Port lotniczy Katowice-Pyrzowice
Port lotniczy Katowice-Pyrzowice | Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach Katowice Airport | | Terminal B Portu lotniczego Katowice Airport |
Terminal B Portu lotniczego Katowice Airport | Typ | cywilne |
Kod IATA
| KTW |
Kod ICAO
| EPKT | Miasto |
Pyrzowice
,
Polska
|
Strefa czasowa
| UTC +1 |
Współrzędne
|
50°28'27″N 19°04'48″E / 50.47417, 19.08
|
Wysokość
| 303
m
n.p.m.
| Statystyki ruchu (
2008
),
źródło
| Liczba pasażerów | 2 426 942 (+21,59%) |
Cargo
| 11 819 (+51,62%)
t
| Liczba
operacji
| 27 030 (+10,37%) |
Drogi startowe
| Kierunek 09/27: |
Beton
, 2 800 x 60 m |
Częstotliwości radiowe
| Wieża: | KATOWICE TOWER 129,950 MHz | Wydawanie zgody: | KATOWICE DELIVERY 121,800 MHz | Zbliżanie: | KATOWICE APPROACH 121,075 MHz 134,675 MHz |
Strona internetowa
|
Stanowiska odpraw w terminalu B Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice Airport w Pyrzowicach, od stycznia 2009 - Katowice Airport[1],
kod IATA
: KTW,
kod ICAO
: EPKT) - międzynarodowy
port lotniczy
położony niedaleko miejscowości
Pyrzowice
, około 30
km
na północ od centrum
Katowic
. Znajduje się na terenie dwóch gmin:
Ożarowice
i
Mierzęcice
, a zarazem na pograniczu dwóch powiatów:
tarnogórskiego
i
będzińskiego
. Katowice Airport jest centralnym lotniskiem
Górnośląskiego Związku Metropolitalnego
i regionalnym portem lotniczym całego
województwa śląskiego
. Pod względem liczby odprawianych pasażerów jest to obecnie
3. polski port lotniczy
, natomiast pod względem liczby
operacji lotniczych
znajduje się na
4. miejscu
. Port posiada dwa
terminale pasażerskie
o łącznej przepustowości ponad 3,6 mln pasażerów rocznie. Historia
Lotnisko
powstało w miejscu dawnego, założonego przez
Niemców
w czasie
II wojny światowej
lotniska zapasowego. Do budowy lotniska wybrano bagnisty teren pomiędzy miejscowościami
Pyrzowice
,
Zendek
i
Mierzęcice
. Po wysiedleniu ludności zamieszkującej tereny przyszłego lotniska i jego otuliny przystąpiono do prac melioracyjnych. Wzdłuż planowanych pasów startowych wykonano drenaż oraz odwodnienie całego terenu. Wody odprowadzono do
stawu
z posadzoną wikliną spełniającego rolę oczyszczalni. Następnie nawieziono ziemię i wyrównano teren. Przy niwelacji terenu zastosowano różne warstwy materiału, prawdopodobnie w celu uzyskania odpowiedniego odwodnienia przyszłego lotniska. W wyniku decyzji o przeznaczeniu lotniska na bazę dla samolotów eksperymentalnych wybudowano na planie trójkąta trzy
drogi startowe
: - 14/32 o długości 1000
metrów
- 04/22 o długości 1500 metrów
- 09/27 o długości 1449 metrów
Drogi startowe miały ok. 50 metrów szerokości i pokryte były nawierzchnią
bitumiczno
-
betonową
(inne źródła:
asfaltowo
-
bazaltową
). Najczęściej używana była droga startowa na kierunku 09/27, prawdopodobnie ze względu na usytuowanie na kierunku wschód-zachód i przewagę wiatrów zachodnich w tym rejonie. Obecnie w tym miejscu wybudowana jest droga startowa lotniska cywilnego. Do lotniska doprowadzono
bocznicę kolejową
z
Miasteczka Śląskiego
oraz
Zawiercia
. Jako zaplecze zostały wybudowane trzy hangary oraz skład bomb. Obsługa lotniska i piloci zakwaterowani byli w prefabrykowanych drewnianych domkach, rozebranych w latach
1979
-
1980
, oraz barakach. Po śmierci
17 listopada
1941
gen.
Ernsta Udeta
, asa lotnictwa Luftwaffe, lotnisko zostało nazwane Udetfeld. Początkowo lotnisko spełniało rolę obrony przeciwlotniczej
Górnego Śląska
i lotniska etapowego dla samolotów latających na wschód. Do utworzenia tu lotniska doświadczalnego przyczynił się niemiecki konstruktor H. G. Moeller, pracujący w
zawierciańskich
zakładach zbrojeniowych. Lotnisko zostało wyposażone w urządzenia obsługujące myśliwce z napędem rakietowym
Messerschmitt Me 163
wersje A i B, powołano tu także szkołę pilotażu tych samolotów. Z jej absolwentów utworzono dwie eskadry samolotów Me 163 oraz zaczątek trzeciej. Z bazy korzystali także kadeci ze szkół lotniczych z
Rudnik
oraz
Częstochowy
. Na lotnisku przeprowadzano także próby z granatnikiem
Panzerschreck
.
18 stycznia
1945
Niemcy opuścili lotnisko bez walki. Częściowo zaminowali je oraz zniszczyli pas startowy poprzez detonację ładunków wybuchowych ułożonych na pasach startowych. Lotnisko zostało zajęte
23 stycznia
1945
i odbudowanie przez
lotnictwo radzieckie
. Zlikwidowali oni częściowo drogi startowe 14/32 i 04/22 (pozostałości widoczne są do dziś w północno-wschodniej części lotniska). Wzdłuż drogi startowej 09/27 zbudowali ziemny awaryjny pas startowy oraz zasypali leje po bombach i ładunkach wybuchowych. Ślady po lejach, ze względu na odmienny kolor roślinności, widoczne są z powietrza po dziś dzień. Następnie lotnisko zostało przejęte przez
wojsko polskie
z przeznaczeniem na lotnisko zapasowe. W latach
1949
-
1951
lotnisko zostało przystosowane dla samolotów odrzutowych. Zlokalizowano tu
39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
, wyposażony w samoloty odrzutowe
MiG-19
(później MiG 21). Pułk został rozwiązany w
1987
. W jego miejsce powołano 1 batalion zabezpieczenia oraz Bazę Statków Powietrznych, której zadaniem była likwidacja zbędnych dla wojska samolotów. W latach 90. na lotnisku stacjonowała 2 eskadra 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego ze
Strachowic
. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku lotnisko przekazano w ręce cywilne; stało się ono zalążkiem współczesnego portu. Ten stan trwał do początku
2000
, kiedy to równolegle funkcjonowało lotnisko cywilne i wojskowe. Obecnie lotnisko jest pod zarządem cywilnym. Od 1 stycznia 2009 lotnisko zmienia nazwę na Katowice Airport. ChakterystykaPoczekalnia w terminalu A Lotnisko jest najwyżej położonym cywilnym portem lotniczym w Polsce i charakteryzuje się dobrymi warunkami atmosferycznymi - to jest mniejszą niż na innych lotniskach ilością dni uniemożliwiających lądowanie. W zasięgu tego portu lotniczego jest około 11 milionów mieszkańców, w tym mieszkańcy okolic
Ostrawy
w
Czechach
. TerminaleLotnisko w Pyrzowicach posiada dwa
terminale pasażerskie
o łącznej powierzchni 21300 m² i przepustowości ponad 3,6 mln pasażerów rocznie (przepustowość godzinowa: 1170 pasażerów)[2]. Otwarcie części ogólnodostępnej i strefy przylotów Terminalu B odbyło się
9 lipca
2007
, a strefy odlotów -
30 lipca
2007
. W planach zarządcy lotniska jest także budowa trzeciego terminala. Port lotniczy posiada jeden
terminal cargo
. Jego powierzchnia wynosi 5378
m²
. Głównymi użytkownikami składów są m.in.
DHL
,
Izba Celna w Katowicach
,
TNT Express
i
UPS
. Pod względem
tonażu
ładunków przewiezionych ruchem lotniczym rocznie, lotnisko w Pyrzowicach zajmuje drugie miejsce w Polsce po warszawskim Okęciu[3]. Wg statystyk ULC przewieziono 3 290 ton w
2005
, 3 243 ton w
2006
, 6 113 ton w
2007
i 7 782 ton w
2007
[4]. Wyposażenie techniczneW porcie lotniczym Katowice Airport w użytku jest system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) THALES 420[5]. Jest to urządzenie kategorii pierwszej, czyli prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 60 m (200 stóp) nad płaszczyzną drogi startowej przy widzialności (RVR - runway visual range) 800 m (2400 stóp). Aktualnie jest to najnowocześniejszy tego typu system funkcjonujący na polskich lotniskach. Koszt inwestycji zrealizowanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej wyniósł 3 mln zł. Podstawowe dane techniczne pyrzowickiego ILSa[5]: - Zasięg (pokrycie)
ILS
dla odbioru kierunku lądowania wynosi 18
NM
.
- System składa się z dwóch zespołów urządzeń:
- Nadajnik kierunku: Localizer (LLZ); Marka i parametry urządzenia: THALES 421; częstotliwość pracy 109.9 MHz, moc 25 W
- Nadajnik ścieżki schodzenia: Glide Path (GP); Marka i parametry urządzenia: THALES 422; częstotliwość pracy 333,8 MHz, moc 2 W
- Dodatkowo zestaw ILS jest uzupełniony o radiolatarnię
DME
do pomiaru odległości. Marka i parametry urządzenia: THALES 415; częstotliwość pracy 997 MHz, moc 100 W.
- Lotnisko posiada również nadajnik
NDB
KTC 285
KHz
Połączenia drogowe i kolejoweObecnie główną drogą prowadzącą do portu jest
droga ekspresowa S1
, łącząca go z drogami
DK1
i
DK78
. W bezpośrednim sąsiedztwie lotniska ma przebiegać projektowana
autostrada A1
. Planowany węzeł Pyrzowice ma połączyć tą autostradę z drogą S1 a także, po wybudowaniu, kończącą tu swój bieg,
drogą ekspresową S11
. Kursują tu bezpośrednie połączenia autobusowe między innymi z
Katowic
,
Krakowa
,
Gliwic
i
Częstochowy
. Planowane jest zbudowanie połaczenia kolejowego na trasie Katowice -
Chorzów
-
Bytom
-
Piekary Śląskie
- Pyrzowice. Na odcinku Bytom - Pyrzowice (24 km) linia kolejowa zostanie zbudowana od podstaw. Czas dojazdu z Katowic ma wynosić około 35 minut[6]. Rozwiązaniu takiemu sprzeciwiają się jednak mieszkańcy
Zagłębia Dąbrowskiego
, którzy nie zgadzają się z wyborem wariantu połączenia omijającego
Sosnowiec
, a także nie wykorzystującego istniejącej linii kolejowej do
Zawiercia
. Za wariantem proponowanym przez radnych z Zagłębia przemawia również szansa rozbudowy sieci o połączenia z
Częstochową
i
Krakowem
[7]. Pod koniec maja 2009 tory od strony Zawiercia zostały częściowo rozebrane. Linie lotnicze i kierunki lotów Terminal A Terminal B-
Lufthansa
(
Frankfurt
)
-
LOT
(
Monachium
,
Turyn
,
Warszawa-Okęcie
)
-
Wizz Air
(
Barcelona
,
Bruksela-Charleroi
,
Kolonia/Bonn
,
Dortmund
,
Eindhoven
,
Forlì
,
Frankfurt-Hahn
,
Madryt-Barajas
,
Malmö-Sturup
,
Bergamo-Orio al Serio
,
Oslo-Torp
,
Paryż-Beauvais
,
Rzym-Ciampino
,
Sztokholm-Skavsta
)
Cargo Czartery- Agadir
- Antalya
- Bodrum
- Burgas
- Chania
- Dalaman
- Djerba
- Dubaj
- Enfidha
- Faro
| - Fuerteventura
- Heraklion
- Hurghada
- Izmir
- Kos
- Korfu
- Lamezia Terme
- Majorka
- Malaga
- Marsa El Alam
| - Mombasa
- Monastir
- Paphos
- Rodos
- Saloniki
- Sharm El Sheikh
- Taba
- Tel Aviv
- Teneryfa
- Tunis
| |
Statystyki ruchuKatowice Airport jest
3. najruchliwszym polskim portem lotniczym
. W 2003 roku na lotnisku zaczęły operować
tanie linie lotnicze
. Dzięki temu liczba obsługiwanych połączeń zagranicznych znacząco wzrosła. Liczba pasażerów wzrosła z 257 tys. w 2003 roku, do 1,08 mln w 2005. Do 2009 roku liczba pasażerów rosła najszybciej spośród wszystkich polskich portów. Spowolnienie gospodarcze w 2009 roku spowodowało zatrzymanie tej tendencji. Po warszawskim
Okęciu
, Pyrzowice mają największą ilość połączeń
czarterowych
. Najwięcej samolotów z Katowic Airport jest odprawianych przez
węgierskie
tanie linie lotnicze
Wizz Air
.
8 października
2008
po raz pierwszy lotnisko odprawiło dwumilionowego
pasażera
w jednym
roku
. 1996 - 2009Rok | Pasażerowie | Operacje lotnicze | Cargo |
---|
1996 | 68,203 | 3,586 | 596 |
---|
1997 | 101,054 | 4,290 | 1,241 |
---|
1998 | 150,724 | 6,256 | 1,365 |
---|
1999 | 170,230 | 6,510 | 1,522 |
---|
2000 | 168,126 | 8,710 | 7,745 |
---|
2001 | 180,015 | 9,441 | 2,196 |
---|
2002 | 202,267 | 8,389 | 2,886 |
---|
2003 | 257,991 | 9,375 | 3,548 |
---|
2004 | 622,612 | 13,803 | 5,038 |
---|
2005 | 1,092,358 | 16,222 | 5,636 |
---|
2006 | 1,458,411 | 21,014 | 6,113 |
---|
2007 | 1,995,914[4] | 24,489 | 7,795 |
---|
2008 | 2,426,942 | 27,030 | 11,819 |
---|
2009 | 2,364,613 | 26,206 | 6,543 |
---|
2010Miesiąc | Pasażerowie | Pasażerowie narastająco | Operacje lotnicze | Operacje lotnicze narastająco | Cargo |
---|
Styczeń | 130 331 | 130 331 | 1 592 | 1 592 | 694 t. |
---|
Luty | 130 088 | 260 419 | 1 583 | 3 175 | 828 t. |
---|
Marzec | 150 116 | 410 535 | 1 854 | 5 029 | 1 322 t. |
---|
Kwiecień | 140 981 | 551 516 | 1 659 | 6 688 | 1 004 t. |
---|
Maj | 204 760 | 756 275 | 2 217 | 8 905 | 880 t. |
---|
Czerwiec | 266 815 | 1 023 090 | 2 859 | 11 764 | 885 t. |
---|
Lipiec | 314 492 | 1 337 583 | 2 988 | 14 752 | 682 t. |
---|
Sierpień | 312 277 | 1 649 860 | 2 938 | 17 690 | |
---|
Rozwój portuPlanowana jest rozbudowa infrastruktury lotniska: rozbudowa terminali, budowa nowej, 3600
metrowej
drogi startowej
, równoległej do 2800
metrowej
aktualnie istniejącej. Po zbudowaniu nowej drogi startowej, stara zostanie przemianowana na
drogę kołowania
Zobacz teżPrzypisy Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Port lotniczy Katowice-Pyrzowice":
Ren
...
Tiumeń
...
Odense
...
Linköping
...
Brno
...
Uznam
...
1972
...
Dzielnica miasta
...
Zawał mięśnia sercowego
...
Zygmunt III Waza
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Port lotniczy Katowice-Pyrzowice":
221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 5)
...
230b Kryzysy ideologiczne, gospodarcze i społeczne w Polsce Ludowej (plansza 5)
...
Transport i łączność (plansza 18)
...
|