Piotr Skarga (kaznodzieja)
Piotr Skarga (kaznodzieja)Tablica pamiątkowa w Krakowie Krypta ks. Piotra Skargi w Kościele Świętych Piotra i Pawła w Krakowie Piotr Skarga,
SJ
[1] właściwie Piotr Powęski
herbu
Pawęża
(ur.
2 lutego
1536
w
Grójcu
, zm.
27 września
1612
w
Krakowie
) -
polski
jezuita
,
teolog
,
pisarz
i
kaznodzieja
, czołowy polski przedstawiciel
kontrreformacji
,
kaznodzieja nadworny
Zygmunta III Wazy
,
rektor
Kolegium Jezuitów w Wilnie
, pierwszy rektor Uniwersytetu Wileńskiego. RodzinaJego rodzice, Michał i Anna ze Świątków Powęscy, według współczesnych Skardze źródeł pochodzili ze szlachty zagrodowej, wywodzącej swe nazwisko od wsi Powązki k.
Mszczonowa
w ziemi
sochaczewskiej
. Piotr był ich najmłodszym dzieckiem; miał 3 braci i 2 siostry. Herb ród Skargów-Powęskich otrzymał dopiero od króla Zygmunta III, gdy dojrzały już kaznodzieja znalazł się w otoczeniu króla. Niechętny Skardze ogół szlachecki - nie bez podstaw - podejrzewał, że jezuita pochodził z rodziny zamożnych chłopów. Życie i działalnośćW latach
1552
-
1555
studiował na
Akademii Krakowskiej
, uzyskując stopień
bakałarza
na Wydziale Filozoficznym. W roku
1564
we
Lwowie
przyjął święcenie kapłańskie i jako kanonik zaczął działalność kaznodziejską m.in. przy
katedrze Św. Jana w Warszawie
. Po kilku latach udał się do Włoch, gdzie w
Rzymie
w roku
1569
wstąpił do zakonu jezuitów. Powróciwszy po dwóch latach do kraju zajął się zakładaniem w Polsce kolegiów jezuickich (był między innymi pierwszy rektorem
Kolegium w Poznaniu
), a także działalnością
filantropijną
(założył w Krakowie Bank Pobożny dla ochrony ludzi przed
lichwą
i
Arcybractwo Miłosierdzia
). W Krakowie założył
lombard
dla ubogich, pierwowzór instytucji charytatywnej, tzw. Komorę Potrzebnych (tj. "potrzebujących"). Był wybitnym duszpasterzem
Litwy
i
Białorusi
. Zapisał się jako założyciel wielu kolegiów jezuickich, np. w
Połocku
,
Rydze
,
Dorpacie
. Był pierwszym rektorem Akademii Wileńskiej (
1579
-
1584
). Od
1588
roku przez 24 lata pełnił funkcję nadwornego kaznodziei Zygmunta III Wazy, który cenił go za wyjątkową osobowość i talenty krasomówcze. Stał się zwolennikiem ograniczenia władzy Sejmu i zwiększenia władzy królewskiej. Piętnował wady polskiej szlachty. Był przeciwnikiem przyjęcia przez Zygmunta III korony szwedzkiej. Był współtwórcą
Unii Brzeskiej
. Skarga został pochowany w
kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie
gdzie jego płyta grobowa znajduje się przed wielkim ołtarzem, a krypta została udostępniona dla zwiedzających. W Skarbcu
Muzeum Towarzystwa Jezusowego Prowincji Polski Południowej
w
Starej Wsi
k.
Brzozowa
przechowywanych jest wiele pamiątek po nim a także relikwiarzyk z kością przedramienia o. Piotra Skargi SI. Oględziny zwłok przeprowadzane przez komisję dla celów beatyfikacji wykazały "że Skarga mógł zostać pochowany żywcem, w stanie śmierci klinicznej lub letargu. Świadczyły o tym uszkodzenia kości palców. Te obrażenia sam mógł sobie zadać, oprzytomniawszy w grobie"[2]. DziełaW swojej twórczości Skarga prezentuje bogaty, ornamentacyjny styl oratorski o kunsztownej konstrukcji z wpleceniem wydarzeń polskich w prozę stylizowaną na biblijne księgi prorockie. Narrator jawi się jako profetyczny obrońca wartości i tradycji narodowej, a także wiary chrześcijańskiej. Wizerunek Skargi jako natchnionego narodowego kaznodziei utrwalili romantycy przede wszystkim
Adam Mickiewicz
i
Cyprian Kamil Norwid
, a także malarz
Jan Matejko
(
Kazanie Skargi
). Skarga głosił kult
ascezy
, wskazywał na znaczenie
celibatu
i
pielgrzymek
. Reprezentując stanowisko
katolickie
, swoje argumenty opierał na
Piśmie św.
, wskazując na potrzebę wykorzenienia
herezji
w celu odnowy silnego państwa. Był przeciwny ugodowemu dialogowi międzywyznaniowemu oraz tolerancji religijnej, opartej o kryteria polityczne. Szczególnie atakował
arian
(prowadził m.in. dyskusje z pisarzem
Hieronimem Moskorzewskim
), których wykluczał z grona wspólnot
chrześcijańskich
i zarzucał im powiązania
dogmatyczne
z wyznawcami
islamu
. Polemizował także z
kalwinami
. Ponadto propagował ideę unii
Kościoła katolickiego
z
Kościołem prawosławnym
. Najbardziej znane i cenione dzieło królewskiego kaznodziei - Kazania sejmowe nie było utworem cenionym za życia twórcy. Już w latach dwudziestych XX wieku Adam Bergi dowiódł, że owe kazania nigdy nie zostały wygłoszone. Mimo kilku wznowień Kazania sejmowe nie doczekały się za życia twórcy samodzielnego wydania (ukazywały się wyłącznie jako dodatek do innych tekstów), nie odbiły się także szerszym echem w ówczesnej
opinii publicznej
(w przeciwieństwie do innych jego tekstów). Z rzadka wspominali o nich tylko następcy Skargi na dworze królewskim. Utwór jako pomnik polskiego języka literackiego i utwór o istotnej wartości politycznej odkryto dopiero na przełomie
XVIII
i XIX wieku, gdy polityczne proroctwa (Skarga stylizował tekst kazań na proroctwo w myśl
XVI-wiecznych
norm
retorycznych
) upadku państwa nabrały charakteru rzeczywistego zagrożenia. Niezmiennie od chwili wydania aż do połowy XX wieku ogromną poczytnością i uznaniem cieszyły się dziś już nieco zapomniane Żywoty świętych, prawdopodobnie najpopularniejsza (w przeliczeniu na procentowy udział ludności zalfabetyzowanej w społeczeństwie) polska książka wszech czasów.[] - Areopagus. To jest wykład słów ś. Pawła Apostoła Kraków,
1609
;
- Artes duodecim sacramentariorum, Wilno
1582
;
- Bractwo miłosierdzia, Kraków
1588
;
- C. Baroniusz, Roczne dzieje kościelne, Kraków
1603
(przekład)
- Discurs na konfederacyją, Kraków
1607
;
- Dziękowanie kościelne za zwycięstwo multańskie, Kraków
1600
;
- Gratiae Deo actae ab ecclesia, Kraków
1601
;
- Kazania na niedziele i święta całego roku, Kraków
1595
, a w nich
Kazania sejmowe
,
1597
(traktat polityczny w formie kazań);
- Kazania o siedmi sakramentach, Kraków 1600;
- Kazania przygodne, Kraków
1610
; (wybór kazań maryjnych)
- Messyjasz nowych arianów, Kraków
1612
;
- Na artykuł o jezuitach zjazdu sędomierskiego odpowiedź, Kraków
1606
;
- Na moskiewskie zwycięstwo kazanie, Kraków
1611
;
- Na threny i Lament Theophila Orthologa, Kraków 1610;
- O jedności Kościoła Bożego pod jednym Pasterzem i o greckim od tej jedności odstąpieniu, Wilno
1577
(drugie wydanie w
1590
pod tytułem O rządzie i jedności Kościoła Bożego pod jednym pasterzem); - Pokłon Panu Bogu zastępów za zwycięstwo multańskie, Kraków
1605
;
- Pro Sacratissima Eucharistia contra haeresim Zwinglianam, ad Andream Volanum, Wilno
1576
;
- Próba zakonu Societatis Iesu, Kraków 1607;
- Proces konfederacyjej, [Kraków]
1595
;
- Proces na konfederacyją, [Kraków]
1596
;
- Siedem filarów, na których stoi katolicka nauka o Przenajświętszym Sakramencie Ołtarza,Wilno
1582
;
- Synod brzeski, Kraków
1597
;
- Upominanie do Ewanielików, Kraków
1592
;
- Wsiadane na wojnę kazanie, Kraków
1602
;
- Wtóre zawstydzenie arianów, przeciw... Jaroszowi Moskorzewskiemu z Moskorzowa, Kraków
1608
;
- Wzywanie do jednej zbawiennej wiary, Wilno
1611
;
- Wzywanie do pokuty obywatelów Korony Polskiej i W. Księstwa Litewskiego], Kraków 1610;
- Zawstydzenie arianów, Kraków
1604
;
- Zawstydzenie nowych arianów, Kraków 1608;
- Żołnierskie nabożeństwo, Kraków
1606
;
- Żywoty świętych, Wilno
1579
(ukazało się 8 wydań za życia autora).
Kontrowersyjne poglądy SkargiJako jezuita, o. Piotr Skarga był wielkim przeciwnikiem na owe czasy liberalnej
konfederacji warszawskiej
: | Jako ta konfederacyja czyni, jest rzecz przeciw wszystkim prawom Boskim i ludzkim, przeciw dobremu Rzeczypospolitej, przeciw sprawiedliwości, przeciw dobrym obyczajom, przeciw samemu przyrodzonemu rozumowi [3]. |
Legenda (być może plotka rozpowszechniana przez różnowierczych przeciwników politycznych królewskiego kaznodziei) głosi[], że jakkolwiek od przemocy jako sposobu krzewienia wiary odżegnywał się (w przeciwieństwie do m.in.
Jakuba Wujka
), tak w czasie wygłaszania jednego z kazań miał wykonać ręką ruch sugerujący pożyteczność ścinania heretyków. W swych pismach starał się unikać nawoływania do przemocy wobec różnowierców, co wyróżniało go pośród przedstawicieli polskiej kontrreformacji, ale nie ukrywał swej głębokiej niechęci wobec heretyków. Radykalizm religijny Skargi doprowadził do jego niepopularności wśród mas szlacheckich, w wolności wyznaniowej i prawomocności konfederacji warszawskiej upatrujących jeden z czynników konstytutywnych dla "złotej wolności szlacheckiej". Przeciwnik HabsburgówKaznodzieja był politycznym przeciwnikiem
Habsburgów
, niechęci do których niejednokrotnie dawał wyraz w swych tekstach publicystycznych. Habsburgowie zaś, konsekwentnie wspierając w dobie
reformacji
i kontrreformacji
Watykan
wpływać mogli na decyzje w tej sprawie. W
XIX wieku
znaczenie negatywne dla procesu
kanonizacji
mogła mieć
patriotyczna
działalność Skargi wówczas odczytywana jako prefiguracja tendencji niepodległościowych Polaków, którym ośrodek Rzymski był przeciwny. Z kolei
XX wiek
przyniósł tendencje
ekumeniczne
, dla których rozwoju niekorzystnym byłoby wyniesienie na ołtarze polemisty tak nietolerancyjnego religijnie według współczesnych nam kryteriów. Przypisy Zobacz też Bibliografia-
Konstanty Wojciechowski
, Piotr Skarga, Lwów 1912
[1]
-
Janusz Tazbir
, Piotr Skarga, szermierz kontrreformacji, 1983
- Janusz Tazbir, Świt i zmierzch polskiej reformacji, Wiedza Powszechna, Warszawa 1956.
- Janusz Tazbir, Święci, grzesznicy i kacerze. Z dziejów polskiej kontrreformacji, Warszawa 1959.
-
Stanisław Obirek
, Wizja kościoła i państwa w kazaniach ks. Piotra Skargi SJ, 1994.
- Michał Rożek, Kościół Św. Św. Piotra i Pawła [w:] Święte miejsca Krakowa, Kraków, 2007.
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Piotr Skarga (kaznodzieja)":
Adwentyzm
...
Jonathan Edwards
...
I wiek
...
William Miller
...
Huldrych Zwingli
...
Kościół jezuitów pw. św. Franciszka Ksawerego w Kownie
...
XVI wiek
...
1972
...
Jonas Basanavičius
...
Diakon
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Piotr Skarga (kaznodzieja)":
025 Państwo Franków (plansza 15)
...
Tęsknota za ojczyzną - ˝Moja piosnka (II)˝ Cypriana Kamila Norwida (plansza 5)
...
33. Postępowanie administracyjne (plansza 20)
...
|