Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Piszczałka organowa

Piszczałka organowa

Różne typy piszczałek organowych:
1. piszczałka labialna metalowa otwarta
2. piszczałka labialna drewniana kryta
3. piszczałka i roztrąb głosu językowego

Piszczałka organowa - element organów piszczałkowych wydający jeden dźwięk , występujący w tym instrumencie w liczbie od kilkudziesięciu do nawet kilkudziesięciu tysięcy sztuk. Ze względu na budowę i źródło dźwięku, piszczałki dzieli się na:

Spis treści

Budowa

Piszczałka ma kształt długiego, wąskiego słupa o przekroju prostokątnym lub okrągłym. Zawsze posiada możliwość nieznacznej zmiany wysokości tonu w celu strojenia .
Wykonana jest z metalu ( cyny , ołowiu , cynku , stopu miedzi i mosiądzu ), drewna lub, bardzo rzadko z innego materiału, np. żelazobetonu , szkła , kartonu , plastiku .
Może być otwarta lub przykryta od góry szpuntem (np. Flet kryty). Z dwóch piszczałek o tej samej długości piszczałka kryta wydaje dźwięk o oktawę niższy, niż piszczałka otwarta. Zależy to od charakterystyki danego głosu. Czasami, z braku miejsca w szafie organowej piszczałki najniższych dźwięków wykonuje się dwa razy krótsze, a zarazem przykrywa się je, co daje ten sam efekt. Spotykane są również tzw. głosy przedęte, których piszczałki wydają dźwięk o oktawę wyższy, niż wynikałoby to z faktycznej długości piszczałki (popularne w dyspozycjach romantycznych wszelkie Flety harmoniczne). Dla głosów krytych podaje się nie ich długość faktyczną, ale tę, którą słychać, np. głos kryty Bourdon, którego najdłuższa piszczałka ma długość faktyczną 8', opisuje się: Bourdon 16' . Analogicznie dla głosów przedętych.

Rozmiary

Wielkość piszczałek może wynosić od kilku milimetrów (bez nogi zwanej też stopą) - tony bliskie ultradźwiękom , aż po 10, a nawet wyjątkowo do 20 metrów wysokości - tony bliskie infradźwiękom (w zaledwie kilku instrumentach na świecie). Największe piszczałki organów należą do głosów sekcji pedału. Najpopularniejszym z nich jest 16-stopowy Subbas, w organach wielkich spotyka się również głosy 32-stopowe oraz niezwykle rzadko, zbudowane z potężnych rezonatorów, basy 64-stopowe. Oprócz długości piszczałek decydującym parametrem jest szerokość a w dalszej kolejności parametry wycięcia warg, oraz przebieg tych parametrów na przestrzeni całego głosu. Mówimy więc o menzurze piszczałki albo głosu.

Stopaż

Stopaż każdego głosu to długość piszczałki przypadającej w danym głosie na C wielkie nietransponowane, wyrażona w stopach (jedna stopa to ok 30,5 cm). Głos 8' (ośmiostopowy), to taki, którego najdłuższa piszczałka wydaje dźwięk C (ok 64 Hz). 16' - to głos o oktawę niższy od niego (czyli C1 (C kontra)), 4' - wyższy o oktawę od 8', a o dwie oktawy od 16' itd. Długość piszczałek zmniejsza się wraz ze wzrostem wysokości wydawanych dźwięku. Określenie stopażu znajduje się na manubriach obok nazwy głosu.

Głos

Rodzaje i kształt piszczałek:
Głosy labialne metalowe: 1. Pryncypał, 2. Flet otwarty, 3. Gamba, 4. Spitzflöte (szpicflet), 5. Trichterflöte, 6. Gedekt (Gedakt), 7. Flet kryty, 8. Kwinta, 9. Rohrflöte (flet rurkowy), 10. Spitzgedackt
Głosy labialne drewniane: 11. Pryncypał, 12. Flet otwarty, 13. Gedekt (Gedakt), 14. Flet kryty
Głosy językowe: 15. Trompete, 16. Krummhorn, 17. Dulzian (dulcjan), 18. Regal, 19. Trompetenregal, 20. Trichterregal, 21. Doppelkegelregal

Grupa piszczałek wydających dźwięk o jednakowej barwie tworzy głos organowy.

Głosy w organach dzieli się na:

  • labialne (wargowe)
  • stroikowe (językowe)

Głosy wargowe

Dźwięk powstaje w wyniku zaburzeń przepływu powietrza w szczelinie jaką tworzą wargi piszczałki. O wysokości dźwięku wydobywanego z piszczałki decyduje jej długość. O barwie dźwięku decydują: szerokość piszczałki, kształt korpusu i wysokość wycięcia wargi oraz rodzaj materiału. Głosy wargowe dzieli się na następujące rodziny:

  • Pryncypały - podstawowy głos w organach. W jego brzmieniu zachowana jest równowaga między prymą a tonami harmonicznymi. Wydają dźwięk stanowczy i pełny, niepodobny do dźwięku żadnego innego instrumentu - głosy typowo kojarzące się z organami. Są to na przykład: Pryncypał we wszystkich wielkościach (32', 16', 8', 4', 2'), Oktawa 4' , Superoktawa 2' , Prestant, Montre
  • Flety - charakteryzują się ubogim w przydźwięki harmoniczne brzmieniem z bardzo mocna podstawą. Są to głosy o barwie miłej, głębokiej, czasami rzewnej, np. Bachflet, Flet major, Koncertflet, Flet kryty.
  • Kryte - głos zbudowany zawsze z piszczałek krytych lub półkrytych. Zazwyczaj mają brzmienie przypominające brzmienie fletu, ale nie należą do tej rodziny. Sa to np.: Subbass, Bourdon, Gedackt.
  • Smyczkowe to bardzo wąsko menzurowane i ciche głosy, nierzadko przedęte, gdzie przydźwięki dominują nad prymą dając brzmienie zbliżone do instrumentów smyczkowych. Są to na przykład: Aeolina, Gamba, Viola, Cremona

Głosy językowe

Dźwięk w nich powstaje na skutek zaburzeń w przepływie powietrza wywołanych przez drgania, najczęściej mosiężnej, blaszki (języczka), tak jak w fisharmonii czy w harmonijce ustnej. O barwie głosu językowego decyduje kształt języczka, jego wygięcie, kształt i wielkość rynienki, na której języczek jest umieszczony, oraz wielkość, kształt i materiał rezonatora. Głosy językowe dzieli się na dwie rodziny:

  • Przelotowe - zwane inaczej wolnowibrującymi
  • Odbijające

Głosy językowe wydają najbardziej charakterystyczny dźwięk, o barwie naśladującej popularne aerofony, np. donośną trąbkę , puzon i aerofony stroikowe np. obój , klarnet - same jednak należą do rodziny idiofonów, bowiem wysokość ich brzmienia nie jest uzależniona od wysokości słupa powietrza w rezonatorze, ale od częstotliwości drgań języczka.

Głosy mieszane, wielochórowe

Innym rodzajem głosów organowych są głosy mieszane, budowane z piszczałek głosów przedstawionych powyżej (głosy mieszane językowe zdarzają się niezwykle rzadko). Normalnie do każdego klawisza w danym głosie (registrze) przyporządkowana jest jedna piszczałka. Wyjątkiem są głosy wielorzędowe, głosy mieszane, w których każdemu klawiszowi przypisanych zostało więcej piszczałek niż jedna, np. Mikstura, Cymbel, Scharf itp. - składają się z dźwięków harmonicznych, dodają blasku głosom zasadniczym, a także w przypadku dobrze nastrojonych mikstur wzmacniają i pogłębiają brzmienie całego instrumentu.
Sesquialtera, Kornet - nadają solową barwę i moc głosom zasadniczym.
Vox coelestis, Unda maris - to głosy dwuchórowe, przy czym jeden chór jest nastrojony prawidłowo, natomiast drugi jest delikatnie odstrojony, co powoduje ich specyficzną barwę.
Głosy rezultowane - wykorzystujące dudnienia harmoniczne. Współbrzmienie chóru 16' z chórem 10 2/3' powoduje złudne brzmienie głosu 32'.

Linki zewnętrzne

Encyklopedia głosów organowych wraz z próbkami brzmień niektórych głosów.


Inne hasła zawierające informacje o "Piszczałka organowa":

Fala stojąca ...

Kościoły we Lwowie ...

Adolf Chybiński ...

Mieczysław Sołtys ...

Jan Kasprowicz ...

Szczecin ...

Katedra św. Stefana w Pasawie ...

Muzyka w starożytności ...

Muzyka barokowa ...

Polska muzyka ludowa ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Piszczałka organowa":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie