Pierre Alechinsky (ur.
19 października
1927
w
Brukseli
) – malarz, grafik i pisarz belgijski. Obecnie mieszka we
Francji
w okolicach
Paryża
.
W
1944
roku zaczął studia w Wyższej Szkole Architektury i Sztuk Wizualnych (La Cambre) w
Brukseli
. W
1947
roku został członkiem stowarzyszenia Jeune Peinture Belge, a następnie w
1949
dołączył do międzynarodowej grupy artystycznej
Cobra
, stając się jednym z głównych jej członków. Po rozwiązaniu grupy w
1951
roku wyjechał do
Paryża
, gdzie w L'Atelier 17 pod kierownictwem Stanleya Williama Haytera, studiował techniki graficzne.
W
1954
roku poznał chińskiego malarza Wallace Tinga, który miał duży wpływ na kierunek dalszej ewolucji sztuki Alechinsky'ego. W roku
1955
artysta odbył podróż do
Japonii
, gdzie uczył się sztuki japońskiej
kaligrafii
, a następnie, w
Kyoto
, zrealizował film dokumentalny na temat tej tradycyjnej sztuki japońskiej. Motywy zaczerpnięte z dalekowschodniej kaligrafii stały się ważnym wyróżnikiem jego stylu.
Przełomowym momentem w twórczości Alechinsky'ego był rok
1965
i praca Central Park – na obrzeżach obrazu pojawiła się charakterystyczna
bordiura
, przedstawiająca "alternatywną wersję wydarzeń" w stosunku do centralnego przedstawienia i przywołująca na myśl średniowieczne
manuskrypty
.
Częstymi motywami jego prac są
labirynty
, węże, zabawne chochliki, motyle i udziwnione stwory. Wskazuje to na kolejne źródło inspiracji artysty, jakim jest sztuka
Jamesa Ensora
.
Jego twórczość zalicza się do
ekspresjonizmu abstrakcyjnego
i
abstrakcji lirycznej
. Zarazem, stałym elementem prac artysty są motywy figuralne, przesycone niespokojną fantastyką, często zbliżoną do
surrealizmu
.
Źródła
- Ruksza S., Grafika bez jałowych teorii, "Ultramaryna" Nr 11 (62), Katowice 2006.
- Sabor A., Bestiariusz na cztery ręce, "Tygodnik Powszechny" Nr 42 (2780), Kraków 2002.
Linki zewnętrzne