Liberalizm (z
łac.
liberalis – wolnościowy, od
łac.
liber – wolny) –
ideologia
i kierunek
polityczny
według którego
wolność
jest nadrzędną wartością. Liberalizm jest ściśle związany z
indywidualizmem
, stanowczo odrzuca
kolektywizm
oraz opowiada się za jak najmniejszym krępowaniem wolności jednostki poprzez prawo. Konsolidując, liberałowie uważają, że kompromis pomiędzy prawem a nieskrępowaną wolnością powinien być jak najmniejszy.
Swoja nazwę zawdzięcza hiszpańskim liberales, opozycjonistom wobec arbitralnych rządów monarchii hiszpańskiej.[1]
Historia liberalizmu
- Ta sekcja jest . Jeśli możesz, .
Liberalizm wywodzi się z okresu
Oświecenia
. Skupiał on zwolenników tej epoki i związanych z nią nurtów filozoficznych. Postulował przeprowadzenie szeregu reform społeczno-politycznych, takich jak: zniesienie
ustroju feudalnego
, ograniczenie
przywilejów szlacheckich
, zastąpienie
pańszczyzny
wolnością gospodarczą, wprowadzenie równości obywateli wobec prawa, ograniczenie roli Kościoła, zniesienie
monarchii
i
absolutyzmu
, wprowadzenie
demokracji
opartej na konstytucyjnej zasadzie
trójpodziału władzy
czy też respektowanie
praw człowieka
, swobód obywatelskich i zasad
tolerancji
.
Istnieje nurt konserwatywno-liberalny łączy idee
konserwatyzmu
i liberalizmu. Jest on połączeniem silnego prawa i przywiązania do tradycyjnych wartości przez państwo - w ramach konserwatyzmu; liberalizm pełni w nim funkcję porządkową, skracając prawo, jednocześnie nie czyniąc go słabszym, a tradycyjne wartości uszczupla o (przymusową) powszechność (czego jednocześnie nie można przypisać konserwatyzmowi; przymus leży w gestii państwa), tworząc prawo do indywidualnego wyboru dla każdego z osobna.
W
1823
we
Francji
odbyło się spotkanie grupy liberałów, na którym przyjęto dokument ("Plan liberałów na rzecz wzmocnienia rewolucji"), w którym to zawarte były postulaty nawiązania intensywnych stosunków pomiędzy liberałami z innych krajów. Na spotkaniu w
Genewie
w
1924
powołano do życia Międzynarodowe Porozumienie Partii Radykalnych i Podobnych Partii Demokratycznych, na czele którego stanął Francuz M.F. Buisson. W kwietniu
1947
w
Oksfordzie
odbył się kongres założycielski
Międzynarodówki Liberalnej
, w wyniku którego opublikowano wspólny manifest[2].
Aspekty liberalizmu
Klasyczne poglądy liberalne
cechuje nastawienie, że ani
rząd
, ani żadna grupa czy jednostka społeczna, nie powinny w żaden sposób zakłócać
wolności
jednostki, a jedynym dopuszczalnym zniewoleniem jest sytuacja, gdy jednostka stanowi rzeczywiste zagrożenie dla czyjejś wolności lub mienia. Liberałowie są za jak najmniejszą ingerencją w życie obywateli organów, które powołane zostały przez (liberalne) państwo do chronienia interesów wspólnoty, które byłoby jej trudno osiągnąć - jak uważają. Liberalizm klasyczny różni się od ideologii obecnie uznawanej za liberalną, której miano liberalnej przypisuje się w związku z rewolucją semantyczną XX-ego wieku, diametralnie. Jedną z tych różnic jest, dajmy na to, prawo do adopcji dzieci przez związki homoseksualne. Liberałowie w sensie dzisiejszym opowiadają się za nim. Liberałowie klasyczni zaś, uważają, że dziecko powinno mieć wolny wybór kształtowania swojego życia, którego - jak uważają - nie da mu rodzina złożona z dwóch osób tej samej płci. Ów przykład ukazuje, że liberalizm popiera naturalne rozwiązania, argumentując, że nie da się mieć wciąż -2, dodając -1 do -1 tylko dlatego, że i -2 i (obie) -1'ki są tego samego znaku.
Formy liberalizmu występujące w różnych jego nurtach to:
- liberalizm polityczny – jest przekonaniem, iż jednostki są podstawą prawa i społeczeństwa. Zgodnie z tym przekonaniem społeczeństwo wraz ze swoimi instytucjami powinno chronić wolność pojedynczych jednostek bez faworyzowania tych o wyższej pozycji społecznej.
Magna Charta Libertatum
z 1215 roku jest przykładem politycznego dokumentu potwierdzającego, że prawa jednostki stoją ponad przywileje monarchów. Polityczny liberalizm kładzie nacisk na
umowę społeczną
, zgodnie z którą obywatele tworzą prawa ich dotyczące i jednocześnie zgadzają się na ich przestrzeganie. Umowa ta jest oparta na przekonaniu, że obywatele wiedzą najlepiej, co jest najlepsze dla nich. Liberalizm polityczny stał się początkiem liberalnej demokracji.
- liberalizm społeczny (kulturowy, obyczajowy) – skupia się na prawach jednostek do ich sumienia i stylu życia. Liberalizm kulturowy obejmuje takie kwestie jak wolność seksualna, wolność religijna, wolność poznawcza oraz ochronę przed ingerencją państwa w sferę życia prywatnego. O liberalizmie kulturowym pisał
John Stuart Mill
w swoim dziele O wolności (On Liberty), ostro sprzeciwiając się ingerencji państwa w życie prywatne jednostek, które mają prawo do własnej moralności jak i w skrajności także czynienia szkody samym sobie[3]. Przykładem liberalizmu kulturowego jest np. sprzeciw wobec państwowych regulacji dotyczących
sztuki
,
gier hazardowych
,
seksu
,
prostytucji
,
aborcji
,
antykoncepcji
,
alkoholu
i
narkotyków
.
- liberalizm ekonomiczny (gospodarczy) - pogląd, który odrzuca wszelkie ograniczenia, które krępują wolny rozwój gospodarczy i wolną konkurencję na rynku, promując „państwo-minimum” tzn. państwo ograniczające swoją działalność do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego, zewnętrznego oraz zajmowania się sprawami, którymi nie jest w stanie zająć się prywatny kapitał. Warto zauważyć, że wszystkie środki, które posiada państwo, aby wypełniać funkcje, z którymi - jak wyżej - prywatny kapitał "nie jest w stanie sobie poradzić" pochodzą właśnie z prywatnego kapitału.
- liberalizm socjalny – zwany także nowym liberalizmem lub reformowanym liberalizmem powstały w późniejszych latach XIX wieku w krajach rozwijających się, na który wpływ miały poglądy
Jeremiego Benthama
oraz
Johna Stuarta Milla
. Według poglądu warunkiem korzystania z wolności jest zagwarantowanie przez państwo wszystkim obywatelom równych szans w dostępie do podstawowych dóbr (np. edukacji, kultury, służby zdrowia).
Nurty liberalizmu
Zgodnie z tradycją liberalizmu wolność jednostki jest najważniejszą wartością, która ma zastosowanie do wszystkich sfer życia w społeczeństwie. Zgodnie z tym poglądem, błędem jest oddzielanie różnych form liberalizmu, jakie ma miejsce w jego nurtach, gdyż wszystkie są konsekwencją jednej filozoficznej zasady wolności.
Z klasycznego liberalizmu wywodzi się wiele współczesnych nurtów politycznych:
Leseferyzm
Leseferyzm
postuluje wycofanie się państwa z ingerencji w gospodarkę. Postuluje
prywatyzację
,
deregulację
, obniżenie
podatków
i zniesienie barier
celnych
. Ekonomiczny liberalizm jako główny aspekt leseferyzmu stanowi przeciwwagę dla
socjaldemokratów
i modelu
państwa opiekuńczego
.
Liberałowie ekonomiczni nie postulują bezpośredniej walki z biedą i bezrobociem. Według nich sposobem rozwiązania tych problemów jest obniżenie podatków, a tym samym pozostawienie w kieszeni podatnika pieniędzy na inwestycje, które tworzą miejsca pracy i powodują obniżenie poziomu bezrobocia.
Libertarianizm
Libertarianizm
opowiada się za ograniczeniem państwa do roli "nocnego stróża" (
minarchizm
), bądź też całkowitą jego likwidacją (
anarchokapitalizm
). Libertarianie postulują wycofanie rządu z zajmowania się zarówno gospodarką jak i sprawami społecznymi. Typowi przedstawiciele: amerykańska
Partia Libertariańska
,
Ayn Rand
.
Konserwatywny liberalizm
Konserwatywny liberalizm
charakteryzuje się konserwatyzmem światopoglądowym, natomiast w sferze ekonomii opiera się na klasycznym liberalizmie ekonomicznym takich ekonomistów jak
Milton Friedman
czy
Ludwig von Mises
. Partie konserwatywno-liberalne w Europie zachodniej obecnie nie odgrywają większej politycznej roli, "w związku ze wspomnianymi zmianami semantycznymi" - jak argumentowaliby konserwatywni-liberałowie. W USA znacząca część Republikanów ma poglądy konserwatywno-liberalne. W Polsce partią konserwatywno-liberalną jest
Unia Polityki Realnej
oraz
Wolność i Praworządność
.
Neoliberalizm
Neoliberalizm
to kierunek we współczesnej ekonomii przyjmujący za podstawę funkcjonowania gospodarki wolną grę sił rynkowych, lecz dopuszczający ingerencję państwa w określonym zakresie.
Katolicki liberalizm
Katolicki liberalizm
to zespół poglądów wyznawanych przez katolików aprobujących ideologię liberalną i dążących do tego, by
Kościół katolicki
uznał ustrój społeczny oraz polityczny opierający się na liberalizmie. Ruch ten ma swoją genezę w
rewolucji francuskiej
.
Socjalliberalizm
Socjalliberalizm
oprócz uznawania zachowania praw i wolności popieranych przez klasycznych liberałów mocno podkreśla
świeckość
, jak również (choć niekoniecznie)
antyklerykalizm
. Pod tym względem do partii socjalliberalnych zalicza się najczęściej partie
lewicowe
i
centrolewicowe
.
Europejscy i amerykańscy socjalliberałowie są za prawem do
aborcji
, do
eutanazji
, dekryminalizacją niektórych
środków psychoaktywnych
i równymi prawami dla
homoseksualistów
, w tym za prawnym uznaniem
związków partnerskich
.
Zielony liberalizm
Zielony liberalizm
to termin odnoszący się do liberałów, którzy inkorporowali część założeń
zielonej polityki
do swojej ideologii.
Libertynizm
Pogląd uzasadniający różnie rozumianą wolność w skrajnych postaciach. Libertynów charakteryzuje laicyzm, wolnomyślicielstwo i sceptycyzm. Ruch powstały we Francji na przełomie XVII i XVIII w. Libertynizm skierowany był przeciwko autorytetom i moralności płynącej z religii i tradycyjnej obyczajowości. Z libertynizmem praktycznie zawsze łączy się liberalizm obyczajowy.
Europejski liberalizm
Europejski liberalizm
opowiada się za rozszerzeniem zakresu swobód obywatelskich (liberalizm polityczny) oraz ograniczeniem ingerencji państwa w rynek (liberalizm gospodarczy). Typowy przedstawiciel to
ELDR
.
Europejscy liberałowie popierają umiarkowaną ingerencję państwa w
służbę zdrowia
,
edukację
,
emerytury
, walkę z
biedą
i
bezrobociem
. Przeciwne stanowisko w tej kwestii postulują konserwatywni liberałowie i
libertarianie
, według których rola państwa powinna być również ograniczona w tych dziedzinach, proponując całkowitą prywatyzację lub mieszane modele prywatno-państwowe.
Amerykański liberalizm
Amerykańskie określenie liberalizmu odnosi się w swym pojęciu przede wszystkim do koncepcji społecznych, jest zaś w opozycji do tradycyjnie rozumianego liberalizmu w sferze gospodarczej.
Amerykański liberalizm
jest w poglądach ekonomicznych bliższy europejskiej
socjaldemokracji
niż europejskiemu liberalizmowi. Typowi jego przedstawiciele to część amerykańskiej
Partii Demokratycznej
. Amerykański liberalizm postuluje zwiększenie roli państwa, zarówno w sferze społecznej jak i w
gospodarce
, celem wyrównania szans. W sferze gospodarczej (swobód ekonomicznych) tradycyjnemu pojmowaniu liberalizmu bliższa jest
Partia Republikańska
.
Przypisy
Bibliografia
- Rawls John, Liberalizm polityczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998, ISBN: 8301126442
- Miłowit Kuniński, "O cnotach, demokracji i liberalizmie rozumnym", Kraków, 2006, Ośrodek Polskiej Myśli Politycznej
- Stanisław Michalkiewicz, "Dobry >>zły<< liberalizm", Wydawnictwo "von Borowiecki", 2005, ISBN: 838768984X
Zobacz też
Linki zewnętrzne