Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Nicola Porpora

Nicola Porpora

Nicola (Antonio) Porpora (ur. 17 sierpnia 1686 – zm. 3 marca 1768 ) był włoskim kompozytorem operowym epoki późnego Baroku i nauczycielem śpiewu, którego najsłynniejszym uczniem był Farinelli .

Biografia

Nicola Porpora

Porpora przyszedł na świat w Neapolu . Ukończył tamtejsze konserwatorium Poveri di Gesù Cristo, gdzie świat opery zdominował Alessandro Scarlatti .

Pierwsza opera Porpory Agrippina została z sukcesem wystawiona na królewskim dworze w Neapolu w 1708 roku. Druga Berenice w Rzymie . Wystawiał je przez wiele lat w domach arystokratów i dowódcy sił zbrojnych Neapolu Księcia von Hesse-Darmstadt , a także w domu portugalskiego ambasadora w Rzymie. Sława jego polegała głównie na reputacji znakomitego nauczyciela śpiewu. W Conservatorio di Sant'Onofrio i w szkole Poveri di Gesù Cristo uczył Farinelliego i innych kastratów (Caffarelli, Salimbeni itd.). Zajmował się tym w latach 1715 - 1721 . W 1720 i 1721 roku napisał dwie serenady w oparciu o tekst, jakiego dostarczył mu poeta Pietro Metastasio . Tak rozpoczęła się ich długoletnia współpraca. W 1722 roku sukcesy kompozytorskie zachęciły Pororę do zaniechania dydaktyki.

W okresie 1722 - 1728 Porpora tworzył głównie w Wenecji . W 1729 roku arystokracja angielska, niechętna muzyce Georga Friedricha Haendla ze względu na patronat królewski wspierający niemieckiego geniusza, zaprosiła Porporę do Londynu. Sezon 1733 - 1734 upłynął pod znakiem walki oper Porpory i Haendla. Porpora, do którego dołączył później Johann Adolf Hasse , mąż jednej z jego śpiewaczek Faustyny Bordoni, prowadził zakład operowy Theater of the Nobility i był groźny dla Haendla nie tylko z powodu swego niezaprzeczalnego talentu czy posiadaniu w swoim zespole wielkich śpiewaków (Farinelli, Faustina Bordoni), lecz także z powodu poparcia jego artystycznej działalności przez księcia Walii Fryderyka oraz opozycyjnych wobec Jerzego I i gabinetu Walpole'a arystokratów i polityków. Kwestie polityczne wpływały na wybór opery na wieczorną rozrywkę bardziej niż gusta artystyczne. Pierwszą operą jaką wystawił w Londynie Porpora była Arianna in Nasso (1733), później przyszedł czas na Polifemo ( 1735 ). Haendel wytrzymał bój o słuchaczy i widzów, komponując znakomitego Kserksesa (Serse1738 ), a przedtem jeszcze pierwszą "czarodziejską operę" Alcina (1735). Gdy Opera of the Nobility zbankrutowała, Porpora opuścił Londyn.

Porpora był od 1748 kapelmistrzem w Dreźnie , lecz konkurencja Hassego zmusiła go do wyjazdu w 1752 roku. Z Drezna ruszył do Austrii. W Wiedniu nauczał młodego Josepha Haydna , który pracował u Porpory jako służący. Haydn twierdził, że maestro Porpora nauczył go "prawdziwych fundamentów wiedzy muzycznej". W 1759 Poprora wrócił do Neapolu .

Od tego momentu życie stało się dla starego mistrza uciążliwe. Jego styl stawał się przestarzały, a dwór drezdeński przestał wypłacać mu pensję.

Opery

Tytuł, rodzaj, autor libretta, miejsce premiery (miasto, teatr), rok premiery

  • Agrippina – opera heroiczna (N. Giuvo), Neapol , Pallazo Reale, 1708
  • Flavio Anicio Olibrio – opera heroiczna (A. Zeno i P. Pariati), Neapol , S. Bartolomeo, 1711 , wers. zrew. Rzym , Alibert, 1722
  • Basilio re d’oriente – opera heroiczna (? G. B. Neri), Neapol , Fiorentini, 1713
  • Arianna e Teseo – opera heroiczna (P. Pariati), Wiedeń , Hoftheater, 1714
  • Berenice regina d’Egitto – opera heroiczna (A. Salvi), Rzym , Capranica, 1718 ; wspólnie z D. Scarlattim .
  • Temistocle – opera heroiczna (A. Zeno), Wiedeń , Hoftheater, 1718
  • Faramondo – opera heroiczna (lib. ?), Neapol , S. Bartolomeo, 1719
  • Eumene – opera heroiczna, (A. Zeno), Rzym , Alibert, 1721
  • Adelaide – opera heroiczna (A. Salvi), Rzym , Alibert, 1723
  • Amare per regnare – opera heroiczna (? F. Silvani), Neapol , S. Bartolomeo, 1723
  • Damiro e Pitia – opera heroiczna (D. Lalli), Monachium , 1724
  • Semiramide regina dell’Assiria – opera heroiczna (? F. Silvani), Neapol , S. Bartolomeo, 1724
  • Griselda – opera heroiczna (? A. Zeno), ? 1724
  • Didone abbandonata – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Reggio nell'Emilia , Pubblico, 1725
  • Siface – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Mediolan , Ducale, 1725
  • La verità nell’inganno – opera heroiczna, (? F. Silvani), Mediolan , Ducale, 1726
  • Meride e Selinunte – opera heroiczna, (A. Zeno), Wenecja , S. Giovanni Grisostomo, 1726
  • Imeneo in Atene – opera heroiczna, (S. Stampiglia), Wenecja , S. Samuele, 1726
  • Siroe re di Persia – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Rzym , Delle Dame, 1727
  • Ezio – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Wenecja , S. Giovanni Grisostomo, 1728
  • Ermenegildo – opera heroiczna, (lib. ?), Neapol , 1729
  • Semiramide riconosciuta – opera heroiczna ( P. Metastasio ), Wenecja , S. Giovanni Grisostomo, 1729 , wers. zrew. Neapol , S Carlo, 1739
  • Mitridate – opera heroiczna, (F. Vanstryp), Rzym , Capranica 1730
  • Tamerlano – opera heroiczna, (A. Piovene), Turyn , Regio 1730
  • Poro – opera heroiczna, (wg P. Metastasio Allessandro nell’Indie), Turyn , Regio 1731
  • Annibale – opera heroiczna, (F. Vanstryp), Wenecja , S. Angelo 1731
  • Germanico in Germania – opera heroiczna, (N. Coluzzi), Rzym , Capranica 1732
  • Issipile – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Rzym , Rucellai, 1733
  • Arianna in Nasso – opera heroiczna, (P. Rolli), Londyn , Lincoln’s Inn Fields, 1733
  • Enea in Lazio – opera heroiczna, (P. Rolli), Londyn , Lincoln’s Inn Fields, 1734
  • Polifemo – opera heroiczna, (P. Rolli), Londyn , King’s Theatre, 1735
  • Ifigenia in Aulide – opera heroiczna, (P. Rolli), Londyn , King’s Theatre, 1735
  • Mitridate – opera heroiczna, (Gavardo da Gavardo i C. Cibber), Londyn , King’s Theatre, 1736
  • Lucio Papiro – opera heroiczna, (A. Salvi, zrew. G. Boldoni), Wenecja , S. Cassiano 1737
  • Rosbale – opera heroiczna, (wg C. N. Stampa Eumene), Wenecja , S. Giovanni Grisostomo, 1737
  • Carlo il calvo – opera heroiczna, (lib ?), Rzym , Delle Dame, 1738
  • Il barone di Zampano – opera komiczna, (P. Trinchera), Neapol , Nuovo, 1739
  • L’amico fedele – opera komiczna, (G. di Pietro), Neapol , Fiorentini, 1739
  • Il trionfo di Camilla – opera heroiczna, (S. Stampiglia), Neapol , S. Carlo, 1740
  • Tiridate – opera heroiczna, (wg P. Metastasio Zenobia), Neapol , S. Carlo 1740
  • Partenope – opera heroiczna, (lib ?), Neapol , 1742
  • La Rosmene – opera heroiczna, (lib ?), Wiedeń , 1742
  • Statira – opera heroiczna, (F. Silvani), Wenecja , S. Giovanni Grisostomo, 1742
  • Temistocle – opera heroiczna, ( P. Metastasio ), Londyn , Haymarket, 1743
  • Filandro – opera heroiczna, (V. Cassani L’inconstanza schernita), Drezno , Hoftheater, 1747
  • Il trionfo di Camilla – opera heroiczna, (S. Stampiglia, rew. G. Lorenzi), Neapol , S. Carlo, 1760

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Nicola Porpora":

Vincenzo Bellini ...

Święty Mikołaj (kultura masowa) ...

1947 ...

1946 ...

Dług publiczny ...

Modele swoi - obcy ...

Budżet państwa ...

1990 ...

1948 ...

1927 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Nicola Porpora":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie