Pius XI, (Achille Ratti), (ur.
31 maja
1857 - zm.
10 lutego
1939) –
papież
w okresie od 6 lutego
1922
do 10 lutego
1939
.
Życiorys
Dzieciństwo
Urodził się w Desio koło
Mediolanu
jako syn fabrykanta przędzalni jedwabiu Francesca i Teresy z domu Galli. Początkowo uczył się w szkołach kościelnych.
Kapłaństwo
Po zdaniu matury w gimnazjum państwowym w Mediolanie wstąpił do seminarium duchownego.
Święcenia kapłańskie
otrzymał
20 grudnia
1879
. Kontynuował studia w Rzymie (prawo kanoniczne na Uniwersytecie Gregoriańskim, teologię na dominikańskim uniwersytecie
Sapienza
oraz filozofię w Akademii św. Tomasza – uzyskując trzy doktoraty).
W
1882
wrócił do Mediolanu i pracował 3 miesiące w duszpasterstwie. Przez kilka lat był w tamtejszym seminarium profesorem
dogmatyki
i
homiletyki
.
Od
5 listopada
1888
pracował w
Bibliotece Ambrozjańskiej
w Mediolanie (zajmował się tam m.in. konserwatorstwem, muzealnictwem, zabezpieczaniem starodruków oraz zdobył gruntowną wiedzę historyczną). Odbył badania naukowe w wielu ośrodkach europejskich, m.in. w Berlinie, Wiedniu, Oxfordzie, Paryżu,
Monachium
i Rydze. W
1907
został kierownikiem Biblioteki Ambrozjańskiej.
Wizytator apostolski w Polsce
W kwietniu
1918
został mianowany przez
papieża Benedykta XV
wizytatorem apostolskim w
Polsce
. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości został
nuncjuszem apostolskim
. Podczas
bitwy warszawskiej 1920 r.
pozostał w Warszawie jako jeden z dwóch (obok przedstawiciela Turcji) przedstawicieli dyplomatycznych obcego państwa.
Podczas pobytu w Polsce wizytatora apostolskiego Achille Rattiego, doszło do konfliktu pomiędzy nim, a ówczesnym biskupem krakowskim Adamem Sapiehą, który w czasie pierwszego powojennego zjazdu polskich biskupów w Gnieźnie (26–30 sierpnia 1919 r.), poprosił Achille Rattiego o opuszczenie sali obrad, argumentując, iż Kościół polski chce rozstrzygać swoje sprawy bez wpływów zewnętrznych[1]. Napięcia w relacjach pomiędzy Achille Rattim, a Adamem Sapiehą mogły przyczynić się do tego, że po wyborze Achille Rattiego na papieża Piusa XI (6 lutego 1922 r.), biskup krakowski Adam Sapieha nie otrzymał z rąk Piusa XI kapelusza kardynalskiego. Do godności kardynała Adama Sapiehę wyniósł (18 lutego 1946 roku) papież Pius XII.
Arcybiskup
Benedykt XV wyniósł go do godności tytularnego arcybiskupa Naupactus,
konsekracji
dokonał w Warszawie
28 października
1919
arcybiskup metropolita warszawski
Aleksander Kakowski
. W
1921
Benedykt XV mianował go
arcybiskupem Mediolanu
i kardynałem prezbiterem kościoła S.Martini ai Monti.
Kardynał
Kapelusz kardynalski uzyskał zaledwie 5 miesięcy przed wyborem na papieża
19 lipca
1921.
Konklawe
Po śmierci Benedykta XV zebrało się
konklawe
, przez które w dniu
6 lutego
1922 został wybrany na papieża, przyjął wówczas imię Piusa XI.
Pierwsze słowa wybranego wówczas papieża brzmiały: "Nie trzeba, aby powiadano, że odmawiam pochylenia się przed Bożą wolą ani że nie chcę brzemienia, które ma ciążyć na moich barkach, lub że nie doceniam znaczenia głosów moich współbraci. I dlatego, pomimo mojej niegodności, której mam głęboką świadomość, przyjmuję."
Po koronowaniu udzielił błogosławieństwa
urbi et orbi
z loggi bazyliki św. Piotra. Błogosławieństwo po raz ostatni udzielone było w
1870
.
Papież
Papież Pius XI w 1922 nakazał, aby konklawe rozpoczynało się po upływie 15–18 dni od śmierci papieża. Miało to umożliwić przybycie na konklawe kardynałom zamorskim.
Doprowadził do podpisania
11 lutego
1929
konkordatu
z Włochami – tzw.
układu laterańskiego
na mocy którego utworzone zostało Państwo Watykańskie. Uznał
Rzym
za stolicę państwa włoskiego. W związku z powyższymi wydarzeniami nazywany jest Papieżem Pojednania.
Pius XI
11 grudnia
1925
ogłosił
encyklikę
Quas primas
, którą ustanowił
Święto Chrystusa Króla
z jego własnym Officjum i Mszą św. Przyczynił się do rozwinięcia idei pierwszych piątków miesiąca jako zadośćuczynienia Sercu Jezusa za grzechy ludzkości. W
1931
wprowadził
uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi
obchodzone
1 stycznia
. W
1937
roku powołał
Papieską Akademię Nauk
.
Pius XI w latach 1925-
1926
utworzył
Muzeum Misyjno-Etnologiczne
które na początku zajmowało dwa piętra w
Pałacu na Lateranie
. Uroczysta inauguracja muzeum nastąpiła
21 grudnia
1927
r.
W
1928
potępił fałszywie pojmowany
ekumenizm
w encyklice
Mortalium Animos
, gdzie stanowczo przeciwstawił się promowaniu jedności z Kościołami chrześcijańskimi, które nie pozostawały w łączności doktrynalnej z Kościołem katolickim.
Napiętnował ideologię
hitleryzmu
w encyklice
Mit brennender Sorge
z
14 marca
1937 zaś w encyklice
Divini Redemptoris
ogłoszonej
19 marca
1937 potępił antyreligijny charakter
komunizmu
.
W
1938
zapoczątkował zwyczaj tzw. omaggio floreale (hołd z kwiatów) polecając Papieskiej Akademii Niepokalanej przygotowywać każdego roku
8 grudnia
na placu Hiszpańskim uroczysty akt oddania czci Maryi Niepokalanej.
Śmierć
Pius XI zmarł w Watykanie (
10 lutego
1939 r., o 5:31) i został pochowany w
bazylice św. Piotra
. Francuski kardynał
Eugene Tisserant
11 lutego
, dobę po śmierci papieża ogłosił sensacyjną wiadomość, że wieczorem przed śmiercią papież dostał zastrzyk od doktora Francesco Petacciego (którego córka była kochanką
Benito Mussoliniego
). W rezultacie papież zmarł podobno przed wygłoszeniem następnego dnia oficjalnego przemówienia potępiającego
faszystów
i
antysemityzm
. Byłaby to przemowa skierowana do ludu i kardynałów; została jednak zniszczona zaraz po śmierci papieża jak większość dokumentów papieskich. Policja przeszukiwała po latach archiwa watykańskie, ale dokumentu takiego nie znaleziono. Jednak jest to uznawane za pogłoskę, iż papież miałby zostać zamordowany. Ten sam kardynał miał na pogrzebie Piusa XI szeptać Zabili go, zabili!.
Encykliki
- Ubi Arcano Dei o pokoju
23 grudnia
1922
-
Quas Primas
ustanawiająca święto liturgiczne na cześć Chrystusa Króla,
11 grudnia
1925
-
Mortalium Animos
o popieraniu prawdziwej jedności chrześcijan,
6 stycznia
1928
- Miserentissimus Redemptor o powszechnym obowiązku wynagrodzenia Najświętszemu Sercu Jezusa,
8 maja
1928
- Divini illius Magistri o chrześcijańskim wychowaniu młodzieży
31 grudnia
1929
-
Casti connubii
o małżeństwie chrześcijańskim
31 grudnia
1930
-
Quadragesimo Anno
o odnowieniu ustroju społecznego i dostosowaniu go do Prawa Ewangelicznego na czterdziestą rocznicę encylkiki
Rerum Novarum
,
15 maja
1931
- Non Abbiamo Bisogno o Akcji Katolickiej,
29 czerwca
1931
- Lux Veritatis temporumque testis o Powszechnym Soborze Efeskim odbytym przed piętnastoma wiekami,
25 grudnia
1925
- Caritate Christi o modlitwie błagalnej jako lekarstwie na problemy świata,
3 maja
1932
- Acerba Animi Anxitudo o przykrym położeniu katolicyzmu w Republice Meksykańskiej,
29 września
1932
- Dilectissima nobis o ucisku Kościoła Katolickigo w Hiszpanii,
3 czerwca
1933
- Ad Caatholici Sacerdotti Fastigium o kapłaństwie katolickim,
20 grudnia
1935
- Mit brennender Sorge o położeniu Kościoła Katolickiego w Rzeszy Niemieckiej,
14 marca
1937
-
Divini Redemptoris
o bezbożnym komunizmie,
19 marca
1937
- Nos es muy conocida o sytuacji religijnej w Meksyku
28 marca
1937
- Ingravescentibus Malis o różańcu świętym,
29 września
1937
Tajne archiwa
Zgodnie z decyzją
Benedykta XVI
18 września 2006 r. otwarto dla badaczy tajne watykańskie archiwum, dotyczące 17-letniego pontyfikatu Piusa XI.
Już przed samym otwarciem do Watykanu zgłosiło się około 50 naukowców z całego świata. Historyków badających okres od 1922 do 1939 roku najbardziej zainteresowała postawa Stolicy Apostolskiej względem rosnących przed wybuchem
II wojny światowej
postaw antysemickich i faszystowskich, głównie w Niemczech i we Włoszech.
Opracowywanie 30 teczek z czasów panowania Piusa XI na papieskim tronie trwało niemal 21 lat. Wśród zebranych materiałów archiwalnych znajdują się m.in.: prywatne listy papieża, a także jego oficjalne korespondencje, encykliki i pisma.
Związki z Polską
Po wyborze na papieża do polskich kardynałów powiedział: Podziwiam Polaków i kocham i nadal miłować będę drogą Polskę i modlić się za nią nie przestanę[2]
Jako Wizytator Apostolski objeżdżając Polskę, w
Chełmie
15 września
1918
powiedział m.in. Przybyłem tu do Was, aby pocieszyć Was imieniem Ojca Świętego i udzielić wszystkim błogosławieństwa apostolskiego, które sprawi, że da Bóg, niedługo dźwignie się Wasza Polska – Ojczyzna, a w niej wolny szlachetny Naród Polski nie będzie więcej prześladowany za swoje przekonania katolickie[3].
W czasie przyjęcia pątników polskich,
22 maja
1922
wyraża swoje uczucie szczególniejszej miłości ku Polsce: Nigdy nie ujdą nam z pamięci te chwile, które razem z wami przeżyliśmy, a które rzecznik wasz z taką czcią i tak serdecznie przypominał, i cieszymy się, że wśród was byliśmy jako jeden z was, jako Polak między Polakami[4].
Do pielgrzymki nauczycielskiej, przybyłej z Polski na Wielkanoc 1925 roku, między innymi mówi tak: Przypominacie mi Polskę, przypominacie mi waszą i naszą ojczyznę, gdyż poniekąd jestem w prawie powiedzieć, iż posiadam obywatelstwo polskie, gdyż tam narodziło się moje biskupstwo, tam byłem konsekrowany, tam zadzierzgnąłem węzły nie tylko miłe uczuciu, lecz spajające mnie wspólnotą duchową z Polską. Przybędą tu pielgrzymki liczne i różne, które wyniosłem z Polski, z tej Polski, co ma za wieczną dewizę: Polonia semper fidelis"[5].
Natomiast w mowie do młodzieży polskiej
11 kwietnia
1925
roku Pius XI powiedział: Pragnęliśmy bardzo móc mówić do Was w Waszym języku i mieć wymowę Waszego
Skargi
, aby wyrazić wszystkie myśli i uczucia jakie obecność Wasza wzbudza w Naszem sercu.(...) Przybyliście pierwsi jako przedstawiciele tej Polski, z którą serce nasze związane jest szczególniejszem uczuciem, bo naród Wasz miał zawsze pełne chwały i uczucia stosunki z Rzymem. – Streścić je można w tych słowach, że Rzym był dla narodu polskiego sztandarem i podporą, pociechą w cierpieniach i zwiastunem zmartwychwstania.(...)Do łask wyjątkowych, jakie Opatrzność Boża dała Nam w życiu, zaliczmy to zrządzenie Boże, że mogliśmy czas dłuższy przebyć w Polsce, że mieliśmy sposobność poznać osobiście poznać
Warszawę
i
Wilno
,
Kalisz
i
Lwów
,
Kraków
i
Lublin
i tyle innych miejscowości Waszej i Naszej Polski drogiej. Lat spędzonych w Polsce nie zapomnimy do Naszej śmierci. Bo i My obywatelem jesteśmy Polski! Raz już mieliśmy sposobność to powiedzieć, a słowa tego nie tylko nie cofamy, lecz owszem, ponownie stwierdzamy je dzisiaj. Jesteśmy obywatelem Polski przez duchowe narodziny Nasze, kiedyśmy brali sakrę biskupią w katedrze warszawskiej przez posługę Eminencji Kardynała Arcybiskupa i Jego Braci Współkonsekratorów, najstarszych Przedstawicieli Episkopatu polskiego, w obecności całego tego Episkopatu i tych wszystkich, którzy w tej stolicy reprezentowali życie państwowe i społeczne, sprawiedliwość, naukę, dobroczynność[6].
Przypisy
- ↑ Józef Marecki, Filip Musiał (red.) Niezłomni. W obronie Ojczyzny i Kościoła. Wydawnictwo WAM Kraków 2008, str. 10 – 11.
- ↑ Źródło: Papież Pius XI kocha i zna Polskę s. 7. Lublin 1932
- ↑ Źródło: Papież Pius XI kocha i zna Polskę s 4. Lublin 1932
- ↑ Źródło: M. Sopoćko. 15 lat rządów Piusa XI s.17
- ↑ Źródło: M. Pachucki. Papież Pius XI s.68 Warszawa 1931
- ↑ Źródło: "Mowa Ojca Świętego Piusa XI wypowiedziana do młodzieży polskiej dnia 11 kwietnia 1925 roku". Odbitka z czasopisma „Cześć Marji” miesięcznika Związku Sodalicyj Żeńskich Szkół Średnich w Polsce. Tarnów 1925