Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

IS-2 Mucha

IS-2 Mucha

IS-2 Mucha
Dane podstawowe
Państwo   Polska
ProducentInstytut Szybownictwa
Typszybowiec treningowo wyczynowy
Konstrukcjadrewniano metalowa
Załoga1
Historia
Data oblotu24 kwietnia 1948
Dane techniczne
Wymiary
Rozpiętość15 m
Długość6,8 m
Wysokość1,6 m
Powierzchnia nośna15 m²
Masa
Własna 170 kg
Użyteczna90 kg
Startowa 260 kg
Osiągi
Prędkość minimalna40 km/h
Prędkość dopuszczalna 225 km/h
Prędkość min. opadania0,68 m/s (55 km/h)
Doskonałość max. 23,1 (63 km/h)
Współczynnik obciążenia konstrukcji+4,5G -3G
Dane operacyjne
Użytkownicy
Polska

IS-2 Mucha – drugi powojenny polski szybowiec skonstruowany w Instytucie Szybownictwa (późniejszy Szybowcowy Zakład Doświadczalny) w Bielsku Białej . Jeden z najbardziej popularnych szybowców w latach 40. i 50., który pozwolił osiągnąć polskim szybownikom światowy poziom wyszkolenia i umiejętności.

Spis treści

Historia

Ideą przyświecającą powstaniu Muchy było zbudowanie szybowca, który miał zastąpić używane w aeroklubach, poniemieckie Schneider Grunau Baby. Miała być to konstrukcja tania w masowej produkcji i użytkowaniu o dobrych osiągach w lotach treningowych i wyczynowych oraz prostej budowie. W 1946 roku inżynier Franciszek Kotowski i inżynier Irena Kaniewska rozpoczęli pracę nad szybowcem wykorzystując doświadczenia zdobyte podczas prawie równolegle projektowanego innego szybowca Instututu Szybownictwa IS-1 Sęp . Gotowa Mucha (SP-561) po raz pierwszy wzniosła się w powietrze 24 kwietnia 1948 roku, za jej sterami siedział pilot doświadczalny Piotr Mynarski. Rok później, 21 maja oblatano wersję seryjną IS-2 Mucha-bis o numerze SP-887. W porówaniu z prototypami wprowadzono kilka zmian. Jednoczęściową, odejmowaną osłonę kabiny pilota, zamiast kawałków bieżnika opony samochodwej, które amortyzowały przednią płozę szybowca, wprowadzono nadmuchiwaną dętke. Pierwszych dziesięć Much-bis posiadało hamulce aerodynamiczne IAW opracowane w Instytucie Aerodynamicznym w Warszawie, wszystkie następne Muchy posiadały już zmienione hamulce. Wykonane z blachy, płytowe, opracowane w Instytucie Szybownictwa ze zmienionym mechanizmem ich otwierania. Umieszczono je po obydwu stronach skrzydeł. Doświadczenia zebrane podczas używania odmiany seryjnej pozwoliły na dokonanie kolejnych modyfikacji szybowca. Poprawiono szczelność kabiny, zamontowano pod kadłubem kółko ułatwiające manewrowanie szybowcem na ziemi, usztywniono napęd hamulców aerodynamicznych, poprawiono zamontowanie usterzenia wysokości. Tak zmodyfikowany szybowiec otrzymał oznaczenie IS Mucha-ter i 10 października 1950 roku po raz pierwszy wzbiła się w powietrze (egzemplarz o numerze SP-1046). Łącznie wyprodukowano 20 Much-bis i 116 Much-ter. Jeden egzemplarz Muchy-ter (SP-1000) przekazano do NRD . Szybowce produkowano w zakładach w Jeżowie , Poznaniu , Gdańsku i Łodzi .

Konstrukcja

Mucha była jednomiejscowym, wolnonośnym górnopłatem o drewnianej konstrukcji. Do budowu używano wysokogatunkowego drewna sosny , z metalu wykonano okucia główne, pasy dźwigara skrzydła i główną wręge. Skrzydło jednodźwigarowe o obrysie trapezowym wyposażone w lotki szczelinowe oraz płytowe hamulce aerodynamiczne. Podwozie stałe składające się z drewanianej płozy podkadłubowej, za którą znajdowało się koło ułatwiającej manewrowanie szybowcem na ziemi oraz płozy ogonowej. Kadłub o konstrukcji półskorupowej, kryty drewanianą sklejką.

Linki zewnętrzne

Bibliografia


Inne hasła zawierające informacje o "IS-2 Mucha":

William-Adolphe Bouguereau ...

1980 ...

1976 ...

Grupa społeczna ...

1948 kwietnia – powstał klub piłkarski Pogoń Szczecin . 24 kwietnia – dokonano oblotu szybowca IS-2 Mucha . 1 maja – rozpoczął się pierwszy Wyścig Pokoju . 8 maja – w ...

Bolesław Prus ...

1860 ...

Język górnołużycki ...

Litografia ...

Środek Europy ...


Inne lekcje zawierające informacje o "IS-2 Mucha":

Owady i pajęczaki (plansza 10) ...

030. Oddziaływania międzypopulacyjne (plansza 17) ...

017. Przegląd i znaczenie stawonogów (plansza 22) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie