Fryderyk Franciszek Chopin (ur.
22 lutego
lub
1 marca
1810
↓ w
Żelazowej Woli
, zm.
17 października
1849
w
Paryżu
) – polski
kompozytor
i
pianista
.
Przedstawiciel
muzyki okresu romantyzmu
, nazywany poetą fortepianu. U źródeł jego twórczości leżała wrażliwość artystyczna oraz umiejętność czerpania wzorców z
polskiej muzyki ludowej
. Jego przyjaciółką i towarzyszką życia była pisarka
George Sand
.
Życiorys
Dzieciństwo Chopina
Chopin urodził się (wedle legendy przy grze jego ojca,
Mikołaja
, na
skrzypcach
) w jednej z dworskich oficyn hrabiego Fryderyka Skarbka, w której mieszkała rodzina Mikołaja i
Justyny
. Na chrzcie nadano mu imiona
Fryderyk
Franciszek
(na cześć ojca chrzestnego i zapewne dziadka – François). W księdze metrykalnej z kościoła w Brochowie jako chrzestni widnieją Franciszek Grembecki ze wsi
Ciepliny
wraz z panną Anną Skarbkówną, hrabianką z Żelazowej Woli. Sami Chopinowie jako chrzestnego zwyczajowo traktowali młodego hrabiego
Fryderyka Skarbka
oraz jego rok młodszą siostrę Annę Emilię. Około połowy 1810 Mikołaj i Justyna wraz z dziećmi przenieśli się do
Warszawy
do
pałacu Saskiego
, w którym mieściło się
Liceum Warszawskie
, gdzie Mikołaj miał uczyć
języka francuskiego
. Przeprowadzka wynikała prawdopodobnie z pogarszającej się sytuacji finansowej Skarbków. Hrabia prowadził hulaszczy tryb życia i popadał w długi, a po rozwodzie z Ludwiką (1807) uciekł z
Księstwa Warszawskiego
w poznańskie. Również dorastające dzieci Skarbków nie wymagały już opieki guwernera. Prawdopodobnie Mikołaj myślał o przeprowadzce do stolicy jeszcze przed urodzeniem się syna. Po wyjeździe na stałe do Warszawy Chopinowie utrzymywali bliskie kontakty z rodziną Skarbków, Fryderyk jeździł tam na wakacje, a młody
Fryderyk Skarbek
wydał pierwsze polonezy Chopina.
Na przełomie czwartego i piątego roku życia Chopin rozpoczął naukę gry na
fortepianie
, początkowo u swej matki. W
1816
zaczął brać lekcje u
Wojciecha Żywnego
. Bardzo szybko się uczył.
27 listopada
1831
Mikołaj pisał do Fryderyka:
|
Technika gry zabrała Ci bardzo niewiele czasu [...]. Twoje palce mniej się natrudziły niż umysł [...] inni trawili całe dni, przebierając palcami po klawiaturze, Ty [...] rzadko spędzałeś przy niej godzinę [1]. |
Żywny sam nie był wybitnym muzykiem, a zdolnego i pojętnego ucznia uczył techniki palcowania i tradycyjnego ułożenia ręki. Podczas lekcji koncentrował się głównie na zaznajamianiu ucznia z dziełami muzyki
barokowej
i
klasycznej
oraz objaśnianiu budowy utworów fortepianowych
Johanna Sebastiana Bacha
,
Josepha Haydna
,
Wolfganga Amadeusza Mozarta
oraz (w mniejszym stopniu)
Johanna Nepomuka Hummla
. Pozostałością po tej niekonwencjonalnej edukacji było zamiłowanie Fryderyka do dawnych kompozytorów. Następnym nauczycielem Fryderyka był, pochodzący – tak samo jak Żywny – z
Czech
,
Wilhelm Wacław Würfel
.
Przed ukończeniem 7 roku życia był już autorem kilku drobnych
kompozycji
(były to
polonezy
– owa
forma muzyczna
była w polskiej muzyce fortepianowej tą, która wraz z wychowaniem muzycznym Żywnego oraz modną w owym czasie
operą
w
stylu włoskim
składała się na atmosferę muzyczną, w jakiej dorastał Fryderyk), które pomagali zapisywać mu Żywny oraz ojciec.
Miejsce zamieszkania Chopina w latach 1817-1827
W tym okresie Liceum przeniesiono z dotychczasowej siedziby w Pałacu Saskim do
Pałacu Kazimierzowskiego
przy
Krakowskim Przedmieściu
, a Chopinowie zamieszkali w prawej oficynie pałacu na drugim piętrze, za sąsiadów mając m.in.
Lindego
,
Brodzińskiego
i
Kolberga
z synami[2]. Hrabia Skarbek, w okresie swojego pobytu w Polsce, stał się jednym z najaktywniejszych protektorów Chopina. Ale to za przyczyną Żywnego, który spisał według wskazówek Fryderyka kilka arkuszy z kompozycjami wariacji i tańców i pokazywał je w innych domach, Chopin stał się znany w Warszawie. Fryderyk wystąpił w
Pałacu Bruhla
przed księciem
Konstantym
i zaprezentował mu nieznany marsz, który książę kazał sobie zagrać po raz drugi[3].
W
1817
w parafialnym zakładzie
typograficznym
Kościoła Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny
na
Nowym Mieście
w Warszawie ukazał się pierwszy wydany
drukiem
utwór Fryderyka – polonez w tonacji
g-moll
wydany pod nazwą Polonoise pour le pianoforte dédiée à Son Excellence Mademoiselle le Comtesse Victoire Skarbek, faite par Frédéric Chopin, musicien âgé de huit ans. Z tego samego roku pochodzi wydany pośmiertnie polonez
B-dur
oraz
Marsz wojskowy
, którego pierwodruk zaginął. O dedykacji pierwszego wydanego
utworu
Fryderyka siostrze młodego hrabiego Skarbka może świadczyć to, iż sam Skarbek prawdopodobnie pokrył koszty druku kompozycji (niewiele wcześniej powrócił on ze studiów za granicą oraz objął stanowisko
profesora
ekonomii politycznej
na
Uniwersytecie Warszawskim
). W styczniu
1818
w tomie X "
Pamiętnika Warszawskiego
" ukazała się pierwsza dłuższa wzmianka na temat Fryderyka, opisująca go m.in. jako "prawdziwego geniusza muzycznego":
|
Nie tylko bowiem z łatwością największą i smakiem nadzwyczajnym wygrywa sztuki najtrudniejsze na fortepianie, ale nadto jest już kompozytorem kilku tańców i wariacji, nad którymi znawcy muzyki dziwić się nie przestają, a nade wszystko zważając na wiek dziecinny autora. Gdyby młodzieniec ten urodził się w Niemczech lub we Francji, ściągnąłby już zapewne uwagę na siebie wszystkich społeczeństw; niechże wzmianka niniejsza służy za wskazówkę, że i na naszej ziemi powstają geniusze, tylko że brak głośnych wiadomości ukrywa je przed publicznością [3]. |
Do 1818 mały Chopin znany był tylko w kręgach akademickich, w których obracała się jego rodzina. Pierwsza recenzja, która ukazała się drukiem, wzbudziła duże zainteresowanie jego osobą.
Marsz wojskowy
, który tak spodobał się księciu Konstantemu, ukazał się drukiem, choć bezimiennie. Marsz grywany był w czasie ulubionych przez księcia parad wojskowych i kompozycja wykonywana była przez orkiestry wojskowe[3].
24 lutego 1818 roku odbył się pierwszy koncert publiczny Chopina w
Pałacu Kaznowskich
, zorganizowany na rzecz Towarzystwa Dobroczynności przygotowany przez ordynatową Zamoyską.
Julian Ursyn Niemcewicz
fakt wykorzystania talentu 8-letniego dziecka dla potrzeb filantropii skomentował w komedii, gdzie wyśmiał pogoń za sensacją i gorliwość filantropek, które na fikcyjnym zebraniu licytują się w odejmowaniu lat "Szopenkowi", a w końcu sztuki zapada uchwała, że cudowne dziecko na scenę wniesie niańka[3].
Sam koncert zgromadził licznych słuchaczy. Chopin zagrał koncert fortepianowy wiedeńskiego kompozytora Adalberta Gyrowetza, przy czym wykazał się dużą wprawą techniczną. W pamiętniku Aleksandry Tarczewskiej, siostry
Klementyny z Tańskich Hoffmanowej
, widnieje wzmianka na temat jednego z pierwszych występów Chopina poza domem, który miał miejsce podczas wieczoru w salonie Olimpii Grabowskiej w pałacu Radziwiłłowskim:
|
Było dosyć osób [...] W przeciągu wieczora grał na fortepianie młody Chopin, dziecię w ósmym roku życia, obiecujące jak twierdzą znawcy, zastąpić Mozarta [4]. |
Pierwsze sukcesy
20 września 1818 odwiedziła Warszawę carowa
Maria Fiodorowna
, której Chopin ofiarował dwa swoje tańce polskie. Wójcicki wspomina, że gdy mały Chopin grywał u księcia
Konstantego
, namiestnika warszawskiego, podczas gry Marsza wojskowego wznosił oczy w górę, że książę go pytał: "Co tam patrzysz w górę mały? Czytasz nuty na suficie?". Później Chopin otrzymał od cara pierścień z brylantem, a w Paryżu nawet propozycję zostania nadwornym kompozytorem carskim. Chopin jednak pierścień sprzedał, a propozycję odrzucił.
W latach
1823
-
1826
Chopin uczył się w
Liceum Warszawskim
, gdzie pracował jego ojciec. W tych latach zwiedził sporą część Polski. Spędzał wakacje na
dworze
ks.
Antoniego Radziwiłła
w
Antoninie
i bywał u przyjaciół mieszkających w odległych miejscach kraju. Z pobytów w
Szafarni
(lata 1824-25) wysłał swoje słynne listy – "Kuriery Szafarskie" do rodziców, będące parodią "Kuriera Warszawskiego", które rozsławiły sielankowe wakacje w majątku
Juliusza Dziewanowskiego
. Słynna jest również anegdota mówiąca, że został niegdyś w szkole przyłapany na rysowaniu nauczyciela w czasie lekcji. Obrazek tak zadziwił rysowanego, że ten go pochwalił. Maurycy Karasowski wspomina również anegdotę z tradycji rodzinnej, w której Chopin pomógł guwernerowi uspokoić hałaśliwych wychowanków. Zaimprowizował im opowieść, a potem uśpił wszystkich łącznie z guwernerem kołysanką. Gdy pokazał uroczy widok siostrom i matce, obudził wszystkich przeraźliwym akordem. Wraz z siostrą Emilią Fryderyk pisał także dla zabawy wiersze i komedie.
Balzac
wspominał, że Chopin miał zastraszająco prawdziwy dar naśladowania każdego, kogo tylko zechciał.
Wielu biografów (np. Jeżewska,
Iwaszkiewicz
, Willemetz) przekonuje, że Chopin był geniuszem uniwersalnym, ponieważ posiadał również niezwykły talent literacki, czego dowodem są jego słynne listy, a także talent malarski i aktorski.
W latach
1826
-
1829
był studentem warszawskiej Szkoły Głównej Muzyki, będącej częścią Konserwatorium, która związana była z Uniwersytetem Warszawskim, gdzie podjął naukę harmonii i kontrapunktu u
Józefa Elsnera
. Został zwolniony z przedmiotu instrumentu, ponieważ zauważono nieprzeciętny sposób i charakter gry Chopina. Ten okres w jego twórczości charakteryzuje fascynacja muzyką ludową. Powstały wówczas Sonata c-moll op. 4, Wariacje B-dur na temat "Là ci darem la mano" z "
Don Juana
"
W. A. Mozarta
op. 2 na fortepian i orkiestrę, Trio g-moll op. 8 i pierwsze Mazurki (op. 6, 7) oraz oparte na motywach ludowych Rondo c-moll op. 1 i Rondo à la Krakowiak F-dur op. 14. W raporcie po trzecim roku nauki Józef Elsner zapisał: "Trzecioletni Szopen Fryderyk – szczególna zdatność, geniusz muzyczny".
W 1826 Chopin odbywał swoją pierwszą zagraniczną podróż do
Berlina
. W
1826
spędził wakacje także w Bad Reinertz (dzisiejsze
Duszniki-Zdrój
) w Kotlinie Kłodzkiej.
Rozpoczęcie niezależnej kariery kompozytorskiej
Lata 1829-1831 były dla Chopina okresem pierwszej miłości (do śpiewaczki
Konstancji Gładkowskiej
) i pierwszych ogromnych sukcesów kompozytorskich. W liście do swojego przyjaciela,
Tytusa Woyciechowskiego
, Chopin nazywał Konstancję ideałem. Powstały wówczas Koncerty fortepianowe
f-moll
op. 21 i
e-moll op. 11
.
W lipcu 1829, niezwłocznie po ukończeniu studiów, Fryderyk Chopin wraz z przyjaciółmi wyjechał na wycieczkę do
Wiednia
. Dzięki Würflowi wszedł w środowisko muzyków. W Kärntnerthortheater wystąpił dwukrotnie; grał Wariacje B-dur za pierwszym, a oprócz Wariacji także Rondo à la Krakowiak za drugim razem. Odniosły one fenomenalny sukces wśród publiczności. Nawet krytyka mimo zastrzeżeń dotyczących jego gry (zbyt mała siła dźwięku) uznała kompozycje za nowatorskie. Dobre przyjęcie kompozycji na koncertach ułatwiło kontakt z wydawcami: w kwietniu
1830
, po raz pierwszy za granicą, wydano drukiem w Austrii, w oficynie Tobiasa Haslingera grane tu już Wariacje op. 2.
2 listopada
1830
Chopin wyjechał spod
pałacu Czapskich w Warszawie
do
Kalisza
, odprowadzany do "Żółtej Karczmy" za rogatkami wolskimi przez licznych przyjaciół, w tym przez Elsnera, który przy tej okazji wykonał specjalnie skomponowaną kantatę na cześć swojego najzdolniejszego ucznia[5]. Przed wyjazdem pożegnał się z Konstancją Gładkowską i wręczył jej pierścień przechowywany przez nią aż do śmierci. W Kaliszu, dokąd dotarł
3 listopada
i gdzie dołączył do niego
Tytus Woyciechowski
, Chopin spędził ostatnie trzy dni w ojczyźnie[6].
5 listopada
1830
Chopin na zawsze opuścił Polskę – wyjechał z Kalisza i przez
Wrocław
udał się do
Drezna
. W
Wiedniu
usłyszał śpiewaną niegdyś przez Konstancję cavatinę
Rossiniego
i rozpłakał się. Pojechał do
Monachium
i w końcu udał się do Paryża. W czasie drogi Chopin napisał dziennik (zwany "Dziennikiem stuttgarckim"), przedstawiający stan jego ducha podczas pobytu w
Stuttgarcie
, gdzie ogarnęła go rozpacz z powodu upadku
powstania listopadowego
. Wedle tradycji, powstały wtedy pierwsze szkice do
Etiudy "Rewolucyjnej"
. Utwory tego okresu wypełnione są dramatyzmem, który z wolna zaczyna dominować w twórczości kompozytora.
Lata dojrzałości
W Paryżu Chopin zamieszkał początkowo w małym mieszkaniu przy Boulevard Poissonniere. 26 lutego 1832 w salonie
Pleyel
przy 9 rue Cadet dał pierwszy z dziewiętnastu publicznych koncertów w Paryżu (podczas 18 lat pobytu w tym mieście). Organizował go
Friedrich Wilhelm Kalkbrenner
, pianista. Chopin zagrał Koncert e-moll i Wariacje B-dur op. 2. Koncert oszołomił publiczność, w tym obecnego na nim
Franciszka Liszta
. Krytyk
François Fétis
zapowiadał, że Chopin odrodzi muzykę fortepianową[7]. Następnego dnia wydawcy przysyłali Chopinowi propozycje kupna utworów. Chopin zaczął prowadzić żywot wirtuoza, komponując utwory, które szybko stawały się modne na salonach. Przyjaźnił się z wieloma wybitnymi muzykami (Liszt,
Vincenzo Bellini
,
Hector Berlioz
), był zapraszany na prywatne występy nie jako muzyk, ale jako gość, nawet na sam dwór. Szybko więc przeprowadził się do Chaussée d'Antin, modnej dzielnicy Paryża. Przyjaciele nazywali jego mieszkanie Olimpem ze względu na dającą się stamtąd słyszeć boską muzykę. Jednak z powodu trudnej sytuacji finansowej Chopin zaczął dawać coraz więcej lekcji gry na fortepianie. Oszałamiała go ogromna liczba propozycji. Chopin uczył między innymi księżniczkę de Noailles, księżnę de Chimay i de Beauvau, baronową Rothschild, hrabinę Peruzzi i Potocką. Wśród uczniów także wielkie talenty – Karolina Hartmann, Karol Filtsch, a także wierny przyjaciel Chopina Adolf Gutmann. Chopin jako nauczyciel znany był z niezwykłych wymagań i nerwowości.
W latach
1835
-
1846
porzucił karierę wirtuoza na rzecz komponowania. Zaczął żyć życiem
polskiej emigracji
, utrzymując ścisłe kontakty z głównymi intelektualistami polskimi (
Adam Mickiewicz
,
Julian Ursyn Niemcewicz
,
Cyprian Kamil Norwid
).
Józef Bem
poprosił go o zaliczkę dla powstającego Towarzystwa Politechnicznego. Chopin gościł też u siebie najbliższego przyjaciela z lat dziecinnych, Jana Matuszyńskiego, który zamieszkując u Fryderyka studiował medycynę w Paryżu (umarł na gruźlicę w 1842). U Chopina bywał też jego słynny przyjaciel, wielki pianista i kompozytor –
Julian Fontana
.
W 1836 zaręczył się z
Marią Wodzińską
. Była ona uzdolniona muzycznie i malarsko. Hrabina Teresa Wodzińska, matka Marii zaczęła nazywać wtedy Chopina swym dzieckiem. W podzięce za darowane Chopinowi kompozycje Marii przysyła on Walca As-dur i niektóre ze słynnych Pieśni. Ostatecznie jednak rodzina sprzeciwiła się związkowi, uważając, że Chopin jest zbyt chorowitym kandydatem na męża. W 1836 roku zaczął poważnie chorować na
gruźlicę
(niedawno pojawił się pogląd, że przyczyną "chorowitości" i śmierci kompozytora była nie gruźlica, a choroba genetyczna o zewnętrznych objawach bardzo podobnych do gruźlicy –
mukowiscydoza
, zobacz hipotezę mukowiscydozy). W 1837 poznał starszą od siebie o 6 lat i dominującą nad nim
George Sand
i rzucił się w ramiona "spełnionej miłości" (słowa George Sand), która jednak wkrótce zamieniła się w nerwowy i chaotyczny związek. Para istniała jednak jako związek jedynie w plotkach. W dziennikach Sand opowiada, że przez 9 lat przyjaźni z Chopinem żyła jak w klasztornym celibacie. W liście do Justyny Chopinowej Sand nazwała się drugą matką Chopina. Uciekając przed zazdrością byłego kochanka George, udali się na
Majorkę
do
Valldemossa
, która powitała ich okropną pogodą. Jednocześnie w Hiszpanii trwała wojna, a choroba Chopina wzmagała się. Sand zabrała swoje dzieci, które miały się tam leczyć (syn
Maurycy
chorował na
reumatyzm
) i uczyć. Mieszkali tam w byłym klasztorze. Chopin skomponował wtedy Preludia op. 28, Preludium Des-dur, które Sand uznała za straszne. Wspominała ona pamiętny wieczór, gdy podczas spaceru rozszalała się burza, a po powrocie do domu Chopin zaczął pluć krwią. Gdy stan zdrowia Chopina poprawił się, kochankowie wrócili do Francji. Sprowadzono wtedy z Neapolu ciało samobójcy, wielkiego śpiewaka, Adolfa Nourrita. Chopin zagrał w Marsylii podczas pogrzebu na organach. Pomimo iż instrument był rozstrojony, Chopin oszołomił publiczność graną na organach pieśnią
Schuberta
.
W
1839
wrócili do Francji. Fryderyk był wówczas bardzo chory, kaszląc, wypluwał duże ilości krwi. Mieszkał w
Nohant
, w posiadłości George Sand. Chwilowa poprawa zdrowia wniosła okres spokoju do życia przyjaciół, wkrótce jednak nastąpiło ponowne pogorszenie. George Sand napisała kontrowersyjną książkę Lukrecja Floriani, w której według Liszta ośmieszyła Fryderyka. Chopin przemilczał tę obrazę, jednak jego rodzina w Polsce była oburzona. Sand tłumaczyła, że nie opisała w niej Fryderyka, jednak biografowie Chopina podważają te tłumaczenia. Pojawił się wtedy znany rzeźbiarz
Auguste Clésinger
, który poślubił Solange - córkę Sand - wbrew woli matki. Gdy w wynikłym konflikcie Fryderyk stanął po stronie Solange, pisarka wpadła w szał i zerwała z kompozytorem. Okres przed rozstaniem z George Sand, a także po rozpadzie związku oraz pogłębiająca się choroba odcisnęły głębokie piętno na twórczości i życiu towarzyskim Chopina. Powstały wówczas najpiękniejsze z jego nokturnów i mazurków.
Ostatni okres życia
Louise Antoine Bisson, Fryderyk Chopin,
dagerotyp
wykonany w paryskim atelier fotografa przy 65, rue Saint-Germain-l'Auxerrois, najpóźniej w 1847, oryginał zaginiony. Reprint w zbiorach Bibliothèque Polonaise à Paris, fotografia dagerotypu wykonana w 1937.
Po rozstaniu z George Sand Chopin popadł w głębokie przygnębienie, które z pewnością przyspieszyło jego śmierć. Po opuszczeniu Nohant nie skomponował już żadnego znaczącego utworu, jedynie kilka miniatur. Po wybuchu rewolucji w Paryżu w 1848 r. Chopin wyjechał do Anglii i Szkocji na bardzo wyczerpującą jego siły podróż.Organizatorką i sponsorką pobytu była jego uczennica, Szkotka Jane Stirling, zwana "wdową po Chopinie". Młodziutka dziewczyna obdarzyła miłością kompozytora, zaproponowała mu nawet małżeństwo. Ten jednak czuł się zbyt chory, ponadto nie odwzajemniał jej uczucia. Z listów Chopina wiemy, że czułość i opiekuńczość Jane działały mu na nerwy.
- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Śmierć i pogrzeb
Po powrocie ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii do Paryża stan zdrowia Fryderyka nie polepszył się.
3 września
1848 zmarł
homeopata
Jean-Jacques Molin (
1797
-
1848
)[8], jeden z niewielu lekarzy, którzy potrafili pomóc artyście ("Molin posiadał sekret stawiania mnie na nogi[9]."). Doktorzy, którzy pojawili się po Molinie byli zgodni co do "dobrego klimatu, spokoju, odpoczynku[9]", jednak Fryderyk stwierdził, iż odpoczynek znajdzie "pewnego dnia i bez ich pomocy[9]". Zalecona
dieta
, która zabraniała m.in. pić
kawę
zamieniając ją na
kakao
denerwowała Fryderyka, który czuł się przez to śpiący oraz "coraz bardziej tępy[9]". Sam Chopin wierzył w poprawę swojego zdrowia pisząc do Solange Clésinger:
|
[...] mam nadzieję, że słońce wiosenne będzie moim najlepszym lekarzem. Trzeba dodać: wiosenne, bo w operze przygotowują słońce do Proroka [10], które jak się zdaje, będzie piękniejsze niż wszystkie słońca tropikalne. Słońce to tylko wschodzi i świeci krótko, ale jest tak silne, że pogrąża w cieniu wszystko z wyjątkiem muzyki. Składają się na nie snopy światła elektrycznego. Byłem zbyt chory, aby udać się na próbę przedwczoraj, lecz liczę na premierę, która ma się odbyć w przyszły poniedziałek [11]. |
Sytuacja w Paryżu była wówczas niespokojna. Krótki czas po wyjeździe Fryderyka na
Wyspy Brytyjskie
miało miejsce powstanie robotników paryskich będące częścią
rewolucji lutowej
. Artysta wrócił do stolicy Francji krótko przed wyborem
Napoleona III Bonaparte
na prezydenta
II Republiki Francuskiej
. Chopin napisał:
|
Spokój Paryża nie został w tych dniach ani na chwilę zakłócony, mimo że spodziewano się pewnych rozruchów z powodu gwardii ruchomej, którą reglamentowano, lub z powodu projektu ministerstwa o rozwiązaniu klubów. Wczoraj, w poniedziałek, pełno było wszędzie żołnierzy i armat, i ta mocna postawa zaimponowała tym, którzy byliby chcieli wywołać nieporządki [9]. |
Fryderyk coraz rzadziej udzielał lekcji. Niektórzy z jego uczniów wyjechali, a on sam ze względów zdrowotnych postanowił ograniczyć lekcje tylko do uczniów bardziej zaawansowanych. Wśród nich byli m.in.: Catherine Soutzo,
Maria Kalergis
,
Delfina Potocka
,
Charlotte de Rothschild
oraz (od marca)
Marcelina Czartoryska
. Pierwszą połowę 1849 Chopin spędził w mieszkaniu na Square d'Orleans. Odwiedzali go Franchomme, Ernest Legouvé, Natalia Obrieskow, Nathaniel Stockhausen, Thomas Albrecht, Charles Gavard i Marie de Rozieres, a przede wszystkim
Delacroix
. Mieszkanie Chopina było wtedy miejscem wieczornych spotkań, na których Delfina Potocka śpiewała, a Chopin i Kalergis grali na fortepianie. Z początkiem wiosny Chopin zaczął wybierać się na przejażdżki kabrioletem, w których towarzyszył mu Delacroix. Rozmawiali wtedy głównie o muzyce. Chopin przedstawił malarzowi własną koncepcję logiki w dziele muzycznym, wyjaśniając również dlaczego jego zdaniem Mozart góruje technicznie nad Beethovenem. Za namową Delacroixa Fryderyk zaczął spisywać swoje uwagi teoretyczne na temat metody gry fortepianowej, które z powodu nietypowego wykształcenia muzycznego pianisty przedstawiają jednak niewielką wartość. Z tego okresu pochodzą mazurki: nr 2 z op. 67 i nr 4 z op. 68. Stan zdrowia artysty pogarszał się. Viardot zauważyła, iż podlegał on ogromnym wahaniom:
|
[...] bywają dni znośne, gdy może wyjeżdżać powozem, oraz inne, kiedy pluje krwią i ma napady kaszlu, który go dusi [12]. |
Lekarze, którzy zajmowali się Chopinem, stwierdzili, że powinien on opuścić Paryż na okres lata, w którym upał i kurz utrudniałyby mu oddychanie. Innymi argumentami za wyjazdem ze stolicy Francji była szerząca się epidemia cholery oraz zbliżające się wybory, które mogły wywołać zamieszki. Przyjaciele znaleźli dla artysty mieszkanie w Chaillot, gdzie wprowadził się na początku czerwca (obecnie znajduje tam się położony nad Sekwaną na wzgórzu Trocadero naprzeciwko Wieży Eiffla pałac Chaillot). Mieszkanie było drogie, dlatego w tajemnicy przed Chopinem połowę czynszu opłacała Obrieskow. Pięć okien jakie znajdowały się w apartamencie dawało widok obejmujący
Tuileries
, Izbę Deputowanych, wieżę kościoła St-Germain l'Auxerrios, Notre Dame, Pantenon, St-Supice oraz kopułę kościoła Inwalidów. Chopin czuł się tak dobrze, że przestał nawet brać lekarstwa. Ofiarami panującej epidemii padli m.in.
Friedrich Kalkbrenner
oraz Angelika Catalani. Strach przed chorobą spowodował, iż większość znajomych Chopina opuściła Paryż. Przy artyście pozostała m.in. Stirling. Jej częste odwiedziny denerwowały Chopina ("One mnie zaduszą nudami[13]"). W obawie przed pozostawieniem Chopina samego w nocy, rodzina Czartoryskich przysłała muzykowi jedną ze swoich nianiek. W połowie czerwca Fryderyka odwiedziła Lind, która zatrzymała się w Paryżu na kilka dni. Podczas wieczoru w mieszkaniu Chopina śpiewała ona wraz z Delfiną Potocką. W ostatnim tygodniu czerwca Chopinowi zaczęły puchnąć nogi, miał on również kilka poważnych krwotoków. Zaniepokojona niańka poinformowała o tym księżną Sapieżynę, która postanowiła wezwać
Jeana Cruveilhiera
. Lekarz rozpoznał ostatnie stadium choroby. Z leków jakie przepisał Chopinowi artysta zrozumiał, że umiera. Spowodowało to starania o przyjazd do Paryża jego siostry Ludwiki:
|
Moje Życie. Jeżeli możecie, to przyjedźcie. Słaby jestem i żadne doktory mi tak, jak Wy, nie pomogą [14]. |
Świadek ostatnich tygodni życia i męki Chopina –
Cyprian Kamil Norwid
zamieścił nekrolog w „Dzienniku Polskim”:
|
Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel Fryderyk Chopin, zszedł z tego świata[...]. |
Chopin zmarł w otoczeniu kilkorga bliskich mu osób około 2 w nocy 17 października 1849, a na świadectwie zgonu jako przyczynę lekarz wpisał gruźlicę. Auguste Clésinger wykonał pośmiertny odlew twarzy i dłoni artysty, a następnie zaprojektował też i wykonał jego nagrobek.
Msza żałobna odbyła się dopiero 30 października w paryskim
kościele Św. Magdaleny
, a solowe partie basowe wykonanego na życzenie Chopina Requiem Mozarta zaśpiewał Luigi Lablache. Liczny kondukt żałobny, któremu przewodniczył książę
Adam Jerzy Czartoryski
, przeszedł na
Cmentarz Père-Lachaise
, gdzie zmarłego artystę pożegnały dżwięki Marsza Żałobnego jego własnego autorstwa.
Koszty pogrzebu i pomnika nagrobnego pokryła Jane Stirling. Ona też opłaciła powrót do Warszawy siostry Chopina Ludwiki, która przewiozła do kraju serce kompozytora. Ostatecznie spoczęło ono w
Bazylice Świętego Krzyża
na warszawskim
Krakowskim Przedmieściu
.
Hipoteza mukowiscydozy
Zdaniem niektórych lekarzy kompozytor mógł cierpieć przez całe życie na
mukowiscydozę
i to właśnie ona była przyczyną jego śmierci[15]. Inne teorie mówią o
niedoborze alfa1-antytrypsyny
[16].
Data urodzenia
Kościół parafialny w Brochowie – miejsce chrztu Chopina
Tablica w kościele brochnowskim z datą 22 lutego, jako datą urodzin kompozytora
Data urodzenia Chopina budzi kontrowersje. W księdze chrztów w kościele parafialnym w
Brochowie
podawany jest dzień
22 lutego
:
|
Roku 1810, 23 miesiąca kwietnia o godzinie trzeciej po południu przed nami proboszczem brochowskim, sprawującym obowiązki urzędnika stanu cywilnego parafii brochowskiej powiatu sochaczewskiego w departamencie warszawskim, stawili się Mikołaj Chopin, ojciec lat mający 40, w wsi Żelazowa Wola zamieszkały, i okazał nam dziecię płci męskiej, które urodziło się w domu jego w dniu 22 miesiąca lutego o godzinie szóstej wieczorem roku bieżącego, oświadczając, że jest ono spłodzone z niego i Justyny z Krzyżanowskich, liczącej lat 28, jego małżonki, i że życzeniem jego jest nadać mu dwa imiona Fryderyk Franciszek. Po uczynieniu powyższego oświadczenia i okazaniu dziecięcia w przytomności Józefa Wyrzykowskiego, ekonoma, liczącego lat 38, tudzież Fryderyka Geszta, który rok 40 skończył, obydwóch w wsi Żelazowa Wola zamieszkałych, ojciec i świadkowie po przeczytaniu niniejszego aktu urodzenia stawiającym wyznali, iż pisać umieją. My akt niniejszy podpisaliśmy, Ksiądz Jan Duchnowski, proboszcz brochnowski, sprawujący obowiązki urzędnika stanu cywilnego, Mikołaj Chopin, ojciec. Nr 2.23.IV /1810/. Ja, jak wyżej, spełniłem obrzędy nad niemowlęciem ochrzczonym z wody, dwojga imion Fryderykiem Franciszkiem, urodzonym 22 lutego z Wielmożnych Mikołaja Choppen Francuza oraz Justyny Krzyżanowskiej, ślubnych małżonków. Rodzice chrzestni – Wielmożny Franciszek Grembecki ze wsi Ciepliny z Wielmożną panną Anną Skarbkówną, hrabianką z Żelazowej Woli [17]. |
[18]. Data ta jest jednak kwestionowana. Fryderyk, jak i jego rodzina, za poprawny dzień zawsze podawali
1 marca
[19] – taką datę podał Fryderyk, gdy w styczniu
1833
został członkiem
Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu
. Kontrowersje nie dotyczą jednak daty rocznej, która jest pewna, pomimo że miały miejsce sytuacje, przy których rodzina dodawała mu jeden rok życia (dotyczyło to pojawienia się informacji w prasie lub występów publicznych Fryderyka).
Twórczość
Okresy twórczości
do 1830 (wczesne utwory)
Pierwszy młodzieńczy okres twórczości Chopina ukształtował się pod wpływem polskiej tradycji dworskiej i wiejskiej (np.
Michał Kleofas Ogiński
,
Karol Kurpiński
), z drugiej strony na europejskim stylu brillant wczesnych romantyków (
Johann Nepomuk Hummel
,
John Field
,
Carl Maria von Weber
). Takimi popisowymi, a zarazem błyskotliwymi wirtuozowsko utworami są oba koncerty fortepianowe. W młodzieńczym dorobku Chopina obecne są formy klasyczne, takie jak rondo, wariacje, sonata, koncert, trio. Formy poloneza i mazurka nawiązują do tradycji narodowej i ludowej. Z łączenia form klasycznych i tradycji narodowej powstawały takie utwory jak Rondo à la Mazur, Rondo à la Krakowiak.
do 1839 (dojrzałe utwory)
Drugi dojrzały okres twórczości tak charakteryzuje
Józef M. Chomiński
:
|
W drugim okresie twórczości (począwszy od op. 6) skrystalizował się w pełni styl Chopina jako kompozytora narodowego i romantycznego. Wyrastająca z ducha okresu Romantyzmu stylizacja muzyki tanecznej otrzymała w walcach pogłębiony artystycznie wyraz. Nowe podejście do techniki pianistycznej, manifestujące się w obu cyklach etiud, zaczęło decydować o obliczu wszystkich podstawowych gatunków... Kontrast wyrazowy o silnych znamionach dramatycznych stał się charakterystycznym rysem takich form jak scherzo, ballada, nokturn[20]. |
1840 – 1849 (późny okres)[21]
Ostatni trzeci etap pracy kompozytorskiej Chopina cechują rozbudowane utwory cykliczne (Sonaty b-moll, h-moll, g-moll). Powiększeniu uległy rozmiary utworów jednoczęściowych (Ballada f-moll, Fantazja f-moll, Polonezy fis-moll i As-dur, Polonez-Fantazja, Barkarola). Utwory te często budziły protest pierwszych słuchaczy, uważane za "trudne", a zwłaszcza – zanadto dysonujące.
Gatunki
| Plik audio |
| Kristian Cvetković |
Problem z odtwarzaniem pliku? Zobacz . |
- Polonezy
Wczesne polonezy, nawiązujące do popularnych wówczas w Warszawie utworów Ogińskiego, wydane zostały dopiero po śmierci kompozytora (9 utworów dziecięcych i młodzieńczych „op. posth.” = wydane pośmiertnie). W latach dojrzałych Chopin opublikował siedem polonezów, które są już zupełnie inne: bardzo dramatyczne i rozbudowane.
|
Polonezy cis-moll i es-moll op. 26, skomponowane wkrótce po klęsce powstania listopadowego, oddają tragiczną atmosferę, w jakiej powstawały. Polonez A-dur op. 40 z racji uroczystego charakteru nazwano „wojskowym”; stosunkowo często opracowywano go na orkiestrę, gdyż jest to jeden z nielicznych utworów Chopina poddających się transkrypcji. Nastrój nieomal triumfalny stwarza najpopularniejszy, wirtuozowski Polonez As-dur op. 53. Od stylizowanego tańca najbardziej oddala się Polonez-Fantazja As-dur op. 61. Niektóre tematy w Polonezie-Fantazji w ogóle nie mają związku z tanecznym rytmem. Przypominając swobodną fantazję o złożonej „fabule uczuciowej”, utwór ten zasługiwałby na miano „poematu symfonicznego” na fortepian., charakteryzuje te niezwykle ważne utwory w dorobku Chopina D. Gwizdalanka [22]. |
- Mazurki
Chopin skomponował 57 mazurków, w nieznany wcześniej sposób nawiązując w nich do muzyki ludowej z Mazowsza.
|
Pierwowzorem Chopinowskiej stylizacji były trzy rodzaje tańców: zamaszysty mazur, szybki, wirujący oberek i powolny, melancholijny kujawiak. Tę ostatnią, „dworkową” wersję, kompozytor lubił najbardziej. Zazwyczaj przekształcał ją w taki sposób, że stawała się liryczną, bardzo osobistą, refleksyjną miniaturą odległą od jakichkolwiek związków z popularną „piosnką”[23]. |
- Nokturny
Chopin napisał 21 nokturnów. Są to liryczne, melodyjne miniatury. Najwcześniejsze są jeszcze dość sentymentalne, późniejsze są wyrazowo coraz bardziej urozmaicone. Na ich melodię szczególnie wpłynęło
bel canto
, gdyż Chopin był wielbicielem włoskiej opery, zwłaszcza
Belliniego
. Kantylenę oplata w nich kunsztowna ornamentacja.
- Scherza
Chopin napisał w późniejszych latach 4 Scherza. Wbrew tytułowi, są one raczej poważne, a nawet dramatyczne. Najpoważniejsze jest Scherzo h-moll op. 20, napisane podobno w okresie powstania listopadowego, z cytatem kolędy
Lulajże, Jezuniu
w części środkowej.
- Ballady
Mówi się, że 4 ballady Chopina: g-moll op. 23, F-dur op. 38, As-dur op. 47 (jedyna z „optymistycznym” zakończeniem) i f-moll op. 52 powstały pod wrażeniem lektury ballad Adama Mickiewicza, lecz nie znaleziono na to dowodów. Ewentualne pokrewieństwo z poezją
|
co najwyżej zdradza narracyjny rodzaj dramaturgii. Dwa tematy przekształcane są na wzór perypetii w opowieściach poetyckich, po czym efektowna koda przynosi „rozwiązanie”, odległe jednak od jakiejkolwiek apoteozy[24]. |
- Etiudy
| Plik audio |
| Martha Goldstein(1851) – 2985KB |
Problem z odtwarzaniem pliku? Zobacz . |
Ukończone zostały dwa cykle etiud: op. 10 i op. 25. Zgodnie z nazwą (fr. étude = studium, ćwiczenie) są one utworami pedagogicznymi i mają służyć doskonaleniu techniki pianistycznej. Ale po raz pierwszy w historii tego gatunku nie są to "nudne ćwiczenia", którymi zamęczano pokolenia początkujących pianistów. Każda etiuda Chopinowska to arcydzieło. Jedną z najbardziej znanych jest, zamykająca opus 10, etiuda c-moll, zwana „rewolucyjną”.
- Preludia
24 Preludia op. 28 powstały jako symboliczny hołd złożony
Janowi Sebastianowi Bachowi
, którego muzykę Chopin cenił. Są wyraźnym nawiązaniem do Das Wohltemperierte Klavier, napisanym również we wszystkich 24 tonacjach dur i moll.
- Sonaty
Spośród 3 sonat fortepianowych najpopularniejsza jest Sonata b-moll, której druga część, Marsz żałobny, grywany jest dzisiaj podczas pogrzebów, w rozmaitych transkrypcjach.
- Koncerty
Powstały dwa koncerty na fortepian i orkiestrę: f-moll op. 21 z 1829 r. i e-moll op. 11 z 1830 r. – oba z pierwszego okresu twórczości, pisane jeszcze w Polsce, osadzone w formie klasycznej.
- Inne
Chopin skomponował kilkanaście pieśni na głos z fortepianem, Trio fortepianowe oraz Sonatę wiolonczelową.
Anegdoty
Józef Sikorski, muzyk i rówieśnik Chopina, wspominał w swoim "Wspomnieniu Szopena", że Chopin jako dziecko płakał, gdy matka grała na fortepianie[25], co do dziś należy do znanych anegdot o Chopinie.
Znaczenie F. Chopina
W kulturze polskiej
Chopin do dziś uważany jest za największego kompozytora polskiego, ale rola jego muzyki – acz nawiązywali do niej prawie wszyscy polscy kompozytorzy przez wiele następnych pokoleń – zdecydowanie wykraczała poza samą muzykę. Patriotyczną wymowę jego dzieł odczytywali nie tylko Polacy.
Robert Schumann
w 1836 roku na łamach „Neue Zeitschrift für Musik” napisał:
|
Gdyby potężny samowładny monarcha z północy wiedział, jak niebezpieczny wróg grozi mu w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach[26]. |
Jego utwory, zwłaszcza Polonezy i Mazurki, traktowane były jak synonim polskości, odwoływano się do niej w momentach o specjalnej wymowie patriotycznej. Ignacy Jan Paderewski powiedział w setną rocznicę urodzin Chopina:
|
Zabraniano nam
Słowackiego
,
Krasińskiego
,
Mickiewicza
. Nie zabroniono nam Chopina. A jednak w Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano: barwne kontusze, pasy złotem lite, posępne czamarki, krakowskie rogatywki, szlacheckich brzęk szabel, naszych kos chłopskich połyski, jęk piersi zranionej, bunt spętanego ducha, krzyże cmentarne, przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych, niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo i zwycięstwa radosna pieśń [...]. |
Do dzisiaj pozostaje jednym z Polaków rozpoznawanych przez cudzoziemców.
W muzyce europejskiej
Oryginalna harmonia Chopina wywarła pewien wpływ na
Richarda Wagnera
, a jego miniatury dodatkowo inspirowały
Roberta Schumanna
i
Franciszka Liszta
. Przede wszystkim jednak był on właściwie pierwszym wybitnym twórcą tzw. szkół narodowych w muzyce romantycznej. Przykład Chopina zachęcił
Edvarda Griega
do podobnego wykorzystywania norweskiego folkloru. Z entuzjazmem wypowiadali na temat muzyki Chopina w Rosji kompozytorzy „
Potężnej Gromadki
”, we Francji był on wzorem dla takich kompozytorów jak
Gabriel Fauré
,
Claude Debussy
i
Maurice Ravel
, a nawet młody
Olivier Messiaen
, a w Rosji –
Aleksander Skriabin
i
Sergiusz Rachmaninow
. Zdaniem niemieckiego muzykologa Alfreda Einsteina oddziaływanie Chopina było wyjątkowe:
|
Znajdował on naśladowców nie tylko w Warszawie, lecz od Północy do Południa, od Oslo do Palermo, od Wschodu do Zachodu, od Petersburga do Paryża. Podobnie jak żaden kompozytor muzyki symfonicznej XIX wieku nie mógł nie dostrzec Beethovena, tak żaden kompozytor muzyki fortepianowej po roku 1830 nie mógł pominąć Chopina[27]. |
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
Wnętrze Filharmonii Narodowej podczas I etapu XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
Od
1927
w
Warszawie
odbywa się
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
, najstarszy na świecie monograficzny konkurs muzyczny. Jego twórcą był
Jerzy Żurawlew
. Po II wojnie światowej, w latach
1949
-
2005
konkurs był organizowany przez
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina
w Warszawie. Obecnie jego organizatorem jest
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
.
Odbywają się także festiwale muzyki Chopina w Valldemossie, Genewie, Dusznikach, Paryżu, Gandawie i innych.
Jan Ekier
był redaktorem naczelnym pomnikowego wydania fonograficznego dzieł wszystkich Chopina, w których nagraniu udział wzięli najlepsi polscy pianiści XX wieku (nagrań dokonano w latach 50. i 60.).
Fryderyk Chopin w kulturze masowej
Nagrody Akademii Fonograficznej – "Fryderyki"
Nawiązujące do imienia Chopina Nagrody Akademii Fonograficznej – "
Fryderyki
", które zaczęto przyznawać w
1995
, miały być polskim odpowiednikiem nagrody
Grammy
. Zamiar ten jednak się nie powiódł, bo w związku z zapaścią w polskiej branży fonograficznej stacje telewizyjne wycofały się z transmitowania gali, na której je wręczano. W
2006
po raz pierwszy nie odbyła się ceremonia wręczenia tych nagród. Listę ich zdobywców ogłoszono jedynie w internecie.
Piosenka Gazebo
W 1983 roku na listy przebojów w całej Europie wspięła się piosenka I like Chopin włoskiego piosenkarza Paula Mazzoliniego (
Gazebo
). Chociaż Mazzolini śpiewał o muzyce Chopina, fortepianowy motyw, który przewija się w piosence, nie jest kompozycją Polaka. Przebój Gazebo nadal jest nadawany przez komercyjne rozgłośnie, choć najczęściej jako
cover
. Początek piosenki miał następujące słowa po angielsku:
Remember that piano / So delightful unusual / That classic sensation / Sentimental confusion
Used to say / I like Chopin / Love me now and again
Eternal Sonata
Japońską fascynację muzyką Chopina oraz sztuką
anime
łączy gra
Eternal Sonata
na konsolę
Xbox 360
, wydana w Japonii w czerwcu 2007. Bohaterem gry jest Fryderyk Chopin, który na trzy godziny przed śmiercią trafia do bajkowej krainy, tam wraz z przyjaciółmi szuka leku na swoją chorobę. Fabularnej grze towarzyszy muzyka Chopina w wykonaniu rosyjskiego pianisty
Stanisława Bunina
.
Filmy o życiu kompozytora
Powstało wiele filmów o życiu Chopina, w wielu z nich wiodącym wątkiem jest związek kompozytora z George Sand. Niektóre z filmów o Chopinie to:
Przypisy
- ↑ Korespondencja Fryderyka Chopina z rodziną. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972, s. 76.
- ↑ Kazimierz Wierzyński: Życie Chopina. Białystok: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1990, s. 32. .
- ↑ 3,0 3,1 3,2 3,3 Kazimierz Wierzyński: Życie Chopina. Białystok: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1990, s. 33. .
- ↑ Aleksandra Tarczewska, Izabela Kaniowska-Lewańska: Historia mego życia: wspomnienia warszawianki. Wrocław: Ossolineum, 1967, s. 243.
- ↑ Jerzy S. Majewski: Warszawa nieodbudowana. Królestwo Polskie w latach 1815-1840. Warszawa: Veda, 2009, ss. 70-71. .
- ↑ Polska Chopina,
Kalisz
, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Internetowe Centrum Informacji Chopinowskiej. [dostęp 28 stycznia 2010]
- ↑ Nicolas Dufetel:
Un concert de Chopin dans les salons Pleyel en 1842
. W: Alain Planès. Chopin chez Pleyel [on-line]. Harmoniamundi.com. [dostęp 2010-02-26].
- ↑ Thomas Lindsey Bradford, Robert Séror:
Père Jean-Jacques Molin – Pioneers of homeopathy by T. L. Bradford
(
ang.
). 2002. [dostęp 2010-01-30].
- ↑ 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4
List F. Chopina do S. Clésinger nadany z Paryża do Guillery 30 stycznia 1849
- ↑ Chodzi tutaj o operę
Giacoma Meyerbeera
(
1791
-
1864
) pt."Prorok" (fr. tytuł oryg.: Le Prophète) do
libretta
Eugène'a Scribe'a
(
1791
-
1861
), której
premiera
miała miejsce
16 kwietnia
1849
w Théâtre de l'Académie Royale de Musique w
Paryżu
.
- ↑
List F. Chopina do S. Clésinger nadany z Paryża do Guillery 13 kwietnia 1849
- ↑
List P. Viardot do G. Sand nadany z Paryża do Nohant wiosną 1849
- ↑
List F. Chopina do W. Grzymały nadany z Chailot do Paryża 18 czerwca 1849
- ↑
List P. Viardot do L. Jędrzejewiczowej nadany z Chailot do Warszawy 25 czerwca 1849
- ↑ Mariusz Szczepanik, Marian Krawczyński, Wojciech Cichy, Natalia Kobelska-Dubiel:
Czy Fryderyk Chopin chorował na mukowiscydozę? Fragmenty biografii kompozytora naznaczone piętnem choroby. Część II – wiek dojrzały
(
pol.
). [dostęp 30 stycznia 2009].
- ↑ S Eriksson. Led Chopin av antitrypsinbrist? Försvunnet obduktionsprotokoll har gäckat sentida läkares försök att fastställa diagnosen. „Lakartidningen”. 100 (30-31), ss. 2449-54 (Jul 2003).
PMID 12914142
.
- ↑
Brochów – Kościół warowny – Historia
(
pol.
). [dostęp 2010-01-30].
- ↑
Kopia metryki urodzenia Fryderyka Chopina w języku polskim
- ↑
Fryderyk Chopin – Centrum Informacji – Kalendarium życia Chopina
(
pol.
). [dostęp 2010-01-30].
- ↑ Andrzej Chodkowski (pod red.), Encyklopedia muzyczna PWN, Warszawa 1995 s. 153.
- ↑ Andrzej Chodkowski (pod red.), Chopin, w: Encyklopedia muzyczna PWN, Warszawa 1995 s. 153.
- ↑ Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki, cz. 2, Kraków 2006, s. 275-276.
- ↑ Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki, cz. 2, Kraków 2006, s. 276.
- ↑ Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki, cz. 2, Kraków 2006, s 273.
- ↑ Józef Sikorski. Wspomnienie Szopena. „Biblioteka Warszawska”. Ss. 510-559.
- ↑ Alfred Einstein: Muzyka w epoce romantyzmu, Kraków 1983, s. 231.
- ↑ Alfred Einstein: Muzyka w epoce romantyzmu, Kraków 1983, s. 232.
- ↑
A Song to Remember
w bazie
Internet Movie Database (IMDb)
(
ang.
)
- ↑
Impromptu
w bazie
Internet Movie Database (IMDb)
(
ang.
)
- ↑
Ostatnia podróż
w bazie
filmpolski.pl
Bibliografia
- Fryderyk Chopin: Korespondencja Fryderyka Chopina. T. 1: 1816-1831. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. .
- Maria Gordon-Smith: Chopin. Warszawa: Czytelnik, 1990. .
- Karol Stromenger: Almanach Chopinowski 1949 : kronika życia, dzieło, bibliografia, literatura, ikonografia, varia. Warszawa: Czytelnik, 1949.
-
Mieczysław Tomaszewski
: Chopin : człowiek, dzieło, rezonans. Poznań: Podsiedlik-Raniowski i Spółka, 1998. .
- Adam Zamoyski: Chopin. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985, seria: Biografie Sławnych Ludzi. .
Zobacz też
Linki zewnętrzne