Ikonoklazm (
gr.
eikōn – "obraz"; klao – "łamać", "obrazoburstwo") – ruch szerzący się w
VIII
-
IX wieku
na terenach
Bizancjum
i państwa
Franków
oraz w
Niderlandach
w
XVI
w.
Wprowadzenie
Teologiczny
problem prezentowania
sacrum
przewija się w trzech
religiach monoteistycznych
. Wszystkie trzy przypisują
transcendencję
do dziedziny sacrum, co sprawia, że zajmuje ona miejsce "poza" i "ponad" widzialnymi sprawami ludzkimi.
W
judaizmie
, jak i w
chrześcijaństwie
, zakaz przedstawiania wizerunku
Boga
znajduje korzenie
biblijne
:
"Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią. Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie nienawidzą. " (
Wj
20,4-5, Biblia Tysiąclecia, III wydanie).
Z drugiej strony, zakaz kultu obrazów miał ścisły związek ze Starym Przymierzem (zob. Pwt 4:15 - Bóg nie objawił się Żydom w widzialnej postaci), dlatego
chrześcijaństwo
, które opiera się na Nowym Przymierzu, uznaje kult obrazów za mający uzasadnienie biblijne - w Nowym Testamencie. Jezus jest "obrazem Boga niewidzialnego" (Kol 1:15), kto zobaczył Jego, zobaczył i Ojca (por. J 14:9).
Jeśli chodzi o
islam
– zakaz przedstawiania boskości wynika z zakazu
idolatrii
, w szczególności
kultu
świętych głazów lub kamieni ustawianych (w celach kultowych), których istnienie potwierdzają
badania archeologiczne
prowadzone na terenach zamieszkanych przez pustynne plemiona koczowników i pasterzy. Zakaz przedstawiania Boga został rozszerzony i objął też oblicze proroka.
Chrześcijaństwo
Ikonoklazm, czyli Kłótnia o Obrazy, był ruchem wrogim kultowi ikon, świętych obrazów, które stanowiły przedmiot adoracji we Wschodnim Cesarstwie rzymskim[1].
Pojawił się w
VIII
i
IX
w. i przejawiał w prowadzonym na szeroką skalę niszczeniu
ikonostasów
,
fresków
, a nawet klasztorów i prześladowaniem osób adorujących ikony (ikonoduli).
Pierwszy ikonoklazm (726-787)
Cesarz
Leon III Izauryjczyk
, panujący w latach
717
do
741
, w roku
726
nakazał usunąć obraz Chrystusa, który znajdował się nad drzwiami pałacu cesarskiego, zastępując go zwykłym krzyżem. Dało to początek ikonoklazmowi. Zakazał czczenia ikon
Chrystusa
, Dziewicy
Marii
i
świętych
i nakazał zniszczenie istniejących wizerunków.
Spór na temat ikonoklazmu narodził się wskutek sprzeciwu wobec niszczenia
ikonostasów
ze strony licznych chrześcijan, zarówno żyjących we Wschodnim Cesarstwie rzymskim, jak i poza nim[].
Święty
Jan z Damaszku
stał na czele jednego z tych ruchów sprzeciwu. Jednak pozycja cesarza zyskała wsparcie w wyniku sukcesów politycznych:
oblężenie Konstantynopola
w latach
717
-
718
, koniec płacenia daniny plemionom arabskim. Syn Leona III,
Konstantyn V
(cesarz w latach
741
-
775
) odnosił również sukcesy militarne, co wzmocniło jego pozycję przeciw
ikonodulom
.
Sobór nicejski II
w roku
787
zezwolił ponownie na kult obrazów, zakazując surowo handlowania nimi. Uzasadnienie doktrynalne było następujące: skoro Chrystus się wcielił, wolno przedstawiać fizyczną postać Syna Bożego i malować wizerunki świętych.
Drugi ikonoklazm (813-843)
Leon V
, (cesarz od
813
do
820
), natychmiast po objęciu tronu, wprowadził drugi ikonoklazm i to bardziej rygorystyczny od poprzedniego. Jego polityka była kontynuowana przez
Michała II
i
Teofila
. Wdowa po Teofilu,
Teodora
, regentka na rzecz nieletniego syna
Michała III
, proklamowała
11 marca
843
, podczas uroczystości w
Hagia Sophia
[2], powrót do
ikonolatrii
, pod warunkiem że Teofil nie zostanie potępiony. Od tego czasu, na pamiątkę zwycięstwa nad ikonoklazmem, pierwsza niedziela
Wielkiego Postu
jest czczona przez
Cerkwie prawosławne
jako święto Triumfu Prawosławia (Triumfu Ortodoksji).
Jako jedyny symbol adoracji cesarze usiłowali narzucić monogram Chrystusa w postaci dwóch pierwszych liter jego imienia:
greckich
X i P (Khi i Rho). Była to religia jedynego Boga, w której postać Chrystusa zajmuje miejsce bliższe świętym. Można więc także interpretować ikonoklazm jako próbę zjednoczenia pod flagą cesarską wszystkich wschodnich chrześcijan w celu wzmocnienia sił wobec poważnego zagrożenia zewnętrznego. Gdy zagrożenie ustało, znikła też potrzeba ikonoklazmu[].
Ikonoklazm w Galii (do X w.)
W Europie Zachodniej biskupi katoliccy otwarcie sprzeciwiali się kultowi podobizn i obrazów, szczególnie pod rządami
Karolingów
. W następstwie Synodu Frankfurckiego (
794
)
Karol Wielki
stanął po stronie ikonoklazmu, zaś
Ludwik I Pobożny
ustanowił w
817
arcybiskupem
Turynu
swojego zaufanego teologa Klaudiusza, który nie tylko otwarcie zwalczał adorację obrazów, ale także wyrażał w swych dziełach typowo protestanckie poglądy[] (podważanie zbawienia z dobrych uczynków, nieomylności Kościoła i papieża, sensu modlitwy do zmarłych i za zmarłych, odpuszczenia grzechów dzięki pielgrzymkom do Rzymu, kluczowego znaczenia Eucharystii itp)[]. Innym znanym ikonoklastą galijskim był święty Agobard z Lyonu[]. Biskupi z Galii i Hiszpanii ponownie potępili kult obrazów na synodzie w Paryżu w
824
. Ikonoklazm na Zachodzie ustał dopiero około X wieku, kiedy rządy objęli władcy całkowicie poddani
papieżowi
[].
Przypisy
- ↑ Hubert Kaczmarski: Poczet Papieży: Biskupi Rzymu od św. Piotra do Jana Pawła II. Warszawa: Novum, 1986, s. 187.
- ↑ Praca zbiorowa: Historia powszechna Tom 7 Od upadku cesarstwa rzymskiego do ekspansji islamu. Karol Wielki. T. 7. Mediaset Group SA, 2007, s. 454. .