Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Mi-2

Mi-2

Mi-2
Mi-2T na lotnisku Krzesiny z 49 PŚB

Mi-2T na lotnisku Krzesiny z 49 PŚB
Dane podstawowe
Państwo   ZSRR
  Polska
Producent Mil / PZL Świdnik
Typ śmigłowiec
Dane techniczne
Moc 2 x turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy
Wymiary
Średnica wirnika14,5 m
Długość17,42 m
Długość kadłuba11,94
Szerokość kadłuba1,7 m
Wysokość3,75 m
Masa
Własna 2410 kg
Startowa 3550 kg
Zapas paliwa600/1076 litrów
Osiągi
Prędkość maks. 210 km/h
Wznoszenie max. w locie pionowym4,6 m/s[1]
Pułap zawisu z wpływem ziemi1880 m
Pułap zawisu bez wpływu ziemi1200 m
Zasięg170 km
Długotrwałość lotu3 h 52 min
Dane operacyjne
Użytkownicy
Rzuty
Rzuty samolotu

Mi-2 ( ros. Ми-2) (oznaczenie NATO Hoplite) – średni, wielozadaniowy, z trójłopatowym wirnikiem nośnym, śmigłowiec zaprojektowany przez radzieckie biuro konstrukcyjne Michaiła Mila , seryjnie produkowany jedynie przez zakłady PZL w Świdniku . Mi-2 był jedynym śmigłowcem konstrukcji radzieckiej nigdy nie produkowanym w ZSRR[2].

Spis treści

Produkowane wersje

Pierwszy prototyp oblatano we wrześniu 1961 . Początkowo miała to być maszyna wyłącznie pasażersko – transportowa. Produkowany jedynie w zakładach PZL w Świdniku od 1965 roku na podstawie dokumentacji prototypowej. Dostawy do jednostek liniowych rozpoczęły się w 1973 roku.

Powstało ponad 25 wersji wojskowych i cywilnych. Oto niektóre z nich:

  • Mi-2URP Salamandra - wersja uzbrojona w działko NS-23 kal. 23 mm, karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wyrzutnię 4 pocisków typu 9M14M Malutka i 2 wyrzutnie pocisków rakietowych systemu Gad. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
  • Mi-2URPG Gniewosz - wersja śmigłowca Mi-2URP z dodanymi czterema rakietami przeciwlotniczymi typu Strzała-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
  • Mi-2URN Żmija - wersja uzbrojona w działko NS-23 kal. 23 mm, i karabin maszynowy kal. 7,62 mm, oraz dwa zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych Mars-2. W drzwiach możliwość zamontowania karabinu kal. 7,62 mm
  • Mi-2RL - lądowa wersja sanitarno-reanimacyjna
  • Mi-2RM - morski śmigłowiec ratowniczy wyposażony w elektryczną wciągarkę dla dwojga ludzi oraz tratwy ratunkowe zrzucane rozbitkom
  • Mi-2Ro - wersja rozpoznawcza z aparatami fotograficznymi
  • Mi-2RS Padalec - wersja do rozpoznawania skażeń chemicznych i biologicznych
  • Mi-2S - wersja sanitarna
  • Mi-2T - wersja transportowa
  • Mi-2Ch Chekla - wersja służąca do rozpoznania chemicznego i stawiania zasłon dymnych
  • Mi-2D Przetacznik - wersja będąca powietrznym stanowiskiem dowodzenia z radiostacją R - 111
  • Mi-2 Platan - wersja służąca do stawiania narzutowych pól minowych.
  • Mi-2P - zabierająca 6 osób
  • Mi-2A
  • Mi-2 Plus - modernizacja Mi-2 m.in. kompozytowe łopaty wirnika nośnego i zmodernizowane silniki GTD-350W2.
  • PZL-Kania - daleko posunięta modernizacja napędzana silnikami Allison C20B, o przegubowym wirniku głównym z laminatu. W obu wirnikach znajduje się elektryczna instalacja przeciwoblodzeniowa

Konstrukcja

Śmigłowiec wielozadaniowy o duraluminiowej, półskorupowej konstrukcji w układ Sikorskiego . Wirnik główny trójpłatowy, metalowy. Podwozie stałe, z kółkiem przednim. W kadłubie znajduje się zbiornik 600 l paliwa. Ponadto w dwóch zbiornikach zewnętrznych śmigłowiec może zabrać dodatkowo maksymalnie 476 l paliwa, celem zwiększenia zasięgu. Napęd stanowią dwa silniki PZL GTD-350 o mocy startowej 400 KM każdy.
W późniejszych wersjach (produkowanych w Polsce jako GTD-350W2) osiągały moc 420 KM każdy. Śmigłowiec wyposażony w te silniki otrzymał nazwę Mi-2 Plus.
Oblatano też wersję z amerykańskimi silnikami Allison 250-C20B o mocy 455 KM każdy. Zastosowano lepszą aparaturę nawigacyjną (np. radiokompas ), lżejsze baterie pokładowe. Mniejszą masę miała też przekładnia główna. Zmiany te zaowocowały znacznym poprawieniem osiągów, np. wznoszenie wzrosło z 4,5 do 6,7 m/sek [3] Ta wersja nosiła nazwę PZL Kania. Brak szans na eksport tej wersji do krajów zachodnich spowodował zaniechanie produkcji seryjnej.
Załogę stanowi jeden pilot lub pilot i operator sprzętu np. chemicznego. Zabiera na pokład do 8 pasażerów lub do 700 kg ładunku.

Cechy pilotażowo-użytkowe

Śmigłowiec Mi-2 jest śmigłowcem dwusilnikowym zaliczanym do śmigłowców klasy "B", co oznacza, że z uwagi na niewystarczającą moc jednego silnika do wszystkich faz lotu pilot, po awarii jednego z silników, jest zmuszony wykonać lądowanie awaryjne na jednym pracującym silniku (zwane czasem lądowaniem zapobiegawczym z wyborem miejsca przyziemienia) - na co została opracowana procedura ujęta w Instrukcji Użytkowania w Locie. W momencie rozpoczynania produkcji był jednym z pierwszych lekkich śmigłowców w układzie dwusilnikowym. W dobie czasów obecnych śmigłowiec ten nie spełnia standardów w ratownictwie medycznym - głownie z powodu dużej masy własnej, niewystarczającej mocy zespołu napędowego, dużego zużycia paliwa przez silniki, braku możliwości lotów IFR , dużego hałasu w kabinie, niskiego pułapu zawisu bez wpływu ziemi[4].

Ciekawostki

Mi-2 wystąpił na planie filmu o przygodach agenta 007 Jamesa Bonda . W końcowej scenie filmu Tylko dla twoich oczu na spotkanie z agentem 007 (w tej roli Roger Moore ) przylatuje nim radziecki generał Gogol. Helikopter sprowadzono z Warszawy a na jego poszyciu widać wyraźnie logo "PZL Świdnik".

Dane techniczne

Mi-2URN Żmija

  • Wymiary
    • długość całkowita: 17,42 m (kadłub - 11,94 m)
    • wysokość: 3,75 m
    • szerokość: 1,7 m
    • średnica wirnika: 14,5 m
    • maksymalna masa startowa: 3700 kg
    • zapas paliwa: 600 l
    • silniki: dwa turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy
  • Osiągi:
    • prędkość maksymalna: 210 km/h
    • wznoszenie: 4,6 m/s
    • pułap: 4000 m
    • zasięg: 170 km (maksymalny 800 km)

Mi-2RM Śmigłowiec ratownictwa morskiego

  • Dane techniczne
    • maksymalna masa startowa: 3550 kg
    • silniki: dwa turbowałowe GTD-350 o mocy 298 kW (400 KM) każdy
  • Osiągi:
    • prędkość maksymalna na 500 m: 210 km/h
    • pułap (z wpływem ziemi): 2000 m
    • zasięg z 800 kg ładunku: 180 km

Przypisy

  1. Andrzej Glass. Samoloty 1985. NOT-Sigma Sp. z o.o. 1986 r.
  2. Łukasz Męczykowski, Mi-2. Polski hoplita , "Histmag.org", 25 czerwca 2009.
  3. Ryszard Witkowski. Wiropłaty w Polsce. WKiŁ 1986
  4. Ryszard Witkowski. Sześć stopni swobody. Toruń 1998

Bibliografia

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Mi-2":

Hasło nie występuje w innych hasłach!


Inne lekcje zawierające informacje o "Mi-2":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie