Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

MIDI

MIDI

MIDI skrót od Musical Instrument Digital Interface – system ( interfejs , oprogramowanie i zestaw komend ) służący do przekazywania informacji pomiędzy elektronicznymi instrumentami muzycznymi .

MIDI umożliwia komputerom , syntezatorom , kartom dźwiękowym i podobnym urządzeniom kontrolować się nawzajem oraz wymieniać informacje między sobą. Pozwoliło także na tworzenie łatwych w obsłudze i programowaniu sekwencerów i syntezatorów perkusyjnych .

Spis treści

Historia

Standard MIDI został stworzony w 1983 roku w celu ujednolicenia cyfrowych syntezatorów. Dzięki niemu możliwe było przejście z epoki "ściany syntezatorów" (Wall of synthetizers) do syntezatorów montowanych na przenośnych rusztowaniach (rack mounted synthetizers), które mogły być kontrolowane z jednej klawiatury, przy współpracy z komputerem.

W czasach przed stworzeniem MIDI komunikacja pomiędzy syntezatorami była rozwiązywana w indywidualny sposób. I tak Klaus Schulze jeszcze na długo przed wprowadzeniem tego standardu używał urządzeń komunikacyjnych specjalnie dla niego skonstruowanych, opierających się na protokole podobnym do MIDI.

Pierwszym instrumentem, w którym eksperymentalnie zamontowano interfejs MIDI, był potężny syntezator firmy Yamaha – protoplasta klasycznego DX7, model DX1 (1980).

Pierwszym instrumentem, w którym fabrycznie zastosowano złącza standardu MIDI, był Sequential Circuits Prophet 5 (1983).

Atari ST było komputerem, który w niespotykany dotąd sposób upowszechnił standard MIDI w domach, kapelach i studiach nagraniowych. Dzięki zastosowaniu dobrej jakości interfejsów , które były montowane standardowo we wszystkich komputerach tej linii, powstało wiele programów pozwalających wykorzystać potencjał nowego systemu. Były to programy profesjonalne i półprofesjonalne, dające szeroki wybór dla różnych odbiorców. Wiele z tych aplikacji do dziś jest rozwijana i ceniona na świecie (np. program Cubase ).

Dzięki swej cenie komputery Atari ST wykorzystywane były masowo jako sekwencery MIDI w całej Europie oraz w Polsce ( lata 80. i 90. ). Z racji swej popularności nietrudno odnaleźć największe sławy ówczesnej muzyki, które wykorzystywały ten sprzęt. Atari ST miało niemały wpływ na rozwój i popularyzację standardu MIDI oraz związanego z nim oprogramowania komputerowego.

Opis

Opis wyprowadzeń gniazda MIDI:
1 – N.C.
2 – GND (masa)
3 – N.C.
4 – Powrót pętli prądowej
5 – Przewód "gorący" pętli prądowej

Uwagi: Pin nr 2 podłącza się jedynie przy MIDI OUT i MIDI THRU

Wraz z rozwojem komputerów osobistych i technologii multimedialnych standard MIDI został zaadaptowany do komunikacji między komputerem a kartą dźwiękową . Pozwoliło to komponować muzykę oraz odtwarzać ją korzystając wyłącznie z komputera (przy użyciu odpowiedniego oprogramowania).

MIDI zawiera standard sprzętu oraz język komend. Informacje przesyłane są za pomocą połączenia szeregowego półdupleks z prędkością 31250 bitów na sekundę. Umożliwia także przesyłanie próbek dźwięku, ale obecnie rzadko wykorzystywane ze względu na powolną transmisję.

Przekazywana jest standardowa informacja składająca się z takich składowych jak: wysokość dźwięku, natężenie dźwięku, modulacja itp. jednocześnie dla 16 kanałów. Ze względu na fakt, że oryginalne MIDI opracowane było dla instrumentów klawiszowych, zakres dźwięków w odniesieniu do dźwięku muzycznego c1 to pięć oktaw powyżej i poniżej włączając w to wszystkie półtony .

Obecnie trwają prace nad przyspieszeniem i rozbudowaniem standardu MIDI, jednak nie widać efektów. "Stare" MIDI wciąż świetnie się spisuje.

Lista kontrolerów MIDI[1]

NrOpis
0Bank Select MSB – wybór banku "z grubsza" (bardziej znaczący bajt)
1Modulation – modulacja
2Breath controller – sterownik stosowany w symulacji instrumentów dętych
3nie zdefiniowany
4Foot pedal – pedał nożny
5Portamento time – czas efektu portamento
6Data Entry MSB – wartość danych "z grubsza" (bardziej znaczący bajt)
7Volume – głośność
8Balance – wzajemna relacja poziomu generatorów
9nie zdefiniowany
10Pan – położenie w panoramie stereo
11Expression – pedał "ekspresji" (jasność, poziom)
12, 13Effexts Control changes 1+2 (parametry efektów)
14, 15nie zdefiniowany
16-19Multifunction Control Changes 1-4
20-31nie zdefiniowany
32-63"Precyzyjny" LSB (mniej znaczący bajt) kontrolerów od nr 0 do nr 31. Służą do powiększania rozdzielczości przesyłanych danych
64Sustain pedal – pedał "podtrzymywania" dźwięku
65Włącznik portamento
66Sostenuto – pedał "wyciszający" używany w fortepianie
67Soft pedal – pedał "miękki" używany w fortepianie
68nie zdefiniowany
69Hold 2 – pedał "podtrzymywania" nr 2
70-79nie zdefiniowany
80-83Multifunction control changes 5-8 (włączniki)
84-90nie zdefiniowany
91-95Wartość efektów 1 - 5 (różne efekty)
96, 97Value change +/- – przyciski odpowiednio "+" i "-"
98, 99Nie rejestrowane parametry LSB/MSB
100, 101Rejestrowane parametry LSB/MSB
102-119nie zdefiniowane
120All sounds off – wyłącza wszystkie dźwięki
121Reset all controllers – przywrócenie wartości początkowych, tzn 0 wszystkim parametrom zmienionym przez kontrolery
122Local control on/off – włączenie/wyłączenie lokalnej kontroli instrumentu. Umożliwia odłączenie wbudowanej klawiatury od wewnętrznych generatorów dźwięku
123All notes off – wyłącza wszystkie dźwięki
124Omni off
125Omni on
126Mono on
127Poly on

Przypisy

  1. Commodore & Amiga nr 10/95, artykuł "Komputer i MIDI – co warto wiedzieć"

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "MIDI":

Nikolaus von Zinzendorf na biskupa braci morawskich. Pieśń "Serca razem połączone" Melodia do pieśni w formacie MIDI Serca razem połączone w Bogu pokój znaleźć chcą!Miłość swą, rozpromienione, niech ku ...

Clermont ...

Verdun ...

Autobus francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260 ). Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w MIDIbusach (kolejne wersje autobusów San , później bardzo udany Autosan H9 ).Nową polską marką ...

Lourdes ...

Wolfgang Amadeusz Mozart III KV 482Tańce: Kontredans C-dur KV 609Uwertury oper: Wesele Figara Don Giovanni Czarodziejski flet Divertimenti: 28 Sonat fortepianowych (MIDI) Przypisy↑ D. Gwizdalanka: Mozart: klasyk zagadkowy, w: Historia muzyki 2, Kraków 2006, ...

Charles de Freycinet ...

Port ...

Cyklamen perski ZmiennośćW wyniku hodowli uzyskano szereg odmian uprawnych – od miniaturowych, przez średnie (MIDI) do standardowych i przeznaczonych na kwiaty cięte. Odmiany różnią się kwiatami ...

Gaskonia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "MIDI":

Kompresja danych (plansza 13) w formacie BMP ok. 45% Pliki graficzne w formacie JPG ok. 98% Pliki dźwiękowe MIDI i WAVE ok. 40% Pliki dźwiękowe MP3 ok. 97% Dokumenty Worda, Excela itp. od 20% Filmy DivX ok. ...

Budowa komputera (plansza 16) wysokiego lecz wąskiego prostopadłościanu. Wyróżniamy trzy rodzaje różniące się rozmiarami: mini tower, MIDI tower, big tower. Istnieje możliwość montażu dodatkowych komponentów - napędów CD/DVD, ...

Budowa komputera (plansza 13) Karty muzyczne umożliwiają także podłączenie do nich głośników, wzmacniacza, mikrofonu oraz urządzeń MIDI. Obecnie w większości komputerów karta dźwiękowa jest zintegrowana z płytą główną. Jednak ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie