01 Znaki drogowe - tabliczki do znaków drogowych - część 2 (plansza 19)
...
|