John Lomax (po lewej), 1940
John A. Lomax, właściwie John Avery Lomax (ur.
23 września
1867
, zm.
26 stycznia
1948
) – pionier
muzykologii
i
folklorystyki
w
USA
.
Początki kariery
Urodził się w Goodman w stanie
Missisipi
jako syn Jamesa Avery'ego i Susan Frances (Cooper), jednak wychował w środkowym
Teksasie
na północ od
Meridian
w wiejskim rejonie powiatu (hrabstwa) Bosque.
Po ukończeniu wiejskich szkół przez rok studiował na Granbury College i następnie przez 6 lat wykładał w Weatherford College. W
1895
r. rozpoczął studia na
Uniwersytecie Teksańskim
w
Austin
na wydziale literatury angielskiej. Jego zainteresowanie piosenkami kowbojskimi zostało wyśmiane przez profesora, który uważał je za zupełnie bezwartościowe. W
1897
r. otrzymał tytuł magistra.
Po ukończeniu studiów pracował jako urzędnik w administracji uniwersytetu, kierownik Brackenridge Hall (dormitorium studenckim) i osobisty sekretarz prezydenta uniwersytetu.
W
1903
r. zaakceptował propozycję nauczania języka angielskiego na Texas Agricultural & Mechanical College, gdzie przeniósł się z całą rodziną.
W
1907
r. rozpoczął kolejne studia, tym razem na
Harvardzie
, u takich profesorów jak Barrett Wendell i George Lyman Kittredge, którzy zachęcili go do badań nad piosenkami kowbojskimi. W następnym roku powrócił na Texas A & M College jako magister sztuki i kontynuował tam nauczanie.
Złożył podanie i otrzymał grant na na badania i zbieranie kowbojskich piosenek. Efektem jego ówczesnej działalności była bardzo dobrze przyjęta praca Cowboy Songs and Other Frontier Ballads (Piosenki kowbojskie i inne kresowe ballady) wydana w
1910
r. O wadze tego dzieła świadczy m.in to, że wstęp do niego napisał prezydent
Theodore Roosevelt
.
Texas Folklore Society
Mniej więcej w tym samym czasie Lomax i prof. Leonidas Payne z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin założyli Texas Foklore Society (Teksańskie Towarzystwo Folklorystyczne), które następnie stało się oddziałem American Folklore Society[1]. Prezesem stowarzyszenia został Payne, a Lomax sekretarzem. Już w kwietniu 1910 r. Towarzystwo liczyło 92 członków. Znanymi postaciami byli Stith Thompson i J. Frank Dobie.
W 1910 r. Lomax zaakceptował administracyjną pracę na Uniwersytecie Teksańskim. Jednak po 7 latach pracy na skutek zatargu pomiędzy prezydentem uniwersytetu i gubernatorem stanu, Lomax wraz z innymi osobami został zwolniony. Przeniósł się wówczas do
Chicago
i rozpoczął pracę w bankach, która skończyła się wraz z
kryzysem
w
1932
r.
Archive of American Folk Songs
W 1
931
r. zmarła żona Lomaxa Bess Brown pozostawiając go z czwórką dzieci. Aby podnieść Lomaxa z całkowitej depresji po śmierci żony, najstarszy syn John junior zachęcił go do rozpoczęcia serii wykładów na wyjazdach. W tych podróżach towarzyszył mu John a później także Alan[2].
W czerwcu
1932
r. Lomax zaproponował firmie wydawniczej
Macmillan
całkowicie ekskluzywną
antologię
amerykańskich ballad i piosenek folkowych. Propozycja została przyjęta i Lomaxowie udali się do waszyngtońskiego Archive of American Folk Song[3]
Archiwum posiadało już wtedy pewną ilość komercyjnych nagrań
fonograficznych
i polowych nagrań na wałkach woskowych, zebraną pod kierownictwem Roberta Winslowa Gordona (szefa Archiwum) i Carla Engela (kierownika Oddziału Muzyki). Gordon stworzył także przenośne urządzenie do nagrywania płyt. Zgodnie z umową między nimi a Lomaxem ich zadaniem było zapewnić Lomaxowi wszelki sprzęt do nagrań, a zadaniem Lomaxa było jeżdżenie po kraju i dokonywanie nagrań dla Archiwum. Związek Lomaxa z Archiwum trwał przez 10 lat. Do prac pomocniczych włączyła się także poślubiona w
1934
r. druga jego żona Ruby Terrill.
Nagrania polowe
Dzięki grantowi z American Council of Learned Societes[4] Lomax w czerwcu
1933
r. udał się na pierwszą ekspedycję nagraniową z Alanem (wtedy 18-letnim). Odwiedzali przede wszystkim farmy więzienne nagrywając pieśni pracy (
ang.
work songs),
ballady
i
bluesy
wykonywane przez więźniów. Dokonywali także nagrań w samych więzieniach, gdyż Lomax spodziewał się tam natrafić na najczystsze, nieskażone nowoczesnym światem przykłady izolowanej muzycznej kultury. Dokonywali oczywiści nagrań także w społecznościach pozawięziennych.
W lipcu
1933
r. Lomaxowie otrzymali najnowszy krzyk techniki nagraniowej, ważącą 315
funtów
nagrywarkę acetatów. Została ona umieszczona na samochodzie marki
ford
.
W
1934
r. Lomax został mianowany Honorowym Konsultantem i Kuratorem Archiwum Amerykańskich Piosenek Folkowych. Zabezpieczył sobie także stałe granty z Carnegie Corporation i
Rockefeller Foundation
, co pozwalało mu kontynuować polowe nagrania.
W
1936
r. został mianowany narodowym redaktorem folkloru dla Federal Writer's Project. Zaczął także nagrywać wtedy i gromadzić ustne opowieści.
W 1938 r. zaprosił
Jelly'ego Rolla Mortona
do nagrania jego muzyki i wspomnień dla Biblioteki Kongresu. Sesje te zostały wydane w 2005 r. przez
Rounder Records
na 7 CD (9 godzin muzyki) oraz dodatkowym dyskiem z wywiadem przeprowadzonym przez Lomaxa i wspomnieniami Mortona.
Do końca swojego życia zachęcał wszystkich do studiowania folkloru jako żywego materiału, a nie tylko nostalgicznego reliktu dawnych czasów.
Jego plonem jest około 10 000 polowych nagrań dokonanych dla
Biblioteki Kongresu
.
Ważniejsze prace
- Cowboy Songs and Other Frontier Ballads. 1910
- American Ballads and Folksongs. 1934 (razem z Alanem Lomaxem)
- Our Singing Country. 1941
- Folk Song U.S.A. 1947
- Biografia
- Louisiana – Catch That Train and Testify! Rounder. 1830
- Black Texicans – Balladeers and Songsters of the Texas Frontier. Rounder 1821
- Bahamas 1935 – Chanteys and Anthems from Andros and Cat Island. Rounder 1822
- Black Appalachia – String Bands, Songsters and Hoedowns. Rounder 1823
- Mississippi Saints & Sinners. Rounder 1824
- Mississippi – The Blues Lineage. Rounder 1825
- Big Brazos. Rounder 1826
- Virginia. Rounder 1827
- Georgia. Rounder 1828
- Alabama. Rounder 1829
- South Carolina – Got the Keys to the Kingdom. Rounder 1831
- Bahamas 1935 (volume 2) – Ring Games and Round Dances. Rounder 1832
Bibliografia
- Alan Axelrod, Harry Oster. The Penguin Dictionary of American Folklore.
Przypisy
- ↑ AFS zostało założone w 1888 r. przez Williama Wellsa Newella na
Ohio State University
- ↑ Pozostałe dzieci to Shirley i najmłodsza Bess. Nieco później wszystkie dzieci Lomaxa zaangażowały się w pracach pomocniczych przy zbiorach nagrań folklorystycznych ojca
- ↑ Zostało ono założone przy
Bibliotece Kongresu
w 1928 r. Potem zmieniło ono nazwę na Archive of Folk Culture a w
1978
r. stało się częścią American Folklife Center.
- ↑ Organizacja ta została założona w
1919
r. jako prywatna niedochodowa federacja 68 towarzystw związanych z nauczaniem i edukacją
Linki zewnętrzne