Mk II Matilda II (A12) -
brytyjski
czołg piechoty
z okresu
II wojny światowej
, nazwa Matilda pochodzi od kaczki o tym samym imieniu z popularnego wtedy
komiksu
.
Taką samą nazwę nosił poprzednik tego czołgu
Mk I Matilda I (A11)
.
Historia
Czołg Matilda Mk II został zaprojektowany w zakładach
Woolwich Arsenal
. Podobnie jak inne czołgi piechoty Matilda była bardzo grubo opancerzona, szczególnie z przodu gdzie grubość pancerza wynosiła około 75 mm – znacznie więcej niż grubość pancerza u innych współczesnych mu czołgów. Ponieważ głównym zadaniem tego typu czołgów było wsparcie piechoty w ataku, nie było to czołgi specjalnie szybkie, na pustyniach Afryki Północnej poruszały się z przeciętną prędkością około 10 km/h. Duża masa w porównaniu z małą mocą silników powodowały że Matildy mogły poruszać się tylko w płaskim terenie, natomiast w celu forsowania wzgórz czołgom towarzyszyły ciągniki artyleryjskie. (Istniało wiele dowcipów dotyczących niemożności samodzielnego pokonywania większych wzniesień np. Jak nazwać samotną Matildę na szczycie wzgórza? - odpowiedź: to cud.) Pierwsza Matilda zeszła z linii produkcyjnej w
1937
, ale w momencie wybuchu wojny w służbie znajdowały się tylko dwa czołgi tego typu. Produkcję tego modelu ostatecznie zakończono w
1943
i do tego czasu wyprodukowano 2 987 egzemplarzy tego pojazdu.
Wersje produkcyjne
- Matilda I – pierwszy model produkcjny
- Matilda II –
karabin maszynowy
Vickers zastąpiony przez k.m.
Besa
- Matilda III – z silnikiem dieselowym LeylandNew Leyland diesel engine.
- Matilda III CS (Close Support – bliskiego wsparcia) – wersja uzbrojona w
haubicę
76,2 mm
- Matilda IV – lepsze silniki
- Matilda V – ulepszona skrzynia biegów
- Scorpion Mk 1, Mk 2 – Matilda z trałem minowym
- Murray i Murray FT – wersja z miotaczem ognia (FT-flame thrower)
- Frog (żaba) – wersja z australijskim miotaczem ognia
- Matilda Hedgehog (jeż) – Matidla uzbrojona w morską wyrzutnię pocisków typu
Hedgehog
- Matilda CDL (Canal Defense Light – reflektor obrony kanału) – wersja z silnym reflektorem zamiast wieży służącym do oświetlania kanału La Manche
Służba
Czołgi Matilda II pod El Alamein
Pierwsze Matyldy zostały użyte we Francji w
1940
, stanowiły wyposażenie 4 i 7 Królewskiego Regimentu Pancernego. Ich gruby pancerz czynił je praktycznie niezniszczalne dla wszystkich przeciwpancernych dział niemieckich z wyjątkiem słynnej armaty
PaK 88mm
.
We wczesnej fazie kampanii w Afryce Matilda była zdecydowanie najlepszym czołgiem w tamtym teatrze działań. Jej dwufuntowe działo 40 mm bez problemu dawało sobie radę ze wszystkimi ówczesnymi czołgami niemieckimi i włoskimi. Poważny problem stanowił jednak fakt, że do tej armaty nie było dostępnych pocisków odłamkowych i burzących (taka amunicja istniała, ale nie była wydana do jednostek) i Matilda nie była w stanie nawiązać walki z dużej odległości z armatami przeciwpancernymi o większych kalibrach i dużej donośności.
W miarę upływu czasu, kiedy wojska niemieckie były przezbrajane w nowe czołgi, Matyldy stawały się coraz mniej użyteczne. Z powodu ograniczeń konstrukcyjnych niemożliwe było uzbrojenie tego modelu w armatę o większym kalibrze i kiedy wojska brytyjskie otrzymały pierwsze dostawy czołgów
M3 Lee
i
M4 Sherman
, Matilda Mk II została wycofana ze służby.
Czołgi tego typu pozostały jednak na uzbrojeniu armii australijskiej walczącej z Japończykami, aż do końca wojny. Siły japońskie nie posiadały armat przeciwpancernych ani czołgów, które mogłyby stanowić poważne zagrożenie dla tego pojazdu. W Australii czołgi tego typu używano do szkolenia jeszcze w 1955 roku. Był to jeden z niewielu typów czołgów, które brały udział w walkach od początku do końca II wojny światowej.
Linki zewnętrzne