Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nadar (fotograf)

Nadar (fotograf)

Nadar, Autoportret

Nadar, właśc. Gaspard-Félix Tournachon (ur. 6 kwietnia 1820 w Paryżu , zm. 20 marca 1910 tamże) – francuski fotograf, dziennikarz, rysownik, karykaturzysta .

Jeden z najważniejszych fotografów XIX-wiecznych, autor portretów fotograficznych wielu sławnych postaci, na których starał się wydobyć osobowość modela; nie stosował rekwizytów ani specjalnych teł. Nadar jako pierwszy fotograf na świecie wykonał zdjęcia z lotu ptaka – było to zdjęcie Paryża, wykonane z balonu (był entuzjastą baloniarstwa ). Był także pionierem fotografii podziemnej i wykorzystania sztucznego oświetlenia w fotografii. To właśnie w jego atelier w 1874 odbyła się pierwsza wystawa impresjonistów .

Spis treści

Biografia

Gaspard-Félix Tournachon był pierwszym dzieckiem wydawcy Victora Tournachona i Thérèse Maillet. W Lyonie rozpoczął studia medyczne, ale nigdy ich nie ukończył. W latach 1837-1838 jego pierwsze karykatury ukazały się w prasie lyońskiej; kolejne pojawiały się w publikacjach paryskich po jego jego powrocie do Paryża w 1838[1] (lub 1839, jak podają inne źródła[2]). Przyjął pseudonim "Nadar". W latach 40. związany był ze środowiskiem artystycznym, do którego należał m.in. Charles Baudelaire . W 1854 opublikował zestaw dwóch litografii , zatytułowany Panthéon Nadar, z karykaturami znanych pisarzy, dziennikarzy, publicystów i historyków.

W 1854 Nadar poślubił Ernestine-Constance Lefèvre; w 1856 urodził się ich jedyny syn Paul Nadar (1856-1939).

Również w 1854 brat Nadara, Adrien, postanowił uczyć się fotografii u Gustave'a Le Graya . Nadar opłacał jego lekcje i pomógł mu w otwarciu jego własnego studia. Wkrótce sam zaczął uczyć się fotografowania, a kiedy studio Adriena zaczęło podupadać, przejął nad nim kontrolę. Po okresie współpracy, w 1855 bracia postanowili się rozdzielić. Nadar otworzył własne studiu przy ulicy Saint-Lazure 113, a Adrien przyjął pseudonim Nadar jeune (młody Nadar). W 1861 Nadar przeniósł się do nowego, dużego studia przy Boulevard des Capucines 35.

W 1856 Nadar został członkiem Société française de photographie i otrzymał złoty medal na Wystawie Fotografii w Brukseli. W latach 60. miał już ustaloną pozycję fotografa-portrecisty i z sukcesem prowadził działalność fotograficzną. Z 1873 wycofał się z fotografii, zostawiając prowadzenie studia synowi Paulowi. Na krótko powrócił do fotografowania w 1897 w studiu Marsylii. W międzyczasie ukończył spisywanie swoich wspomnień.

Fotografia portretowa

Nadar, Eugène Pelletan, 70. XIX

Zanim Nadar zaczął fotografować, zajmował się tworzeniem karykatur; był więc przyzwyczajony do wychwytania indywidualnych cech modeli. Miał znane nazwisko i szerokie znajomości w kręgach artystycznych. Od połowy lat 50. do początku lat 70. w jego studiu pozowały największe osobistości Francji II Cesarstwa: pisarze, poeci i dziennikarze (np. Victor Hugo , George Sand , Charles Baudelaire, Juliusz Verne , Jules Champfleury , Aleksander Dumas (ojciec) , Aleksander Dumas (syn) , Théophile Gautier , Edmond de Goncourt ), muzycy (np. Hector Berlioz , Gioacchino Rossini , Jacques Offenbach , Giuseppe Verdi ), malarze (np. Gustave Courbet , Honoré Daumier , Eugène Delacroix , Jean-François Millet , Gustave Doré , Édouard Manet ), myśliciele i działacze (np. Michał Bakunin , Pierre Joseph Proudhon ) i inni.

Typowy portret Nadara przedstawia wyizolowaną postać, na której skupiona jest cała uwaga. Tło jest neutralne, rola stroju i rąk modela jest zminimalizowana. Pozy, w jakich Nadar ustawiał modeli, są różnorodne: jedni siedzą, inni stoją; patrzą w różne strony i w różny sposób. Zabiegi miały te na celu wydobycie charakteru portretowanej osoby. Jak sam pisał, celem jego portretów było poszukiwanie takiej nici porozumienia, która łączy cię z modelem, pomaga ci w poznaniu go, zapoznaje cię z jego przyzwyczajeniami, ideami i osobowością, i pozwala na wykonanie (...) prawdziwie przekonującej podobizny, portretu intymnego[3].

Szczytowy okres działalności Nadara w dziedzinie portretów przypadał na lata 1855-1860. W latach 60. jego zdjęcia stawały się coraz bardziej pospolite i konwencjonalne, co było wymuszone przez ogromne zapotrzebowanie i gust klasy średniej. Komercyjny charakter fotografii utrzymał się również po przejęciu zakładu przez syna, Paula.

Fotografia lotnicza

Honoré Daumier, karykatura Nadara w balonie (Nadar wynoszący fotografię na wyżyny sztuki), ok. 1862

Pierwsze zdjęcia lotnicze Paryża w jego historii Nadar wykonał w 1858 z balonu, uwiązanego niedaleko Łuku Triumfalnego . W 1863 zbudowany został balon o nazwie Géant (dosł. olbrzym), sfinansowany przez Nadara w nadziei, że dochody z jego przelotów pozwolą mu na zbudowanie helikoptera. Balon miał jednak wypadek, a przedsięwzięcie nie przyniosło spodziewanych zysków.

Fotografia podziemna

Nadar jako pierwszy uzyskał prawo do sfotografowania kanałów i katakumb Paryża . Katakumby, opisane przez Victora Hugo w Nędznikach , Nadar sfotografował w latach 1861-1862, a kanały w latach 1864-1865. Zadanie to, ze względu na warunki oświetleniowe, panujące w obu miejscach, wymagało od Nadara użycia sztucznego źródła światła. Był on pierwszym fotografem, który podjął się takiego zadania. Używał magnezji , a czas naświetlania jednego zdjęcia wynosił ponad 18 minut.

Przypisy

  1. N. M. Chawcross, Gaspard-Félix Tournachon [hasło w:] Encyclopedia of nineteenth-century photography, red. J. Hannavy, New York 2008, , s. 974.
  2. A. McCauley, Caricature and Photography in Second Empire Paris, "Art Journal" nr 4, t. 43 (zima 1983), s. 355-356.
  3. N. Gosling, Nadar, Nowy Jork 1976, s. 37. Za: N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005, s. 67.

Bibliografia

  • N. M. Chawcross, Gaspard-Félix Tournachon [hasło w:] Encyclopedia of nineteenth-century photography, red. J. Hannavy, New York 2008, , s. 971-974.
  • A. McCauley, Caricature and Photography in Second Empire Paris, "Art Journal" nr 4, t. 43 (zima 1983), s. 355-360.
  • N. Rosenblum, Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005, .


Inne hasła zawierające informacje o "Nadar (fotograf)":

Michałowice (powiat jeleniogórski) ...

1969 ...

1962 ...

1964 ...

1937 ...

1971 ...

Wawel Zaginiony ...

1938 ...

1998 ...

Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Nadar (fotograf)":

242. Przemiany w kulturze i obyczajowości (plansza 6) ...

010. Niemieckie nazwy zawodów (plansza 4) ...

010. Niemieckie nazwy zawodów (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie