Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Handel hurtowy i detaliczny

Handel hurtowy i detaliczny

W zależności od zakresu i rodzaju działalności wyróżnia się:

Handel hurtowy - zajmujący się zakupem dużych partii towarów od producentów , zmianą wielkości sprzedawanych partii i asortymentu (sortowanie, paczkowanie, kompletowanie asortymentów towarowych), a następnie odsprzedażą punktom sprzedaży detalicznej.

Jego najważniejszymi zadaniami są:

  1. prawidłowe zaopatrzenie placówek detalicznych,
  2. dbałość o odpowiednią jakość towarów i ochrona ich wartości użytkowych,
  3. organizowanie przebiegów towarowych,
  4. wyrównywanie dysproporcji w czasie między wytworzeniem a sprzedażą towarów (m.in. poprzez magazynowanie),
  5. współpraca z producentami w zakresie kształtowania dostaw zgodnych ze strukturą popytu.

Realizując te zadania hurt spożywczy pełni następujące funkcje:

  1. przekształca asortyment produkcyjny w handlowy przez kompletowanie dostaw pod względem asortymentowym,
  2. pokonuje różnice w czasie między produkcją a sprzedażą detaliczną przez przechowywanie produktów spożywczych,
  3. pokonuje różnice w przestrzeni między producentami żywności a konsumentami.

Obrót hurtowy może mieć formę:

  • obrotu składowego - towary są okresowo przechowywane w magazynach hurtowych
  • obrotu tranzytowego - kiedy towar przechodzi bezpośrednio od producentów do detalu

Handel detaliczny - polegający na realizacji sprzedaży detalicznej w niewielkich ilościach, odbywającej się w punktach sprzedaży detalicznej, w sklepach, kioskach, na straganach i kramach, przez dostawę do mieszkań jest ostatnim najważniejszym ogniwem obrotu towarowego. Sprzedaż odbywa się do odbiorcy finalnego ( konsumenta ) dla zaspokojenia jego osobistego, nie komercyjnego użytku/potrzeby.

Do podstawowych zadań handlu detalicznego należy:

  1. zaopatrywanie konsumentów w towary zaspokajające ich potrzeby w sposób pełny i prawidłowy, oferowanie dodatkowych usług (np. dostawy do domu, sprzedaż ratalna, zamówienia telefoniczne), odpowiednie opakowania,
  2. celowe kształtowanie konsumpcji poprzez reklamę, sposób oferowania, dodatkowe usługi przy zakupie, itd.
  3. Współudział w kształtowaniu cen na towary przez rejestrowanie reakcji rynku na zmiany cen,
  4. Prowadzenie produkcji i przetwórstwa dla uzupełnienia i wzbogacenia oferty.

W przypadku handlu wiejskiego jego zadaniem jest ponadto zaopatrzenie ludności wiejskiej w środki produkcji i dobra inwestycyjne.

W latach dziewięćdziesiątych zaszły bardzo duże zmiany w organizacji hurtowego i detalicznego handlu żywnością. Liczba jednostek handlu detalicznego wzrosła w latach 1990-1996 ponad czterokrotnie, w tym sklepów trzykrotnie. Liczba sklepów na wsi wynosiła w 1994 r. około 95 tysięcy. Zatrudnienie w handlu systematycznie wzrasta (z 639 tys. w 1991 r. do 831 tys. w 1996 r.). W handlu hurtowym nastąpiły również gruntowne przeobrażenia. Znacznemu ograniczeniu uległa powierzchnia magazynowa oraz wielkość gromadzonych zapasów. Mimo znacznych zmian w tym ogniwie agrobiznesu w dalszym ciągu dystrybucja żywności nie jest najlepiej zorganizowana i rzadko opiera się na trwałych kontraktach.


Inne hasła zawierające informacje o "Handel hurtowy i detaliczny":

Wittenberga ...

Szkoci ...

Nowa Polityka Ekonomiczna ...

Bilans handlowy ...

Handel ...

Przeszczepianie narządów ...

Niezależny Samorządny Związek Zawodowy "Solidarność" ...

Anarchizm ...

1962 ...

Towar ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Handel hurtowy i detaliczny":

117 Gospodarka folwarczno-pańszczyźniana (plansza 12) ...

105 Dualizm w rozwoju ekonomicznym Europy (plansza 7) ...

143a Życie codzienne między XIX a początkiem XX wieku (plansza 3) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie