Ewangelia wg św. Mateusza [Mt lub Mat] – jedna z czterech
Ewangelii
Nowego Testamentu
, której autorstwo przypisuje się
Mateuszowi Ewangeliście
. Ewangelia Mateusza należy do
ewangelii synoptycznych
.
Autorstwo i data powstania
Autorstwo księgi tradycja wczesnochrześcijańska przypisuje
Lewiemu Mateuszowi
, jednemu z dwunastu
apostołów
, wcześniejszemu poborcy podatkowemu. Bibliści podają różne daty jej powstania. Średniowieczna tradycja [] wskazuje na "ósmy rok po śmierci Pana", czyli na rok 41 n.e. Według niektórych biblistów zawarta w Ewangelii polemika z judaizmem faryzejskim (który zaczął dominować ok. 80 r. n.e.) sugeruje, że mogła ona zostać napisana między 80 i 90 n.e.[1]
Carsten Peter Thiede
usiłował datować
papirus magdaleński
na rok 60 n.e.[2], spotkało się to jednak ze zdecydowanym sprzeciwem ze strony paleografów[3].
64 datowany jest na przełom II i III wieku n.e.[4] Miejscem powstania Ewangelii była prawdopodobnie
Palestyna
lub
Syria
(w zależności od przyjętej daty powstania).
Przypuszczano dawniej, że Ewangelia Mateusza była pierwotnie napisana po
aramejsku
, a dopiero później przetłumaczona na
grekę
. Potwierdzają tę tezę:
- Świadectwo
Papiasza
z przełomu
I
i
II
wieku o mowach Jezusa spisanych przez Mateusza w
języku hebrajskim
(tak wówczas określano j. aramejski).
- Fakt, że księga była pisana przede wszystkim z myślą o Żydach. Wskazują na to liczne semityzmy (np.: Raka - 5,22; Mamona - 6,24) oraz zwyczaje żydowskie, których autor nie objaśnia (np. obmycia rytualne - 15,2).
Oryginał aramejski musiał jednak zaginąć bardzo wcześnie, gdyż
Ojcowie Kościoła
z II wieku znają tylko wersję grecką. Badania językowe Ewangelii Mateusza nie potwierdziły tej hipotezy, od początku została napisana po grecku.
Istnieją dwie teorie dotyczące kolejności powstania Ewangelii Mateusza. Wg przeważającej opinii współczesnych biblistów autor pisząc swoją Ewangelię korzystał prawdopodobnie z
Ewangelii Marka
powstałej najwcześniej, ponadto ze źródła
Q
oraz źródła specjalnego znanego tylko Mateuszowi.
Mniej rozpowszechniona jest teza, że Ewangelia Mateusza powstała najwcześniej, a Ewangelia Marka stanowiła jej streszczenie. Teza ta sięga początków Kościoła - stąd kolejność wśród pism Nowego Testamentu, gdzie Ewangelia Mateusza jest pierwsza.
Treść i teologia
Początek Ewangelii Mateusza w minuskule 447
Ewangelię Mateusza można podzielić na cztery części:
- Rodowód, narodzenie i dzieciństwo
Jezusa
. (1-2)
- Czyny
Jana Chrzciciela
i przygotowanie do działalności Jezusa. (3-4,11)
- Działalność Jezusa w
Galilei
(4,12-20,16)
- Męka i zmartwychwstanie Jezusa (20,17-28)
Myśl przewodnia tej Ewangelii sprowadza się do tezy, że w osobie, czynach, życiu i nauce Jezusa urzeczywistniły się
proroctwa mesjańskie
Starego Testamentu
. Wg
Mateusza
Jezus jest
Mesjaszem
, potomkiem
Abrahama
i spadkobiercą króla
Dawida
. Mateusz referując fakty z życia Jezusa często dołącza do nich teologiczną interpretację. Autor nie przywiązuje zasadniczej wagi ani do chronologii, ani do szczegółów geograficzno-topograficznych. Księga zawiera około 60 cytatów ze
Starego Testamentu
.
Mateusz przedstawia nauczanie Jezusa w tzw. "pięciu mowach":
-
Kazanie na górze
(5,3-7,29)
- Mowa misyjna (10,5-42)
- Mowa o królestwie niebieskim - przypowieści (13,1-52)
- Mowa do uczniów o życiu wspólnoty (18,1-35)
- Mowa przeciw uczonym w Piśmie i
faryzeuszom
oraz mowa o dniach ostatecznych (23,1-25,46)
Przypisy
- ↑ por. wstęp do Ewangelii Mateusza w
Biblii Paulistów
, 2005
- ↑ Carsten Peter Thiede & Matthew D'Ancona Jezusowy papirus, wyd. Amber, 2007
- ↑ Peter M. Head, The date of the Magdalen Papyrus of Matthew: A Response to C.P. Thiede, w: Tyndale Bulletin 46 (1995), ss. 251-285.
- ↑ Alan Ralph Millard: Reading and writing in the time of Jesus Understanding the Bible and its world'. Continuum International Publishing Group, 2004, s. 57. .
Zobacz też
Bibliografia
Linki zewnętrzne