Dużą wagę Gudea poświęcał rozwojowi rolnictwa, o czym informują liczne inskrypcje oraz teksty na tabliczkach odnoszące się do spraw gospodarczych (sprawozdania dotyczące rozbudowy kanałów nawadniających, zasiewów pól i zakładania sadów). Za jego panowania wprowadzono uprawę
winorośli
. Inne tabliczki informują nas o znacznym rozkwicie
rzemiosła
.
Wzrost gospodarczy państwa Gudei pozwolił władcy skoncentrować się na zakrojonych na dużą skalę pracach budowlanych. Wznosił on liczne świątynie, z których najbardziej jest znana tzw. E-ninnu ("Dom Pięćdziesiątki"), poświęcona bogu
Ningirsu
i jego świcie. O losach budowy tejże świątyni wiadomo z inskrypcji wyrytej na dwóch glinianych walcach o wysokości 1 m każdy. Jest to poetyckie sprawozdanie z budowy Eninnu i jednocześnie utwór wielbiący boga Ningirsu. Są to jednocześnie najwcześniejsze znane tak obszerne teksty sumeryjskie.
Z inskrypcji z czasów panowania Gudei kształtuje się obraz władcy sprawiedliwego i dbającego o poddanych, potrafiącego zapewnić im dobrobyt i życie w pokoju oraz unikającego walk zbrojnych, czyli władcy określanego w jednej z inskrypcji mianem "dobrego pasterza".
Gudea to jedna postaci tego okresu, o których więcej wiadomo dzięki zachowanym zabytkom mezopotamskim z
III tysiąclecia p.n.e.
Do naszych czasów przetrwały liczne posągi Gudei, zdobiące zbiory muzeów europejskich (zwłaszcza
Luwr
), jak również dużo inskrypcji, często długich i poetyckich.
posąg | materiał | wysokość (w cm.)
| opis
| pochodzenie
| dedykowany
| obecnie
| uwagi
|
---|
A | zielony
dioryt
| 124 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; głowy brakuje; inskrypcja na prawym ramieniu i na przedniej stronie szaty | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ninhursag
|
Luwr
(AO 8) | |
B | zielony
dioryt
| 93 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach, z deską kreślarską na kolanach (na niej plan świątyni); głowy brakuje; inskrypcja pokrywa cały posąg poza ramionami, klatką piersiową i stopami | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ningirsu
|
Luwr
(AO 2) | |
C | czarno-biały
dioryt
| 138 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; głowy brakuje; inskrypcja na plecach | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Inanna
|
Luwr
(AO 5) | |
D |
dioryt
| 157 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach; ręce uszkodzone, prawego łokcia brakuje; inskrypcja na prawym ramieniu i na przedniej stronie szaty | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ningirsu
|
Luwr
(AO 1) | |
E | niebiesko-czarny
dioryt
| 142 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; głowy brakuje; inskrypcja na prawym ramieniu i na plecach | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) | Bau |
Luwr
(AO 6) | |
F |
dioryt
| 86 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach, z deską kreślarską na kolanach (ale bez planu świątyni ja w przypadku Posągu B); głowy brakuje; inskrypcja na prawym ramieniu i na przedniej stronie szaty | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) | Gatumdu |
Luwr
(AO 3) | |
G | szaro-niebieski
dioryt
| 133 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; brakuje głowy i prawego ramienia; inskrypcja na plecach | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ningirsu
|
Luwr
(AO 7) | |
H | zielono-czarny
dioryt
| 77 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach; brakuje głowy, prawego ramienia i prawej górnej części pleców; inskrypcja na przedniej stronie szaty | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) | Bau |
Luwr
(AO 4) | |
I | czarny
dioryt
| 45 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach; inskrypcja na przedniej stronie szaty i na tylnej częsci tronu | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ningiszzida
|
Luwr
(AO 3293 /głowa/ + AO 4108 /reszta posągu/) | |
K | czarny
dioryt
| 124 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; brakuje głowy, ramion i części stóp; inskrypcja na plecach | wykopaliska w
Girsu
(ob. Telloh w Iraku) |
Ningirsu
(?) |
Luwr
(AO 10) | |
M |
alabaster
| 41 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na wysokości pasa; brakuje części stóp; inskrypcja na prawym ramieniu i na plecach | nieznane | Gesztinanna | Detroit Institute of Arts | autentyczność posągu jest podważana |
N | doleryt, kalcyt lub steatyt | 61 | posąg stojącego Gudei, trzymającego w rękach naczynie z którego wypływają strumienie wody; inskrypcja na prawym ramieniu i na przedniej stronie szaty | nieznane | Gesztinanna |
Luwr
(AO 22126) | autentyczność posągu jest podważana |
O | zielono-czarny
steatyt
| 63 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; inskrypcja na prawym ramieniu i na przedniej stronie szaty | nieznane | Gesztinanna | Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen (NCG 840) | autentyczność posągu jest podważana |
P |
dioryt
| 44 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach; inskrypcja na przedniej stronie szaty i na tylnej stronie tronu | nieznane |
Ningiszzida
| New York, Metropolitan Museum of Art (59.2) | |
Q |
dioryt
| 33 | posąg Gudei siedzącego na tronie, z rękoma złączonymi na piersiach; inskrypcja na przedniej stronie szaty | nieznane |
Ningiszzida
| głowa posągu jest w Iraku (IM 2909) a reszta posągu w Filadelfii (CBS 16664) | |
R |
dioryt
| 18,5 | posąg Gudei siedzącego na tronie; brakuje części prawego ramienia i głowy; inskrypcja pokrywa plecy, lewą stronę posągu oraz tylną część tronu | nieznane | ----- | Harvard Semitic Museum (HSM 8825) | posąg pokrywa inskrypcja gwarantująca przywileje Namhani, przełożonemu świątynnych śpiewaków |
V | zielony
dioryt
| 73,6 | posąg stojącego Gudei, z rękoma złączonymi na piersiach; zachowany od pasa w górę; inskrypcja nie zachowala się | nieznane | ----- | British Museum (BM 122910) | |