Parlament Europejski – instytucja
Unii Europejskiej
, będąca odpowiednikiem jednoizbowego
parlamentu
reprezentująca obywateli państw należących do
UE
, której członkowie są wybierani na 5-letnią kadencję. Oficjalną siedzibą Parlamentu jest
Strasburg
, natomiast
Bruksela
, w której odbywa się większość obrad oraz mieszczą się biura poselskie, komisje parlamentarne i władze klubów, i
Luksemburg
gdzie znajduje się sekretariat generalny, biblioteka i część zaplecza technicznego, są miejscami pracy Parlamentu.
Historia
Korzenie obecnego Parlamentu Europejskiego sięgają 1952, kiedy na mocy
Traktatu paryskiego
powstało Wspólne Zgromadzenie
Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali
.
Traktaty rzymskie
z 1957 (a ściślej dołączona do nich konwencja) przekształciły je w organ wszystkich trzech
Wspólnot Europejskich
. Nazwa Parlament Europejski pojawiła się w 1962. Początkowo deputowani byli wybierani przez parlamenty krajów członkowskich.
W 1979 odbyły się pierwsze bezpośrednie wybory do Parlamentu Europejskiego i od tego czasu deputowani do tego Parlamentu są wybierani w wyborach bezpośrednich przez obywateli państw członkowskich Wspólnot. Nie istnieje jedna ordynacja wyborcza do parlamentu, każdy kraj ma własne reguły liczenia głosów, ale przyjmuje się, że wszędzie wybory odbywają się w tym samym terminie. Początkowo Parlament Europejski był organem konsultacyjnym nie posiadającym żadnej realnej władzy. Po wejściu w życie
Jednolitego Aktu Europejskiego
(1987),
Traktatu z Maastricht
(1993) i
Traktatu amsterdamskiego
(1999) Parlament Europejski stopniowo zyskiwał szereg uprawnień, także ustawodawczych (głównie kosztem
Rady
).
Kompetencje
Najważniejsze uprawnienia Parlamentu obejmują:
- współudział w tworzeniu prawa poprzez procedury konsultacji, współpracy, współdecydowania i akceptacji (zgody; uprawnienie to dotyczy tylko niektórych dziedzin polityki wspólnotowej, co do wielu pozostałych dziedzin wyłączne kompetencje prawodawcze ma
Rada Unii Europejskiej
)
- uprawnienia budżetowe – Parlament zatwierdza corocznie budżet i udziela
Komisji
absolutorium
z jego wykonania
- uprawnienia kontrolne
- zatwierdzanie Komisji i jej przewodniczącego
- prawo uchwalenia wotum nieufności wobec Komisji (większością 2/3 głosów)
- prawo zadawania pytań Komisarzom
- zwyczajowa możliwość zadawania pytań Radzie
- Komisja jest zobowiązana do składania PE sprawozdania z działalności wspólnot oraz systematycznego udzielania informacji na temat wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa a także współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych
- Komisja ma obowiązek udzielania informacji w ramach parlamentarnej kontroli wykonania budżetu
- PE ma prawo do ustanawiania komisji śledczych na wniosek ¼ swoich członków
- do badania domniemanych wykroczeń lub
- niewłaściwego zarządzenia w stosunku do prawa Wspólnoty
(Prawo Instytucjonalne UE pod red. M Witkowskiej)
Zarzuty o niegospodarność
W 2008 poseł
Paul van Buitenen
opublikował raport, wskazujący na istnienie nieprawidłowości w sposobie rozliczania wydatków przez posłów, mogących prowadzić do niegospodarności, nadużyć,
nepotyzmu
i
korupcji
. Autor wskazał na przypadki podnajmowania firm, których właścicielami byli sami posłowie lub ich rodziny, powszechne ignorowanie procedur związanych z rozliczaniem wydatków (np. niedostarczanie faktur lub dostarczanie ich z opóźnieniem) oraz brak egzekwowania tych wymogów przez administrację Parlamentu przy równoczesnym refinansowaniu większości zadeklarowanych wydatków. Wskazano przypadki drastycznego zawyżania kosztów podróży[1], zatrudniania fikcyjnych podmiotów oraz zlecanie płatności rzekomym podwykonawcom na prywatne konta posłów[2][3]. Raport został opublikowany wbrew decyzji Komisji Kontroli Budżetowej, która głosowała przeciwko jego publikacji[4].
Protesty budzi również cykliczne przenoszenie obrad Parlamentu pomiędzy
Brukselą
i
Strasburgiem
, którego koszty wynoszą 250
milionów
euro
oraz emisję ponad 20 tys. ton
CO2
rocznie. W 2008 w proteście przeciwko przenosinom, określanym mianem "wędrującego cyrku", zebrano ponad 1,2 miliona podpisów obywateli z całej
Unii
. Przeciwko trwałemu przeniesieniu obrad Parlamentu poza
Strasburg
protestuje część posłów
francuskich
[5].
W 2010 roku przygotowany został kolejny krytyczny raport na temat wydatków Parlamentu Europejskiego. Szefem zespołu, który go opracował jest poseł Bart Staes[6].
Skład
Wnętrze Parlamentu Europejskiego w Strasburgu
Wnętrze Parlamentu Europejskiego w Brukseli
Parlament Europejski liczy obecnie 736
eurodeputowanych
, sprawujących
mandat
wolny
, wybieranych na pięcioletnią
kadencję
. W Polsce w stosunku do członków PE używa się potocznie określenia "europarlamentarzysta", "eurodeputowany" lub "europoseł", natomiast oficjalne określenie brzmi: "
poseł do Parlamentu Europejskiego
". W Wielkiej Brytanii stosuje się określenie "członek Parlamentu Europejskiego" (Member of the European Parliament, w skrócie MEP), we Francji zaś – "deputowany" (un député européen).
Zgodnie z traktatem o przystąpieniu Republiki Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej liczba posłów w Parlamencie Europejskim wynosi 736. "Nadwyżka" z lat 2007-2009 była przejściowa i wynikała z tego, że w trakcie kadencji pojawiła się konieczność
kooptacji
posłów z
Bułgarii
i
Rumunii
.
Liczebność
Uposażenie eurodeputowanych
Zgodnie z nowym statutem posła do Parlamentu Europejskiego z 28 września 2005 roku (decyzja 2005/684/WE, Euratom) europosłowie będą otrzymywać jednolite wynagrodzenie w wysokości 38,5% wynagrodzenia sędziego Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, czyli 7.665 euro brutto miesięcznie(6.515 euro netto-15% UE Tax). Oprócz tego każdy deputowany otrzymuje dietę w wysokości 298 euro/dzień za każdy dzień posiedzenia Parlamentu lub komisji PE czy frakcji partyjnej, łącznie ok. 16 dni miesięcznie (ok 4.768 euro/miesiąc)[7]. Łącznie pensja plus dieta pobytowa wynosi 11'283 € miesięcznie netto[8].
Na działalność biur krajowych europoseł otrzymuje 4202 €/miesiąc. Fundusz na wynagrodzenie asystentów wynoszący 17'540 €/miesiąc[8] w 2010 roku został zwiększony o dodatkowe 1500 euro[9]. Poseł otrzymuje również środki na pokrycie kosztów podróży z kraju pochodzenia do siedzib PE.
Deputowani którzy nie uzyskają w kolejnych wyborach mandatów mogą, w zależności od stażu parlamentarnego, liczyć na odprawę z PE w wysokości od 6 do 24-miesięcznych pensji (art. 13 pkt 2 Statutu posła do PE).
Ustalenie szczegółowych zasad przeprowadzania wyborów pozostaje w kompetencji poszczególnych państw członkowskich. W Polsce tę kwestię reguluje odrębna ustawa (Ordynacja wyborcza do PE, p. niżej), ale np. w Finlandii przepisy dotyczące wszystkich wyborów są zawarte w jednej ustawie.
Podstawowe regulacje
Prawo Unii Europejskiej stanowi jedynie, iż posłów do PE wybiera się w państwach członkowskich w tajnym, powszechnym i bezpośrednim
głosowaniu
. Wymagane jest przy tym oparcie systemu wyborczego na zasadzie proporcjonalności i takie kształtowanie
okręgów wyborczych
, które nie naruszy zasady reprezentacji proporcjonalnej. Dopuszczalne jest przy tym wprowadzenie
klauzuli zaporowej
(
progu wyborczego
), nie wyższej niż 5% (w Wielkiej Brytanii nie ma progu wyborczego, w Szwecji wynosi on 4%, w Polsce - 5%).
Podział mandatów pomiędzy państwa członkowskie
Liczba posłów wybieranych w poszczególnych państwach jest w miarę proporcjonalna do liczby mieszkańców (z lekką nadreprezentacją krajów mniej ludnych; patrz tabela poniżej).
Posłom
wybranym w RP w 2004 r.
przypadały 54 mandaty. W
wyborach do PE w 2009 roku
liczba ta zmniejszyła się do 50 w związku z przystąpieniem nowych krajów do UE w 2007 r. (Bułgarii i Rumunii).
Prawa wyborcze obywateli Unii
Czynne prawo wyborcze
(prawo do głosowania) przysługuje każdemu obywatelowi UE, który ukończył 18 lat i nie został go pozbawiony w kraju pochodzenia. Obywatel Unii stale zamieszkały w państwie, którego nie jest obywatelem, ma prawo do głosowania na tych samych warunkach co obywatele tego państwa; np. obywatel Polski, który przeprowadził się na stałe do Londynu, może głosować na angielskich kandydatów zgodnie z brytyjskimi regulacjami (wymagane jest wtedy wpisanie się do
rejestru wyborców
).
Ordynacja wyborcza w Polsce
Zasady przeprowadzania wyborów do Parlamentu Europejskiego reguluje ustawa z dnia
23 stycznia
2004
r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219).
Według ordynacji posłowie do Parlamentu Europejskiego są przedstawicielami Narodów państw UE, nie są związani żadnymi instrukcjami (zakaz mandatu imperatywnego) i nie mogą być odwołani. Mandatu posła do Parlamentu Europejskiego nie można łączyć z mandatem posła na
Sejm
,
senatora
, a także ze stanowiskami członka
Rady Ministrów
ani sekretarza stanu; mają tu ponadto zastosowanie zasady rozłączności stanowisk (incompabilitas) zawarte w
Konstytucji RP
oraz w Ordynacji wyborczej do Sejmu RP i do Senatu RP (poseł do PE nie może więc być, na przykład, ambasadorem).
Bierne prawo wyborcze
(możliwość kandydowania na posła do PE) przysługuje w Polsce po ukończeniu 21 roku życia osobom, które mają prawo do głosowania, nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego oraz stale zamieszkują w Polsce lub innym państwie członkowskim UE od co najmniej 5 lat (zasada
domicylu
). Mogą więc w Polsce kandydować polscy obywatele, ale też obywatele Unii stale zamieszkali w Polsce i wpisani do rejestru wyborców. Polski obywatel może kandydować w innym państwie, o ile spełni warunki określone przez tamtejsze prawo.
Prawo zgłaszania list kandydatów przysługuje
partiom politycznym
, koalicjom partii oraz wyborcom; stosuje się przy tym odpowiednio przepisy dotyczące wyborów do Sejmu RP.
Wybory w Polsce przeprowadza się w 13 okręgach wyborczych (tabela poniżej) odpowiadających obszarowi jednego lub dwóch
województw
(jedynie
województwo mazowieckie
podzielono na 2 okręgi). Głosowanie jest podobne do wyborów do Sejmu, oddając głos na kandydata głosuje się jednocześnie na listę komitetu wyborczego. Przeliczanie głosów na mandaty dokonuje się
metodą d'Hondta
, jednak mandaty pomiędzy komitety wyborcze dzieli się na poziomie krajowym, dopiero później rozdziela się mandaty pomiędzy poszczególne listy okręgowe. Oznacza to, że na liczbę posłów wybranych w danym okręgu wpływ może mieć frekwencja. W podziale mandatów uczestniczą tylko te komitety, które zdobyły co najmniej 5% głosów w skali kraju (dotyczy to także koalicji).
Ordynacja przewiduje również obowiązkowe oświadczenia kandydatów (będących obywatelami polskimi) co do ich współpracy ze służbami specjalnymi
PRL
. Za podanie nieprawdy nie grozi jednak pozbawienie mandatu, tak jak ma to miejsce w przypadku ordynacji do parlamentu narodowego.
Wybory do Parlamentu Europejskiego VI kadencji
odbyły się w dniach 10–13 czerwca
2004
roku (w Polsce głosowano
13 czerwca
). Tymczasowo, w okresie od
1 maja
2004
(wejście Polski do UE) do
19 lipca
(rozpoczęcie nowej kadencji
2004
–
2009
nastąpiło
20 lipca
) tego roku, dotychczasowi polscy obserwatorzy przy Parlamencie Europejskim sprawowali oficjalnie funkcję Posła do Parlamentu Europejskiego.
Wybory do Parlamentu Europejskiego VII kadencji
odbyły się w dniach 4–7 czerwca
2009
roku (w Polsce głosowano
7 czerwca
).
Frakcje Parlamentu
Kandydaci do Parlamentu startują w wyborach zwykle w barwach którejś z partii istniejącej w swoim kraju, jednak po wejściu do Parlamentu przyłączają się do jednej z frakcji politycznych funkcjonujących oficjalnie w Parlamencie (lub pozostają niezależni). Frakcje te odpowiadają ogólnemu podziałowi partii politycznych w Europie. Posłowie zasiadają w izbie parlamentu według przynależności do frakcji, a nie według przynależności narodowej.
Obrady
Parlament wybiera spośród swych członków przewodniczącego na 2,5-letnią kadencję, który reprezentuje Parlament na zewnątrz i kieruje jego obradami. Obecnie przewodniczącym PE jest
Jerzy Buzek
.
Parlament nie używa jednego języka obrad. Obrady Parlamentu odbywają się symultanicznie we wszystkich językach Unii, tzn. każdy poseł może mówić w dowolnym języku urzędowym UE, a jego wystąpienie jest tłumaczone na bieżąco na wszystkie pozostałe języki[12].
Obecnie obrady są też tłumaczone na języki wszystkich państw stowarzyszonych, gdyż przedstawiciele parlamentów państw stowarzyszonych mają prawo biernego uczestnictwa w każdych obradach.
Moc pracy parlamentu odbywa się na obradach odpowiednich komisjach, które przygotowują wnioski i akty nad którymi głosuje się podczas sesji.
Wszystkie sesje zwołuje przewodniczący.
Sesje plenarne trwają zwykle jeden tydzień w miesiącu i odbywają się Strasburgu, odbywają się również sesje dwudniowe w Brukseli.
W ramach potrzeby zwołuje się też sesje nadzwyczajne.
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego (od 1952 r.)
-
Paul-Henri Spaak
, 1952–1954
-
Alcide De Gasperi
, 1954
-
Giuseppe Pella
, 1954–1956
-
Hans Furler
, 1956–1958
-
Robert Schuman
, 1958–1960
-
Hans Furler
, 1960–1962
-
Gaetano Martino
, 1962–1964
-
Jean Duvieusart
, 1964–1965
-
Victor Leemans
, 1965–1966
-
Alain Poher
, 1966–1969
-
Mario Scelba
, 1969–1971
-
Walter Behrendt
, 1971–1973
-
Cornelis Berkhouwer
, 1973–1975
-
Georges Spénale
, 1975–1977
-
Emilio Colombo
, 1977–1979
-
Simone Veil
, 1979–1982
-
Piet Dankert
, 1982–1984
-
Pierre Pflimlin
, 1984–1987
-
Henry Plumb
, 1987–1989
-
Enrique Barón Crespo
1989–1992
-
Egon Klepsch
, 1992–1994
-
Klaus Hänsch
, 1994–1997
-
José María Gil-Robles
, 1997–1999
-
Nicole Fontaine
, 1999–2002
-
Pat Cox
, 2002–2004
-
Josep Borrell Fontelles
, 2004–2007
-
Hans-Gert Pöttering
, 2007-2009
-
Jerzy Buzek
, od 2009 r.
Przypisy
- ↑ Aleksandra Rybińska:
Luksusowe życie europejskich polityków
. Rzeczpospolita, 12 kwietnia 2009.
- ↑
Paul van Buitenen, EP Audit Report, 2008
- ↑
MEP makes 'fraud' report public
.
BBC
, 5 marca 2008.
- ↑
MEPs vote to keep their expenses scams secret
. 27 lutego 2008.
- ↑
EU petitions committee debates Brussels-Strasbourg 'travelling circus'
. EUObserver, 26 lutego 2008.
- ↑
Damning report hits out at EP expenditure
. EU Observer, 5 lutego 2010.
- ↑
Zwrot kosztów dla posłów do parlamentu europejskiego
. Parlament Europejski.
- ↑ 8,0 8,1
Research Note 47
. The Taxpayers' Alliance.
- ↑
MEPs award themselves €1,500 more in staff expenses
. EUobserver, 2010.
- ↑
http://www.elections2009-results.eu/pl/seats_by_group_pl_txt.html
- ↑
http://www.elections2009-results.eu/pl/index_pl.html
- ↑ Warto wspomnieć, że oficjalna telewizja internetowa Parlamentu Europejskiego,
EuroparlTV
, jest także dostępna we wszystkich językach unijnych
Linki zewnętrzne