Kopenhaga (
duń.
København,
łac.
Hafnia) –
stolica
i największe
miasto
Królestwa Danii
. Czwarte co do wielkości miasto
Skandynawii
(po
Sztokholmie
,
Helsinkach
i
Oslo
).
Geografia
Kopenhaga położona jest na wschodnim wybrzeżu
wyspy
Zelandia
i częściowo
Amager
. Od
1 lipca
2000
połączona jest
mostem nad Sundem
ze
szwedzkim
Malmö
. Obecnie zamieszkuje ją 518 574 osób (dane na I
2009
), a cały zespół miejski 'Wielkiej Kopenhagi' liczy 1 167 569 mieszkańców (dane na I 2009).
Klimat
W Kopenhadze panuje
klimat morski
. Przejawia się to częstymi opadami oraz dużą wilgotnością powietrza. Najcieplejesze miesiące to lipiec i sierpień, lecz są one też najbardziej deszczowe. Roczne amplitudy temperatur są niskie - oznacza to, że zimy są łagodne a lata chłodne.
Średnia temperatura i opady dla Kopenhagi |
---|
Miesiąc | Sty | Lut | Mar | Kwi | Maj | Cze | Lip | Sie | Wrz | Paź | Lis | Gru | Roczna |
---|
Średnie najwyższe temperatury [°C] | 3 | 2 | 5 | 9 | 16 | 19 | 21 | 21 | 16 | 12 | 7 | 4 | 11 |
---|
Średnie najniższe temperatury [°C] | -1 | -2 | 0 | 2 | 7 | 11 | 13 | 12 | 10 | 7 | 3 | 0 | 5 |
---|
Opady
[mm] | 43.2 | 25.4 | 35.6 | 40.6 | 43.2 | 53.3 | 66 | 73.7 | 50.8 | 53.3 | 53.3 | 50.8 | 670,6 |
---|
Źródło: Weatherbase[1] 18.08.2010 |
Widok centrum Kopenhagi, ok. 1890 r.
Christianshavn w Kopenhadze
Gmach Banku Narodowego w Kopenhadze
Ruchome schody na stacji kopenhaskiego metra
Gmach nowej Opery Królewskiej na Holmen w Kopenhadze
Podział administracyjny
Herb Kopenhagi
Kopenhaga otrzymała herb w 1661 r. z nadania króla Danii
Fryderyka III
za bohaterską obronę miasta przed Szwedami w czasie ich najazdu w 1659 r. Herb zaprojektował w 1661 r. Michael von Haven. Został on oficjalnie zatwierdzony w 1938 r.[2] W polu srebrnym (w praktyce białym) przedstawia trzy wieże czerwone z błękitnymi dachami, symbolizujące Kopenhagę. Wyższa od pozostałych wieża środkowa ma bramę otwartą z podniesioną złotą kratą, a w niej postać rycerza w srebrnej zbroi z uniesionym mieczem, na pamiątkę bohaterskiej obrony miasta. Nad bramą złoty inicjał króla Fryderyka III. Pod wieżami błękitne fale symbolizujące nadmorskie położenie miasta. Nad wieżami gwiazda i półksiężyc złote. Motyw herbu znany jest z pieczęci z XIII w.[3]
Historia
Średniowiecze
Kopenhaga nie należy do najstarszych miast Danii, chociaż ślady ludzkiej egzystencji na tym miejscu pochodzą z epoki kamiennej (ok. 10 000 lat przed Chr.). W czasach
wikingów
istniało tutaj targowisko, ale miasto założył dopiero w 1167 r. biskup
Roskilde
Absalon
, który otrzymał tę część
Zelandii
z nadania króla
Waldemara I
w poł. XII w. Z inicjatywy Absalona wzniesiono gród warowny, Slotsholmen, na wyspie naprzeciw niewielkiej osady rybackiej zwanej Havn (
port
). W 1191 r. Absalon zapisem testamentowym przekazał Kopenhagę na własność biskupom Roskilde[4]. W Księdze Ziemskiej króla Waldemara I (Kong Valdemars Jordebog) z 1231 r. nazwana została Kiopmanhafn (kupiecki port)[5]. Miejsce założenia Kopenhagi nie było przypadkowe. Leżało bowiem w połowie drogi pomiędzy ówcześnie ważnymi ośrodkami władzy królewskiej w Danii, Roskilde i
Lundem
, i było miejscem krzyżowania się szlaków handlowych: lądowego z Zelandii do Skanii i morskiego, z
Bałtyku
w kierunku
Morza Północnego
przez
Sund
. Strategiczna rola tego miejsca miała znaczenie pierwszoplanowe dla Absalona przy podjęciu decyzji o założeniu miasta właśnie w tym miejscu. Wokół grodu warownego wyrosło z czasem średniowieczne miasto, które w 1209 r. otrzymało kościół NMP, dzisiejszą katedrę.
W 1254 r. Kopenhaga otrzymała
prawa miejskie
. Korzystnie usytuowany port i rozwijający się ruch handlowy poprzez Sund były ważnymi czynnikami wpływającymi na rozwój Kopenhagi, która w XIII w. była dobrze zorganizowanym ośrodkiem handlowym. Największym zagrożeniem dla Kopenhagi było silne miasto
hanzeatyckie
,
Lubeka
, która nie zamierzała tolerować konkurencji Kopenhagi. W XIV w. miasto przeżyło kilka najazdów floty z Lubeki, a w latach 1368-69 zostało zniszczone przez siły Hanzy (rozebrano umocnienia miejskie i wyładowawszy pochodzącymi z nich kamieniami statki, zatopiono je w porcie blokując jego pracę). Miasto było przedmiotem rozgrywek między biskupem, królem i Hanzą, ale przez większą część średniowiecza pozostało we władaniu biskupów z Roskilde. Podczas walk o panowanie nad Kopenhagą między królem
Krzysztofem I
a biskupem Roskilde Jakobem Erlandsenem, miasto zostało spalone i obrabowane w 1259 r. Średniowieczna Kopenhaga posiadała 4 kościoły i kilka klasztorów, które dominowały w panoramie miasta. Część Kopenhagi rozciągająca się wokół katedry i założonego w 1479 r. uniwersytetu, była centrum władzy biskupiej w mieście. Siedliskiem władzy świeckiej był wzniesiony na ruinach biskupiego Slotsholmen, nowy zamek, w którym od 1420 r. rezydował król Danii
Eryk Pomorski
(w 1416 r. król odebrał miasto biskupowi Roskilde). Król nadał Kopenhadze w 1422 r. przywileje handlowe wspierał gospodarczy rozwój miasta. W 1443 r. Kopenhaga stała się de facto stolicą kraju. Od tego czasu datuje się szybki wzrost znaczenia Kopenhagi nie tylko jako centrum handlowo-rzemieślniczego, ale również politycznego i naukowego. W latach 1445-1767 Kopenhaga była miastem koronacyjnym
królów Danii
[6]. W 1500 r. Kopenhaga liczyła 10 000 mieszkańców[7]. Reformacja w 1536 r. zakończyła na dobre rozgrywki między biskupami Roskilde i królami Danii o Kopenhagę, pozostawiając miasto w ręku tych ostatnich.
Czasy poreformacyjne
Od momentu przeniesienia centrum władzy królewskiej do Kopenhagi posiadanie miasta było równoznaczne z posiadaniem władzy nad krajem. Kopenhaga była usytuowana w samym środku Królestwa Danii przy
Sundzie
, który był ważnym szlakiem handlowym i źródłem podstawowych dochodów kraju z nakładanych ceł. Dania w tamtych czasach była mocarstwem regionalnym w
Skandynawii
,
Chrystian IV
pragnął więc nadać swojej stolicy odpowiedni wygląd. Jego panowanie przyniosło Kopenhadze wielką rozbudowę (m.in. powstała ufortyfikowana dzielnica portowa Christianshavn w 1619 r.), a miasto zostało ozdobione wieloma wspaniałymi budynkami, które istnieją do dzisiaj i często są uważane za symbole duńskiej stolicy (zamek Rosenborg, kościół św. Trójcy z Okrągłą Wieżą, budynek Giełdy, dzielnica mieszkalną Nyboder i wiele innych). Rosła też liczba mieszkańców. W 1600 r. było ich ok. 12 tys., w 1630 – ok. 25 tys., a w 1700 ok. 60 tys. Fortyfikacje miejskie wzniesione za panowania Chrystiana IV zdały w pełni egzamin podczas oblężenia miasta przez
Szwedów
w l. 1658-1660, którzy miasta nie zdobyli. W czasach monarchii absolutnej
Fryderyk III
kontynuował politykę umacniania Kopenhagi jako twierdzy, szczególnie w obliczu zagrożenia szwedzkiego, po tym jak Dania utraciła
Skanię
i z miasta położonego w centrum kraju stała się nagle miastem na jego rubieżach. W jego czasach wzniesiono Kastellet, twierdzę obronną położoną na północ od centrum Kopenhagi. Podczas
wielkiej wojny północnej
, latem 1700 r., Kopenhaga przeżyła ponowne oblężenie, tym razem połączonych sił angielsko-holendersko-szwedzkich. Flota tych krajów dokonała bombardowania miasta, które jednak nie wyrządziło większych strat. Następną plagą, jaka nawiedziła duńską stolicę, była epidemia
dżumy
w 1711 r. Zmarła wtedy 1/3 mieszkańców.
Za panowania
Chrystiana V
wzniesiono nowy plac pomiędzy starym miastem i nową Kopenhagą, Kongens Nytorv, z konnym pomnikiem króla, co miało być propagandowym wyrazem potęgi
monarchii absolutnej
. W październiku 1728 r. doszło do
wielkiego pożaru Kopenhagi
, który strawił 2/5 miasta[8]. Przez 3 dni pożogi spłonęło 1670 domów[9] i przepadły tysiące skarbów kultury nagromadzonych w tej części miasta. Odbudowa miasta po wielkim pożarze nadała mu też inny charakter: większość domów odbudowano według ówcześnie panujących prądów w architekturze: do Kopenhagi zawitał
barok
. W 1794 r., po kolejnym wielkim pożarze Zamku Królewskiego Christiansborg, rodzina królewska przeniosła się do Amalienborga, który dotychczas pełnił rolę rezydencji podmiejskiej. W 1795 r. stare miasto ponownie strawił pożar. Jego pastwą padło 941 domów[9]. W kwietniu 1801 r. na redzie portu kopenhaskiego doszło do bitwy morskiej floty duńskiej z brytyjską. Pokonani
Duńczycy
zmuszeni zostali do rezygnacji z polityki neutralności. Brytyjska flota wróciła we wrześniu 1807 r., po tym jak Dania stanęła po stronie
Napoleona
. Doszło wtedy do pierwszego w historii terrorystycznego bombardowania dzielnic zamieszkanych przez ludność cywilną. Ze szczególną zaciekłością bombardowano kościoły i dzielnice mieszkaniowe. Pożary pochłonęły 290 budynków, w tym katedrę; śmierć poniosło 2000 osób cywilnych ze 100 000, które miasto liczyło w roku 1800[10]. Kopenhaga została obrócona w gruzy, a flota duńska stacjonująca w porcie skonfiskowana przez Anglików.
Czasy najnowsze od 1815 r.
Okres po zakończeniu
wojen napoleońskich
, to czasy stagnacji i – paradoksalnie – niezwykłego rozkwitu kulturalnego Kopenhagi. Nigdy dotąd nie działało tutaj tylu wybitnych pisarzy (np.
H. Ch. Andersen
), filozofów (np.
S. Kierkegaard
), rzeźbiarzy (np.
B. Thorvaldsen
) i malarzy. Prężnie rozwijały się również środowiska studenckie dając początek prądom odrodzenia narodowego i demokratyzacji życia politycznego. Na tej fali w 1848 r. doszło w stolicy do demonstracji przed Zamkiem Królewskim Christiansborg, której uczestnicy domagali się wprowadzenia konstytucji. Została ona przyjęta w roku następnym, a Christiansborg stał się siedzibą duńskiego parlamentu,
Folketingu
. W 1856 r. doszło do ważkich zmian na mapie stolicy. Rosnąca liczba ludności i pogarszające się warunki sanitarne (epidemia cholery w 1853 r.) w przeludnionym mieście były przyczyną rozebrania fortyfikacji otaczających je i uniemożliwiających mu swobodny rozwój. Już podczas brytyjskiego bombardowania Kopenhagi w 1807 r. stało się jasne, że umocnienia te dawno utraciły swoją funkcję. II połowa XIX w. była okresem rozrostu terytorialnego Kopenhagi, jej urbanizacji i industrializacji (powstał wtedy m.in. browar
Carlsberga
). Wraz z tymi przemianami zaczęła gwałtownie wzrastać liczba ludności, spowodowana, między innymi, napływem siły roboczej do miasta: w 1870 Kopenhaga liczyła 181 291 mieszk., w 1900 r. już 360 787. Od 1857 r. miasto było oświetlane za pomocą latarni gazowych, od 1859 r. miało nowoczesne wodociągi, od 1860 r. kanalizację, od 1863 r. tramwaje konne (elektryczne od 1894 r.), od 1878 telefony, a od 1892
elektryczność
.
W 1911 r. Kopenhaga otrzymała nowoczesny dworzec kolejowy, który zastąpił poprzedni. Miasto zostało również ozdobione wieloma interesującymi budynkami publicznymi (np. kopenhaski ratusz). W l. 1891-94 wybudowano nowy port. Na pocz. XX w. doszło do powiększenia obszaru miasta poprzez przyłączenie sąsiednich miejscowości, należących obecnie do tzw. Wielkiej Kopenhagi: w 1901 r. przyłączono Valby, w 1902 r. Amager, Sundbyvester i Sundbyøster. Stopniowo zaczęto również likwidować dzielnice nędzy w centrum miasta. Ich miejsce zajęły biura, sklepy, przedsiębiorstwa i inne. Rozbudowywano również dzielnice mieszkaniowe, aby zaspokoić rosnące potrzeby (Nørrebro, Vesterbro, Østerbro). W 1914 r. liczba mieszkańców Kopenhagi osiągnęła 615 000[11] i stała się ona nowoczesnym miastem przemysłowym. W latach międzywojennych Kopenhaga nadal była rozbudowywana. W 1934 miasto i aglomeracja kopenhaska otrzymały kolej podmiejską. W roku 1940 Wielka Kopenhaga osiągnęła milion mieszkańców. Port kopenhaski nie tylko utrzymał rolę ważnego portu handlowego, ale odgrywał również istotną rolę w ruchu turystycznym. W latach 30. XX w. był przystankiem Linii
Gdynia-Ameryka
. Zawijał tu m.in. polski transantlantyk
MS Piłsudski
. W latach 1940-45 miasto znalazło się pod okupacją niemiecką. Od 1943 r. było centrum ruchu oporu i miejscem wielu akcji sabotażowych. W maju 1945 r. zostało wyzwolone przez duński ruch oporu i wojska brytyjskie. Lata powojenne przyniosły braki na rynku mieszkaniowym, co stało się powodem budowy nowych dzielnic mieszkaniowych, m.in. Bellahøj w latach 50., Sundbyvester i Gladsakse w l. 60. i wielu innych.
Zabytki i atrakcje turystyczne Wielkiej Kopenhagi
Zmiana warty przed Pałacem Królewskim Amalienborg w dniu urodzin królowej
Małgorzaty II
Hotel SAS koło
Tivoli
: kręcono tu sceny do filmu
Gang Olsena: Paryski planŚwiątynie:
Pałace:
Ważniejsze muzea (bez muzeów mieszczących się w budynkach będących zabytkami samymi w sobie):
- Duńskie Muzeum Filmu (Det Danske Filmmuseum)
- Muzeum Geologiczne (Geologisk Museum)
- Gliptoteka (Glyptoteket)
- Muzeum Marynarki Wojennej (Orlogsmuseet)
- Muzeum Miasta Kopenhagi (Københavns Bymuseum)
- Muzeum Narodowe (Nationalmuseet)
- Muzeum Poczty i Telekomunikacji (Post & Tele Museum)
- Państwowe Muzeum Sztuki (Statens Museum For Kunst)
-
Muzeum Thorvaldsena
- Zbrojownia (Tøjhusmuseet)
Pozostałe budynki i pomniki:
- Budynek Giełdy (Børsen)
- Budynek Sądu (Domhuset)
- Ratusz (Rådhus)
- Biblioteka Królewska z ogrodem i nowym budynkiem Czarnym Diamentem (Det Kongelige Bibliotek/Den Sorte Diamant)
- Teatr Królewski (Det Kongelige Teater)
- Gmach Nowej Opery Królewskiej na Holmen (Det Kongelige Teaters operhus på Holmen)
- Budynek Uniwersytetu Kopenhaskiego (Københavns Universitet)
-
Kopenhaska Syrenka
(Den lille Havfrue)
- Fontanna Gefion (Gefionspringvandet)
- Planetarium
Tycho Brahe
Parki, ogrody itp:
- Ogród botaniczny (Botanisk Have)
- Ogród zoologiczny
-
Ogrody Tivoli
- Park rozrywki Bakken (Dyrehavsbakken)
Komunikacja
Dworzec Centralny w Kopenhadze
Jako największy duński
port
Kopenhaga ma połączenia promowe ze
Szwecją
,
Norwegią
,
Niemcami
,
Polską
i
Wielką Brytanią
. Na wyspie Amager położony jest jeden z większych w
Europie
i największy w
Skandynawii
międzynarodowy
port lotniczy
–
Kastrup
. Oprócz tego
Zelandia
połączona jest z sąsiadującymi wyspami (
Fionią
,
Falster
,
Møn
i Bogø) i
Półwyspem Skandynawskim
pięcioma mostami, co umożliwia ruch pociągów i samochodów.
W
2002
otwarto
kopenhaskie metro
, posiadające dwie linie połączeń z kilkunastoma stacjami. Obecnie pierwsza linia biegnie z Vanløse przez Frederiksberg do Vestamager, a druga – na lotnisko (otwarta w
2007
roku). W dalszej przyszłości planowana jest linia z Sydhavn do Gladsaxe przez centrum metropolii i Brønshøj. Obecnie prowadzone są prace nad linia "Cityring" mającą połączyć wszystkie stacje, okalając centrum. Na tej linii maja powstać stacje przesiadkowe z S-tog i pociągami regionalnymi oraz intercity na takich stacjach jak Østerport i København H (stacja główna) oraz z dwiema liniami metra na stacjach Kongens Nytorv i Frederiksberg.
W Wielkiej Kopenhadze znajdują się stacje kolejowe:
Dworzec Centralny (Københavns Hovedbanegård)
,
Valby
,
Østerport
, Hellerup, Lyngby,
Nørreport
, Vesterport, Ørestad, Svanemøllen, Brøndby Strand, Sydhavn, Dybbølsbro, Ryparken, Emdrup, Dyssegård, Vangede, Kildebakke, Buddinge, Stengården, Bagsværd, Skovbrynet, Hareskov, Værløse, Sjælør, Ny Ellebjerg, Friheden, Åmarken, Avedøre, Vallensbæk, Ishøj, Hundige, Enghave, Danshøj, Rødovre, Hvidovre, Brøndbyøster, Glostrup, Albertslund, Taastrup, Bernstorffsvej, Gentofte, Jægersborg, Sorgenfri, Virum, Holte, Frederikssund, Ølstykke, Gammel Toftegård, Stenløse, Veksø, Kildedal, Måløv, Ballerup, Malmparken, Skovlunde, Herlev, Husum, Islev, Jyllingevej, Vanløse, Flintholm, Peter Bangs Vej, Langgade, Charlottenlund, Ordrup, Klampenborg i Nordhavn.
Połączenia z Polską
Promowe
Polferries
oferują cztery razy w tygodniu bezpośrednie połączenia
promowe
ze Świnoujścia (czas przeprawy w zależności od pory dnia wynosi od 9 do 12 godzin) lub pośrednie
Świnoujście
-
Ystad
(od 6,5 do 7 godzin) i dalej lądem do Kopenhagi. Na trasie Świnoujście-Ystad kursują również promy
Unity Line
(od 7 do 9 godzin).
Prom, który kursuje do Kopenhagi, zawiera w rozkładzie rejsów, tzw. dzienne postoje, tzn. dla tych, którzy wybierają się do Kopenhagi na jeden dzień. Prom dopływa do portu w Danii o godz. 8.30, a w drogę powrotną wyrusza o godz. 20.00. Tak więc, po całodniowym zwiedzaniu miasta, bez obawy można wrócić na prom.
Autobusowe Istnieje kilka firm przewozowych (regularne linie autobusowe) łączące Polskę z Danią. Trasa wiedzie przez Niemcy, a podróż do granic Danii trwa około 11-12 godzin, w zależności od miejsca z którego wyruszamy.
Samochodowe Po połączeniu powietrznym, jest to druga pod względem oszczędności czasu, forma podróżowania pomiędzy Polską a Danią. Trasa również przez Niemcy i trwa około 6-7 godzin.
Lotnicze
Nauka
Demografia
- Wykres liczby ludności Kopenhagi na przestrzeni ostatnich 240 lat
źródło:
Duński Urząd Statystyczny
Sport
Od
2003
na
stadionie
Parken
w Kopenhadze odbywa się
Żużlowa Grand Prix Danii
, jeden z
turniejów cyklu Grand Prix
. Obecnie w Kopenhadze działa kilka dużych
klubów piłkarskich
:
Znane osoby związane z Kopenhagą
Miasta partnerskie
Zobacz też
Przypisy
- ↑
Weatherbase: Historical Weather for Copenhagen, Denmark
(
ang.
). [dostęp 18.08.2010].
- ↑ Jakob H. Zeuthen: Bogen om danske kommunevåbener, Aschehoug Forlag 2000, s. 160.
- ↑ Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985, s. 196.
- ↑ Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985, s. 199.
- ↑ Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985, s. 193.
- ↑
Lista koronacji królów duńskich
- ↑ Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985, s. 200.
- ↑ Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985, s. 201.
- ↑ 9,0 9,1 Claus Hagen Petersen: Politikens bog om København, Politikens Forlag A/S 2004, s. 6.
- ↑ Claus Hagen Petersen: Politikens bog om København, Politikens Forlag A/S 2004, s. 7.
- ↑ Kongens og Folkets København gennem 800 år, praca zbiorowa, Forlaget Skippershoved, Kopenhaga 1996, s. 153.
Bibliografia
- Lademann, t. 15, Kopenhaga 1985,
- Claus Hagen Petersen: Politikens bog om København, Politikens Forlag A/S 2004,
- Kongens og Folkets København gennem 800 år, praca zbiorowa, Forlaget Skippershoved, Kopenhaga 1996,
- P. Lee, L. Mouritsen, J. Proctor, N. Roland,
2006
, Dania. Przewodnik Pascala, Bielsko-Biała, Wydawnictwo Pascal Spółka z o.o., .
- Verd at se i Danmark. Seværdigheder fra A-Å, Høst & Søn, Kopenhaga 1998,
- Jakob H. Zeuthen: Bogen om danske kommunevåbener, Aschehoug Forlag 2000,
Linki zewnętrzne