Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Kotwica

Kotwica

Kotwica – przyrząd służący do unieruchomienia statku (czasem także innych pływających obiektów) przez zaczepienie o dno.

Istnieje kilka podstawowych typów kotwic, różniących się budową i kształtem, wszystkie jednak działają na tej samej zasadzie: gdy statek rzuci kotwicę, a następnie, dryfując, zaczyna ją wlec, łapa lub łapy kotwicy zagłębiają się w dnie. W tym stanie kotwica stawia wielki opór, utrzymujący (zazwyczaj) statek w miejscu. Zarytą w dnie kotwicę można podnieść tylko wyrywając ją pionowo do góry.

Spis treści

Budowa i typy kotwic

We wszystkich typach kotwic wyróżnia się część główną – trzon, oraz chwytające dno łapy. Łapy zazwyczaj zakończone są pazurami – wyjątkami od tej reguły są kotwice pługowa i patentowa Danfortha, które mają szczególnego kształtu jednolite łapy-pazury. Pazury ułatwiają zagłębianie się łap w dnie i zwiększają siłę trzymania kotwicy.

Najpopularniejsze typy kotwic

kotwica admiralicji
kotwica patentowa Halla z SS Poznań
kotwica patentowa Danfortha
  • kotwica admiralicji,
  • kotwice patentowe: Danfortha, Halla, Matrosowa, Trottmana, Bruce'a,
  • kotwice pługowe: CQR ( ang. Coastal Quick Release), Delta, Rocna,
  • kotwica czterołapowa (tzw. rybacka lub drapak),
  • kotwice inne : Northill, Trydent, Superb, żebrowa, Wishbone, HCA,

Najważniejszą cechą kotwicy jest siła trzymania, tj. siła, jaką kotwica może przenieść nie przemieszczając się. Siła ta zależy głównie od rodzaju kotwicy, rodzaju dna w miejscu zakotwiczenia i od ciężaru kotwicy. Stąd projektant dobierający kotwicę dla statku bądź jachtu bierze pod uwagę przede wszystkim masę statku, zaś kapitan wybierając miejsce kotwiczenia zważa na rodzaj dna.

Istotny wpływ na siłę trzymania kotwicy ma także kąt pomiędzy łańcuchem, bądź liną kotwiczną, i dnem. Im ten kąt mniejszy, tym kotwica lepiej trzyma. Przyjmuje się w praktyce, że dla dobrej pracy kotwicy na łańcuchu, długość łańcucha powinna wynosić co najmniej 3 razy głębokość w miejscu kotwiczenia. Przy stosowaniu lekkiej liny kotwicznej mnożnik wynosi co najmniej 5. W pewnych okolicznościach jednak, przy ograniczonym obszarze bezpiecznego myszkowania (bliskość przeszkód nawigacyjnych, np. płycizn, lub innych statków) nie można zastosować tak długiej liny. Wówczas odcinek najbliższy kotwicy zastępuje się łańcuchem, albo też na linie umieszcza się dodatkowy ciężar, zwany prosiakiem . Ciężar prosiaka lub końcowego odcinka łańcucha zmniejsza kąt pracy kotwicy, zwiększając tym samym siłę kotwiczenia. Względną siłę trzymania kotwicy w zależności od długości użytego łańcucha (lub liny) obrazuje krzywa Smitha.

Urządzenia kotwiczne

Na małych jachtach śródlądowych, a nawet zatokowych, kotwicę zazwyczaj podnosi się ręcznie. Siły jednego lub dwu żeglarzy zazwyczaj wystarczają, by kotwicę wyrwać z niezbyt spoistego dna i podnieść ją na pokład.

Na jednostkach dużych taki sposób nie wchodzi w grę. Zarówno ze względu na większy ciężar kotwicy i na stosowanie łańcucha kotwicznego niezbędne jest dodatkowe wsparcie techniczne. Tradycyjnym urządzeniem do podnoszenia kotwicy, stosowanym na żaglowcach, był ręczny kabestan kotwiczny. Na statkach z napędem mechanicznym wyparty został przez kabestan mechaniczny, a następnie mechaniczną windę kotwiczną .

Do urządzeń kotwicznych zaliczamy także łoże kotwicy i kluzę kotwiczną. [1]

Kotwica martwa

Kotwicą martwą nazywa się urządzenie do trwałego kotwiczenia obiektów pływających – beczek cumowniczych, pław nawigacyjnych, statków latarniowych .

Kotwica martwa tym się różni od "żywej", że w normalnej eksploatacji nie przewiduje się podnoszenia jej. Jest to najczęściej blok żelbetowy. Dużą siłę kotwiczenia, zapewnianą przez jego ciężar, nierzadko dodatkowo zwiększa się nadając mu specjalny kształt (grzyba lub śruby wkopanej w dno).

Zobacz też

Przypisy


Inne hasła zawierające informacje o "Kotwica":

Delegatura Rządu na Kraj przedwojennych agentach policji w szeregach ruchu komunistycznego.Organem prasowym Delegatury był miesięcznik Rzeczpospolita. Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne BibliografiaWaldemar Grabowski Polska Tajna Administracja ...

Cywilizacja doliny Indusu ...

Szare Szeregi Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne Lilijka Szarych Szeregów z symbolem Polski ...

Armia Krajowa AK..." s.8↑ Komendant główny SZP-ZWZ↑ Od 30 września 1944 Naczelny Wódz Bibliografia Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne Tadeusz Krzastek: W 55 rocznice powstania ...

Krajowa Rada Ministrów Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne Krajowa Rada Ministrów (KRM) – część ...

Związek Walki Zbrojnej Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne Związek Walki Zbrojnej (ZWZ) (SSS) - ...

Akcja Burza str. 158↑ Stefan Korboński Polskie Państwo Podziemne Wydawnictwo Nasza Przyszłość str. 169-170 Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne BibliografiaMarek Ney-Krwawicz, Armia Krajowa. Szkic ...

Akcja Burza we Lwowie Historia Polski KotwicaTen artykuł jest częścią cyklu: Polskie Państwo Podziemne Akcja "Burza" we Lwowie, powstanie lwowskie ...

II wojna światowa oddziały i sprzęt wojskowy do Wielkiej Brytanii i Afryki.Ruch oporu w okupowanej EuropieKotwica – symbol Polskiego Państwa Podziemnego – na Pomniku Lotnika Jedną z najsprawniejszych ...

Århus Ponad nimi księżyc i gwiazda złote. Św. Klemens jest patronem lokalnej katedry. Kotwica jest aluzją do jego śmierci męczeńskiej (został utopiony z kotwicą u ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Kotwica":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie