Kobieta – określenie osobnika płci żeńskiej z rodzaju
Homo
. Kobieta różni się od
mężczyzny
budową
morfologiczną
i
anatomiczną
.
Owulacja
u kobiety pojawia się co około 28 dni (w
cyklu miesiączkowym
), niezależnie od pory roku, co wyróżnia ją spośród większości samic
ssaków
.
Anatomia kobiety
- Różnice w
budowie anatomicznej
między kobietą a mężczyzną dotyczą
narządów rozrodczych
oraz sylwetki ciała
- Dojrzała kobieta posiada w pełni wykształcone
gruczoły sutkowe
, służące do karmienia.
- Średnia wzrostu i wagi kobiet jest niższa niż u mężczyzn
- Wielkość mózgoczaszki kobiet oraz ich współczynnik encefalizacji są mniejsze niż u mężczyzn[1]
- Kobiety posiadają delikatniejsze, słabiej zaznaczone owłosienie skóry
-
Miednica
kobiety jest proporcjonalnie szersza niż miednica mężczyzny, co umożliwia
ciążę
i
poród
.
Psychika
Zgodnie z przewidywaniami
psychologii ewolucyjnej
w procesie ewolucji ukształtowały się odrębne mechanizmy psychiczne u kobiet i mężczyzn:
- Większość kobiet najwięcej czasu spędzały opiekując się potomstwem i z tego względu nie uczestniczyły w wyprawach łowieckich. Opieka nad potomstwem wymagała dużych nakładów, przez co kobiety starały się wybierać partnerów, którzy tworzyliby stałe związki, pomagając im przy wychowywaniu potomstwa, przy czym partnerzy w związkach niekoniecznie musieli być partnerami seksualnymi kobiet. Z tego też powodu kobiety dłużej podejmują decyzję przy wyborze partnera, ze względu na brak pewności co do jego wierności.
- Zgodnie z
hipotezą łowiecką
w ewolucyjnej historii kobiety rzadziej odbywały dłuższe, samodzielne wędrówki za zwierzyną, mając odmienną orientację przestrzenną. Słabiej niż mężczyźni potrafią orientować się w przestrzeni względem kierunku i odległości, częściej natomiast kierują się względem umiejscowionych w przestrzeni obiektów.
- Przy doborze partnera kobiety częściej wybierają mężczyzn wyższego wzrostu, zaradniejszych i o wyższej inteligencji[2]. Badania
antropologiczne
wykazują, że częściej nieudane związki partnerskie lub małżeństwa występują wśród par, w których mężczyzna jest niższy od kobiety. Mężczyźni i kobiety rzadziej też łączą się w pary, w których mężczyzna zarabia mniej niż kobieta.
- Kobiety, postrzegając problemy i formy, częściej uwzględniają wieloelementowość obiektów, praktycznie od razu obserwują oraz analizują szczegóły, a dopiero potem skupiają uwagę na całości problemu lub obiektu. Z tego powodu szybciej dostrzegają drobne zmiany, szczegóły, lecz mają większe problemy nad skupieniem się na całościowym problemie.
Innym punktem widzenia jest podejście
kulturowe
, które zakłada, iż pozycje społeczne są narzucane przez kulturę, w której człowiek się wychowuje.
Społecznymi
aspektami płci zajmuje się dziedzina
gender studies
.
Pozycja społeczna kobiety
Wyznaczniki
Na społeczną pozycję kobiet wpływają:
- znaczenie pokrewieństwa "po kądzieli" – i to zarówno sposób określania pokrewieństwa (
patrylinearny
lub
matrylinearny
), jak konsekwencje spadkowe tegoż, czyli czy kobieta ma prawo dziedziczyć, w jakim stopniu, czy można dziedziczyć po matce lub krewnych matki, itd. Znaczenie pokrewieństwa po matce w
judaizmie
nie oznacza automatycznie wysokiej pozycji kobiety w społeczeństwie
ortodoksyjnych
Żydów, jej ograniczony dostęp do różnych wymiarów sfery publicznej wyklucza to bowiem.
- samodzielna podmiotowość prawna kobiety
- prawo kobiety do decydowania o własnym małżeństwie i własnej rozrodczości
- dostęp do sfery publicznej:
- do
edukacji
- do
polityki
(np. bierne i czynne prawo wyborcze)
- do ważnych funkcji
gospodarczych
- do
kultury
, imprez i wydarzeń publicznych, jako odbiorca i jako twórca
- do praktyk i funkcji
religijnych
- do pracy zawodowej (poza gospodarstwem domowym) – a w tym zakresie także to, czy jej zarobki są równe zarobkom mężczyzny na podobnym stanowisku, czy nie
Podziału ról, polegający na wypełnianiu przez kobiety obowiązków w gospodarstwie domowym, przez mężczyzn zaś czynności związanych z zapewnianiem środków egzystencji, nie oznacza automatycznie niższej pozycji kobiety w danym społeczeństwie – wiele tak skonstruowanych społeczeństw plemiennych jest
matriarchalnych
lub egalitarnych.
Związek z pozycją kobiety ma stopień
stratyfikacji społecznej
, to znaczy w społeczeństwach o strukturze horyzontalnej sytuacja kobiety jest zwykle lepsza, niż w tych o strukturze bardzo ustratyfikowanej, choć i to nie jest żelazną regułą.
Pozycja kobiet a cywilizacje
Cywilizacja Zachodu
Przed XX wiekiem
Europa barbarzyńców
Wśród "barbarzyńskich" plemion zamieszkujących Europę północną i zachodnią w starożytności i wczesnym średniowieczu, pozycja kobiety była zasadniczo dobra, choć reguły panujące w poszczególnych społeczeństwach różniły się. Ponieważ ich
struktura społeczna
miała niewielką stratyfikację, ważna była sieć równoległych, horyzontalnych relacji pokrewieństwa, pokrewieństwo po matce było równie ważne jak po ojcu. Dominującą pozycję mieli w tych społeczeństwach z reguły mężczyźni, kobiety dysponowały jednak silnymi prawami (
Modzelewski
, 2004). O tej silnej pozycji świadczą np. takie elementy kultury
Celtów
jak
kuwada
.
Średniowiecze
W średniowieczu
pozycja społeczna
kobiety uległa gruntownemu pogorszeniu, do czego doprowadziło współdziałanie kilku, nawzajem warunkujących się czynników:
- Procesy feudalizacji spowodowały przeniesienie punktu ciężkości z horyzontalnych więzów pokrewieństwa na ich wymiar pionowy. Przykładanie tak dużej wagi do wszystkich krewnych po "mieczu" i "kądzieli" powodowało ryzyko rozdrobnienia własności ziemi. Ważniejsze stało się uproszczone pokrewieństwo w linii prostej, po mieczu – zmniejszało to automatycznie liczbę konkurentów do dziedziczenia ziemi (
Duby
, 1986).
- Wbrew potocznemu wyobrażeniu
kultura
średniowieczna
była kulturą kultu siły, kulturą która najwyżej ceniła sprawność fizyczną mężczyzny (
Aron Guriewicz
nazywa ją wprost cywilizacją mężczyzn), co wynikało z dominującej pozycji
rycerstwa
jako grupy społecznej. Wartości innego rodzaju uległy w ogromnej części społeczeństwa zdeprecjonowaniu (Guriewicz, 1997).
- Ówczesna
filozofia
i
teologia
chrześcijańska widziała w kobiecie źródło zła, słabość wobec jego podszeptów, uważała kobietę za gorszą pod każdym względem od
mężczyzny
, utożsamiała ją z
seksualnością
i cielesnością, które to wymiary życia zwalczała, degradując je do sfery
profanum
(w starożytności i w społeczeństwach Europy barbarzyńskiej seks mieścił się w sferze
sacrum
)[].
- Lista rzeczy, których zabraniano w średniowieczu kobietom zawiera między innymi noszenie odkrytych włosów czy siedzenie podczas uczty między duchownymi. Regino z Prum, na początku X wieku zabronił wszystkim kobietom śpiewu w kościele[]. Ciężarne i miesiączkujące kobiety uchodziły za nieczyste[].
Konsekwencją tego wszystkiego była decydująca utrata
prawnej
podmiotowości kobiety, o której życiu niemal całkowicie decydowali mężczyźni. Wyjątek stanowiły tylko nieliczne kobiety o bardzo wysokiej pozycji społecznej (np. przypadki regencji
matek
małoletnich władców). Społeczeństwo średniowieczne stawiało też kobiecie bardzo ostre wymagania w płaszczyźnie moralności seksualnej, za zdradę małżeńską mogła ją czekać w niektórych krajach i okresach nawet
kara śmierci
, podczas gdy mężczyznom groziły znacznie łagodniejsze kary (np. ogolenie głowy).
Kościół
promował postawę całkowitego wyrzeczenia się przez kobietę swej "diabelskiej" seksualności przez wstępowanie do
zakonów
, a nawet trwanie przy
dziewictwie
pomimo zamążpójścia (
beatyfikacja
Kingi
).
Jacques Le Goff
sugeruje, że do ukrytych przyczyn należała także nierównowaga
demograficzna
, która powodowała istnienie nadwyżki kobiet w stosunku do mężczyzn, za których można by je wydać.
Stulecia takiej niechęci do kobiet eksplodowały pod koniec epoki w postaci masowych
polowań na czarownice
.
Paradoksalnie jednym z nielicznych sposobów na jakąś osobistą czy intelektualną niezależność dla ówczesnej kobiety mogło być wstąpienie do
klasztoru
. Takie posunięcie umożliwiło odważną twórczość intelektualną wybitnym przedstawicielkom epoki,
niemieckim
mniszkom:
Hildegardzie z Bingen
oraz
Hroswicie
.
Elitarne zjawisko
XII-wiecznej
amour courtois (miłości dwornej) i otaczania kobiety czcią przez
rycerza
należy postrzegać jako rodzaj wyrafinowanej stylizacji i wytwornego maskowania tych nierówności, a nie jakąś wyraźną do nich opozycję.
Nowożytność
Przesunięcia dokonane w społecznym położeniu i postrzeganiu kobiety przez
cywilizację zachodu
w
średniowieczu
miały bardzo długotrwałe i szerokie konsekwencje. Do tego stopnia, że nawet europejska
medycyna
i
fizjologia
bardzo długo nie potrafiły stworzyć autonomicznych kategorii do opisu
anatomii
kobiety, do której stosowano pojęcia odnoszące się do mężczyzny. Nawet
pochwę
opisywano jakby była odwróconym, negatywnym
penisem
.
Aż do
XVIII wieku
powszechne było postrzeganie kobiety jako istoty podrzędnej w stosunku do mężczyzny. W wielu społeczeństwach panowało przekonanie, że to
ojciec
musi sprawować decydującą pieczę nad wychowaniem
dzieci
, bo
matka
, jako istota słaba i gorsza, może mieć na nie zły wpływ.
Zarazem jednak
kultura
najwyższych warstw społecznych uległa okresowej feminizacji (
rokoko
), przynajmniej w pewnych zakresach.
Gwałtowne zmiany przyniosła
rewolucja francuska
. Zaraz po niej rewolucyjne
państwo
, które dążyło do stworzenia lojalności obywatelskiej każdej jednostki bardziej do państwa właśnie niż do jakichkolwiek więzów lokalnych (nie wyłączając
rodziny
), wprowadziło we
Francji
całkowite równouprawnienie płci, dając kobietom te same prawa, co mężczyznom. Stan ten trwał jednak zaledwie kilka lat. Jeszcze przed końcem stulecia
Francja
zdążyła przywrócić ograniczenie praw kobiet.
Po
rewolucji francuskiej
prawne położenie kobiety pogorszyło się w stosunku do tego, co było w wieku XVIII, kiedy przynajmniej najbogatsze kobiety miały jakieś pole manewru w sferze publicznej. Napoleoński
kodeks cywilny
pozbawiał kobietę prawa do dysponowania majątkiem, nakazywał całkowite posłuszeństwo mężowi, nie dawał właściwie żadnych szans rozwodu, kobieta nie mogła wystąpić samodzielnie do sądu, itd. Jego postanowienia były rozpowszechnione przy udziale wojsk zdobywającego
Europę
Napoleona Bonaparte
i w niektórych krajach dotrwały nawet połowy
XX wieku
. Kobieta nie miała dostępu do wyższego wykształcenia,
burżuazja
nie pozwalała również swoim kobietom pracować zawodowo. Pracowały natomiast kobiety z klasy robotniczej (za znacznie mniejsze pieniądze niż mężczyźni), a także chłopki, z wyjątkiem górnych warstw tych klas, które chciały demonstrować swoją nieco lepszą pozycję upodabnianiem się pod tym względem do
mieszczaństwa
, pokazać, że stać ich na to, żeby żona nie pracowała.
Od przełomu XVIII i XIX wieku datuje się nowy sposób postrzegania różnic między kobietą a mężczyzną: nie w kategoriach jej podrzędności wobec mężczyzny, a w kategoriach opozycji w rodzaju twardość/miękkość, rozum/emocje, publiczne/prywatne. Ma to korzenie w systemie opozycji
kartezjańskich
, ale ten inwariant, ta konkretna koncepcja wywodzi się z
romantyzmu
. Odtąd panuje przekonanie o tym, że kobietę, w przeciwieństwie do mężczyzny, cechuje opiekuńczość,
empatia
,
intuicja
, ofiarność,
moralna
przewaga nad mężczyzną, którego demoralizuje sfera publiczna i panująca w niej walka. Większość założeń wywodzących się z tej wizji stanowi podstawę nowoczesnej nauki społecznej
Kościoła katolickiego
dotyczącej płci
[1]
.
Wielu badaczy jest zdania, że mimo szczerych intencji romantyków, powyższa zmiana jest próbą
ideologicznego
uzasadnienia pozbawienia kobiet dostępu do sfery publicznej w tej epoce i definitywnego zamknięcia ich w przestrzeni prywatnej.
W tym okresie zaczynają się pierwsze ruchy
feministyczne
i tworzenie się ich intelektualnych podstaw (od około roku
1840
), począwszy od
Anglii
i
USA
.
W Anglii, aż do 1884 roku istniała możliwość sprzedania własnej żony.
XX i XXI wiek
Demonstracja sufrażystek w Nowym Jorku w
1912
r.
Od początku
XX wieku
narastają na sile ruchy
sufrażystek
domagających się przyznania kobietom większych praw. W
1905
roku kobiety otrzymują prawo głosu w
Finlandii
, w
1918
w
Wielkiej Brytanii
(ale dopiero od 30. roku życia), w
1920
w
USA
, w
1921
Szwecja
wprowadza powszechne prawo wyborcze, znosząc wszelkie
cenzusy
, w tym płci, dla wszystkich osób pełnoletnich. Od tego czasu kobiety stopniowo otrzymywały prawo wyborcze w innych krajach.
Kolejne fale ruchów
feministycznych
dążyły do znoszenia innych nierówności i ograniczeń, zwłaszcza w dostępie do edukacji, pracy i w wysokości wynagrodzenia za pracę, jeszcze bowiem w pierwszych dekadach po
II wojnie światowej
normą, było płacenie kobietom za tę samą pracę nawet o połowę mniej niż mężczyźnie. Ogromną rolę w inicjowaniu tych ruchów odegrała książka
Simone de Beauvoir
Druga płeć
.
Do dzisiaj, pomimo wprowadzenia w niemal całej Europie i Ameryce Pn. prawnych regulacji, w większości państw nie udało się do końca zwalczyć tych nierówności.
Nawet w powiązanych cywilizacyjnie, społecznie i gospodarczo tzw. rozwiniętych społeczeństwach Zachodu pozycja kobiety jest bardzo zróżnicowana.
W
Skandynawii
wskaźniki obecności kobiet w życiu publicznym, zawodowym, gospodarczym, kulturalnym i religijnym (np. dostęp do funkcji
pastora
, w
Norwegii
od
1930
,
Danii
od
1948
,
Szwecji
od
1958
roku) są najwyższe na świecie. Wynika to stąd, że pozycja kobiety w społeczeństwach skandynawskich jest najlepsza w Europie już od
średniowiecza
. Gdy kobiety w innych społeczeństwach utraciły w tej epoce niemal wszelką podmiotowość prawną, w Skandynawii nadal miały bardzo silną pozycję.
Jan Chryzostom Pasek
w swoich pamiętnikach podaje wiele przykładów silnej pozycji kobiety w Danii również kilkaset lat później. W epoce nowoczesnej to właśnie od północnej Europy zaczęło się przyznawanie kobietom praw wyborczych (
Finlandia
–
1906
, Norwegia –
1912
, Dania i
Islandia
–
1915
, Szwecja –
1921
).
Tymczasem we
Francji
doczekały się one tego w roku
1944
,
Włoszech
w
1946
, w
Szwajcarii
w
1971
,
Portugalii
w
1974
roku.
W zachodnim kręgu cywilizacyjnym zbliżoną do Skandynawii pozycją społeczną cieszą się jeszcze kobiety w krajach anglosaskich i w
Holandii
.
USA
jako jedyne na świecie osiągnęły stan całkowicie takich samych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn na wysokich stanowiskach menadżerskich i kierowniczych, do czego doprowadziła przede wszystkim lawina pozwów sądowych.
Cywilizacja islamu
W świecie islamu mamy obecnie do czynienia z dwoma równolegle zachodzącymi, przeciwstawnymi tendencjami.
Z jednej strony s państwa takie, jak
Tunezja
i
Turcja
, które prowadzą aktywną politykę zmierzającą do poprawy położenia kobiet (dostęp do edukacji, pracy, prawo do decydowania o własnym małżeństwie). W tych krajach zachodzi wyraźna poprawa sytuacji.
Z drugiej strony występuje jednak powszechna tendencja do bardzo wyraźnego pogarszania się położenia kobiety w wielu krajach muzułmańskich.
Afganistan
jest tu jednym z przykładów sztandarowych, sytuacja faktycznie nie poprawiła się tam zauważalnie po upadku reżimu
talibów
, którzy pozbawili kobiety wszelkich praw publicznych.
Iran
jest krajem, gdzie spierają się różne prądy: położenie kobiety jest złe (np. nie ma ona prawa wejść na mecz, gdy irańska
telewizja
transmitowała mecz piłki nożnej między reprezentacjami
USA
i
Iranu
, robiła to z kilkuminutowym poślizgiem, by w tej zakładce czasowej usuwać ujęcia widowni, na której siedziały kobiety), ale z drugiej strony w środowiskach intelektualnych jest podejmowana wyraźna krytyka tego stanu rzeczy (np. irańskie kino bardzo odważnie podejmuje ten temat).
Dyskryminacja
kobiet przybiera natomiast bardzo ostrą postać w muzułmańskich krajach
Afryki
. Przypadek Safiyi Yakubu Hussani z
Nigerii
, skazanej za cudzołóstwo na ukamienowanie przez sąd szariacki, jest jednym z przejawów tej tendencji.
Tradycyjny islam przyznawał jednocześnie od wieków niektóre prawa kobietom, których były długo pozbawione w wielu krajach cywilizacji zachodniej – np. prawo do rozwodu w przypadku zdrady męża lub w przypadku jego niewydolności seksualnej.
Indie
Indie
należą do państw, które podjęły bardzo aktywną politykę w kierunku równouprawnienia kobiet, w tym parytetowy system ich reprezentacji we władzach lokalnych, stanowych i ogólnokrajowych, zwiększanie dostępu do edukacji itd. Obserwuje się bardzo pozytywne skutki gospodarcze i społeczne tych posunięć. Choć ze względu na niezwykle patriarchalne tradycje kraju powoduje to też istotne napięcia. Próbowano zmniejszyć liczbę tzw. łowców posagów poprzez ustalenie limitów jakie można wypłacić z tego tytułu, jednak w praktyce przepis nie działa.
Jednym z najwybitniejszych przedstawicieli ekonomii feministycznej jest indyjski ekonomista
Amartya Sen
, który twierdzi, że najłatwiejszym sposobem, na rozwiązanie problemu przeludnienia jest kształcenie kobiet, a najprostszą drogą wyprowadzającą biedny kraj na ścieżkę długotrwałego, dynamicznego wzrostu jest aktywna polityka równouprawnienia kobiet.
Chiny
Tradycyjny wyrób porcelany w Chinach
Chiny
zasłynęły jednym z najbardziej drastycznych przejawów upośledzenia pozycji kobiety: wiązaniem stóp (połączonym z łamaniem kości palców) małym dziewczynkom, by zahamować wzrost tej części ciała. Małe stopy u kobiety uważano tam niegdyś za piękne, podobnie jak kołyszący chód tak okaleczonej kobiety. Celem ukrytym, jaki miała w tych praktykach chińska
kultura
, było też zwiększenie przewagi mężczyzny nad kobietą, której samodzielność w wielu aspektach życia ulegała w ten sposób znacznemu obniżeniu.
W
XX wieku
władze Chin wydały wojnę takim zwyczajom i dążyły do poprawy położenia kobiet. Udało się wiele zrobić, ale nierówność płci jest tak głęboko wpisana w strukturę chińskiej
kultury
, że pojawiły się w zamian nowe problemy.
Na chińskiej wsi
dziecko
płci męskiej jest o wiele bardziej oczekiwane przez rodziny (ponieważ dziewczynka nie może przejąć dzierżawy ziemi po rodzicach). Odkąd
Chiny
prowadzą politykę kontroli urodzin i posiadanie większej ilości dzieci jest zakazane, płody płci żeńskiej są częściej poddawane
aborcji
, zdarzają się nawet zabójstwa noworodków-dziewczynek. Powoduje to nierównowagę
demograficzną
pomiędzy kobietami a mężczyznami najmłodszych pokoleń
Chińczyków
, co może za sobą w przyszłości pociągnąć istotne problemy społeczne.
Plemiona
Kobieta z plemienia Apaczów
W wielu
społeczeństwach
o organizacji
plemiennej
, o horyzontalnej, nieznacznie ustratyfikowanej
strukturze społecznej
często mamy do czynienia z bardzo dobrą pozycją kobiety.
Taki stan stwierdzono wśród
Indian
Ameryki Północnej
. Znane są przypadki plemion, w których
wodzami
(sachemami) były kobiety (np. lud
Wampanoag
– słynnymi ich wodzami były Awashonk i
Wetamoo
). Wśród
Irokezów
sachemem był
mężczyzna
, ale władzę
polityczną
faktycznie miały jedynie kobiety, tworzyły one bowiem tzw. Radę Kobiet, która podejmowała decyzje i wybierała tegoż wodza (mężczyźni nie mieli prawa głosu). Mężczyzna w wielu plemionach Indian wprowadzał się do domu kobiety, która mogła często uzyskać rozwód po prostu wystawiając jego koc i sprzęt bojowy i myśliwski za drzwi. Taki układ nie był jednak odwróconą formą
patriarchatu
lecz systemem egalitarnym, gdyż kobiety nie miały tego rodzaju władzy nad mężczyznami, po prostu podziały przebiegały inaczej, znacznie bardziej egalitarnie. Kultura
Apaczów
Jicarilla
z kolei opierała się na bardzo silnej rywalizacji między płciami. W okresie pionierskiej kolonizacji wschodniego wybrzeża
Ameryki Północnej
zdarzały się nawet nierzadko przypadki ucieczek kobiet osadników do Indian, którzy je lepiej traktowali.
Nie dotyczy to wszystkich społeczeństw plemiennych, np. w
Afryce
z reguły mamy do czynienia z wyraźną męską dominacją. Jest to także zróżnicowane. Plemiona
Masajów
dla przykładu opierają się w pewnym stopniu na męskiej dominacji, ale znacznie większą rolę jako wyznacznik pozycji społecznej odgrywa w nich zasada starszeństwa, tak więc starsza kobieta ma pozycję dominującą nad młodym mężczyzną.
Są jednak społeczeństwa plemienne, w których kobiety są bardzo, a nawet całkowicie zdominowane przez mężczyzn – do takich należy
algierskie
plemię
Kabylów
. Kwestia ta zależy bowiem od różnorodnych czynników. W tym konkretnym przypadku znaczenie ma wyznawany przez to społeczeństwo
islam
.
Zobacz też
Przypisy
Bibliografia
-
Pierre Bourdieu
, Męska dominacja, Warszawa 2004.
-
Georges Duby
, Rycerz, kobieta i ksiądz: małżeństwo w feudalnej Francji, Warszawa 1986.
-
Georges Duby
, M. Perrot, Histoire des femmes, t. 1-5, 1991–1992.
- J. Flandrin, Contraception, marriage et relations amoureuses dans l'Occident chrétien, "
Annales
. Economies, sociétés, civilisations" 1969 nr 6.
- Ute Frevert, Mąż i niewiasta. Niewiasta i mąż. O różnicach płci w czasach nowoczesnych, Warszawa 1997.
- Thomas Walter Laqueur, Making Sex. Body and Gender from the Greeks to Freud, Cambridge 1992.
-
Jacques Le Goff
, Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk-Warszawa 2002.
-
Karol Modzelewski
, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
- B.G. Smith, Changing Lives: Women in European History Since 1700, 1989.
- Worldmark Chronology of the Nations, vol. 4, 1999.
-
Paweł Janowski
, Kobieta III. W chrześcijaństwie, w: Encyklopedia Katolicka, Lublin 2002, t. IX, kol. 234–240 (obszerna bibliografia).
-
Pierre Bourdieu
, Męska dominacja, Warszawa 2004.
-
Paweł Janowski
, Kobieta III. W chrześcijaństwie, w: Encyklopedia Katolicka, Lublin 2002, t. IX, kol. 234–240 (w haśle bogata literatura).
- Isobel Coleman, The Payoff From Women's Rights, "
Foreign Affairs
" May/June 2004.
[2]
- Isobel Coleman, Women, Islam and the New Iraq, "
Foreign Affairs
" January/February 2006.
[3]
-
Amartya Sen
, The Many Faces of Gender Inequality, "
The New Republic
" September 17, 2001.
-
Amartya Sen
, Kelly Lynch Indian Women: Well-being and Survival, "Cambridge Journal of Economics", 7 (1983)
-
Amartya Sen
, Economics and the Family, "Asian Development Review", l (1983).
-
Amartya Sen
, Continuing the Conversation, Feminist Economics, 9(2-3), 2003.
- Martha Nussbaum, Jonathan Glover, Women, Culture and Development Oxford, 1995.