Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Marmaray

Marmaray

Sekcja tunelu opuszczana jest pod wodę by móc osiąść na dnie cieśniny

Marmaray – projekt połączenia dwóch odrębnych systemów kolejowych w europejskiej i azjatyckiej części Turcji w jedną całość. Będzie to możliwe po zbudowaniu tunelu pod dnem cieśniny Bosfor . Tunel ma przyczynić się do znacznej poprawy komunikacji wewnątrz Stambułu , którego populacja przekracza 10 milionów mieszkańców.

Projekt ten zakłada budowę 13,3 km podziemnego łącznika pomiędzy obiema częściami miasta oraz przebudowę 63 km istniejących podmiejskich linii kolejowych w celu stworzenia trasy o wysokiej przepustowości.

Cała trasa ma mieć długość 76,3 km oraz ma połączyć Halkali po stronie europejskiej z Gebze po stronie azjatyckiej .

Na całej trasie (włącznie z częścią podziemną) ma obowiązywać prędkość maksymalna pociągów 100 km/h, a długość peronów wynosić 225 m . Cała inwestycja jest szacowana na 2,5 miliarda euro [1].

Nazwa Marmaray (Marmara Rail) pochodzi od połączenia nazwy Morza Marmara z tureckim słowem ray, które oznacza kolej.

Spis treści

Stan obecny

Obecnie w granicach miasta znajduje się jedna dwutorowa linia kończąca się dworcami czołowymi przed cieśniną Bosfor. Po stronie europejskiej jest to dworzec Sirkeci , a po azjatyckiej dworzec Haydarpasa . Aktualnie pokonanie cieśniny zajmuje w czasie szczytu godzinę, podczas gdy tunelem kolejowym trwałoby około 10-20 minut.

Historia

Wraz z budową pierwszej linii kolejowej w Stambule , bardzo szybko zaczęto rozważać możliwość połączenia obu kontynentów . Pierwszy pomysł budowy tunelu padł już w 1860 roku, jednak ówczesny stan wiedzy technicznej utrudniał taką budowę, rozważano technicznie łatwiejszy „tunel pływający” – tunel posadowiony na palach. Nigdy jednak nie doszło do zrealizowania tej interesującej koncepcji.

W 1909 roku przedstawiono kolejny projekt, zakładający budowę tunelu na dnie cieśniny, jednak i ten pomysł nie doczekał się realizacji. Od tamtej pory wielokrotnie dyskutowano o budowie połączenia, jednak bez wymiernych rezultatów.

Przełom nastał dopiero w 1980 roku, kiedy to podjęto ostateczną o decyzję o budowie tunelu. Siedem lat później opracowano studium wykonalności inwestycji. Badania wykazały ekonomiczną zasadność budowy połączenia, jednak do budowy tunelu było jeszcze daleko, w 1998 przeprowadzono kolejne studium wykonalności tunelu, które ponownie uzasadniało budowę.

W 1999 roku zawarto porozumienie z Japońskim Bankiem Współpracy Gospodarczej, który zagwarantował udzielenie kredytu w wysokości 35% środków potrzebnych na realizację tego połączenia. Jednak pieniędzy było wciąż za mało na sfinansowanie inwestycji , przeprowadzono więc rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym , który zgodził się na udzielenie kredytu na brakującą część sumy. Dzięki temu udało się nareszcie przystąpić do budowy.

Przebieg trasy

Mapa trasy z zaznaczonym linią przerywaną tunelem

Początkowa część trasy z Halkali do stacji Koca Mustafa Pasa będzie prowadzona dotychczasowym śladem z dodaniem trzeciego toru , którym będą kursowały pociągi dalekobieżne i towarowe. Następnym przystankiem będzie podziemna stacja Yenikapi, która wykonana zostanie metodą odkrywkową.

Za stacją nastąpi rozwidlenie szlaków , gdzie pociągi dalekobieżne pojadą obecnymi torami do stacji końcowej Sirkeci , a pociągi udające się na drugą stronę cieśniny wjadą w dwutorowy tunel.

Za tą stacją linia kolejowa pobiegnie jeszcze głębiej, by móc dotrzeć do najgłębszego miejsca cieśniny Bosfor .

Pociąg pokona cieśninę tunelem o długości 1,4 km położonym na jej dnie.

Dalej, już po azjatyckiej stronie, niewiele w głąb lądu znajdzie się pierwsza stacja Üsküdar (dość daleko od obecnego terminala końcowego Haydarpaşa ). Na stary ślad trasa wjeżdża ponownie przed drugą stacją po stronie azjatyckiej – Söğütlüçeşme, przed którą tunel kończy się w postaci rampy wyjazdowej. Odtąd trasa podąża już istniejącym śladem dwutorowej linii.

Konstrukcja tunelu

Prace budowlane nad tym gigantycznym projektem ruszyły w maju 2004 roku , natomiast ich zakończenie było przewidywane na 2012 rok[2]. Jednak już na chwilę obecną wiadomo, że z powodu prac archeologicznych projekt najprawdopodobniej będzie miał dwa lata opóźnienia. Odkryto tu między innymi łódź z epoki bizantyjskiej oraz wiele innych znalezisk, m.in. pochodzących z VI wieku p.n.e. Długość tunelu pod Bosforem wyniesie 1,4 km . Będzie się on składał z 11 betonowych sekcji zanurzonych pod wodą, o wadze dochodzącej do 18000 ton [3]. Trasa będzie znajdować się 56 metrów poniżej poziomu morza .

Budowę poszczególnych odcinków tunelu przeprowadza się na lądzie. Końce każdej sekcji są zaślepiane po czym sekcja spuszczana jest pod wodę. Równocześnie w dnie morskim wykonuje się wykop , usuwając szlam i inne nierówności. Nad tak przygotowaną powierzchnię nasuwa się sekcję tunelu, którą następnie zalewa się, by osadzić ją na dnie.

Po osadzeniu do pracy przystępują spawacze , którzy spawają pod wodą poszczególne sekcje tunelu, potem następuje wypompowanie wody i wycięcie ścian grodziowych. Poza obszarem cieśniny tunel wykonywany będzie tradycyjną metodą, za pomocą maszyny drążącej.

Przypisy

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Marmaray":

Metro w Stambule ...

Marmaray Sekcja tunelu opuszczana jest pod wodę by móc osiąść na dnie cieśniny Marmaray – projekt połączenia dwóch odrębnych systemów kolejowych w europejskiej i azjatyckiej ...

Stambuł ...

Turcja ...

Bosfor 1988, długość 1090 m). Obecnie w fazie budowy jest podwodny tunel kolejowy Marmaray mający połączyć oba brzegi cieśniny. Planuje się również budowę trzeciego mostu ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Marmaray":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie