Zasięg terytorialny kultury natufijskiej (kolor ciemnopomarańczowy)
Pozostałość po ścianie natufijskiego domu.
Kultura natufijska - kultura
mezolitu
bliskowschodniego
. Nazwa pochodzi od
stanowiska archeologicznego
Wadi-an-Natuf, w
Izraelu
, z około
IX tysiąclecia p.n.e.
. Kultura została zdefiniowana w
latach 30.
XX wieku
w wyniku badań wykopaliskowych na
Górze Karmel
prowadzonych przez
Dorothy Garrod
.
Okres trwania i zasięg
Kultura ta rozwinęła się na podłożu
kultury kebaryjskiej
, wskazuje na to analiza zabytków kamiennych. Największy rozwój kultury przypadał na okres między 10500 a 9000 p.n.e., schyłek nastąpił około 8300 p.n.e.
Do ciekawszych stanowisk tej kultury zalicza się stanowiska na
Górze Karmel
oraz w Mugharet el-Wad i
Abu Hurejra
. Ślady tej kultury odkryto w kilku miejscach na Bliskim Wschodzie, tak w jaskiniach i schroniskach skalnych (Mugharet el-Wad, Nahal Oren), jak i na terenach otwartych (Enan,
Jerycho
).
Narzędzia
Narzędzia z tego okresu są jeszcze głównie wytwarzane z kamienia (
krzemień
), rogu i kości. Są to głównie kamienne geometryczne
mikrolity
, dominują zbrojniki w kształcie wycinków koła i trójkątów oraz małe wiórki tylcowe stosowane jako wkładki segmentowe na ostrza do
sierpów
rogowych (których rękojeści były czasami rzeźbione w kształt głowy zwierzęcej). Stosowano także
piki kamienne
i motyki. W materiale rogowo-kostnym dominują harpuny, haczyki wędkarskie i szydła (czasami z perforowaną główką). Wyróżniono dwie fazy ewolucji przemysłu tej kultury. We wcześniejszej udział zbrojników w inwentarzu kamiennym dochodzi do 50 %, stosowano tzw.
retusz
heluański. Po 9000 tys. p.n.e., w fazie późniejszej, pojawiają się liczniejsze mikrorylce, przekłuwacze oraz groty strzał.
Gospodarka
Gospodarkę kultury natufijskiej określa się jako zbieracko-łowiecką, daje się obserwować przejście do wyspecjalizowanego i intensywnego zbieractwa oraz myślistwa.
Natufijczycy byli myśliwymi polującymi na gazele, antylopy oraz zbieraczami żołędzi, orzechów, orzeszków pistacjowych i dziko rosnących zbóż.
Część teorii zakłada, że około 9000 r. p.n.e. kiedy klimat stał się bardziej suchy, nad
Eufratem
doszło do pierwszych prób uprawy zbóż.
Rozwój rolnictwa
Istnieje teoria [1], ze nagła zmiana klimatu, tzw.
młodszy dryas
(około 10 800 do 9 500 p.n.e.), spowodowała, ze ludzie podjęli
rolnictwo
. Młodszy dryas stanowił przerwę w ocieplaniu klimatu trwającą około 1 000 lat. Ta przerwa spowodowała susze w Lewancie. Ponieważ duża liczba osiadłych mieszkańców polegała na spożyciu dzikich zbóż, więc ludzie zaczęli, według tej teorii, "dopomagać" zbożom w przetrwaniu.
Osiedla
Osiedlano się zarówno w jaskiniach jak i w obozowiskach otwartych, ilość tych drugich znacznie wzrasta w późniejszej fazie co bywa określane jako "wyjście z jaskiń".
Zmienia się sposób zamieszkiwania jaskiń, nie ogranicza się już tylko do przestrzeni zakrytej. Zaczęto zagospodarowywać przestrzeń przed jaskiniami, nawet do 1000 m2 np. w Hayonim w
Galilei
. W El-Uad znajdująca się przed jaskinią
terasa
o pow. 500 m2 została zniwelowana i częściowo zamknięta murem z kamieni.
W terenie otwartym zamieszkiwali osiedla użytkowane przez lata (obozowiska macierzyste) o pow. od 900 m2 np. w Rosz Zin do blisko 3000 m2 w Rosz Horesza, w których dominującą formą domu była budowla wzniesiona na planie okręgu, częściowo wkopana w grunt. Każda większa osada posiadała satelickie obozowiska wykorzystywane w czasie zbierackich wypraw (obozy sezonowe) o pow. ok. 200 m2. Środowiskiem, w którym się najchętniej osiedlali była strefa między nadmorskimi nizinami a linią wzgórz i wysoczyzn, co umożliwiało pełniejsze wykorzystanie zróżnicowanych zasobów środowiska naturalnego.
Udomowiony pies
W stanowiskach natufijskich znajdują się najwcześniejsze archeologiczne dowody udomowienia psa. Na stanowisku Ein Mallaha w Izraelu, datowanym na 10 000 lat p.n.e., znaleziono pochowane razem szczątki starszego człowieka i cztero- lub pięciomiesięcznego szczeniaka psiego. W innym miejscu (jaskinia Hayonim), odkryto ludzi pogrzebanych razem z dwoma psami.[2]
Zobacz też
Bibliografia
- Michel Brézillon, Encyklopedia kultur pradziejowych, WAiF, Warszawa, 1981,
- Piotr Bieliński, Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, PWN, Warszawa 1985,
Przypisy
- ↑
"Oldest Shaman Grave Found"
. National Geographic 04-Nov-2008
- ↑ Origins of the dog: domestication and early history. W: Juliet Clutton-Brock: The domestic dog: its evolution, behaviour and interactions with people. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. .