Metro to potoczne określenie (wywodzące się od
ang.
Metropolitan Railway) szybkiej
kolei miejskiej
, z niezależnym całkowicie lub częściowo, podziemnym korytarzem. Charakteryzuje się wysokimi
peronami
,
wagonami
jeżdżącymi pojedynczo lub w układach wielowagonowych, rozwijającymi wysoką prędkość i osiągającymi duże przyspieszenia, na torach oddzielonych od innego typu ruchu specjalną sygnalizacją. W 15 starych krajach
UE
istnieje obecnie ponad 30 systemów metra, ostatnie inwestycje przeprowadzono w:
Tuluzie
(
1993
),
Neapolu
(
1995
),
Warszawie
(
1995
),
Bilbao
(
1997
),
Atenach
(
1998
),
Katanii
(
1999
),
Kopenhadze
(październik
2002
),
Porto
(grudzień
2002
) i
Turynie
(
2005
).
Historia
Pierwsze elektryczne metro w kontynentalnej Europie - w Budapeszcie
Budowa stacji metra w Pradze
W
1845
został otwarty podziemny tunel kolejowy, ciągnący się ok. 500 m pod ulicami
Brooklynu
(obecnie
Nowy Jork
). Pierwsza całkowicie podziemna linia została otwarta w
Londynie
już
10 stycznia
1863
. Zbudowana została na niewielkiej głębokości, metodą odkrywkową. Łączyła ulice Bishop's Road (Paddington) i Farringdon, miała długość 6 km.
Londyńskie metro
szybko się rozrastało i powstawały kolejne linie. W
1890
otwarta została pierwsza na świecie zelektryfikowana linia obsługiwana przez City & South London Railway, jednak na większości linii do
1905
wagony ciągnięte były przez
lokomotywy parowe
, co wymagało zastosowania wiatraków i szybów w celu wentylacji tuneli. Pierwszy tunel podwodny przebito pod
Tamizą
, wybudowany został przez sir Marca Brunela i jego syna
Isambarda
. Początkowo projektowany dla ruchu konnego, stał się częścią metra w roku
1869
.
W
1870
otwarto eksperymentalną linię w
Nowym Jorku
, zamknięto ją jednak po trzech latach. Pierwsza kolej podziemna w kontynentalnej Europie pojawiła się w
Budapeszcie
w
1896
po zaledwie dwóch latach budowy. Łączyła Vörösmarty tér w centrum miasta z Széchenyi fürdő i była obsługiwana przez składy elektryczne. W tym samym roku oddano do użytku linię w
Glasgow
, w której wagony ciągnięte były za pomocą systemu lin stalowych, aż do chwili
elektryfikacji
w
1935
.
W
1900
zostało otwarte metro w
Paryżu
. Jego pełna nazwa – Chemin de Fer Métropolitain (
pl.
Metropolitalna kolej żelazna) – była wiernym tłumaczeniem angielskiego London Metropolitan Railway. W języku francuskim nazwa została skrócona do pojedynczego słowa – métro – przejętego następnie przez wiele innych języków, w tym polski.
Najstarszym systemem kolei podziemnej w
Stanach Zjednoczonych
jest Green Line (Zielona Linia) oddana w
Bostonie
w
1897
r. Pierwsza regularna podziemna linia w
Nowym Jorku
została oddana w
1904
, choć pierwsze pociągi miejskie kursowały nad ziemią już prawie 35 lat wcześniej (nieistniejąca już Ninth Avenue Line otwarta w
1868
a zamknięta ostatecznie w
1958
).
Pierwsza linia
półkuli południowej
została zbudowana w
Buenos Aires
(
Argentyna
) w
1913
r. Najstarszą linią
Azji
jest otwarta
30 grudnia
1927
r.
tokijska
linia
Ginza
. Jedynym systemem metra w
Afryce
jest
metro w Kairze
(
1987
).
Najmniejszą miejscowością, gdzie zbudowano metro jest
Serfaus
w
Austrii
, które ma 1200 mieszkańców.
Metro w Polsce
Warszawa
Plac Wilsona - stacja metra warszawskiego
Plany wybudowania metra w
Warszawie
pojawiały się już w
okresie międzywojennym
. Pierwsze poważne prace przerwał wybuch
II wojny światowej
. Krótko po wojnie powrócono do pomysłu budowy kolei podziemnej w Warszawie, zmieniając plany na rzecz metra głębokiego. Zaawansowany projekt został jednak zarzucony z powodu wysokich kosztów i trudności w budowie.
Działające
Metro warszawskie
było formalnie budowane od
15 kwietnia
1983
r. (kiedy to został wbity w ziemię pierwszy pal stalowy na trasie wykopu podziemnej kolei), a gotowy odcinek metra otwarto
7 kwietnia
1995
r., z czteroletnim opóźnieniem. I linia (Kabaty-Młociny) została ukończona po 25 latach,
25 października
2008
roku, kiedy to otwarto trzy ostatnie stacje na północnym krańcu.
Umowa na centralny odcinek II linii metra już jest podpisana przez władze miasta. Budowa centralnego odcinka II linii metra, długości około 6 km oraz stacji Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński rozpocznie się w 2010 roku. Budowa ma się zakończyć w 2013 roku[1].
Łódź
Koncepcje metra w Łodzi
W latach 30. XX w. pojawiła się koncepcja budowy metra w
Łodzi
. Zakładała budowę jednej linii z Bałuckiego Rynku do Górnego Rynku (obecnie Plac Reymonta). Koncepcje nie zostały zrealizowane.
Według jednej z późniejszych koncepcji miały powstać dwie linie o łącznej długości 53,5 km:
- Linia A: Teofilów – Rynek Bałucki – Śródmieście – Plac Niepodległości – Dąbrowa – Olechów – Janów,
- Linia B: Retkinia – Dworzec Kaliski – Dworzec Fabryczny – Dzielnica Uniwersytecka – Henryków.
Podane nazwy nie są nazwami stacji, lecz określają przebieg trasy.
Stan na rok 2010
Definicję metra spełnia
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
(ŁKA), której budowę planuje
województwo łódzkie
i
miasto
Łódź
[2]. Jej realizacja związana będzie z kilkoma projektami infrastrukturalnymi: modernizacją regionalnych linii kolejowych w województwie, kolei obwodowej w Łodzi, realizowaną obecnie modernizacją linii kolejowej
Warszawa
-
Łódź
(wraz z zagłębieniem i budową tunelu na odcinku
Łódź Widzew
-
Łódź Fabryczna
ze stacjami pośrednimi) oraz budową tunelu średnicowego, który połączy Dworzec Fabryczny z dworcami
Kaliskim
i
Żabieńcem
. Zanim przyjęto roboczą nazwę Łódzka Kolej Aglomeracyjna, projekt funkcjonował między innymi pod nazwą Metro Łódź.
Będący częścią systemu ŁKA dwutorowy tunel kolei aglomeracyjnych i regionalnych (i dalekobieżnych) przecinający miasto ze wschodu na zachód przebiegać będzie równolegle do dwutorowego tunelu kolei dużych prędkości (i innych dalekobieżnych). Pomiędzy dworcami
Łódź Fabryczna
i
Łódź Kaliska
powstaną dwie nowe stacje. Łącznie docelowo 5 stacji w Łodzi będzie podziemnych lub umiejscowionych w wykopie:
Łódź Niciarniana
, Łódź Kopcińskiego (nowa stacja pod ulicą Kopcińskiego),
Łódź Fabryczna
, Łódź Centrum (nowa stacja pod al. Kościuszki) i Łódź Polesie (nowa stacja pod placem gen. Hallera). Decyzja o kształcie planowanej stacji kolejowej przy Porcie Lotniczym im. Władysława Reymonta na Lublinku zostanie podjęta niebawem (pierwotnie zakładano budowę stacji kolejowej na poziomie -1 nowego terminala lotniska).
Kraków
Po wojnie metro było także planowane w
Krakowie
. Ze względu na koszty zdecydowano się jednak na budowę
szybkiego tramwaju
, który częściowo przebiega w
tunelu
(na odcinku
Rondo Mogilskie
–
Politechnika
ze stacjami podziemnymi przy
Dworcu
i
Politechnice
). Powstał w ramach
Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego
.
W
Krakowie
obecnie planuje się nie budować typowego metra pod ziemią, a raczej
premetro
.
Znaki metra na świecie
Zobacz też metro w innych miastach
Zobacz też
Przypisy
Linki zewnętrzne