Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Droga ekspresowa S3 (Polska)

Droga ekspresowa S3 (Polska)

S3
Proj. długość:~ 470 km
Zbudowano~ 117,6[1] km oraz
69,4[2] km (jedna jezdnia )
W budowie63,6[3] km
Województwa zachodniopomorskie ,
lubuskie ,
dolnośląskie
Mapa
Mapa S3
Zdjęcie
Początek obwodnicy Goleniowa od strony Świnoujścia. Za białym samochodem widoczny znak początku drogi ekspresowej.

Początek obwodnicy Goleniowa od strony Świnoujścia . Za białym samochodem widoczny znak początku drogi ekspresowej.

Droga ekspresowa S3 – budowana polska droga ekspresowa ŚwinoujścieLubawka o długości ok. 470 km w ciągu międzynarodowego szlaku E65 .

Spis treści

Przebieg drogi

Poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Świnoujście - Szczecin na północy, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry , Zagłębie Miedziowe do południowej granicy z Republiką Czeską . Za pośrednictwem linii promowych obsługiwanych przez Terminal Promowy w Świnoujściu zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skanii ( E65 w Ystad i E22 w Trelleborgu ) z północnymi Czechami (rejon Hradca Kralove i Pardubic ), Pragą ( R11 / D11 ) oraz portami basenu Morza Śródziemnego .

Północna część S3 włączona jest w Szczecinie w sieć autostrad europejskich za pośrednictwem autostrady A6 w węzłach Kijewo i Klucz. W przyszłości włączenie takie zrealizowane zostanie w części środkowej poprzez budowaną autostradę A2 (węzeł Jordanowo) a w części południowej oraz przez istniejącą autostradę A4 i projektowaną A18 (węzeł Legnica). Droga stanowi fragment szlaku łączącego aglomerację szczecińską z Trójmiastem (wraz z projektowaną drogą ekspresową S6 ), za pośrednictwem autostrady A2 połączy ją również z aglomeracją poznańską , łódzką i warszawską a przez autostradę A4 z wrocławską , GOP-em oraz aglomeracją krakowską .

Stan obecny

Most nad Dziwną na obwodnicy Wolina

Historia

W kolejnych "rządowych programach budowy sieci autostrad" – od 28 września 1993 ( rząd Hanny Suchockiej ) do 21 września 2001 ( rząd Jerzego Buzka ) – droga istniała jako autostrada A3. W późniejszych opracowaniach koncepcja ta została zastąpiona drogą ekspresową S3 w związku z szacowanym relatywnie niskim (w porównaniu z innymi planowanymi autostradami ) natężeniem ruchu drogowego, a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady A3. Zatem w chwili obecnej jedyną polską autostradą północ-południe będzie autostrada A1 GdańskGorzyczki o długości 582 km.

Na przełomie sierpnia i września 2005 w lubuskich mediach regionalnych pojawiły się wątpliwości na temat przyszłości budowy trasy S3. Wątpliwości te wywołane zostały przez ujawnienie Studium Zagospodarowania Przestrzennego, które zostało przygotowane przez Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury . Autorzy studium proponowali zrezygnowanie z dotychczasowej koncepcji budowy trasy S3. W jej miejsce zaproponowali budowę autostrady ze Szczecina do Gorzowa i Poznania, która następnie wiodłaby przez Wrocław do granicy czeskiej. Koncepcja ta oznaczałaby ominięcie przez nową trasę południowej części województwa lubuskiego (m.in. Zielonej Góry i Nowej Soli). Wywołało to protesty władz Gorzowa, Zielonej Góry i mniejszych miast. Sejmik Województwa Lubuskiego uznał koncepcję przedstawioną w studium za sprzeczną ze strategią województwa i godzącą w interes regionu lubuskiego.

9 listopada 2005 nowy Minister Transportu i Budownictwa Jerzy Polaczek zadeklarował, że budowa trasy S3 wg pierwotnego projektu jest priorytetem jego resortu na lata 2006-2009.

Istniejące odcinki

Obwodnica Międzyzdrojów o długości 2,9 km, otwarta 20 czerwca 2008
Węzeł Święta dróg S3 i DW113 na zachód od Goleniowa

W październiku 2010 status drogi ekspresowej posiadało łącznie ok. 120,2 km drogi krajowej nr 3. Były to odcinki:

Następujące nowe bądź zmodernizowane odcinki o łącznej długości 24,1 km nie były oznaczone jako S3:

  • 2,9-kilometrowy odcinek jednojezdniowego obejścia Międzyzdrojów z 300-metrową estakadą i siecią dróg łączących (bud. pierwsza połowa listopada 2006 - 20 czerwca 2008 ),
  • 2,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Wolina (wraz z nowym mostem nad Dziwną i estakadą dojazdową oraz siecią dróg łączących, otwarta w grudniu 2003 )
  • 2,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego (otwarta w październiku 2003 ),
  • 6,5-kilometrowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Międzyrzecza (zbudowany w latach 2004 - 2006 ),
  • 1,5-kilometrowy odcinek w pobliżu Sulechowa (zbudowany w latach 2005 - 2006 ),
  • 8,2-kilometrowy, południowy odcinek jednojezdniowej obwodnicy Nowej Soli (zbudowany w l. 1995 - 98 , zmodernizowany w 2007 ).

Istnieje ponadto 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi w okolicy Polkowic i Lubina (z jednopoziomowymi skrzyżowaniami ).

W budowie

Obwodnica Troszyna , Parłówka i Ostromic

To odcinek S3 o długości 6,131 km (w tym 4,205 km drogi dwujezdniowej)[5]; 26 stycznia nastąpiło otwarcie wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym na budowę odcinka, wyniki przetargu miały być ogłoszone w kwietniu 2009 . 5 sierpnia tego samego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę dla tej inwestycji objęte klauzulą natychmiastowej wykonalności[6] a 22 sierpnia GDDKiA o/Szczecin zaprosiła wszystkich 12 oferentów do 2. etapu przetargu, który miał zostać zakończony 8 [7] a następnie 14 października [8]; wpłynęło 6 ofert a najkorzystniejszą złożyła spółka Budimex Dromex SA, z którą 20 listopada została podpisana umowa z terminem wykonania 21 m-cy od rozpoczęcia robót. 1 grudnia 2009 inwestor przekazał wykonawcy plac budowy.

Obwodnica Miękowa

o długości 4,1 km (w całości dwujezdniowa), zachodnia z węzłem Miękowo na płn. od wsi; 27 maja 2009 Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozwolenie na budowę; 22 czerwca GDDKiA o/Szczecin ogłosiła przetarg na realizacje inwestycji; 3 sierpnia zaprosiła wszystkich 10 oferentów do 2. etapu postępowania, które 21 września wygrała firma Strabag ; umowa z wykonawcą została podpisana 26 listopada , który na ukończenie budowy będzie miał 20 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych)[9][10].

Szczecin – Gorzów

W tym rejonie autostrady A6 powstał węzeł Klucz
Droga ekspresowa S3 tuż za węzłem "Pyrzyce"

Na południe od Szczecina całkowicie od nowa budowany jest 81,6-kilometrowy dwujezdniowy odcinek od nowego węzła Klucz na A6 do zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego . Droga w większości będzie przebiegać trasą planowanej wcześniej autostrady A3. Na trasie nowej S3 powstaje 77 obiektów mostowych, z czego 43 ponad budowaną drogą i 34 w jej ciągu. Budowa przebiega jednocześnie na trzech etapach:

  • etap 1: KluczPyrzyce (28,2 km, wykonawca: konsorcjum firm Hermann Kirchner GmbH, Max Bögl GmbH, Energopol Szczecin SA i Josef Möbius Bau AG; prace rozpoczęto 18 lutego 2008 ) oddany do użytku 26 maja 2010 .
  • etap 2: Pyrzyce (bez węzła) – Myślibórz (26,7 km, wykonawca: Budimex Dromex SA, rozpoczęcie budowy 11 października 2007 ) oddany do użytku 22 października 2010 .
  • etap 3: Myślibórz (bez węzła) – Gorzów-Północ (bez węzła) (26,7 km, wykonawca: Berger Bau GmbH; prace rozpoczęto pod koniec lutego 2008 ).

Termin ukończenia prac początkowo ustalony był na 24 miesiące od daty rozpoczęcia budowy. W związku z napotkanymi w trakcie budowy etapu 2 trudnościami geologicznymi (nieudokumentowany w projekcie drogi wiszar ), które spowodowały konieczność zaprojektowania nowego, większego wiaduktu w ciągu drogi i objęcia go osobnym kontraktem (co wymusiło przygotowanie dodatkowych zezwoleń i rozpisanie nowego przetargu) termin oddania drogi do użytku został wydłużony.

Międzyrzecz – Sulechów

23 lipca 2010 GDDKiA podpisała umowy na budowę 43 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Międzyrzecz-Południe a Sulechów-Kruszyna. Budowę tego fragmentu S3 podzielono na 3 mniejsze odcinki. Pierwszy z nich liczący 17,1 km poprowadzi od obwodnicy Międzyrzecza do obwodnicy Świebodzina . Odcinek ten za 373 mln zł zbuduje portugalski wykonawca Mota-Engil. Drugi odcinek o długości 7,4 km stanowi obwodnica Świebodzina. Jego wykonawcą będzie niemieckie konsorcjum Hermann-Kirchner. Koszt budowy to prawie 205 mln zł. Trzeci odcinek, liczący 18,5 km poprowadzi od węzła Świebodzin do węzła Sulechów. Wykonawcą tego fragmentu będzie Budimex, a jego koszt to 336 mln zł. Wszystkie 3 fragmenty mają zostać oddane do użytku w 2013 roku.

Plany budowy

Odcinek północny

Most w Wolinie nad Dziwną . Obwodnica Wolina

Za tę najdłuższą, ponad 200-kilometrową część drogi położoną w Zachodniopomorskiem odpowiada szczeciński oddział GDDKiA .

Jednojezdniowy odcinek S3 rozciągać się będzie od Świnoujścia do okolic węzła Parłówko (ok. 8 km na wschód od wjazdu na wyspę Wolin ). Na tym odcinku planuje się korektę obecnego przebiegu "trójki" na etapie WolinTroszyn (4,8 km) oraz w okolicy Parłówka (km 33+812 – km 39+542). Węzeł Parłówko zastąpi dotychczasowe jednopoziomowe skrzyżowania z drogami wojewódzkimi 107 i 108 . Od węzła Parłówko w kierunku południowym będzie dwujezdniową drogą ekspresową.
Na odcinku od Świnoujścia do Goleniowa , poza istniejącymi i już budowanymi, powstaną obwodnice :

Wg ujawnionych w 2007 roku planów, szczeciński oddział GDDKiA planował włączenie drogi S3 w ciąg autostrady A6 w węźle Goleniów, gdzie miałyby się łączyć drogi ekspresowe – S3 i S6 [11] oraz projektowane Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina i poprowadzenie jej wspólnym śladem aż do węzła Szczecin-Klucz.

Odcinek środkowy

Pracami na tym odcinku zarządza zielonogórski oddział GDDKiA .
Na odcinku Gorzów Wlkp.Nowe Miasteczko o długości ok. 144 km inwestycja będzie realizowana w kilku etapach:

  • obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego (druga jezdnia) - 12 km (do 31.12.2014),
  • odcinek Gorzów-ZakanaleMiędzyrzecz-Północ - 37,6 km (do maja 2012),
  • obwodnica Międzyrzecza (druga jezdnia) - 6,5 km (do 2012),
  • odcinek Sulechów-KruszynaNowe Miasteczko (druga jezdnia) - 45 km (do 2011).

Uzyskanie pozwolenia na budowę dla odcinków Gorzów-ZakanaleMiędzyrzecz-Północ i Międzyrzecz-PołudnieSulechów planowane było na kwiecień 2008 roku, następnie przesunięto na sierpień 2008. 10 lipca 2008 do Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego złożono wnioski o pozwolenie na budowy: obwodnicy Skwierzyny, odcinka ze Skwierzyny do Międzyrzecza (19 km) oraz ok. połowy trasy między Świebodzinem i Sulechowem – łącznie ok. 40 km drogi S3[12]. Na początku listopada 2008 zielonogórski oddział GDDKiA ogłosił przetargi ograniczone na budowę drogi S3 na odcinku Gorzów-ZakanaleMiędzyrzecz-Północ[13], a w połowie tego samego miesiąca na odcinek Międzyrzecz-PołudnieSulechów-Kruszyna[14].

Odcinek południowy

Za odcinek południowy przyszłej drogi S3 odpowiedzialny jest wrocławski oddział GDDKiA .

9 października 2006 w drodze przetargu wyłoniono projektanta "koncepcji programowej drogi ekspresowej S3 na odcinku Nowe Miasteczko – Legnica (ul. Chojnowska)" o długości 63 km.

3 stycznia 2007 Rada Ministrów zatwierdziła plan inwestycji drogowych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2015 . Na liście wspieranych projektów znalazła się m.in. budowa trasy S3 na odcinku Legnica – Lubawka, który miałby powstać w latach 2013 - 2015 za ok. 300 mln .

We wrześniu 2008 GDDKiA poinformowała o opracowaniu czterowariantowej koncepcji programowej przebiegu drogi na odcinku Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa) o długości ok. 68 km.

Na odcinku południowym drogi S3 powstaną obwodnice :

Inwestycje w latach 2007 - 2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

OdcinekLata realizacjiKoszt (w mln zł)
Oś priorytetowa VI Transeuropejskie sieci transportowe TEN-T
Szczecin - Gorzów Wielkopolski 2007 - 2009 1 564,24
Gorzów Wielkopolski - Nowa Sól 2008 - 2011 1 935,53
Nowa Sól - Legnica ( A4 ) (projekt rezerwowy) 2010 - 2013 1 815,39
Legnica ( A4 ) - Lubawka 2009 - 2011 1 078,05

Źródło: Indykatywny wykaz kluczowych i dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Zobacz też

Przypisy

  1. wszystkie odcinki S3 jedno- i dwujezdniowe, nawet nie oznaczone lecz wybudowane już w standardzie S
  2. wszystkie odcinki S3 jednojezdniowe nawet nie oznaczone lecz wybudowane już w standardzie S
  3. obw. Troszyna+Parłówka+Ostromic (6,1), obw.Miękowa (4,1), Pyrzyce-Myślibórz (26,7), Myślibórz-Gorzów (26,7)
  4. edroga.pl: Otwarcie nowego odcinka S3
  5. GDDKiA o/Szczecin
  6. gazeta.pl: Jest pozwolenie na budowę węzła Parłówko
  7. GDDKiA o/Szczecin
  8. Kurier Szczeciński
  9. GDDKiA o/Szczecin
  10. GDDKiA o/Szczecin
  11. gazeta.pl Nowa autostrada od Kołbaskowa do Kijewa
  12. gazeta.pl: Gorzów ma S-3, a Zielona Góra niech się martwi
  13. [1] [2]
  14. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Droga ekspresowa S3 (Polska)":

Podróżnik ...

Dziady (zwyczaj) ...

Pęcice ...

Biskup ...

Wag ...

Cava de' Tirreni ...

Mieszko II Lambert ...

Nadciśnienie tętnicze ...

Guwernantka ...

Adwentyzm ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Droga ekspresowa S3 (Polska)":

01 Znaki drogowe - informacyjne - część 1 (plansza 10) ...

01 Znaki drogowe - informacyjne - część 3 (plansza 19) ...

01 Znaki drogowe - tabliczki do znaków drogowych - część 2 (plansza 19) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie