Peter Paul Rubens
Peter Paul RubensPeter Paul Rubens (ur.
28 czerwca
1577
w
Siegen
w
Westfalii
, zm.
30 maja
1640
w
Antwerpii
) – malarz
flamandzki
, jeden z najwybitniejszych artystów epoki
baroku
. MłodośćPeter Paul Rubens urodził się jako szóste z siedmiorga dzieci prawnika Jana Rubensa. Ojciec zmarł, gdy Paul miał 10 lat. Rodzina Rubensów przeniosła się do
Antwerpii
. W wieku 13 lat został paziem hrabiny Lalaing. Lata nauki i podróżeGruntownie wykształcony w Antwerpii w pracowniach:
Adama van Noorta
,
Tobiasa Verhaechta
malarza krajobrazów i
Otto van Veena
w latach
1596
—
1600
. W
1598
r. uzyskał tytuł mistrzowski antwerpskiej
gildii
św. Łukasza
i wyruszył do Italii, gdzie w
1600
rozpoczął służbę na dworze książąt
Gonzagów
w
Mantui
. W latach
1601
—
1602
przebywał w
Rzymie
, od
1603
z polecenia księcia Mantui w Hiszpanii, później w latach
1604
—
1605
w służbie księcia V. Gonzagi w Mantui i
Wenecji
. Od roku
1606
mieszkał w
Genui
, później w Rzymie do
1608
. Wniebowzięcie NMP (1611-14) Po powrocie do ojczyzny objął w
1608
r. w
Antwerpii
funkcję malarza nadwornego arcyksięcia Alberta i infantki Izabeli. Rubens stopniowo zyskiwał sławę międzynarodową – odbył podróże dyplomatyczne na dwory Holandii, Anglii i Hiszpanii, a jego klientami zostali:
Maria Medycejska
,
Ludwik XIII
,
Karol I Stuart
. Przebywając na dworze francuskim wykonał dla króla Ludwika XIII 12 arrasów oraz 25 olbrzymich malowideł do zamku matki króla Marii Medycejskiej. W Anglii otrzymał tytuł szlachecki. Jednocześnie pracował nad wielkimi płótnami dla kościołów
Antwerpii
, Alost,
Malines
i
Madrytu
. Rozwój twórczości RubensaHelena Fourment z dziećmi (ok. 1636) Dzieła Rubensa powstałe
1601
w
Rzymie
dla kościoła Santa Croce w Gerusalemme („Znalezienie Krzyża”, „Koronowanie cierniem”, „Wzniesienie Krzyża”) wykazują jeszcze zależność od
Otto van Veen
'a i wpływy
Tycjana
,
Tintoretta
i
Correggia
. Z okresu
madryckiego
(
1603
) pochodzą pełne charakterystyki półpostacie 12
Apostołów
i portret konny
księcia Lerma
. W Mantui powstał kolosalny
tryptyk
, którego część środkowa („Rodzina
Gonzagów
adoruje
Trójcę Świętą
”) znajduje się w
Mantui
, jedno boczne skrzydło w
Antwerpii
(„Chrzest Chrystusa”), drugie w
Nancy
. Oddźwięk wpływów Correggia znajdujemy w obrazie ołtarzowym, powstałym
1606
w
Rzymie
(„Adoracja
Najświętszej Marii Panny
przez
Św.Jerzego
i in. świętych”, obecnie w
Grenoble
), wpływy
Caravaggia
w scenie obrzezania z roku
1607
(
Genua
, Sant'Ambrogio). W roku
1608
powstaje nowe ujęcie obrazu „Adoracja Najświętszej Marii Panny” dla Chiesa nuova w Rzymie. Pokłon Trzech Króli (1624) Po powrocie do
Antwerpii
został Rubens w roku
1609
malarzem nadwornym pary namiestnikowskiej
Niderlandów
, Albrechta i Izabeli. Styl jego staje się swobodniejszy, działanie mas bardziej zwarte, tonacja ciał jaśniejsza, budowa i oświetlenie scen mocno dramatyczne. Z okresu tego pochodzą: trójdzielne „Wzniesienie krzyża” w katedrze antwerpskiej (
1610
), tamże: „Zdjęcie z krzyża” z „Ofiarowaniem w świątyni” i „Nawiedzeniem” (
1611
,
1614
). Echa sztuki włoskiej widoczne w scenach mitologicznych, jak „
Prometeusz
” (
Oldenburg
), „
Wenus
,
Amor
,
Ceres
i
Bachus
” (Kassel), „Ziębnąca Wenus” (
1614
,
Antwerpia
) i in. Z roku
1609
pochodzi piękny autoportret artysty z żoną, Izabelą Brant (
Monachium
). Od mniej więcej
1615
roku otrzymywał Rubens tyle zamówień, że dużą część pracy pozostawiał uczniom, z których najzdolniejszy,
Antoon van Dyck
, miał do blisko
1620
roku duży udział w dziełach mistrza. Własnoręczne dzieła Rubensa tego okresu (
1615
—
1620
) wykazują pełnię rozwoju jego stylu i wspaniały koloryt: „Sąd ostateczny” (
Monachium
), „Pochód dzieci”, „Porwanie córek
Leukipposa
”, „Bitwa Amazonek” (Monachium), „Polowanie na lwy” (tamże), „Polowanie na wilki” (
Nowy Jork
), „Polowanie na dziki” (
Drezno
), dalej portrety i krajobrazy. W latach (
1620
—
1630
) odbył Rubens kilka podróży w celach dyplomatycznych i artystycznych do
Paryża
(
1622
,
1623
,
1625
),
Madrytu
(
1628
,
1629
) i
Londynu
(
1629
,
1630
). Najwspanialszym dziełem tego okresu jest cykl dużych obrazów, przedstawiających dzieje
Marii Medycejskiej
, przeznaczony do pałacu Luksemburskiego (
1622
—
1625
, obecnie w
Luwrze
), przy którego wykonaniu pomagali mu uczniowie. W czasie swych wizyt w
Hiszpanii
oglądał bogate kolekcje malarstwa zgromadzone w
Alkazarze w Madrycie
, w
Escorialu
i innych siedzibach królewskich, oprowadzany przez
Diego Velázqueza
. Wykonał wówczas wiele kopii znanych dzieł ze zbiorów hiszpańskich, głównie obrazów
Tycjana
. W Anglii w sali reprezentacyjnej w
pałacu Whitehall
ozdobił sklepienie 9 scenami z dziejami
Jakuba I
, które jednak mgła londyńska zniszczyła nie do poznania. Dzieła religijne tego okresu („Pokłon trzech króli”
Antwerpia
, „Wychowanie NMP.” (tamże)) malowane są z wielkim temperamentem. Najważniejsze wśród portretów: Izabela Brant (
Petersburg
i
Florencja
) i portret obu synów Rubensa. Druga żona Rubensa (od roku
1630
), młoda Helena Fourment (portrety w
Monachium
, Petersburgu,
Wiedniu
i in.), była natchnieniem starzejącego się artysty w oddaniu piękna kobiecego w scenach religijnych, mitologicznych i miłosnych. Dzieła jego nabierają miękkości i blasku; koloryt staje się harmonijny i łagodnie stonowany na ciepłym, brązowawym tonie zasadniczym. Najważniejsze z tego okresu: ołtarz
św. Ildefonsa
(
1630
—
1632
, obecnie w Wiedniu), „Madonna wśród świętych” w kaplicy grobowej Rubensa w Kościele Świętego Jakuba w Antwerpii, „Święto Wenery” (Wiedeń), „Ogrody miłości” (
Paryż
,
Madryt
), „Taniec wieśniaków” (
Luwr
). Pod koniec swego życia zaczął się Rubens głęboko interesować krajobrazem, tworząc jedne z najpiękniejszych dzieł sztuki flamandzkiej: „Zachód słońca” (
Londyn
), krajobrazy z tęczą (
Monachium
,
Petersburg
), „Powrót z pracy” (
Florencja
) i in. Sztuka Rubensa jest w malarstwie XVII w. szczytem stylu
barokowego
. Bujność kształtów, ruch ciał, przepych barw, w połączeniu z dramatyczną siłą i patosem jego dzieł odpowiadały więcej ideałowi piękna XVII w., niż bardziej uduchowiona, w swym skupieniu unikająca reprezentacyjnego efektu, sztuka
Rembrandta
. W ostatnich latach swego życia zaczął malować nastrojowe pejzaże oraz sceny rodzajowe z życia ludu, głównie kiermasze i zabawy. Sir Peter Paul Rubens zmarł
29 maja
1640
w
Antwerpii
. Przyczyną jego śmierci było zakażenie prawej ręki. Kopie dzieł Tycjana wykonane w czasie pobytu w Hiszpanii Ocena twórczościTwórczość malarska artysty obejmuje 2000 obrazów. W swojej twórczości skupił takie cechy epoki jak: wybujałość, żywiołowość, dynamikę, niepokój i zmysłowość. Dzięki niezwykłej indywidualności narzucił swój styl całemu malarstwu flamandzkiemu na kilkadziesiąt lat. Malarstwo religijne realizował interpretując ze spontaniczną pasją chrześcijańskie tematy cierpienia, chwały, cudów, ekstazy. Tworząc dzieła o tematyce mitologicznej dał wyraz kultowi zdrowego i silnego ciała człowieka – odznaczające się obfitością kształtów akty rubensowskie stały się jednym z synonimów malarstwa barokowego. Rubens malował także portrety kobiece, męskie wizerunki reprezentacyjne, ponadto sceny z polowań oraz nastrojowe krajobrazy o bogatym kolorycie. Wykonywał też kartony do tkanin, liczne rysunki przeznaczone do rytowania, szkice dla architektów i dekoracje miejskie. W zakresie stosowanych środków malarskich Rubens ewoluował od śmiałych kontrastów ciepłych i zimnych barw do palety bardziej umiarkowanej, z przewagą bieli, żółci kadmowej, cynobru i lakowej czerwieni. Przejrzyste warstwy farb tonował grą światła, którą skupiał na zgrubieniach warstwy malarskiej. Były to wartości nowatorskie, stawiające Rubensa wśród najwybitniejszych kolorystów w dziejach sztuki. Uczniowie RubensaPokłon Trzech Króli (1634) Wywarł olbrzymi wpływ m.in. na malarstwo angielskie i francuskie
XVIII w.
, a także na romantyków. Jego najwybitniejszymi uczniami i współpracownikami byli:
Jacob Jordaens
,
Antoon van Dyck
,
Frans Snyders
,
Jan Brueghel (młodszy)
,
Jan Fyt
, Abraham Diepenbeck, Jan Wilens,
David Teniers
,
Daniel Seghers
,
Adriaen Brouwer
, Jan Erazm Quellinas, Cornelius Schut, Theodore van Thulden,
Lucas van Uden
i inni. Wybrane dziełaOstatnia Komunia Św. Franciszka z Asyżu (1619) Autoportret z Isabelą Brant (1609-10) Portret księcia Lermy (1603) Infantka Izabela Klara Eugenia (1615) Wymiana księżniczek (1622-25) Portret Heleny Fourment w futrze (1636-38) Krajobraz z zamkiem Steen (ok. 1635) Tryptyki Obrazy religijne- Adam i Ewa –
1599
–
1600
, Rubenshuis
Antwerpia
- Obrzezanie –
1605
Akademie der Bildenden Kuenste,
Wiedeń
- Obrzezanie –
1605
, kościół del Gesu,
Genua
- Święci Grzegorz,Maurus, Papinianus i Domitilla –
1606
, olej na płótnie 200 × 128 cm,
Gemäldegalerie
,
Berlin
- Św. Jerzy walczący ze smokiem – ok.
1606
–
Prado
,
Madryt
- Ukrzyżowanie
1606
–
1610
,
Prado
,
Madryt
- Madonna della Vallicella czczona przez świętych Grzegorza, Domityllę, Maura, Papina, Nerusza, Achillea
1607
, Musee des Beaux-Arts, Grenpbl
- Zuzanna i starcy –
1607
–
1608
, Galleria Borghese
Rzym
- Madonna della Vallicella wielbiona przez aniołów –
1608
, Santa Maria in Vallicella,
Rzym
.
- Męczeństwo św. Sebastiana – ok.
1608
Galleria Corsini,
Rzym
-
Pokłon pasterzy
–
1608
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Pokłon Trzech Króli – ok.
1609
–
Prado
,
Madryt
-
Samson i Dalila
– ok.
1609
National Gallery w Londynie
- Zuzanna i starcy -
1609
–
1610
Real Academia de Bellas Artes
Madryt
- Zwiastowanie (1609-10)
Kunsthistorisches Museum Wien
Wiedeń
- Zuzanna i starcy -
1609
–
1610
Real Academia de Bellas Artes
Madryt
-
Koronacja Najświętszej Marii Panny
– (1609-11)
Ermitaż
,
Petersburg
- Zuzanna i starcy – ok.
1611
,
Ermitaż
Petersburg
-
Zdjęcie z krzyża
– ok.
1611
–
1614
, olej na panelu 420,5 × 320 i 420,5 × 150 (x 2) cm,
Katedra Najświętszej Marii Panny w Antwerpii
- Złożenie do grobu
1611
–
1612
, National Gallery of Canada,
Ottawa
- Św. Jakub Apostoł –
1612
-
1613
,
Prado
,
Madryt
- Niewierny Tomasz –
1613
–
1615
,
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
,
Antwerpia
- Św. Sebastian – ok.
1614
–
Gemäldegalerie
,
Berlin
- Opłakiwanie Chrystusa –
1614
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Wniebowzięcie Matki Boskiej –
1611
-
1614
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- „Duży” Sąd Ostateczny
1614
-
1616
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Daniel w jaskini lwów – ok.
1615
National Gallery of Art
,
Waszyngton
- Judyta z głową Holofernesa – ok.
1616
Herzog Ulrich Anton-Museum,
Brunszwik
- Stygmatyzacja św. Franciszka – (ok.
1616
Wallraf-Richartz-Museum
,
Kolonia
>
- Ukrzyżowanie ok.
1618
,
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
,
Antwerpia
- Powrót syna marnotrawnego –
1618
, Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten,
Antwerpia
- Zdjęcie z krzyża –
1618
Ermitaż
Petersburg
- Zdjęcie z krzyża – Musee des Beaux-Arts,
Lille
- Cud św. Ignacego Loyoli –
1618
–
1619
, Dulwich Picture Gallery,
Londyn
- Cud św. Ignacego Loyoli –
1619
, kościół del Gesu
-
Upadek zbuntowanych aniołów
– ok.
1619
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Madonna w girlandzie –
1618
–
1620
Stara Pinakoteka
,
Monachium
-
Przebicie włócznią
–
1620
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
,
Antwerpia
- „Mały” Sąd Ostateczny – ok.
1620
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Salomon i królowa Saby –
1620
, Courtauld Institute of Art,
Londyn
-
Pokłon Trzech Króli
–
1624
,
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
,
Antwerpia
- Pokłon Trzech Króli –
1626
–
1629
,
Luwr
Paryż
- Triumf Kościoła nad Złością, Niezgodą i Nienawiścią – ok.
1628
Prado
,
Madryt
- Św. Rodzina ze św. Anną – ok.
1630
,
Prado
,
Madryt
- Koronacja św. Katarzyny –
1631
Toledo (Ohio)
, Museum of Art
- Ostatnia Wieczerza –
1631
–
1632
Ermitaż
Petersburg
- Ostatnia Wieczerza –
1631
–
1632
Pinakoteka Brera
Mediolan
- Uczta Heroda –
1633
National Gallery of Scotland
,
Edynburg
- Batszeba u źródła – ok.
1635
,
Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
Drezno
- Męczeństwo św. Liwina – ok.
1635
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
Antwerpia
-
Droga na Kalwarię
–
1636
–
1637
, Musees Royaux des beaux0Arts
Bruksela
- Rzeź niewiniątek – ok.
1637
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Męczeństwo św. Tomasza –
1639
,
Galeria Narodowa w Pradze
,
Praga
- Św. Cecylia –
1639
–
1640
Gemäldegalerie
,
Berlin
- Adam i Ewa –
Prado
,
Madryt
- Lot z córkami – Statliches Museum,
Schwerin
Sceny mitologiczne- Bitwa Amazonek -
1597
-
1599
, kolekcja Avv. EmileVerrijken,
Antwerpia
- Leda z łabędziem -
1598
-
1600
Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
Drezno
- Sąd Parysa (1601-02) -
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Upadek Faetona -
1604
-
1605
National Gallery of Art
,
Waszyngton
- Zatonięcie Eneasza -
1604
-
1605
,
Gemäldegalerie
,
Berlin
- Wenus i Adonis -
1609
, Museum Kunst Palast, Dueseldorf
- Junona i Argus -
1609
-
1611
, Wallraf-Richartz Museum
Kolonia
- Pijany Herkules - ok.
1611
Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
Drezno
- Ganimedes i orzeł ok.
1611
-
1612
, olej na płótnie 203 x 203 cm, Palais Schwarzenberg
Wiedeń
- Bachanalia -
1612
-
1614
, Palazzo Durazzo Pallavicini,
Genua
-
Perseusz i Andromeda
– wczesne lata 20,
Ermitaż
Petersburg
- Kupidyn z łukiem -
1614
Stara Pinakoteka
,
Monachium
-
Wenus i Adonis
-
1614
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Zmarznięta Wenus (Venus Frigida) -
1614
,
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
,
Antwerpia
-
Bachanalia
-
1615
Ermitaż
Petersburg
-
Posąg Ceres
- ok.
1615
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Toaleta Wenus - ok.
1615
, Museo Thyssen-Bornemisza
Madryt
- Diana i jej nimfy podglądane przez satyry -
1616
,
Pałac Hampton Court
Londyn
- Bitwa Amazonek -
1616
-
1618
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Pijany Sylen -
1616
-
1617
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Porwanie córek Leukippa (ok. 1618) –
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Pitagoras zachwalający Wegetarianizm -
1618
-
1620
, olej na płótnie, 262 x 378.9 cm
Pałac Hampton Court
Londyn
- Pijany Sylen - ok.
1620
,
National Gallery w Londynie
- Perseusz i Andromeda -
1620
,
Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
Drezno
- Diana i Kalisto
1628
-
1629
, kolekcja prywatna, kopia orazu Tycjana
- Porwanie Europy - ok.
1630
,
Prado
,
Madryt
- Merkury i Argus -
1635
-
1638
,
Gemäldegalerie
Berlin
- Porwanie Sabinek -
1635
-
1637
,
National Gallery w Londynie
- Nimfy Diany zaskoczone przez satyrów -
1635
-
1640
, olej na płótnie,
Prado
Madryt
.
- Sąd Parysa -
1635
-
1638
,
National Gallery w Londynie
- Święto Wenus - (1636) –
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Stworzenie Drogi Mlecznej - 1636-1638
Prado
,
Madryt
- Trzy Gracje -
1637
-
1638
–
Prado
,
Madryt
- Satyr pożerający swego syna -
1636
-
1639
,
Prado
,
Madryt
- Andromeda - ok.
1638
,
Gemäldegalerie
Berlin
- Sąd Parysa - ok.
1639
,
Prado
,
Madryt
-
Bachus
- ok.
1640
Ermitaż
,
Petersburg
- Perseusz i Andromeda - ok.
1640
-
Prado
,
Madryt
Autoportrety- Autoportret z przyjaciółmi z Mantui -
1602
, Wallraf-Richarttz Museum,
Kolonia
- Autoportret z Isabelą Brant -
1609
-
1610
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Autoportret -
1628
-
1630
, Rubens House,
Antwerpia
- Autoportret -
1639
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Autoportret w kapeluszu –
Galeria Uffizi
,
Florencja
- Autoportret z żoną Helene Fourment i synem Peterem Paulem - ok.
1639
olej na płótnie 203,8 x 158,1 cm,
Metropolitan Museum of Art
Portrety- Portret księcia Lermy - ok.
1603
,
Prado
,
Madryt
- Portret Niccolo pallavicino -
1604
, kolekcja prywatna
- Książę Ferdynand Gonzaga -
1604
-
1605
, Marmiano di Traversetolo
Parma
- Książę Vincenzo Gonzaga -
1604
-
1605
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Portret Izabeli d'Este - k.
1605
,
Kunsthistorisches Museum Wien
Wiedeń
- Portret markizy Brygidy Spinola -
1606
,
National Gallery of Art
,
Waszyngton
- Maria Serra Pallavicino -
1606
, The National trust, Kingston Lacy
- Dama z karłem -
1606
, The National trust, Kingston Lacy
- Portret konny Giovanniego Carla Dorii -
1606
-
1607
, galleria Nazionale Palazzo Spinola
Genua
- Dziewczyna z wachlarzem -
1612
-
1614
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Portret arcyksięcia Albrechta Austriackiego -
1615
,
Prado
,
Madryt
- Portret Marii Medycejskiej, królowej Francji - ok.
1622
,
Prado
,
Madryt
- Suzanne Fourment w stroju pasterki -
1622
, kolekcja prywatna</ref>
- Słomkowy kapelusz -
1622
-
1625
,
National Gallery w Londynie
- Portret Ludwika Nonniusa - ok.
1627
'
National Gallery w Londynie
- thomas Howard, drugi książę Arundel -
1629
-
1630
, Isabella Stewart Gardner Museum,
Boston
- Helena Fourment w stroju ślubnym - ok.
1630
–
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Nagi młodzieniec -
1630
,
British Museum
,
Londyn
- Debora kip, z dziecmi -
1630
,
National Gallery of Art
Waszyngton
</ref>
- Portret Heleny Fourment z książka w ręce -
1630
-
1632
, Courtauld Institute of Art,
Londyn
- Portret kardynała infanta - ok.
1634
,
Prado
,
Madryt
- Helena Fourment z synem Fransem - ok.
1635
–
Stara Pinakoteka
,
Monachium
-
Portret Heleny Fourment w futrze
-
1636
-
1638
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Helena Fourment z dziećmi -
1636
-
1637
–
Luwr
,
Paryż
- Portret Heleny Fourment z powozem w tle - ok.
1639
,
Luwr
,
Paryż
- Helena Fourment -
Mauritshuis
Haga
- Hagar na pustyni - olej na drewnie, 71, 5 x 72,6.
Londyn
, Dulwich College
Pejzaże- Krajobraz z Laeken -
1618
-
1619
, zbiory królewskie
Londyn
- Wożenie kamieni -
1620
, olej przeniesiony z drewna na płótno, 87 x 126,5,
Ermitaż
,
Petersburg
- Krajobraz burzowy - ok.
1625
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Krajobraz wieczorny z wozem -
1620
-
1625
, Boymans-van Beuningen Museum,
Rotterdam
- Krajobraz ze sceną polowania na dzika kaledońskiego - (przed
1630
Prado
,
Madryt
- Krajobraz ze św. Jerzym i smokiem - ok.
1630
, Royal Collection,
Windsor
- Krajobraz z krowami i dzikim ptactwem - ok.
1630
,
Gemäldegalerie
Berlin
- Krajobraz z tęczą -
1632
-
1635
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Krajobraz z zachodem słońca -
1635
-
1640
,
National Gallery w Londynie
- Krajobraz z zamkiem Steen- ok.
1635
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Krajobraz ze śluzą -
1635
-
1640
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Krajobraz z krowami - ok.
1636
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
-
Pejzaż z tęczą
- ok.
1640
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
- Pejzaż jesienny z widokiem na Het Steen w świetle poranka -
1636
, olej na drewnie 131 x 229 cm,
National Gallery w Londynie
- Powrót z pola -
1636
-
1637
,
Galleria Palatina
,
Florencja
- Krajobraz z tęczą -
1638
, Wallace Collection,
Londyn
(Galeria Medycejska (Médicis) w
Luwrze
) - Parki przędzące nić losu Marii
- Narodziny Marii
- Edukacja Marii
- Henryk IV otrzymuje portret Marii
- Zaślubiny per procura, 3 XI 1600
-
Przybycie do Marsylii
- Przybycie do Lyonu
- Narodziny następcy tronu (przyszłego Ludwika XIII), 27 IX 1601
- Ustanowienie regencji Marii, 20 III 1610
- Koronacja Marii, 13 V 1610
- Apoteoza Henryka IV i ogłoszenie regencji Marii
- Dobrodziejstwo rządów (Bogowie doradzający Marii)
- Triumf z okazji zajęcia Juelich, 1 IX 1610
- Wymiana księżniczek (małżeństwa następców tronu Francji i Hiszpanii, 9 XI 1615)
- Szczęśliwe czasy regencji Marii Medycejskiej
- Pełnoletność Ludwika XIII (Przekazanie regencji, 20 X 1614)
- Ucieczka Marii z Blois, 22 II 1619
- Układ w Angouleme, 30 IV 1619
- Pokój w Angers, 10 VIII 1620
- Ostateczne pojednanie Ludwika XIII i Marii, 15 XII 1621
- Triumf prawdy
- Maria Medycejska jako Bellona (depozyt w
Pałacu wersalskim
)
- Portret Joanny Austriackiej, matki Marii (depozyt w
Pałacu wersalskim
)
- Portret wielkiego ks. Toskanii Franciszka I Medyceusza (depozyt w
Pałacu wersalskim
)
Dwa obrazy z cyklu życia króla Francji Henryka IV (cykl nieukończony) - Henryk IV w bitwie pod Ivry
- Triumf Henryka IV -
1630
, olej na płótnie 380 x 692 cm,
Galeria Uffizi
Alegorie i inne dzieła- Bitwa pod Anghiari -
1600
-
1608
,
Luwr
Paryż
-
Caritas Romana
- ok.
1612
,
Ermitaż
,
Petersburg
- Czterej filozofowie -
1611
-
1612
Galleria Palatina
Florencja
- Prometeusz skuty łancuchami -
1612
wraz z Fransem Snydersem,
Ermitaż
Petersburg
-
Cztery kontynenty
-
1612
-
1613
,
Kunsthistorisches Museum Wien
,
Wiedeń
- Polowanie na dzika -
1615
-
1620
,
Gemaeldegalerie
Drezno
- Polowanie na hipopotama -
1615
-
1616
,
Stara Pinakoteka
,
Monachium
-
Zjednoczenie Wody i Ziemi
- ok.
1618
,
Ermitaż
Petersburg
-
Pokój i wojna
(Minerwa chroni Pokój przed Marsem)
1629
-
1630
,
National Gallery w Londynie
- Ogród miłości - ok.
1633
,
Prado
,
Madryt
- Kiermasz -
1630
-
1635
,
Luwr
,
Paryż
- Okropności wojny -
1637
Galleria Palatina
,
Florencja
- Skutki wojny -
1638
, olej na płótnie 206 x 345 cm,
Galleria Palatina
Florencja
Grafiki i szkice pomocnicze- Cesarzowa i śmierć -
1592
-
1595
kolekcja prywatna (kopia dzieła Hansa Holbeina)
- Cztery szkice aktów -
1595
-
1597
, rysunek
Luwr
Paryż
- Tors Belwederski -
1601
-
1602
, Rubenshuis,
Antwerpia
- Podniesienie z krzyża-
1620
szkic,
Luwr
,
Paryż
- Święta Katarzyna Aleksandryjska -
1620
-
1621
, akwaforta, Instituto nazionale per la Grafica
Rzym
Obrazy zaginione Muzea z dziełami RubensaNajwiększa na świecie kolekcja dzieł Rubensa znajduje się w
Starej Pinakotece
w Monachium. Po kilkadziesiąt jego obrazów posiadają: Po kilkanaście m.in.: CiekawostkiW
1632
wydana została w
Antwerpii
luksusowa edycja tomu poezji Lyricorum librorum
Macieja Kazimierza Sarbiewskiego
z
miedziorytami
Rubensa.
Bibliografia- Roger Avermaete, Rubens i jego czasy, Warszawa: PIW, 1973.
- Augustin de Butler, Rubens, Siechnice: Eaglemoss Polska, 1999 (Wielcy Malarze ; nr 63).
- Anna Dobrzycka, Rubens, Warszawa: Arkady, 1960.
- Robert Genaille, Maciej Monkiewicz, Antoni Ziemba: Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe; Wydaw. Naukowe PWN, 2001,
- Goetz Eckardt, Peter Paul Rubens, Warszawa: Arkady, 1985 (W Kręgu Sztuki),
- Malarstwo flamandzkie doby Rubensa, van Dycka i Jordaensa 1608-1678, red. Antoni Ziemba, Warszawa: Muzeum Narodowe, 2007,
- Peter Paul Rubens 1577-1640, Poznań: Oxford Educational, (Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy ; 6),
- Wiera Razdolska, Rubens, Warszawa: Arkady; Leningrad: Aurora, 1986 (Wielcy Malarze Świata),
- Rubens, Niderlandy i Polska. Materiały sesji naukowej, Łódź 25-26 lutego 1977, red. Jacek Antoni Ojrzyński, Łódź: Muzeum Sztuki, 1978.
- Christine Stukenbrock, Barbara Toepper, Arcydzieła malarstwa europejskiego, Koenigswinter: h. f. ullmann, 2007,
- Daniela Taraba, Rubens, Warszawa: HPS, 2006 (Klasycy Sztuki ; 23),
- Władysław Tomkiewicz, Twórczość Rubensa [w:] Tegoż, Piękno wielorakie, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1971.
- Anna Treiderowa, Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII wieku, Łódź: Muzeum Sztuki, 1976.
- Maria Warszawskaja, Ksenia Jegorowa, Peter Paul Rubens. Animacja życia, Warszawa: Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk, 2006 (Kolekcja Wielkich Mistrzów),
- Zygmunt Waźbiński, Peter Paul Rubens, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1975.
Zobacz też Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Peter Paul Rubens":
Oddychanie komórkowe
...
Linz
...
1972
...
Mioglobina
...
Klemens Maria Hofbauer
...
Nowa Anglia
...
Ekranizacje dzieł Williama Szekspira
...
Dire Straits
...
1986
...
Boris Blacher
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Peter Paul Rubens":
041. Zurych (plansza 4)
...
041. B. Russell – atomizm logiczny (plansza 7)
...
46. Wybrane konflikty na świecie (plansza 19)
...
|