Manicheizm – system religijny stworzony w
III wieku
przez Babilończyka
Maniego
(Manesa). Był syntezą wielu religii: staroirańskiego
zoroastryzmu
,
buddyzmu
i
chrześcijaństwa
. Dwa podstawowe elementy systemu filozoficzno-religijnego manicheizmu to
dualizm
i podkreślanie poznania w procesie wyzwalania się spod wpływu zła. Wyznawcą (
373
-
382
), a później krytykiem manicheizmu był m.in.
święty Augustyn
. Manicheizm objął swoim zasięgiem znaczne obszary Azji, północnej Afryki i Europy.
Podobnie do staroirańskiego
zoroastryzmu
i irańskiej myśli religijnej podstawowym elementem manicheizmu jest dualizm. W świecie toczy się walka między dwoma przeciwstawnymi pierwiastkami: światłem (dobrem) i ciemnością (złem). Historia kosmosu dzieli się na trzy etapy: przeszłość – złoty wiek, gdy pierwiastki te współistniały odrębnie, teraźniejszość – gdy pierwiastki te są wymieszane i walczą o dominację w kosmosie oraz przyszłość, w której nastąpi oczyszczenie: rozdzielenie wyznawców światła i ciemności. Przejawem zła jest materia. Walka między dobrem i złem toczy się w każdym człowieku. Człowiek ma dwie dusze: jedną związaną z dobrem i drugą związaną ze złem. Odpowiedź manicheizmu na jeden z centralnych dylematów chrześcijaństwa jest radykalna: zło jest wszędzie i jest wieczne. Manicheizm dzieli w ten sposób z
gnostycyzmem
pesymizm co do kondycji człowieka i świata. Doktrynę Maniego ilustruje bogata kosmogoniczna i antropogeniczna mitologia, której przykładem jest mit powstania świata, opisujący walkę między Dobrym Bogiem (wraz z pięcioma eonami, którymi emanował: rozumu, intelektu, postu, poznania i myśli) i Złym Bogiem,
Demiurgiem
, twórcą materialnych rzeczy, w wyniku której powstają
Adam i Ewa
. Mitologia manicheizmu czerpie z wielu tradycji, przemawiających do ludzi różnych kultur.
Drogą wyzwolenia spod wpływu zła jest poznanie. Zbawienie może być osiągnięte nie tylko dzięki wierze i moralności, ale przede wszystkim dzięki własnemu rozumowi. Dzięki zdobywaniu wiedzy o sobie i Bogu można zrozumieć naturę siebie, świata i przeznaczenia, to skąd przychodzimy, gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy. Ten aspekt manicheizmu zbliża go do
gnostycyzmu
, czyniąc go czymś więcej niż systemem religijnym: mieszaniną systemu religijnego i filozoficzno-naukowego. To właśnie racjonalność manicheizmu tak pociągała świętego Augustyna.
Dzieje świata wg Manichejczyków polegały na ciągłym uwalnianiu duszy z ciemności ku światłości (dusza przebywała w ciemności), natomiast grzechem był każdy kontakt z materią. Również prokreacja była uważana za złą, jako, że poczęte dziecko, uważano,że eon, musiałoby przyjąć powłokę cielesną, a materia była zła. Manichejczycy nie uznawali Krzyża za symbol oddania i cierpienia Jezusa za zbawienie ludzi, lecz za symbol krzywdy i zepsucia ludzkiego, jako że jest to narzędzie, materia.
W odróżnieniu od innych nurtów
gnostycyzmu
manicheizm miał ambicję religii uniwersalnej, nie zarezerwowanej jedynie dla wtajemniczonych. Mani prowadził działalność misyjną. Po próbach zdobycia wyznawców wśród buddystów w południowo-wschodnim
Iranie
, Mani powrócił do Persji, gdzie pod przychylnym okiem
Szapura I
, władcy
państwa perskiego
, i jego urzędników zdobywał swoich wyznawców w Persji. Przewodzony przez Maniego
Kościół manichejski
zaczął zdobywać wyznawców także poza granicami imperium. Po blisko ćwierćwieczu zmienił się stosunek władz do manicheizmu, głównie ze względu na konflikty z hierarchami oficjalnej religii –
zoroastryzmu
. Z ich inicjatywy około roku
276
r. Mani został stracony. Manichejczycy byli w
Cesarstwie Rzymskim
zwalczani zarówno przez władzę, jak i jeszcze silniej przez chrześcijańską ortodoksję. Również muzułmanie nie tolerowali ich, wyznaczając do ich ścigania specjalnych inkwizytorów.
Kościół manichejski
najbardziej trwale zakorzenił sie we wschodnim Turkiestanie w roku 1000 tam istniały najsilniejsze sekty, był też w średniowieczu przez krótki okres oficjalną religią państwa
Ujgurów
, a w
Chinach
przetrwał do XIV wieku (wiernych Kościoła spotkał tam
Marco Polo
)[1].
Zobacz też
Linki zewnętrzne
Przypisy
- ↑ Steven Runciman Manicheizm sredniowieczny s.30 Wydawnictwo ``Ksiaznica`` Sp. z o.o.