Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Max Weber

Max Weber

Max Weber

Urodzony21 kwietnia 1864
Erfurt ( Związek Niemiecki )
Zmarł14 czerwca 1920
Monachium ( Republika Weimarska )
Znany z socjologia humanistyczna
Zawódprawnik, ekonomista, socjolog

Max Weber (ur. 21 kwietnia 1864 w Erfurcie , zm. 14 czerwca 1920 w Monachium ) - niemiecki socjolog , historyk , ekonomista , prawnik , religioznawca i teoretyk polityki .

Brat socjologa Alfreda Webera .

Spis treści

Życiorys

Ojciec Maxa Webera, również Max Weber był doktorem prawa i znanym politykiem. Max był najstarszym z dziewięciorga rodzeństwa. Dzieciństwo i młodość spędził w Berlinie . W latach 1882 - 1884 studiował równocześnie prawoznawstwo, filozofię i ekonomię w Heidelbergu . W latach 1883 - 1884 musiał przerwać studia aby odbyć służbę wojskową jako podchorąży w Strasburgu . Po zakończeniu służby kontynuował przez rok studia na uniwersytecie w Berlinie , następnie przeniósł się do Göttingen , gdzie ostatecznie zakończył swoją wyższą edukację w 1886 r.

W latach 1886 - 1893 mieszkał w Charlottenburgu , dzielnicy Berlina, gdzie poświęcił się pisaniu swojej pracy doktorskiej, obronionej w 1889 r. a następnie habilitacyjnej. Po uzyskaniu habilitacji w 1892 r. otrzymał stanowisko profesora nadzwyczajnego i zaczął wykładać prawo na uniwersytecie w Berlinie . W 1893 ożenił się z Marianne Schnitger , późniejszą feministką .

W 1894 r. otrzymał stanowisko profesora zwyczajnego i katedrę ekonomii politycznej na uniwersytecie we Fryburgu , które piastował do 1897 r. W 1897 przeniósł się na uniwersytet w Heidelbergu , gdzie został profesorem ekonomii i gdzie związał się z neokantowską szkołą badeńską . Po śmierci ojca w 1897 przeżył ciężkie załamanie nerwowe, które na pewien czas przerwało jego karierę naukową.

W 1903 został współwydawcą Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, w ramach których została wydana jego książka Etyka protestancka i duch kapitalizmu. W 1912 próbował stworzyć centrolewicową partię, która łączyłaby idee socjaldemokratów i liberałów , zamysł ten jednak skończył się niepowodzeniem.

W 1915 został mianowany dyrektorem szpitala wojskowego w Heidelbergu. W 1918 został doradcą Niemieckiej Komisji Rozbrojeniowej w ramach negocjacji przygotowującej grunt pod przyszły traktat wersalski . Mocno obstawał za umieszczeniem w Konstytucji Weimarskiej Artykułu 48, pozwalającego w szczególnych sytuacjach rządzić za pomocą dekretów , który kilkanaście lat później pozwolił Hitlerowi ustanowić dyktaturę.

Na uniwersytet powrócił w 1918 obejmując katedrę w Wiedniu , a następnego roku pierwszą w Niemczech katedrę socjologii w Monachium . W tym mieście spędził resztę życia. Zmarł na zapalenie płuc [1].

Max i Marianne Weber (1894)

Dzieła

Najważniejsze dzieła Webera to Etyka protestancka a duch kapitalizmu (Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, 1905 , wyd. pol. 1994 ) oraz Gospodarka i społeczeństwo (Wirtschaft und Gesellschaft, 1922 , wyd. pol. 2002 ). Inne dzieła to: „Der Nationalstaat und die Volkswirtschaftspolitik” ( 1895 ), „Wahlrecht und Demokratie in Deutschland” ( 1917 ), „Gesammelte politische Schriften” ( 1921 ) i in.

Poglądy

Jedną z podstawowych zasług Webera jest umocowanie metodologii nauk społecznych . Weber odrzucał pozytywistyczną koncepcję nauk społecznych jako nauk przyrodniczych (której przedstawicielem był np. Auguste Comte ). Weber postulował, aby nadać naukom społecznym ścisły i obiektywny charakter poprzez opracowywanie specyficznej dlań metodologii i filozofii nauki (np. koncepcja typów idealnych [2]), opisywanie ich jak najbardziej precyzyjnym językiem (wprowadził wiele do dziś użytecznych pojęć) oraz prowadzenie zakrojonych na szeroką skalę badań historyczno-porównawczych.

Swoją teorię socjologiczną Weber buduje na pojęciu działania . Od innych zachowań ludzkich odróżnia je to, że działający podmiot wiąże z nim subiektywny sens. Operacja rozumienia (Verstehen) jest możliwa tylko w odniesieniu do działań racjonalnych. Weber wierzył jednak, że człowiek w większości przypadków nie zachowuje się racjonalnie. Dlatego też postulował badanie ludzkich zachowań poprzez zestawianie ich z w pełni racjonalnymi i logicznie spójnymi typami idealnymi. Badacz miał wyciągać wnioski na podstawie różnic między typem idealnym, a faktycznym działaniem. W odniesieniu do działań afektywnych, opierających się na stanach uczuciowych, pomocna jest też empatia , do tradycjonalnych zaś - pamięć historyczna.

Pojęcie działania racjonalnego jest kluczem do zrozumienia procesu racjonalizacji, charakterystycznego dla kultury zachodniej. Nastawienie na racjonalność jest tym, co wyróżnia etykę protestancką rozwijaną przez wywodzący się z kalwinizmu purytanizm . W pracy Etyka protestancka i duch kapitalizmu przedstawił pogląd, że to właśnie etyka jest źródłem ekonomicznej przewagi krajów protestanckich nad katolickimi (opublikowana w 2009 roku praca Davide Cantoni nie potwierdziła takiego związku[3][4]).

Weber stawia tezę, że kierunkiem rozwoju społeczeństwa zachodniego jest odchodzenie od tradycji i rozszerzenie obszarów, w których dominuje myślenie i działanie o charakterze racjonalnym. Proces ten Weber określał jako odczarowywanie świata - niszczenie świata opartego na magii. Wyrazem tych przekonań są zwłaszcza analizy Webera dotyczące biurokracji . Słynna jest jego teza o wyższości protestanckich świąt Wielkiej Nocy nad katolickim Bożym Narodzeniem.

Weber a sprawa polska

Weber był aktywnym ideologiem działań skierowanych przeciw Polakom i kulturze polskiej na ziemiach znajdujących się pod panowaniem pruskim. Uważał, iż Polacy zachowując swoją tożsamość nie mogą być obywatelami państwa niemieckiego, które powinno być w jego przekonaniu oparte na wspólnej kulturze (Kulturstaat). Popierał w związku z powyższym publicznie zdecydowane działania germanizacyjne w wymiarze administracyjnym, ekonomicznym i kulturowym. Aktywnie wspierał swoimi wystąpieniami " Hakatę " dostarczając jednocześnie jej ideologom naukowych uzasadnień. W późniejszym okresie wyrażał także opinie o nieprzystawalności do niemieckiej tożsamości katolików i Żydów [5]

Przypisy

  1. Biografia Webera na stronie sociologie.akcja.pl
  2. zob. Paweł Załęski Typy idealne w socjologii religii Maxa Webera: Analiza struktury kategoryzującej pole religijne, Kultura i Społeczeństwo nr 224, Warszawa 2003
  3. Davide Cantoni: The Economic Effects of the Protestant Reformation: Testing the Weber Hypothesis in the German Lands . 2009.
  4. Damian Thompson: Has the theory of the Protestant work ethic just collapsed? . Daily Telegraph, 2009.
  5. Gary A. Abraham, "Max Weber: Modernist Anti-Pluralism and the Polish Question", New German Critique, No. 53. (Spring - Summer, 1991), pp. 33-66.

Zobacz też

Bibliografia

  • Szkice z socjologii religii, tł. Jerzy Prokopiuk , Henryk Wandowski, Wyd. Książka i Wiedza, wyd. I: 1984, wyd. II: 1995, s. 303,
  • Polityka jako zawód i powołanie, wyd. I i II: Warszawa 1987, 1989, tł. Piotr Egel i Michał Wander, wybrał, opracował i wstępem opatrzył Marek Dębski (pseud.), Niezależna Oficyna Wydawnicza, s. 140; wyd. III: przedm., wstęp i oprac. Zdzisław Krasnodębski , tł. Andrzej Kopacki, Paweł Dybel, Warszawa 1998, Wyd. Znak, s. 301, (wybór z Gesammelte Aufsätze zur Soziologie und Sozialpolitik)
  • Etyka protestancka a duch kapitalizmu, wyd I: tł. Jan Miziński, Lublin 1994, Wyd. Test, s. 195, ; wyd II: Warszawa 2010, tł. Bogdan Baran i Piotr Miziński, Wydawnictwo Fundacji Aletheia , , s. 316 (na podstawie Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, 1905 )
  • Zdzisław Krasnodębski , M. Weber, Warszawa 1999, Wyd. Wiedza Powszechna s.220, (biografia Maxa Webera - w serii Myśli i ludzie - z wyborem pism)
  • Socjologia religii. Dzieła zebrane. Etyka gospodarcza religii światowych., wyd. I: Kraków 2000 (w osobnych tomach, tom 1: Taoizm i konfucjanizm, , tom 2: Hinduizm i buddyzm, , tom 3: Starożytny judaizm, ), wyd. II: Kraków 2006, Wyd. Nomos,
  • Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tł. Dorota Lachowska, Warszawa 2002, Wyd. PWN, s. 1124, (Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriss der verstehenden Soziologie, 1922 )
  • Racjonalność, władza, odczarowanie, Poznań 2004, Wyd. Poznańskie, s. 328,

Linki zewnętrzne



Inne hasła zawierające informacje o "Max Weber":

Oddychanie komórkowe ...

1411 ...

Nowa Anglia ...

Ekranizacje dzieł Williama Szekspira ...

1986 ...

Płucnica ...

1467 ...

1863 ...

Warstwa społeczna Warstwa społeczna - pojęcie warstwy społecznej wprowadził Max Weber . Pojęcie można rozumieć na trzy sposoby:1. Część klasy , czyli grupa ...

Mikołajki ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Max Weber":

Układ okresowy pierwiastków (plansza 20) ...

203 Okres międzywojenny na świecie. Postęp techniczny i kryzys gospodarczy (plansza 3) ...

Wiązania chemiczne w świetle mechaniki kwantowej (plansza 17) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie