Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

MIDI

MIDI

MIDI skrót od Musical Instrument Digital Interface – system ( interfejs , oprogramowanie i zestaw komend ) służący do przekazywania informacji pomiędzy elektronicznymi instrumentami muzycznymi .

MIDI umożliwia komputerom , syntezatorom , kartom dźwiękowym i podobnym urządzeniom kontrolować się nawzajem oraz wymieniać informacje między sobą. Pozwoliło także na tworzenie łatwych w obsłudze i programowaniu sekwencerów i syntezatorów perkusyjnych .

Spis treści

Historia

Standard MIDI został stworzony w 1983 roku w celu ujednolicenia cyfrowych syntezatorów. Dzięki niemu możliwe było przejście z epoki "ściany syntezatorów" (Wall of synthetizers) do syntezatorów montowanych na przenośnych rusztowaniach (rack mounted synthetizers), które mogły być kontrolowane z jednej klawiatury, przy współpracy z komputerem.

W czasach przed stworzeniem MIDI komunikacja pomiędzy syntezatorami była rozwiązywana w indywidualny sposób. I tak Klaus Schulze jeszcze na długo przed wprowadzeniem tego standardu używał urządzeń komunikacyjnych specjalnie dla niego skonstruowanych, opierających się na protokole podobnym do MIDI.

Pierwszym instrumentem, w którym eksperymentalnie zamontowano interfejs MIDI, był potężny syntezator firmy Yamaha – protoplasta klasycznego DX7, model DX1 (1980).

Pierwszym instrumentem, w którym fabrycznie zastosowano złącza standardu MIDI, był Sequential Circuits Prophet 5 (1983).

Atari ST było komputerem, który w niespotykany dotąd sposób upowszechnił standard MIDI w domach, kapelach i studiach nagraniowych. Dzięki zastosowaniu dobrej jakości interfejsów , które były montowane standardowo we wszystkich komputerach tej linii, powstało wiele programów pozwalających wykorzystać potencjał nowego systemu. Były to programy profesjonalne i półprofesjonalne, dające szeroki wybór dla różnych odbiorców. Wiele z tych aplikacji do dziś jest rozwijana i ceniona na świecie (np. program Cubase ).

Dzięki swej cenie komputery Atari ST wykorzystywane były masowo jako sekwencery MIDI w całej Europie oraz w Polsce ( lata 80. i 90. ). Z racji swej popularności nietrudno odnaleźć największe sławy ówczesnej muzyki, które wykorzystywały ten sprzęt. Atari ST miało niemały wpływ na rozwój i popularyzację standardu MIDI oraz związanego z nim oprogramowania komputerowego.

Opis

Opis wyprowadzeń gniazda MIDI:
1 – N.C.
2 – GND (masa)
3 – N.C.
4 – Powrót pętli prądowej
5 – Przewód "gorący" pętli prądowej

Uwagi: Pin nr 2 podłącza się jedynie przy MIDI OUT i MIDI THRU

Wraz z rozwojem komputerów osobistych i technologii multimedialnych standard MIDI został zaadaptowany do komunikacji między komputerem a kartą dźwiękową . Pozwoliło to komponować muzykę oraz odtwarzać ją korzystając wyłącznie z komputera (przy użyciu odpowiedniego oprogramowania).

MIDI zawiera standard sprzętu oraz język komend. Informacje przesyłane są za pomocą połączenia szeregowego półdupleks z prędkością 31250 bitów na sekundę. Umożliwia także przesyłanie próbek dźwięku, ale obecnie rzadko wykorzystywane ze względu na powolną transmisję.

Przekazywana jest standardowa informacja składająca się z takich składowych jak: wysokość dźwięku, natężenie dźwięku, modulacja itp. jednocześnie dla 16 kanałów. Ze względu na fakt, że oryginalne MIDI opracowane było dla instrumentów klawiszowych, zakres dźwięków w odniesieniu do dźwięku muzycznego c1 to pięć oktaw powyżej i poniżej włączając w to wszystkie półtony .

Obecnie trwają prace nad przyspieszeniem i rozbudowaniem standardu MIDI, jednak nie widać efektów. "Stare" MIDI wciąż świetnie się spisuje.

Lista kontrolerów MIDI[1]

NrOpis
0Bank Select MSB – wybór banku "z grubsza" (bardziej znaczący bajt)
1Modulation – modulacja
2Breath controller – sterownik stosowany w symulacji instrumentów dętych
3nie zdefiniowany
4Foot pedal – pedał nożny
5Portamento time – czas efektu portamento
6Data Entry MSB – wartość danych "z grubsza" (bardziej znaczący bajt)
7Volume – głośność
8Balance – wzajemna relacja poziomu generatorów
9nie zdefiniowany
10Pan – położenie w panoramie stereo
11Expression – pedał "ekspresji" (jasność, poziom)
12, 13Effexts Control changes 1+2 (parametry efektów)
14, 15nie zdefiniowany
16-19Multifunction Control Changes 1-4
20-31nie zdefiniowany
32-63"Precyzyjny" LSB (mniej znaczący bajt) kontrolerów od nr 0 do nr 31. Służą do powiększania rozdzielczości przesyłanych danych
64Sustain pedal – pedał "podtrzymywania" dźwięku
65Włącznik portamento
66Sostenuto – pedał "wyciszający" używany w fortepianie
67Soft pedal – pedał "miękki" używany w fortepianie
68nie zdefiniowany
69Hold 2 – pedał "podtrzymywania" nr 2
70-79nie zdefiniowany
80-83Multifunction control changes 5-8 (włączniki)
84-90nie zdefiniowany
91-95Wartość efektów 1 - 5 (różne efekty)
96, 97Value change +/- – przyciski odpowiednio "+" i "-"
98, 99Nie rejestrowane parametry LSB/MSB
100, 101Rejestrowane parametry LSB/MSB
102-119nie zdefiniowane
120All sounds off – wyłącza wszystkie dźwięki
121Reset all controllers – przywrócenie wartości początkowych, tzn 0 wszystkim parametrom zmienionym przez kontrolery
122Local control on/off – włączenie/wyłączenie lokalnej kontroli instrumentu. Umożliwia odłączenie wbudowanej klawiatury od wewnętrznych generatorów dźwięku
123All notes off – wyłącza wszystkie dźwięki
124Omni off
125Omni on
126Mono on
127Poly on

Przypisy

  1. Commodore & Amiga nr 10/95, artykuł "Komputer i MIDI – co warto wiedzieć"

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "MIDI":

Nikolaus von Zinzendorf na biskupa braci morawskich. Pieśń "Serca razem połączone" Melodia do pieśni w formacie MIDI Serca razem połączone w Bogu pokój znaleźć chcą!Miłość swą, rozpromienione, niech ku ...

Clermont ...

Verdun ...

Autobus francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260 ). Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w MIDIbusach (kolejne wersje autobusów San , później bardzo udany Autosan H9 ).Nową polską marką ...

Lourdes ...

Wolfgang Amadeusz Mozart III KV 482Tańce: Kontredans C-dur KV 609Uwertury oper: Wesele Figara Don Giovanni Czarodziejski flet Divertimenti: 28 Sonat fortepianowych (MIDI) Przypisy↑ D. Gwizdalanka: Mozart: klasyk zagadkowy, w: Historia muzyki 2, Kraków 2006, ...

Charles de Freycinet ...

Port ...

Cyklamen perski ZmiennośćW wyniku hodowli uzyskano szereg odmian uprawnych – od miniaturowych, przez średnie (MIDI) do standardowych i przeznaczonych na kwiaty cięte. Odmiany różnią się kwiatami ...

Gaskonia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "MIDI":

Kompresja danych (plansza 13) w formacie BMP ok. 45% Pliki graficzne w formacie JPG ok. 98% Pliki dźwiękowe MIDI i WAVE ok. 40% Pliki dźwiękowe MP3 ok. 97% Dokumenty Worda, Excela itp. od 20% Filmy DivX ok. ...

Budowa komputera (plansza 16) wysokiego lecz wąskiego prostopadłościanu. Wyróżniamy trzy rodzaje różniące się rozmiarami: mini tower, MIDI tower, big tower. Istnieje możliwość montażu dodatkowych komponentów - napędów CD/DVD, ...

Budowa komputera (plansza 13) Karty muzyczne umożliwiają także podłączenie do nich głośników, wzmacniacza, mikrofonu oraz urządzeń MIDI. Obecnie w większości komputerów karta dźwiękowa jest zintegrowana z płytą główną. Jednak ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie