Kibuc - (
hebr.
קִבּוּץ) - spółdzielcze gospodarstwo rolne w
Izraelu
, w którym ziemia i
środki produkcji
są własnością wspólną.
Pomimo, że inne kraje miały spółdzielcze gospodarstwa, to jednak nigdzie nie zostały one tak rozwinięte jak w
Izraelu
. Kibuce odegrały znaczącą rolę przy tworzeniu państwa
Izrael
i nadal odgrywają znaczącą rolę w narodowej gospodarce.
Ideowym podłożem powstawania kibucu jest połączenie
syjonizmu
z
socjalizmem
; wśród celów funkcjonowania kibucu ważne było przekształcenie świadomości
Żydów
poprzez nauczenie ich pracy fizycznej na roli oraz walki w obronie wspólnoty. Mieszkańcy kibucu nie mają własnego majątku, posiadają równe prawa i obowiązki; decyzje dotyczące strategii gospodarczej i podziału dochodów podejmuje walne zebranie kibucników; ono też wybiera komitet kierujący życiem kibucu między walnymi zebraniami. Przynależność do wspólnoty jest dobrowolna.
Historia
Pierwszy kibuc
Degania
został założony w
1910
w pobliżu
Jeziora Tyberiadzkiego
w
Galilei
.
Znanym kibucem jest
kibuc im. Bohaterów Getta
, założony
19 kwietnia
1949
roku przez
Żydów
ocalałych z
powstania w getcie warszawskim
.
Współczesność
W
1990
roku istniało 270 kibuców; w każdym z nich mieszkało około 200–700 osób; łącznie w kibucach mieszkało wówczas około 125 tys. ludzi (2,6% populacji Izraela). Obecnie wiele z nich prócz działalności rolniczej rozwija produkcję przemysłową.
Kibuce jako eksperyment społeczny
Zasady życia w kibucach przypominały w pewnym stopniu niektóre postulaty utopijnego
komunizmu
, choć ich założyciele nie odwoływali się do tej ideologii. Główną zasadą był brak własności prywatnej, wspólnota całego majątku, wspólnota dzieci oraz całkowita równość kobiet i mężczyzn. W tym kontekście kibuce realizowały także częściowo postulaty
feminizmu
i
egalitaryzmu
.
W kibucach negowano istnienie tradycyjnych
ról płciowych
. W praktyce odbywało się to przez maskowanie
cech płciowych
za pomocą luźnego ubrania, wykonywanie tradycyjnie męskich prac przez kobiety oraz unikanie np. stosowania
makijażu
.
Ciąża
i
poród
były traktowane jako jedyna, narzucona przez
biologię
, aktywność odróżniająca kobietę od mężczyzn. Jednak
wychowanie
dzieci - ze względu na wspólnotę - nie było postrzegane jako rola kobieca i w założeniu miało być realizowane przez wszystkich bez względu na płeć. Unikano indywidualizacji dzieci przez sformułowanie "mój syn" lub "moja córka". Kobiety były zachęcane do karmienia każdego dziecka w jego okresie niemowlęcym, nie tylko urodzonego przez siebie[1].
Z tego samego względu usiłowano przekierować uczucia indywidualne - takie jak miłość między kobietą a mężczyzną czy miłość macierzyńska - na uczucia wobec wspólnoty. Indywidualizm był traktowany jako defekt moralny. Tolerowane były sformalizowane związki małżeńskie, ale bez całej rytualnej otoczki tradycyjnie im towarzyszącej.
W dłuższym okresie system ten nie został jednak utrzymany. Obserwacje dokonane w kibucu Kiryat Yedidim pokazały, że po pewnym czasie społeczności powróciły do tradycyjnych ról płciowych. O ile w
1920
roku zatrudnienie kobiet wynosiło 50%, o tyle po 30 latach pracowało już jedynie 12% kobiet, reszta zajmowała się wychowaniem dzieci, edukacją i usługami. W kibucu Artzi w 1975 roku pracowało również 12%, z czego 9% na roli zaś 3% w zawodach przemysłowych. Mężczyźni stanowili 87% rolników, 77% pracowników przemysłowych i 99% pracujących na budowach. Kobiety z kolei stanowiły 84% pracowników w edukacji i usługach[2].
Również w administracji kibuców z czasem kobiety przestały zajmować równy procent miejsc - 84% stanowisk zajmowali w niej mężczyźni, którzy stanowili również 71% osób zarządzających kibucem oraz 78% aktywistów politycznych. Badacze przypisywali tę zmianę podejściu młodych pokoleń, urodzonych w kibucach, które nie podzielało ideologicznego zaangażowania ich założycieli w
egalitaryzm
. O ile w pierwszym pokoleniu 68% kobiet wyrażało przekonanie, że
macierzyństwo
jest dla nich ważniejsze niż praca, o tyle w drugim pokoleniu było to już 88%. Z czasem nastąpił także stopniowy powrót do indywidualnych relacji
rodziców
z dziećmi a także w parach małżeńskich[3].
|
Zmiana podejścia w stosunku do rodziny jest tym bardziej zdumiewająca, że nie był to bunt pokolenia wychowanego w tradycyjny sposób tylko pokolenia kobiet urodzonych w kibucach i wychowanych w skrajnie feministycznym środowisku, które prowadziło zinstucjonalizowaną kontrrewolucję wobec kobiecości [1] |
Obserwacje dokonywane w kibucach w roku 1951 nie potwierdzają teorii o czysto kulturowym uwarunkowaniu ról płciowych. Analiza zabaw dzieci wychowywanych w ściśle egalitarnym środowisku pokazała, że chłopcy częściej niż dziewczynki bawili się przedmiotami (41% do 30%), w szczególności dużymi i wymagającymi większej siły fizycznej (17% do 9%). W zabawy związane z ruchem i aktywnością fizyczną angażowało się 33% chłopców i 21% dziewczynek. Dziewczynki z kolei preferowały zabawy werbalne i związane z wyobraźnią (39% do 24%)[1][4].
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne