Święty |
Grzegorz Wielki |
papież
doktor Kościoła
|
Obraz olejny namalowany ok. 1370 r. przedstawiający św. Grzegorza |
Data urodzenia | ok.
540
Rzym
|
Data śmierci | 12 marca
604
Rzym |
Kościół / wyznanie |
katolicki
,
prawosławny
|
Data kanonizacji | 604 Rzym przez aklamację Santo subito |
Wspomnienie |
12 marca
i
3 września
(kat.)
25 marca
(praw. wg
kal. greg.
) |
Atrybuty | anioł, krzyż papieski, budynek kościoła, otwarta księga, parasol, zwój, gołębica |
Patron | Anglii, uczniów, studentów, nauczycieli, chórów szkolnych, piosenkarzy, muzyków |
Szczególne miejsca kultu |
Bazylika św. Piotra na Watykanie
|
|
|
Grzegorz I zwany: Wielki, Dialog lub Dwojesłow,
scs.
Swiatitiel Grigorij Dwojesłow, papa Rimskij (ur. ok. 540 w
Rzymie
, zm.
12 marca
604
tamże) – z pochodzenia Rzymianin,
papież
(od
3 września
590
do śmierci), pierwszy mnich (
benedyktyn
) będący papieżem,
ojciec
i
święty
Kościoła katolickiego
oraz
prawosławnego
(jako Grzegorz Dialogos). Zaliczony przez papieża Bonifacego VIII do grona czterech
doktorów Kościoła
, reformator
Kościoła
[1].
Życiorys
Życie świeckie
Grzegorz pochodził z rodziny patrycjuszy. Jego pradziadkiem w linii prostej był papież
Feliks III
(483–492), zaś dalszym krewnym papież
Agapit
(535–536). Był spokrewniony z senatorskim rodem Anicjuszów. Był synem
Świętej Sylwii
i
Gordiana Anicjusza
[2].
W czasie dzieciństwa Grzegorza
cesarstwo zachodniorzymskie
już nie istniało. Rzym przechodził z rąk do rąk oblegany przez
Ostrogotów
. Prawdopodobne jest, że zamożni rodzice Grzegorza w czasie oblężeń Rzymu dokonywanych przez
Totilę
, czyli we wczesnym dzieciństwie Grzegorza, ewakuowali się z miasta.
Grzegorz otrzymał staranne wykształcenie. Znał
łacinę
i jej
gramatykę
oraz
retorykę
. Umiał komunikować się w
języku greckim
, ale nie znał zasad jego pisowni, posiadł też wiedzę z zakresu prawa[3].
Około
575
roku objął stanowisko
prefekta
Rzymu[4].
Mnich
Oboje rodzice Grzegorza, jak wielu członków ich rodziny, byli zaangażowanymi chrześcijanami. Jego matka – Święta Sylwia – została
kanonizowana
. Trzy siostry jego ojca były
zakonnicami
, a dwie z nich: Farsylia i Emiliana zostały kanonizowane[5]. Zachowane źródła pozwalają stwierdzić, że Grzegorz miał brata, którego imię nie zachowało się[2].
W dniu śmierci swojego ojca, w 575 wycofał się z funkcji publicznych i wstąpił do Zakonu Świętego Benedykta. Rodzinną willę znajdującą się w centrum miasta i majątek, który odziedziczył, przeznaczył na fundację nowych
klasztorów
oraz na cele
charytatywne
. Ufundował sześć klasztorów na Sycylii i jeden w Rzymie[2]. W tym okresie Grzegorz podupadł na zdrowiu.
W
579
przyjął
święcenia
diakonatu
[6]. W dwa lata później papież
Pelagiusz II
uczynił go swym
posłem
na
cesarskim dworze
w
Konstantynopolu
, gdzie przebywał do
586
. Po powrocie do Rzymu powrócił do życia zakonnego[6].
Papież
Po śmierci Pelagiusza II (
7 lutego
590) z powodu epidemii
dżumy
panującej w Rzymie wybrano Grzegorza, przez
aklamację
na papieża. Mimo początkowej niechęci 3 września tego samego roku przyjął sakrę[6].
Pontyfikat
Tło pontyfikatu
Gdy Grzegorz obejmował
katedrę
Rzymu, znaczenie Kościoła łacińskiego i biskupa rzymskiego malało na rzecz
patriarchatu konstantynopolskiego
. Związane było to ściśle z uwarunkowaniami politycznymi. Po upadku Cesarstwa Zachodniego Bizancjum rosło w siłę.
Nasilały się próby ingerencji władzy świeckiej Cesarstwa w wewnętrzne sprawy Kościoła. W tym samym czasie Rzym stał się celem inwazji
Longobardów
. Rosnące w potęgę państwo
Franków
próbowało kontrolować struktury Kościoła, wpływowe rodziny
galijskie
przejmowały urzędy kościelne. Kościół w
Hiszpanii
próbował uzyskać autonomię, a
chrześcijaństwo na Wyspach Brytyjskich
zanikało.
Primus inter pares
Będąc pod wpływem
reguły zakonnej
Benedykta z Nursji
(Grzegorz był pierwszym papieżem
zakonnikiem
), w której obowiązywało bezwzględne posłuszeństwo, miał wyobrażenie o Kościele jako instytucji scentralizowanej i hierarchicznej. Przywrócenie ładu organizacyjnego było więc jednym z podstawowych celów Grzegorza.
Przez sojusz dyplomatyczny z
Merowingami
i poprzez pertraktacje pokojowe z Longobardami uzyskał spokój na
Półwyspie Apenińskim
i chroniąc miasto przed kolejnymi oblężeniami, znacznie umocnił swój prestiż wśród Rzymian.
Przyczynkiem do dialogu z Konstantynopolem było ogłoszenie się przez
Jana Postnika
patriarchą ekumenicznym. To zdarzenie wzbudziło stanowczy sprzeciw Grzegorza, ponieważ nie dość, że godziło w pierwszeństwo patriarchatu rzymskiego, to było sprzeczne już z samą koncepcją
pentarchii
. Dyplomatyczne zabiegi Grzegorza pozwoliły złagodzić konflikt, choć i tak jego celem było dążenie do uznania prymatu papieża nad pozostałymi patriarchatami. Różnica zdań pomiędzy patriarchami wschodu i zachodu nie przybrała formy konfliktu, lecz była dialogiem doktrynalnym. Z tego to powodu tradycja Kościołów wschodnich nadaje do dziś Grzegorzowi przydomek Dialog.
We wnętrzu Kościoła łacińskiego przywrócił karność wśród duchowieństwa i odbudował struktury organizacyjne. Był przeciwnikiem
nepotyzmu
i
symonii
[7], a także zwolennikiem
celibatu
, który w ówczesnych czasach nie był obligatoryjny. Stał na straży niezależności Kościoła od władz świeckich[6].
Misje
Grzegorz był zdania, że stagnacja i bezczynność ze strony duchowieństwa mogą doprowadzić do wyparcia chrześcijaństwa z terenów, które dopiero je przyjęły. Ratunek widział w intensywnym prowadzeniu
misji
. Głównymi celami misji mieli być:
Anglosasi
, Galowie, Longobardowie i
Wizygoci iberyjscy
. Pomysł papieża był niezwykle nowatorski, ponieważ do tej pory Kościół zajmował się tylko umacnianiem struktur, a inicjatywę w szerzeniu wiary pozostawiał władcom bądź gorliwcom. Właśnie od czasów Grzegorza I
Stolica Apostolska
przejęła przewodnictwo w kwestii misyjnej.
Już w
569
wysłał do
Brytanii
Augustyna z Canterbury
, który ochrzcił
Bretwalda
Aethelberta I z Kentu
. Wykupywał jeńców anglosaskich, a w
601
ustanowił Augustyna
arcybiskupem
Canterbury
.
Do pracy misyjnej przeznaczył przede wszystkim benedyktynów. Zaangażował się w utrwalanie struktur zakonnych na terenach misyjnych, co przyniosło spodziewany długofalowy efekt.
Liturgia
Grzegorz Wielki dyktujący Chorał – strona Antiphonarius ze St. Gallen
Imię papieża Grzegorza I zostało utrwalone w historii muzyki i liturgii, ponieważ przypisano mu uporządkowanie i usystematyzowanie śpiewu liturgicznego, znanego później jako
chorał gregoriański
. Według tradycji podczas swego pontyfikatu Grzegorz zebrał i usystematyzował istniejące już w obiegu liturgicznym melodie chorałowe. Wszystkie melodie zebrane przez Grzegorza Wielkiego zyskały nazwę Antiphonarius (
Antyfonarz
). Oryginał antyfonarza zaginął już w średniowieczu – w
X wieku
. Zachowały się jego ręczne odpisy. Najstarsza kopia pochodzi z klasztoru benedyktyńskiego w St. Gallen. Według najnowszych badań chorał nabrał swego kształtu znacznie później, za pontyfikatu
Grzegorza II
, brak więc uzasadnienia dla przypisywania Grzegorzowi I autorstwa śpiewu i muzyki nazywanej gregoriańską[5][6].
Skodyfikował również ostatecznie
Kanon rzymski
i wprowadził między innymi do liturgii
mszy
modlitwę
Ojcze nasz
odmawianą po Kanonie. Od czasów Grzegorza do chwili obecnej Kanon rzymski nie był już modyfikowany i uznawany jest za najbogatszą w formę
Modlitwę eucharystyczną
.
W roku
600
, mimo że nie była powszechnie znana, wprowadził łacinę jako jedyny język liturgii Kościoła zachodniego.
Grzegorz I uważany jest za twórcę stosowanej do dziś w Kościołach wschodnich
Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów
. Obrzęd ten pochodzi jednak z
rytów wschodnich
i znany był już w czasach Grzegorza[8]. Najprawdopodobniej jednak Grzegorz był ostatnim redaktorem tej modlitwy[9][10].
Servus servorum Dei
Zamiast przysługujących tytułów jako papież podpisywał się Servus servorum Dei (łac. Sługa sług Bożych). Tytuł ten jest do dziś używany przez papieży. Tytuł ten odzwierciedlał charakter społecznego aspektu jego pontyfikatu. Grzegorz I podejmował działania mające na celu ulżenie losowi ubogich i potrzebujących. Jego pomoc wyrażała się zarówno w działaniach długofalowych, poprzez usprawnienie administracji dobrami kościelnymi, a następnie przeznaczanie ich części na określony cel charytatywny, dotyczący dużych grup potrzebujących: uchodźców wojennych, ofiar najazdów, głodu, a także przytułków dla sierot i ludzi w podeszłym wieku. Grzegorz I znajdywał sposoby zaspokajania pojedynczych przypadków potrzebujących pomocy i wsparcia reagując na imienne prośby i szukając nowych przypadków, w których potrzebna była jego interwencja – materialna bądź duchowa. Dawało to ludności zamieszkującej tereny jego jurysdykcji poczucie bezpieczeństwa i zewnętrznej opieki. Tworzyło obraz sprawiedliwego, miłosiernego człowieka, a także instytucji, nieobojętnej na losy jednostki i która ingerowała w przypadkach niesprawiedliwości, dając wzór chrześcijańskiego życia[11][12].
Światopogląd
Edukacja
Papież tak wyraził się o gramatyce: „Gardzę prawidłową budową zdań i przypadkami, gdyż uważam za rzecz wielce niestosowna aby słowa boskiej wyroczni byty krępowane przez zasady Donata.”. Potępił także kształcenie wszystkich ludzi z wyjątkiem duchownych, gdyż inną sytuację uważał za głupotę i nikczemność. Zabraniał też osobom świeckim czytania Pisma Świętego. Nakazał spalić bibliotekę w Palatynie Apolla, „aby jej świecka literatura nie odciągała wiernych od kontemplacji niebios". Na IV Synodzie w Kartaginie także biskupom zabroniono czytania dzieł, których autorzy nie byli wyznania mojżeszowego[13].
Poglądy teologiczne
Grzegorz pomimo tego, że miał wyraźnie sprecyzowane poglądy
eklezjalne
dotyczące prymatu papieża, karności i organizacji
kleru
oraz jako człowiek dobroduszny miał ogromne poparcie wśród zwykłych chrześcijan, nie należał jednak do wybitnych
teologów
. Znanym jest np. fakt, że Grzegorz błędnie utożsamiał biblijną
Marię Magdalenę
z
cudzołożnicą
, którą Jezus uratował przed egzekucją. Chociaż nauczanie to nigdy nie miało charakteru wypowiedzi
ex cathedra
, było w późniejszym okresie często powielane.
Do najważniejszych wypowiedzi
dogmatycznych
Grzegorza należy poparcie, jakiego udzielił w 600
patriarsze aleksandryjskiemu
Eulogiuszowi
w jego sporze z
agnoitami
. Eulogiusz napisał Traktat przeciw agnoitom, który Grzegorz w oficjalnym liście poparł i uznał za naukę Kościoła. Traktat dotyczył wszechwiedzy Jezusa w odniesieniu
do jego natury
.
Kolejnym problemem dogmatycznym, którym zajmował się Grzegorz, była kwestia wiary w
zmartwychwstanie ciał
. W swojej polemice z patriarchą Konstantynopola Eutychiuszem udowadniał, że wiara w zmartwychwstanie ciał jest właściwa chrześcijaństwu. W spór zaangażował się nawet cesarz
Tyberiusz II Konstantyn
. Ostatecznie patriarcha Konstantynopola przyznał rację papieżowi.
Grzegorz I zapoczątkował naukę o ogniu oczyszczającym[14] czyli
czyśćcu
jako miejscu, w którym zmarli nie zasługujący na
potępienie
oczekują
zbawienia
. Doktryna ta została przyjęta przez Kościół. W czasie
reformacji
potwierdził ją
Sobór trydencki
[15] i jest obowiązująca w katolicyzmie do czasów obecnych[16].
Rozwijał również naukę
Ewagriusza z Pontu
, a później
Jana Kasjana
o
grzechach głównych
.
Dzieła
Ilustracja rękopisu
Moraliów z XI w. z
Bambergu
Grzegorz był bardzo płodnym pisarzem i wywarł olbrzymi wpływ na kształtowanie się myśli chrześcijańskiej w zakresie duchowości i kościelnego prawodawstwa[6]. Nie pisał jednak obszernych traktatów, lecz wypowiadał się w formach krótkich, głównie w
epistolarnych
i w
kazaniach
. Niektóre ze znanych pism Grzegorza:
- Moralia in Job – główne dzieło, 35 tomów komentarza do
Księgi Hioba
- Regula Pastoralis (Księga reguły pasterskiej) – traktat dotyczący obowiązków duchowieństwa
- Antiphonarius – chorał
- Homilie (kazania) – pozostało: 40 dotyczących
Ewangelii
, 22 dotyczące
Księgi Ezechiela
i dwa o
Pieśni nad Pieśniami
.
- listy – pozostało ich 854, głównie jako kopie.
- Dialogi – historie łacińskich ojców Kościoła, głownie Benedykta z Nursji (cztery księgi), co do autorstwa których prowadzone są dyskusje[6]
Znaczenie
W swoich dziełach wypracował spójną doktrynę moralną wraz z dogmatyką[3].
Legendy
Znana jest legenda mająca formę anegdoty. Jej autorstwo przypisywane jest
Czcigodnemu Bedzie
, który zawarł ją w Historia ecclesiastica gentis Anglorum.
Głosi ona, że dążenie Grzegorza do chrystianizacji Anglii było związane z przeżyciem, jakie miał jeszcze przed rozpoczęciem swojego pontyfikatu. Ujrzał pewnego dnia niewolników na targu i zapytał jednego z nich, skąd są. Ten odpowiedział, że z Brytanii. Na wieść, że lud ten jest nieschrystianizowany, przeraził się. Zadał mu następnie pytanie – kim są, a słysząc odpowiedź Anglowie był przekonany, że słyszy aniołowie. Na pytanie o dokładną lokalizację kraju, usłyszał Deira, co zrozumiał jako De ira (wybawieni od gniewu Bożego). Na pytanie, jak nazywa się władca prowincji, usłyszał Aella (pierwszy władca Deiry od około
506
roku), zrozumiał jednak to jako: Alleluja. Po spotkaniu postanowił przeprowadzić misje w tym kraju.
Kanonizacja
Grzegorz został ogłoszony świętym niedługo po swojej śmierci przez aklamację Rzymian Santo subito, wśród których cieszył się popularnością.
W
1298
roku został ogłoszony przez papieża
Bonifacego VIII
doktorem Kościoła.
Kult
Grób Grzegorza Wielkiego w Bazylice watykańskiej
Relikwie
Grzegorz pochowany został na
wzgórzach watykańskich
. Jego grób, który znajduje się w
watykańskiej Bazylice św. Piotra
, ozdabia inskrypcja w której nazwany jest Konsulem Boga (Consul Dei)[17].
Patronat
Ze względu na swój osobisty stosunek do chrystianizacji Wysp Brytyjskich Św. Grzegorz jest
patronem
Anglii
.
Poza tym jako doktor Kościoła patronuje
uczniom
,
studentom
i
nauczycielom
.
Jako twórca chorału patronuje
chórom szkolnym
,
muzykom
i
piosenkarzom
.
Dzień obchodów
Ikonografia
W
ikonografii
Grzegorz przedstawiany najczęściej jest jako starzec w
szatach pontyfikalnych
z jednym z któryś atrybutów.
W tradycji zachodniej przedstawiany jest w papieskim stroju liturgicznym i tiarze. Na niektórych wyobrażeniach widzimy go podczas pisania dzieła. Nad księgą lub jego głową unosi się gołębica symbolizująca
Ducha Świętego
.
Jego
atrybutami
są: anioł, trzy kwitnące hostie, krzyż pontyfikalny, model kościoła, otwarta księga, parasol - jako oznaka papiestwa, zwinięty zwój.
Najczęściej spotykana kompozycja przedstawia Grzegorza piszącego, nad którym unosi się gołąb.
Zobacz też
Przypisy
- ↑
Jan Wojnowski
: Wielka Encyklopedia PWN. T. 10. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN
, 2002, s. 527. .
- ↑ 2,0 2,1 2,2 Hugo Hoever SOCist: Żywoty świętych Pańskich. przekład Zbigniew Pniewski. Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 1983, ss. 322/323/399.
- ↑ 3,0 3,1 Encyklopedia katolicka.. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
- ↑ Jean Chélini: Dzieje religijności w Europie Zachodniej w Średniowieczu. Warszawa: "Pax", 1996.
- ↑ 5,0 5,1
Czesław Grajewski, Papież Grzegorz I Wielki reformator liturgii i legenda chorału
(dostęp: 9 września 2008)
- ↑ 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 6,6
Henryk Fros
SJ,
Franciszek Sowa
: Księga imion i świętych. T. 2: D-G. Kraków: WAM, Księża Jezuici, 1997, ss. 530-532. .
- ↑ Grzegorz Wielki: Homilie na Ewangelie, Księga I, Homilia IV Przeciw symonii i haniebnemu zyskowi. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Viator, 1998, s. 55. .
- ↑
ks. Stefan Batruch Wielkanoc w Kościele wschodnim
(dostęp 2008-09-09)
- ↑
Marek Blaza SJ Dogmatyczne i praktyczne znaczenie Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów
(dostęp 2008-09-09)
- ↑ Elżbieta Smykowska: Liturgia prawosławna. Warszawa: Verbinum-Wydaw. Księży Werbistów, 2004. .
- ↑ Regula Pastoralis, III, 21.
- ↑ por.
Deus caritas est
, nr 23.
- ↑
http://legaba.6te.net/ciemna_strona.htm
- ↑ por. Grzeorz Wielki, Dialogi, 4,39 za:
KKK
nr 1031.
- ↑ por. Sobór trydencki, sesja XX, Dekret o czyśćcu za: Breviarium fidei...
- ↑ por. Katechizm Kościoła Katolickiego nr 1030nn
- ↑ Hubert Kaczmarski: Poczet Papieży: Biskupi Rzymu od św. Piotra do Jana Pawła II. Warszawa: Novum, 1986, s. 137.
- ↑
podwójne datowanie
Bibliografia
- Deus caritas est
- Michał Gryczyński: Leksykon papieży. Katowice: "Książnica", 2007. .
- Stanisław Głowa, Ignacy Bieda, Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznań 1998,
- Grzegorz Wielki: Homilie na Ewangelie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Viator, 1998. .
- Hugo Hoever, Żywoty świętych Pańskich, Olsztyn, Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 1988.
- Katechizm Kościoła Katolickiego
- Elżbieta Smykowska: Liturgia prawosławna. Warszawa: Verbinum-Wydaw. Księży Werbistów, 2004. .
-
Edward Staniek
: W skarbcu starożytnego Kościoła. Kraków: Stowarzyszenie Ewangelizacji przez Media "List" ; "M", 1997, ss. 151–53. .
- Źródła internetowe
Linki zewnętrzne