Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Jaźń w filozofii indyjskiej

Jaźń w filozofii indyjskiej

Jaźń w filozofii indyjskiej - zależnie od rozpatrywanego kireunku filozoficznego ( darśana ) , określana jest jako indywidualna jaźń istoty ludzkiej pod różnymi terminami.

Spis treści

Hinduizm

Zależnie od rozpatrywanego nurtu, określana jest jako indywidualna jaźń istoty ludzkiej następującymi terminami :

Istota dążeń dewocyjnych i ascetycznych w religii hinduistycznej bywa obejmowana określeniem religii Jaźni [1].

Purnajoga

W nauczaniu jogi integralnej, Śri Aurobindo właściwą jaźń człowieka określa terminem sat-ćit- ananda [2] . Jej doświadczenie następuje po pełnej transformacji wnętrza jogina, przebiegającego wskutek otwarcia na działanie Śakti .

Siddhajoga

Swami Muktananda Paramahansa problematykę jaźni porusza w książce "Dokąd idziesz".

  • Medytując spokojnie możemy sprawić, aby Jaźń zamanifestowała się przed nami (s.31). Dzięki medytacji osiąga się poznanie Jaźni, swojej wewnętrznej zasady. Doświadczenie Jaźni powoduje wewnętrzną rewolucję w ciałach subtelnych i umyśle człowieka, sadhaka zostaje przeobrażony. Odtąd inaczej odbiera zewnętrzny świat i ludzi. Muktananda podaje, że w Jaźni zawiera się teraz cały wszechświat . Jest to czysta i głęboka świadomość ja jestem. To ona odpowiada na praktyki religijne ludzi , życzenia i modlitwy kierowane do jakiegokolwiek boga . Ryszi przydają jej przymioty sat-ćit- ananda , to to w nas, które wie . Jest świadkiem umysłu, jest obserwatorem gdy używamy zmysłów - dlatego poprzez zmysły jest nieosiągalna. Siebie samą poznać może tylko poprzez medytacje .
  • Gdy umysł ludzki stopi się z Jaźnią, osiąga anandę i ból 'tego świata nie może go dotknąć . Pomocne w tym jest obudzenie kundalini  : umysł zwraca się w głąb i wycisza, prowokując samoobjawienie się Jaźni .
  • Muktananda namawia do poszukiwań Jaźni, nawet dla zdobycia własnej trwałej radości. Samorealizację definiuje jako rozpuszczenie ( laja ) umysłu w Jaźni i zjednoczenie z nią ( umysł przybiera formę Jaźni ) - chociaż nadal jest żywy, zmienia się jego charakter na bardziej introwertywny . Osiąga też dostęp do siddhi przynależnych naturze Jaźni.
  • Doświadczaną w medytacjach Jaźń śiwaizmu kaszmirskiego określa terminem Błękitna Perła. Medytacja typu sawikalpa samadhi pozwala doświadczać formy Jaźni jako jaskrawych barw i oślepiającej jasności.

Krijajoga

Ostatecznym celem życia człowieka jest urzeczywistnienie jaźni, która jest dostępna percepcji medytującego człowieka . Jaźń atma to forma w jakiej wewnątrz człowieka istnieje bóg, ktorego wszechświat jest manifestacją [3]. Dla tych, krórzy osiągnęli percepcję jaźni, staje się ona przewodnikiem [4]. Dla pozostałych ludzi atma jest ich nieropoznanym świadkiem, czuwającym również podczas stanu marześ sennych i snu głębokiego [5].

Zobacz też

Buddyzm

Zależnie od rozpatrywanego nurtu pojęcie jaźni określane jest w terminach :

Anatman rozumie się jako nawykowo błędnie przyjmowaną tożsamości "ja" , źródło cierpienia dukkha . Tożsamość ta wydaje się być pojedyncza, niezależna i niezmienna, pomimo, że wszystkie mentalno-materialne czynniki na bazie których owa tożsamość jest projektowana, nie są w żaden sposób pojedyncze, niezależne i niezmienne[6].

Buddyjska mahajana wyróżnia termin natura Buddy , tłumaczony jako przyczynę i podstawowy warunek, dzięki któremu staje się możliwym osiągnięcie oświecenia , czyli stanu Buddy . Termin ten, choć potocznie można tłumaczyć jako naturę umysłu i rzeczywistości i odnosić do "ostatecznej" tożsamości, rozumieć jednak należy jedynie poprzez doktryny filozoficzne czittamatra i madhjamaka poza jakimikolwiek poglądami nihilizmu czy eternalizmu [7].

  • Kodo Sawaki:

„"Brak jaźni" znaczy, że "ja" nie jest oddzielnym podmiotem. Kiedy "ja" nie jestem oddzielnym podmiotem, wtedy wypełniam cały wszechświat. To, że wypełniam cały wszechświat, jest tym, co mam na myśli mówiąc "wszystkie rzeczy są prawdziwą formą"”[8].

Zobacz też

Przypisy

  1. Swami Muktananda Paramahansa , "Dokąd idziesz", s. 135
  2. Joga współczesna. W: Agata Świerzowska: Joga. Droga do transcendencji. Wyd. 1. Kraków: Wydawnictwo WAM , 2009, s. 240, seria: Mała Biblioteka Religii. .  ( pol. )
  3. I. Urzeczywistnienie Jażńi. 1. Bóg i Jaźń. W: Paramahamsa Hariharananda : Krija joga. Wyd. 1. Świętochłowice: Stowarzyszenie Krija Jogi, 2000, s. 25. . Cytat: Bóg istnieje w nas jako Jaźń. 
  4. I. Urzeczywistnienie Jażńi. 1. Bóg i Jaźń. W: Paramahamsa Hariharananda : Krija joga. Wyd. 1. Świętochłowice: Stowarzyszenie Krija Jogi, 2000, s. 27. . Cytat: Bóg istnieje w nas jako Jaźń. 
  5. I. Urzeczywistnienie Jażńi. 1. Bóg i Jaźń. W: Paramahamsa Hariharananda : Krija joga. Wyd. 1. Świętochłowice: Stowarzyszenie Krija Jogi, 2000, s. 26. . Cytat: Bóg istnieje w nas jako Jaźń. 
  6. Stopnie Medytacji Pustki Pogląd Śrawaki, Khenpo Tsutrim Gyamtso Rinpocze, Marpa Translation Committee, Szczecin 1997
  7. Brunnhlzl Karl: The Center of the Sunlit Sky: Madhyamaka in the Kagyu Tradition, chapter Is There Such a Thing as Shentong-Madhyamaka? Snow Lion Publications, 2004
  8. http://antaiji.dogen-zen.de


Inne hasła zawierające informacje o "Jaźń w filozofii indyjskiej":

Uniwersytet Witolda Wielkiego ...

Augustinas Voldemaras ...

Antanas Smetona ...

Świadomość społeczna ...

Ignacy Hołowiński ...

Alfred Lityński ...

Neoplatonizm ...

Tabula rasa ...

Ekologia ...

Dualizm ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Jaźń w filozofii indyjskiej":

008b. Grecja (plansza 18) ...

010c. Rzym (plansza 4) ...

027. Empiryzm Davida Hume`a (plansza 24) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie