Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa

PKP LHS
Forma prawna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Data założenia 2000
Lokalizacja   Polska
Siedziba ul. Szczebrzeska 11
22-400 Zamość
email info@pkp-lhs.pl
Numer KRS 0000062888
PrezesZbigniew Tracichleb
Branża transport
Produkty przewozy kolejowe
zarząd infrastrukturą kolejową
Zatrudnienie 1 207 ( 2009 )
Kapitał zakładowy 20 661 500 zł
Strona internetowa
Siedziba zarządu spółki PKP LHS w Zamościu
Budynki stacji towarowej Zamość Bortatycze LHS we wsi Wysokie
Dwie lokomotywy PKP LHS serii ST40s ciągnące pociąg towarowy po linii kolejowej nr 65 (LHS)

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. (PKP LHS) – polski przewoźnik kolejowy oraz zarządca infrastruktury linii kolejowej nr 65 (LHS) . Spółka jest własnością Skarbu Państwa (99,99%) i PKP S.A. (0,01%). Wchodzi w skład holdingu Grupa PKP . Jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych .

Firma świadczy wyłącznie usługi transportowe w zakresie towarowych przewozów kolejowych po torach o prześwicie 1520 mm oraz logistyczne wzdłuż linii kolejowej LHS.

Spis treści

Historia

Przedsiębiorstwo PKP LHS powstało 1 grudnia 2000 w ramach restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP). Zostało założone w wyniku przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Zakładu Eksploatacji LHS powołanego kilka miesięcy wcześniej z kilu jednostek PKP zajmujących się obsługą Linii Hutniczo-Siarkowej. 12 maja 2001 firma otrzymała koncesję na wykonywanie kolejowych przewozów osób i rzeczy, 29 czerwca 2001 - na zarządzanie infrastrukturą linii kolejowej nr 65. 1 lipca 2001 rozpoczęła działalność przewozową. W tym tez czasie przyjęła obecną nazwę.

W 2003 po uchwaleniu przez polski Sejm ustawy o transporcie kolejowym prezes Urzędu Transportu Kolejowego , po uzyskaniu opinii prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów , wydał zgodę na wyjątek od przyjętej w prawie zasady i zezwolił PKP LHS na łączenie funkcji zarządcy infrastruktury oraz przewoźnika kolejowego rzeczy. A także na wykonywanie przewozów na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości pod warunkiem nieudostępniania linii innym przewoźnikom kolejowym.

W 2004 pojawiła się propozycja prywatyzacji firmy. Procedurę zamierzano przeprowadzić do 2007. Planowano na bazie majątku PKP LHS utworzyć polsko-rosyjsko-ukraińską spółkę logistyczną. Zostały w tym celu podjęte działania na szczeblu ministerialnym. Były również czynione zabiegi o połączenie przedsiębiorstwa ze spółką PKP CARGO . Nie doszły one jednak do skutku z uwagi na sprzeciw związków zawodowych .

W 2005 w przedsiębiorstwie wyszła na jaw afera korupcyjna , w którą zamieszane były osoby z zarządu spółki PKP LHS oraz prywatny podmiot gospodarczy Tankpol[1]. Pojawiły się również zarzuty o ustawianie przetargów na rzecz spółki Torrems[2]. W sprawie zostało podjęte śledztwo Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli PKP. Jednocześnie dochodzenie podjęły organy państwowe. Najwyższa Izba Kontroli zarzuciła władzom firmy PKP LHS niegospodarność, ustawianie przetargów i brak nadzoru nad wykonaniem umów. Sprawa została skierowana do prokuratury [3]. W związku z zaistniałą sytuacją w latach 2005-2006 konieczna była wymiana składu zarządu spółki[4].

W związku z planami prywatyzacji spółek Grupy PKP w 2010 pojawiła się kolejna propozycja zmian właścicielskich w firmie. Spółka PKP przedstawiła pomysł włączenia przedsiębiorstwa PKP LHS jako przewoźnika do holdingu Grupa PKP CARGO i przekazania infrastruktury kolejowej na własność spółce PKP[5]. Ministerstwo Infrastruktury w programie działań dla rozwoju transportu kolejowego do 2015 zaproponowało natomiast prywatyzację spółki PKP LHS z jednoczesnym przejęciem przez Skarb Państwa od firmy własności szerokotorowej linii kolejowej i uczynienie przedsiębiorstwa jedynie zarządcą infrastruktury linii kolejowej nr 65[6].

Charakterystyka

Przewoźnik kolejowy

Spółka PKP LHS przewozi ładunki masowe, artykuły chemiczne, materiały budowlane, ładunki niebezpieczne i specjalne. Oferuje również przewozy intermodalne, a także załadunek i wyładunek towarów oraz ich przeładunek w terminalach przeładunkowych na całej długości szerokotorowej linii kolejowej LHS.

PKP LHS uważana jest za jedną z najbardziej dochodowych firm należących do Grupy PKP. Spółka posiada około 5% udziałów w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych. Jest ona jednym z większych polskich przedsiębiorstw kolejowych i jedynym przewoźnikiem na linii kolejowej LHS. Głównym klientem spółki jest koncern metalurgiczny ArcelorMittal , dla którego PKP LHS świadczy usługi przewozowe w zakresie dostaw rudy żelaza z Ukrainy do Huty Katowice . Transport tego surowca do kombinatu w Dąbrowie Górniczej stanowi ponad 60% wszystkich ładunków przewożonych przez firmę. Ponadto przedsiębiorstwo zajmuje się przewozami towarów dla innym podmiotów gospodarczych działającym na stacjach linii kolejowej nr 65, głównie przedsiębiorstw branży paliwowej.

Zarządca infrastruktury kolejowej

PKP LHS jest właścicielem i zarządcą jednotorowej linii kolejowej nr 65 przebiegającej od kolejowego przejścia granicznego na rzece Bug do stacji towarowej Sławków LHS . Łączna długość torów należących do firmy wynosi 524,339 kilometry.

W 2010 PKP LHS obsługiwała stacje kolejowe: Hrubieszów LHS, Zamość Bortatycze LHS, Szczebrzeszyn LHS, Biłgoraj LHS, Wola Baranowska LHS, Staszów LHS, Grzybów LHS, Gołuchów LHS, Sędziszów LHS i Sławków LHS. Firma prowadzi samodzielnie jeden terminal przeładunkowy w Brodach Małych. Do przedsiębiorstwa należy ponadto zakład obsługi taboru w Wysokiem.

Od 2002 spółka z własnych środków prowadzi gruntowne prace modernizacyjne nawierzchni i obiektów inżynieryjnych linii LHS oraz równocześnie regularnie bieżące prace konserwacyjne torów. Powoduje to, że należąca do PKP LHS linia kolejowa nr 65 jest jednym z najlepiej utrzymanych szlaków kolejowych w Polsce.

Tabor PKP LHS

Pojazdy trakcyjne PKP LHS stanowią przede wszystkim ciężkie, towarowe lokomotywy spalinowe ST44. Podstawowymi lokomotywami manewrowymi są spalinowozy SM48. Poza nimi na wyposażeniu firmy jest jeszcze kilka innych modeli lokomotyw wykorzystywanych na stacjach i bocznicach oraz pojazdy pomocnicze (drezyny, maszyny torowe) używane do robót drogowych i prac konserwacyjnych na linii.

PKP LHS nie posiada taboru do przewozów pasażerskich poza jednym szynobusem serii SPA66 wykorzystywanym do przejazdów inspekcyjnych. Nie ma również własnych wagonów towarowych do transportu ładunków. Posiada jedynie wagony gospodarcze.

Od 2005 trwa systematyczna modernizacja taboru PKP LHS. Początkowo wprowadzano do eksploatacji model lokomotywy szlakowej serii ST44-3000, od 2008 - ST40s. W 2010 na wyposażenie PKP LHS weszła pierwsza nowa lokomotywa manewrowa serii 15D.

Lokomotywy szlakowe

Lokomotywy manewrowe

Maszyny torowe

  • PLM07
  • PT-MD-43-2

Pojazdy pomocnicze

Szynobusy

Struktura przewozów PKP LHS

Przewozy PKP LHS (ogółem)[7]

rokmln ton
20014,39
20024,63
20036,12
20047,30
20055,11
20067,34
20078,60
20088,35
20095,49

Prezesi PKP LHS

  • 2000-2006 Piotr Juś
  • 2006 Benedykt Miszkin
  • od 2006 Zbigniew Tracichleb

Przypisy

  1. NIK na szerokim torze . Kronika Tygodnia. 2007-02-20
  2. Rodzina na szerokim torze ( pol. ). Tygodnik Zamojski. [dostęp 2010-09-06].
  3. Oskarżony zarząd PKP LHS . wnp.pl. 2008-06-19
  4. Prezes wymieniony ( pol. ). Tygodnik Zamojski. [dostęp 2010-09-06].
  5. PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo? . rynek-kolejowy.pl. 2010-08-16
  6. Program działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015 . Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa 2010.
  7. Przewozy ogółem 2001-2009 ( pol. ). PKP LHS. [dostęp 2010-09-06].

Literatura

  • Tomasz Ciemnoczułowski: Szerokim torem LHS. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn, 2009. . 

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa":

Wag ...

Koszykówka ...

Astrolabium ...

Wittenberga ...

Data ...

Bereza (Białoruś) ...

Ziemia Ognista (archipelag) ...

Samuel Pepys ...

Jagniątków ...

Przesieka (województwo dolnośląskie) ...


Inne lekcje zawierające informacje o "PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa":

01 Znaki drogowe - znaki poziome (plansza 5) ...

01 Znaki drogowe - znaki poziome (plansza 6) ...

01 Znaki drogowe - znaki poziome (plansza 3) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie