Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Latarnia Morska Rozewie

Latarnia Morska Rozewie

Na mapach: 54°49'54″N 18°20'20″E / 54.83167, 18.33889

Latarnia Morska Rozewie

Latarnia Morska Rozewie
Kontynent Europa
Państwo Polska
Województwo pomorskie
Powiat pucki
Gmina Władysławowo
Miejscowość Rozewie
Położenie54° 49' 54 '' N
18° 20' 20 '' E
Wysokość wieży32,7 m
Wysokość światła83 m n.p.m.
Zasięg światła26 Mm
Charakterystyka światła Błyskowe FI
Okres: 3 s
Światło: 0,1 s
Przerwa: 2,9 s
AdministratorUrząd Morski w Gdyni
Udostępniona do zwiedzaniaTak
Polskie latarnie morskie

Latarnia Morska Rozewielatarnia morska na polskim wybrzeżu Bałtyku , położona na przylądku Rozewie ( powiat pucki ).

Latarnia znajduje się pomiędzy Latarnią Morską Stilo , a Latarnią Morską Jastarnia . Latarnia morska Rozewie ma największy zasięg nominalny ze wszystkich latarni polskiego wybrzeża.

Spis treści

Informacje ogólne

Latarnia Morska Rozewie położona jest przy ulicy Leona Wzorka 1 w Rozewiu . Jest administrowana przez Urząd Morski w Gdyni i udostępniono ją do zwiedzania. Latarnia nosi imię Stefana Żeromskiego .

Istnieją dwie latarnie: stara i nowa. Nazwy: stara i nowa latarnia nie są jednoznaczne i są błędnie używane zamiennie do obu rozewskich latarni. Przyczyniła się do tego skomplikowana historia budowy i modernizacji dwóch rozewskich latarni, oraz okres, w którym obie latarnie świeciły równocześnie ("stara latarnia" – to czynna do dziś latarnia z 1822 roku, poddana dwóm istotnym modernizacjom w: 1910 roku i w 1978 roku).

Z latarnią związana jest legenda, budowana przez latarnika Leona Wzorka o tym, że Stefan Żeromski pisał tu powieść "Wiatr od morza". Stefan Żeromski faktycznie zwiedził rozewską latarnię, ale powieść powstała w Warszawie.

Z latarnią związana jest rodzina Wzorków. Leon Wzorek pracował tu w latach 1920 - 1939 . W latach 1945 - 1975 służbę latarnika pełnił jego brat, Władysław, a po nim jego syn, Zbigniew, który zaczął pracować w 1975 roku, a na emeryturę przeszedł w 1980 roku.[1].

Dane techniczne

Czynna latarnia

Prawidłowa nazwa: "stara" latarnia

  • Nr polski 0480 (w polskim Spisie Świateł ) tom I wyd. 2009
  • Nr brytyjski C2960 (w brytyjskim Spisie Świateł vol C)
  • Położenie: 54°49'54" N 18°20'20" E
  • Wysokość wieży: 32,7 m
  • Wysokość światła: 83 m n.p.m.
  • Zasięg nominalny światła: 26 Mm (48,2 km )
  • Charakterystyka światła: Błyskowe, skrót międzynarodowy: FI
    • Światło: 0,1 s
    • Przerwa: 2,9 s
    • Okres: 3 s

Nieczynna latarnia

Prawidłowa nazwa: "nowa" latarnia

  • Położenie: 54°49 N 18°20 E
  • Wysokość wieży: około 21 m
  • Wysokość światła: około 72 m n.p.m.

Legenda

W XVII wieku w okolicach Rozewia rozbił się szwedzki statek, którego cała załoga wraz z kapitanem zginęła, ocalała tylko córka kapitana, ocalona przez rybaka. Zrozpaczona, zamieszkała w Rozewiu i postanowiła co noc rozpalać ognisko na wzgórzu, by innych żeglarzy nie spotkał taki sam los. Niektórzy mówią, że pomagała jej w tym miejscowa ludność. Córka kapitana paliła ogniska co noc, aż do swojej śmierci. Być może statek szwedzkiego kapitana rozbił się o wystającą w tym miejscu z wody skałę, zwaną przez rybaków "diabelską skałą" lub "czarcim kamieniem", pod którym zgodnie z rybackimi opowiadaniami siedzi diabeł i topi wszystkie obiekty, które znajdą się w jego zasięgu[2].

Historia

Kalendarium

Czynna latarnia – "stara" latarnia

Nieczynna latarnia – "nowa" latarnia

  • 1875 – uruchomienie latarni
  • Od 1875 do 1910 – równoczesne "świecenie" z czynną "starą" latarnią

Latarnicy

  • córka szwedzkiego kapitana, którego statek rozbił się w pobliżu Rozewia w XVII wieku
  • Leon Wzorek (zamordowany przez Niemców w Piaśnicy w 1939 r.)
  • Władysław Wzorek (brat Leona, zmarł we wrześniu 1977 r.)
  • Aleksander Krężałek (pracuje od 1971 r.)
  • Artur Krężałek (syn Aleksandra)
  • Zdzisław Ciechanowski[3]

Przylądek Rozewie od dawna stanowił ważny punkt nawigacyjny na mapach południowego Bałtyku. W XV wieku w Locji ( Flamandia ) wspominane jest Rozewie pod nazwą Pasehoned. Latarnia na przylądku Rozewie pierwszy raz umieszczona została na szwedzkiej mapie Zatoki Puckiej z 1696 roku.

Decyzje o budowie nowoczesnej latarni podjęto w 1807 r., gdy statki francuskie idące z zaopatrzeniem dla Wielkiej Armii do portu w Gdańsku , myliły w nocy Rozewie z Helem , zmieniając kurs na Zatokę Gdańską za Rozewiem, a następnie kończąc rejs na mieliznach przy plażach Półwyspu Helskiego.

W 1821 roku rozpoczęto budowę latarni murowanej, o wysokości 21,3 m. Zaświeciła ona 15 listopada 1822 : zapalono 15 lamp Arganda . Na kamiennej wieży dzisiejszej (czynnej) latarni[4], znajdowała się laterna , mieszcząca lampę na olej rzepakowy ( palnik Arganda ), w 1866 roku zainstalowano aparat Fresnela I Klasy, zasilany olejem rzepakowym. W roku 1877 zainstalowano lampą naftową . Lampę zapalano 15 minut przed zachodem słońca, a gaszono o świcie. Zasięg latarni wynosił 21,7 Mm.

Wzrost intensywności żeglugi w drugiej połowie XIX w. , skutkował częstymi pomyłkami nawigacyjnymi przechodzących w nocy koło Rozewia statków, kierujących się na Zatokę Gdańską, a mylących Rozewie z Helem, czego efektem było utknięcie na mieliznach między Chałupami a Jastarnią[5]. By temu zapobiec, zbudowano drugą latarnię (dziś: nieczynna latarnia), czyli zdublowano światła latarni na Rozewiu w celu łatwego odróżnienia świateł latarni rozewskich od sąsiednich latarni (m.in. w Czołpinie i na Helu ). Druga latarnia na Rozewiu (nieczynna latarnia), świeciła od 1875 r. do 1910 r. Była wyposażona w aparat Fresnela I klasy na naftę. Obie latarnie świeciły światłem białym i miały taki sam zasięg. Nowa latarnia przestała być potrzebna po modernizacji pierwszej latarni (czynna latarnia), m.in. wyposażeniu w oświetlenie elektryczne, o większym zasięgu i unikalnej charakterystyce świecenia. Do ok. 1990 wieża nieczynnej latarni była eksploatowana jako wieża obserwacyjna i miejsce lokalizacji anteny radaru strażnicy WOP .

W 1910 roku "pierwszą" latarnię (czynna latarnia) podwyższono o 5 metrów, używając tak zwanych tubingów i zmodernizowano, zmieniając oświetlenie na elektryczne (dobudowano na szczycie kamiennej wieży stożkową konstrukcję stalową i wybudowano nową latarnię, na wysokości pierwszej, licząc od dołu galeryjki, z uwagi na rosnący las bukowy, zasłaniający światło latarni od strony morza).

Od 1945 roku latarnia jest także radiolatarnią o znaku RO (.-. ---) według alfabetu Morse'a . Po 1998 sygnał ten jest nadawany na życzenie, z uwagi na zmiany w systemie prac radiolatarni i GPS – IALA [6].

W 1972 roku decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków latarnia została wpisana do rejestru zabytków .

W czerwcu 1978 roku latarnię podwyższono o kolejne 8 metrów (przez wstawienie 8 metrowego walca metalowego - nie mylić z tubingiem - przy pomocy dźwigu samojezdnego), ponieważ rosnące drzewa (rezerwat – las bukowy), zaczęły zasłaniać światło, od strony morza. Zainstalowano nowe źródło światła. Jest to jeden panel dwustronny na obrotowym stole, gdzie na każdej stronie znajduje się po 20 reflektorów halogenowych . Światło wysyłane jest z 16 reflektorów (ø 17 cm, 200 W każdy) na każdej stronie panelu. Jednocześnie włączone są 32 reflektory. Powierzchnia świetlna wynosi szer. 85 cm., wys. 94 cm. Światłość wynosi 800 000 kandeli. Pozostawiono stary reflektor i wyposażenie elektryczne z lat 20. XX w.[7] na swoim miejscu: wewnątrz nowego walca metalowego z 1978 r., w celach muzealnych (Muzeum Latarni Morskich w Rozewiu).

W 1994 roku zamontowano stację referencyjną GPS pozwalającą określić pozycję w pobliżu latarni z dokładnością do 5-10 metrów.

Obecny zasięg nominalny światła to 26 Mm.

Przy czynnej latarni znajduje się siłownia oraz sprężarki służące do uruchamiania sygnału mgłowego ("buczka mgłowego" zainstalowanego w 1877 , połączonego rurami pneumatycznymi ze sprężarkami), zlokalizowanego w lesie na cyplu, koło zabudowań latarni (zmiana przepisów IALA , rozwój GPS i powszechne wyposażanie statków w radary nawigacyjne, spowodowało, że od 1991 sygnały mgłowe nie są nadawane).

Muzeum

Obecnie w latarni mieści się muzeum latarnictwa, które jest filią Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku . W muzeum znajduje się stary reflektor latarni Stilo z soczewką Fresnela (reflektor tego typu działał w latarni na Rozewiu przed jej podwyższeniem i nadal można go zobaczyć w latarni), światła nawigacyjne oraz modele dawnych latarń począwszy od starożytnej latarni na wyspie Faros .

Na ścianie wieży wisi tablica upamiętniająca Leona Wzorka , latarnika, który we wrześniu 1939 pozostał na posterunku mimo nadchodzących Niemców. 11 września 1939 został przez Niemców aresztowany i rozstrzelany w Piaśnicy .

W sąsiednim budynku z ceglanym kominem mieści się stara maszynownia z lokomobilą stałą, generatorami prądotwórczymi, sprężarką i tablicami rozdzielczymi (dostępna dla zwiedzających latarnię), a w pobliżu latarni rozmieszczone są znaki nawigacyjne . Stojące na odludziu latarnie musiały być niezależne, dlatego miały własny generator prądu. Maszyna parowa napędzająca prądnice również napędzała kompresory: sprężone powietrze w mgielne dni uruchamiało buczki w pobliskiej syrenowni. Latarnik często ze swą rodziną musiał być samowystarczalny, stąd obok latarni znajduje się budynek wędzarni i jednocześnie piekarni.

W latarni znajduje się tablica poświęcona Stefanowi Żeromskiemu , a obok latarni mały pomnik – popiersie pisarza.

Ze względu na strome schody latarnia nie jest dostępna dla dzieci poniżej czwartego roku życia.

Dojazd

Od centrum Jastrzębiej Góry około 3 km drogą do Władysławowa. Koło latarni umieszczono parking oraz restauracje. Nocleg możliwy jest domkach letniskowych, kwaterach prywatnych, hotelu "Rozewie" (były internat wojskowy), i kilku innych miejscach głównie po południowej stronie brukowej drogi, tzw. "Autostrady ku słońcu" łączącej Władysławowo z Jastrzębią Górą . Ponadto najbliższe miejsca hotelowe w Jastrzębiej Górze są oddalone od latarni o mniej niż 1 km.

Galeria

Przypisy

  1. Danuta Karaś: Latarnia morska w Rozewiu . 2006-08-02. [dostęp 7 lipca 2009].
  2. Latarnia morska . [dostęp 7 lipca 2009].
  3. Latarnia morska w Rozewiu . [dostęp 7 lipca 2009].
  4. tam, gdzie dziś zaczyna się stożkowa konstrukcja stalowa – za: M. Czerner, "Latarnie morskie..."
  5. zasięgi świateł lamp olejowych i naftowych były znacznie niższe niż dzisiejszych halogenów
  6. więcej w "Spisie Sygnałów Radiowych", BHMW lub "Admiralty List of Radio Signals", UKHO
  7. m.in. produkcji Fabryki Aparatów Elektrycznych Kazimierz Szpotański SA

Bibliografia

  • Marian Czerner: Latarnie morskie polskiego wybrzeża. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1967 . 
  • Tablice informacyjne zamieszczone w latarni

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Latarnia Morska Rozewie":

Napoleon ...

1677 ...

1457 ...

Uniwersytet ...

Polska Czerwona Księga Roślin ...

1667 ...

1344 ...

1962 ...

1747 ...

Maria Kazimiera d'Arquien ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Latarnia Morska Rozewie":

215b Działania zbrojne w latach 1941-1945 (plansza 11) ...

053. Wyspa Rugia (plansza 3) ...

208. Morze Bałtyckie (plansza 3) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie