Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.
Piękno
PięknoCzerwona róża jako
symbol
piękna natury Piękno – pozytywna właściwość estetyczna
bytu
wynikająca z zachowania proporcji, harmonii
barw
,
dźwięków
, stosowności, umiaru i
użyteczności
, odbierana przez zmysły. Istnieje piękno
idealne
,
duchowe
,
moralne
,
naturalne
,
cielesne
,
obiektywne
i
subiektywne
. Pojęcie to jest silnie związane z teorią
estetyki
,
prawdy
i
dobra
. W
metafizyce
, piękno jest jedną z transcendentalnych właściwości bytu, wyrażającą jego scalenie, przejrzystość, proporcję wewnętrzną tworzyw bytu oraz
doskonałość
. Badaniami nad precyzowaniem terminu piękna zajmują się nie tylko
filozofowie
i artyści, lecz także teoretycy z dziedzin:
historii
i krytyki
sztuki
,
antropologii
,
socjologii
,
psychologii
, a także
szkolnictwa
. Próby definicji na przestrzeni wiekówW
starożytnej Grecji
pojęcie piękna było znacznie szersze niż w latach późniejszych. Wiązano je przede wszystkim z ideą dobra, duchowością,
moralnością
, myślą i rozumem; utożsamiano je wtedy z
doskonałością
jako warunkiem piękna i sztuki na najwyższym poziomie. Twierdzono, że piękno wynika głównie z zachowania proporcji i odpowiedniego układu. Pogląd ten przez wieki uważany był za najtrafniejszy. Wyznawali go m.in.
pitagorejczycy
, twierdząc, że piękno polega na doskonałej strukturze, wynikającej właśnie z proporcji części, harmonijnego ich układu. Dowodzili, że jest cechą obiektywną. W rozumieniu
Arystotelesa
pięknem jest wszystko, co wywołuj nie bytu do duszy w całości, piękne jest to, co ujrzane podoba się". Wartość ta jest jednym z
transcendentaliów
, którego cechą jest umiarkowanie (jako "powściągliwa i właściwa proporcja", lecz także w sensie moralnym)[1]. Na lata
renesansu
przypada czas rozważań na temat doskonałości a także piękna dzieł poszczególnych artystów, jak i tych pojęć samych w sobie.
Petrarka
i
Giorgio Vasari
przeciwstawiali wartość piękna (jako obiektywną) innym pojęciom estetycznym jak np. wdzięk (uważanym przez nich za subiektywne).
Christian Wolff
i Cesare Ripa włączyli pojęcie doskonałości do teorii estetyki; nie wiązał tych pojęć żaden z wcześniejszych autorów piszących po Platonie. Myśl tę rozwinął
Alexander Gottlieb Baumgarten
, pojawiła się także w twórczości
Lessinga
.
Immanuel Kant
uważał, że piękne jest to, co podoba się powszechnie, bezinteresownie i bezpośrednio. Oddzielał "sąd smaku" od pojęcia doskonałości. Przemiany w definiowaniu pojęciaW
manieryzmie
idea piękna została zastąpiona przez subtelność, wdzięk i dysharmonię. Po wieku
XVIII
teoria głosząca, iż piękno leży w proporcjach i zgodności części, przestała obowiązywać.
Cyprian Kamil Norwid
w poemacie "
Promethidion
" twierdził, iż najważniejszym zadaniem sztuk plastycznych jest ucieleśnianie ideału, upowszechnianie piękna (tym samym nawiązywał do przekonań starożytnych Greków, łączących ideę piękna, doskonałości i sztuki). Obecnie uważa się, że wzory piękna nie są stałe, pozostają swoiste dla kręgów kulturowych oraz okresu w jakim powstały. Dzieje się tak m.in. dlatego, iż częstokroć artyści starali się dać własną definicję piękna, niezależną od wcześniejszych kanonów. Tym samym piękno widziane przez artystę postrzegane jest jako subiektywne i zależne od gustu czy upodobań. Przykłady piękna W naturze W architekturze W rzeźbie W malarstwie Zobacz teżPrzypisy Bibliografia i publikacje-
Władysław Tatarkiewicz
: O doskonałości,
PWN
, Warszawa 1976, s. 42-56: Doskonałość estetyczna
-
Edmund Burke
: Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, Warszawa 1968
-
David Hume
: Eseje z dziedziny moralności i smaku, Warszawa 1955
- Adam Grzeliński: Angielski spór o istotę piękna, Wydawnictwo Adam Marszałek 2001,
Inne hasła zawierające informacje o "Piękno":
Sztuka
...
William Blake
to określał, "niewykończonym" dziełom artystów takich jak
Rubens
. Bardziej cenił sobie klasyczne Piękno i wierne naturze dzieła
Rafaela
, czy
Michała Anioła
. W
1782
roku ...
Kilimandżaro
własny sektor turystyczny, wybudowała wiele hoteli i pensjonatów. Każdy, kto chciał poznać Piękno Kilimandżaro, musiał przyjechać do
Tanzanii
. Władze jednak srodze się zawiodły – ...
List do Hebrajczyków
cytowaniu Starego Testamentu
Septuaginty
, a nie własnych przekładów tekstu hebrajskich, a także Piękno języka[9].Kanoniczność Listu nie budziła większych wątpliwości w Kościele Wschodnim, natomiast była ...
Rozesłanie (liturgia)
Amen) i opuszcza się błogosławieństwo.Przypisy↑
ministranci.com.pl - oferta sprzedaży domeny
↑
Liturgia - Piękno i zakorzenienie - liturgia.wiara.pl
Linki zewnętrzne
Parafialny Słownik Liturgiczny
...
Cnota
...
Tęcza
dość znaczące miejsce w
mitologii
i
legendach
, najprawdopodobniej z uwagi na jej Piękno i trudność w wyjaśnieniu tego zjawiska.W
mitologii greckiej
tęcza była utożsamiana ...
Płacz
to często sytuacje podniosłe, szczęśliwe lub radosne. Niektóre osoby reagują płaczem na "Piękno", gdy słyszą wspaniałą emocjonalną muzykę lub podziwiają piękny widok. Zobacz też ...
Metta
nigdy więcej poczętym w łonie.” Potrzeba kochania„Budda określił maitrī, kochającą życzliwość, jako Piękno. Jeśli praktykujemy kochającą życzliwość, wtedy to, czego doświadczamy, jest pięknem. Byłem ...
Piękno
Michała Anioła
jako przykład piękna w sztuce
renesansowej
Czerwona róża jako
symbol
piękna naturyPiękno – pozytywna właściwość estetyczna
bytu
wynikająca z zachowania proporcji, harmonii
barw
, ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Piękno":
Obraz Boga i jego dzieła w hymnie Kochanowskiego (plansza 8)
dole, na ziemi doskonałej bo zbudowanej przez Najwyższego. Boga, który to całe Piękno, dobro i doskonałość ziemską dał. Analizując utwór od razu widzimy podział: ...
104 Renesansowa Europa (plansza 3)
W renesansowej Europie
Humaniści sprawili, że poświęcano większą uwagę człowiekowi, Piękno przyrody, wychowanie i naukę. Ich zdaniem człowiek powinien cieszyć się życiem, ...
004. Podstawowe działy filozofii. (plansza 19)
nieograniczony) – jest to stanowisko przyjmujące, że wartości takie jak prawda, dobro, Piękno stanowią odrębną rzeczywistość, niezależną od subiektywnych nastawień jednostek, interesów grup społecznych, ...
|