Portal:Protestantyzm
Portal:Protestantyzm
W najbliższym czasie...- 18-25 stycznia 2011 r. – w wielu miejscowościach kraju odbędzie się Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Cytat miesiąca„ We wszystkich przypadkach, to Kościół ma być osądzany przez Biblię, a nie Biblia przez Kościół.” Artykuł miesiącaWyznanie augsburskie (Konfesja Augsburska, łac. Confessio Augustana) – podstawowa
księga wyznaniowa
luteranizmu, napisana przez
Filipa Melanchtona
i ogłoszona na sejmie
Rzeszy
w
Augsburgu
25 czerwca 1530 roku. Od tytułu wyznania biorą swoją nazwę Kościoły ewangelicko-augsburskie. Wraz z pozostałymi księgami wyznaniowymi wchodzi w skład
Księgi zgody
, opublikowanej w 50. rocznicę ogłoszenia Wyznania augsburskiego. W reakcji na Wyznanie augsburskie strona katolicka przygotowała jego
Konfutację
(Obalenie), na którą Melanchton odpowiedział
Obroną Wyznania augsburskiego
. Proces powstawania Wyznania augsburskiego wywarł znaczący wpływ na jej ton i treść. Był to dokument jednocześnie teologiczny, jak i polityczny. Z politycznego punktu widzenia Wyznanie stanowiło potwierdzenie wierności stanów ewangelickich prawu Rzeszy i służyć miało utrzymaniu pokoju międzywyznaniowego. Z teologicznego punktu widzenia miało być ono zarówno wyznaniem wiary, jak i obroną stanowiska obozu ewangelickiego przed zarzutami o sekciarstwo. Wyznanie augsburskie stara się wykazać zgodność nauczania ewangelickiego nie tylko z Pismem Świętym, ale i z Kościołem katolickim „jak dalece jest on znany z pisarzy”. Dążenie do jedności i zgody sprawiło, że Wyznanie augsburskie pomija niektóre istniejące już w chwili jest powstania różnice pomiędzy ewangelikami a katolikami. Brak tu odrzucenia nauki o
transsubstancjacji
czy nieuznawanych przez luteranów sakramentów, albo też wyraźnego podkreślenia zasady
sola scriptura
. Nie zmienia to faktu, że jest to w swej wymowie wyznanie zdecydowanie luterańskie, zwłaszcza przez wyraźne podkreślenie artykułu o usprawiedliwieniu przez wiarę. TeologiaPrawo (Zakon) i Ewangelia – w teologii protestanckiej: dwie postacie Słowa Bożego, różne co do ról w procesie zbawienia. Prawo definiowane jest wszystko to w Słowie Bożym, co domaga się doskonałego posłuszeństwa Bogu, zwiastuje Boży gniew wszystkim nieposłusznych grzeszników i wywołuje poznanie grzechu, natomiast Ewangelia stanowi zwiastowanie odpuszczenia grzechów. Zagadnienie wzajemnego stosunku Prawa i Ewangelii stanowi istotny temat teologii
luterańskiej
i
reformowanej
. Zagadnienie Prawa i Ewangelii było dyskutowane już we wczesnym Kościele, czego wyrazem są
Listy Pawła
,
List Jakuba
i
List do Hebrajczyków
. W II wieku ultrapaulinista
Marcjon
całkowicie odrzucił Prawo, przypisując wartość jedynie Ewangelii.
Marcjonizm
został przez Kościół potraktowany jako herezja. Przeciwne stanowisko zajął
Tertulian
, dla którego Nowy Testament był Nowym Prawem, wymagającym od człowieka zadośćuczynienia za popełnione grzechy. Pogląd ten w mniejszym lub większym stopniu dominował w Kościele Zachodnim. Konieczność zasług dla zbawienia w sposób szczególny akcentowała
teologia scholastyczna
. Luterańska nauka o Prawie i Ewangelii dzieli się na cztery punkty: - Definicja Prawa i Ewangelii.
- Rysy wspólne: Prawo i Ewangelia są w równym stopniu natchnionym Słowem Bożym i jako takie muszą być głoszone przez Kościół wszystkim ludziom.
- Rozróżnienie i przeciwieństwo: Prawo i Ewangelia są od siebie różne i oddzielone oraz wzajemnie przeciwne. O tym, czy dane Słowo jest Prawem czy Ewangelią decyduje jego natura i przeznaczenie, granica nie biegnie pomiędzy Starym i Nowym Testamentem. Prawo głosi usprawiedliwienie warunkowe, uzależniając je od całkowitego posłuszeństwa Bogu. Jest to jednak dla człowieka niemożliwe, gdyż wszyscy są grzesznikami. Ewangelia głosi usprawiedliwienie darmo z łaski. Tym samym Prawo zwiastuje potępienie, Ewangelia – zbawienie.
- Bliska koneksja: chociaż Prawo i Ewangelia są radykalnie różne, należy je zwiastować w powiązaniu ze sobą.
Podczas gdy Luter akcentował relację Prawa i grzechu,
Jan Kalwin
stawiał nacisk na związek Prawa i zbawczej woli Boga. W odróżnieniu od luteranizmu, kalwinizm kładzie nacisk na jedność Prawa i Ewangelii. Kalwinizm uznaje trzy funkcje Prawa. Dla Kalwina istotny jest temat doskonałości chrześcijańskiej, której normą jest
Dekalog
. Stąd też, podczas gdy Luteranizm zajął pozycję pośrednią pomiędzy nomizmem a
antynomizmem
, etyka reformowana tradycyjnie ma charakter nomistyczny. Propozycję zmiany wysunął
Karl Barth
, który na nowo postawił problem Prawa i Ewangelii. Według Bartha „Zakon jest postacią Ewangelii”. HistoriaZwiązek Stanowczych Chrześcijan –
protestanckie
towarzystwo reliigijne powstałe w początkach
XX wieku
na
Śląsku Cieszyńskim
. W
1906
w ramach
kościoła luterańskiego
powstała na
Śląsku Cieszyńskim
"
Społeczność Chrześcijańska
", część jej członków przyjęła poselstwo
zielonoświątkowe
. W wyniku niezgodności stanowisk osoby które przyjęły nową naukę, zostały wykluczone ze Społeczności Chrześcijańskiej i przeszły do struktur Stanowczych Chrześcijan, które prawnie zalegalizowano przez władze
austriackie
10 lipca
1910
pod nazwą Związek na Rzecz Stanowczego Chrześcijaństwa (
niem.
Bund für entschiedenes Christentum). W czerwcu
1912
otworzono pierwszą kaplicę Związku Stanowczych Chrześcijan w
Nieborach
. Przed
pierwszą wojną światową
powstały już zbory w
Nieborach
, Dolnym Żukowie i
Ustroniu
. Grupa liczyła ok. 80 członków. Pismo "Głos Prawdy" z
1920
informowało, ze nabożeństwa odbywały się w miejscowościach:
Niebory
,
Sucha
,
Jawor
,
Ustroń
,
Tyra
,
Wisła
,
Wędrynia
i
Puńców
. Dużym przedsięwzięciem finansowym Związku była budowa w latach 30. przytułku – schroniska w
Gródku
, który miał służyć wszystkim cierpiącym. W
1935
wprowadzono karty członkowskie w kilku kolorach. KulturaMuzeum Reformacji Polskiej w Mikołajkach to pierwsze w
Polsce
muzeum
poświęcone w całości historii
reformacji polskiej
, ze szczególnym uwzględnieniem
Mazur
. Muzeum posiada unikatowy zbiór zabytków piśmiennictwa i drukarstwa polskiego na Mazurach do
1945
. Zbiory muzealne zawierają również inne cenne druki, dokumenty, zdjęcia, itp., związane z ruchem reformacyjnym (i nie tylko) na terenie Polski i Europy. Najstarszy starodruk pochodzi z
1658
. Są księgi parafialne, tablice z nazwiskami mieszkańców Mikołajek, poległych podczas
wojen napoleońskich
. Jest też
Biblia
w
języku polskim
z
1726
. Zgromadzone w Muzeum wydawnictwa książkowe obejmują nie tylko druki oficyn
królewieckich
, które najczęściej zaopatrywały ewangelików mazurskich i wydawały np. Kancjonały polskie aż do początków naszego wieku. Są też wydawnictwa i cieszyńskie i dolnośląskie (
brzeskie
i
oleśnickie
),
berlińskie
i
łużyckie
(m. in. XVIII - wieczne). Bogate są zbiory czasopiśmiennicze. Najwięcej spotykamy pism wychodzących w
Cieszynie
. Jest też dokumentacja poświęcona ewangelikom
warszawskim
oraz zbiór map historycznych regionu mazurskiego. Zbiory dopełniają kopie obrazów słynnych pastorów. Denominacja miesiącaKościół Ewangelicznych Chrześcijan w RP –
chrześcijański
wolny kościół
protestancki
nurtu
ewangelikalnego
, polski przedstawiciel tradycji ruchu ewangelicznych chrześcijan, założonego w
Rosji
przez Jana Prochanowa. Kościół jest członkiem
Aliansu Ewangelicznego w RP
oraz
Międzynarodowej Federacji Wolnych Kościołów Ewangelicznych
. Siedzibą władz Kościoła jest
miasto stołeczne Warszawa
. Kościół wydaje własny organ prasowy –
miesięcznik
Głos Ewangeliczny
. Wpisany jest do rejestru
Kościołów i związków wyznaniowych
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
w dziale A, pod nr 27.
Prezbiterem
Naczelnym Kościoła jest
pastor
Tadeusz Tołwiński
. Kościół zrzesza 2.300 wiernych. Ruch Ewangelicznych Chrześcijan został zapoczątkowany w
Rosji
, w
1884
, przy znaczącym współudziale Jana Prochanowa, zwanego „reformatorem Wschodu”. Pierwsze nabożeństwa Ewangelicznych Chrześcijan na ziemiach polskich zaczęto organizować w
1908
, a w
1909
powstał pierwszy polski
zbór
. W
1927
Związek Słowiańskich Zborów Ewangelicznych Chrześcijan
, jako jedyny spośród pokrewnych ruchów religijnych, uzyskał prawną legalizację. Ewangeliczni Chrześcijanie prowadzili ożywioną działalność ewangelizacyjną wśród młodzieży, służbę muzyczną, charytatywną i wydawniczą. W okresie przedwojennym
Związek
liczył 131 zborów, 1 223 placówki i stacje misyjne, 18 500 członków (27 000 włączając dzieci), 112 chórów, 2 sierocińce i 1 szkołę biblijną. Po
II wojnie światowej
większość
zborów
znalazła się za wschodnimi granicami Polski. W
1946
władze polskie uznały ważność przedwojennej rejestracji
Związku Ewangelicznych Chrześcijan
, a w
1947
z inicjatywy
Związku
utworzono
Zjednoczony Kościół Ewangeliczny
(
ZKE
), do którego przyłączyły się cztery inne konfesje o charakterze
ewangelicznym
(dwie z nich w
1953
), tworząc największy w Polsce
ewangeliczny
kościół
protestancki
. W
1988
miała miejsce reorganizacja
ZKE
polegająca na usamodzielnieniu jego składowych konfesji. Projekty judeochrześcijańskie
BibliaList do Hebrajczyków [Hbr], List do Żydów [Żyd] – jeden z listów
Nowego Testamentu
zamieszczany w wydaniach Biblii przed
Listami powszechnymi
. Imię autora nie jest w liście wymienione i od początku stanowiło kwestię sporną. Przez długie lata autorstwo przypisywano
Pawłowi z Tarsu
, pogląd ten jest jednak obecnie zarzucony. Również kanoniczność Listu budziła wątpliwości. Obecnie kwestie autorstwa i kanoniczności nie znajdują się w centrum zainteresowań biblistów, poruszane są natomiast zagadnienia takie jak struktura Listu, tło religijno-historyczne i główne wątki myśli teologicznej. List do Hebrajczyków wyróżnia się spośród innych pism Nowego Testamentu specyficznym językiem, nawiązującym do teologii Starego Testamentu. Szczególne znaczenie mają w nim pojęcia takie jak przymierze, kapłaństwo czy ofiara. Ma to na celu wykazanie wypełnienia się starego przymierza w osobie i dziele Chrystusa oraz zapoczątkowanym przez niego nowym przymierzu. W starożytnych rękopisach List do Hebrajczyków pojawiał się w zbiorze
Listów Pawłowych
. Według
Euzebiusza z Cezarei
nauczyciel
Klemensa Aleksandryjskiego
, Pantajos, uznawał Pawła za autora Listu. Miał on powstać z języku aramejskim, a
Łukasz
przetłumaczyć miał go na język grecki. Według Klemensa Paweł miał ukryć swoje autorstwo ze względu na niepopularność wśród Żydów. Euzebiusz podaje także, że również
Orygenes
uznawał Pawłowe autorstwo, choć miał pewne wątpliwości.
Tertulian
przypisywał autorstwo Barnabie. W okresie reformacji Pawłowego autorstwa nie uznawali
Marcin Luter
i kardynał
Kajetan
. Sylwetka miesiącaEnoch Adejare Adeboye (ur.
2 marca
1942
w Ifeware) -
doktor filozofii
,
kaznodzieja
zielonoświątkowy
,
pastor
i przewodniczący zgromadzenia Kościoła Bożego Zbawionych Chrześcijan. Z wykształcenia
matematyk
. W latach
1967
-
1975
był wykładowcą
hydrodynamiki
na Uniwersytecie w
Lagos
. Następnie pracował naukowo na Uniwersytecie w
Ilorin
. W 1984 r. porzucił pracę wykładowcy akademickiego i poświęcił się kaznodziejstwu oraz przewodnictwu Kościoła zielonoświątkowego, którego jest liderem. Jego nawrócenie na pentakostalizm miało miejsce w latach 70. XX wieku. Początkowo był jedynie lektorem charyzmatycznego pastora Jozjasza Akindayomi, który w
1952
roku założył Kościół Boży Zbawionych Chrześcijan w
Nigerii
. Zajmował się dla niego tłumaczeniem kazań z
języka joruba
na
język angielski
. W
1973
roku przystąpił oficjalnie do ruchu zielonoświątkowego i w
1975
roku został ordynowany przez Jozjasza Akindayomi na pastora Kościoła Bożego Zbawionych Chrześcijan. W
1981
roku po śmierci Jozjasza Akindayomi został wybrany przewodniczącym zgromadzenia Kościoła. Rozwinął działalność misyjną swojej denominacji. Początkowo w
Afryce
później na innych kontynentach. Zaczął wykorzystywać w swojej działalności środki masowego przekazu. Prowadzony przez niego Kościół w ciągu dwudziestu kilku lat rozwinął się bardzo dynamicznie. Jest jednym z największych Kościołów zielonoświątkowych na świecie. Posiada około 5 milionów wiernych, 14 tysięcy
zborów
i placówki misyjne w 110 krajach (m.in. w
Chinach
,
Pakistanie
i
Malezji
). Wydaje również magazyn The Mandate oraz jest właścicielem stacji telewizyjnej Open Heavens TV. Według raportu magazynu
Newsweek
opublikowanego w grudniu
2008
roku, Enoch Adeboye jest obecnie jednym z pięćdziesięciu najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Nowe artykuły-
Wyznająca Konferencja Ewangelicko-Luterańska
– ogólnoświatowa organizacja stanowiąca porozumienie konserwatywnych
kościołów luterańskich
, tzw. skrzydła wyznającego. Jest spadkobierczynią Synodalnej Konferencji Ewangelicko-Luterańskiej Ameryki Północnej, z tą różnicą, że obecna organizacja ma charakter międzynarodowy i zrzesza kościoły luterańskie z całego świata.
Do zrobienia- Chrzest wiary
- Chóry ewangelickie
- George Whitefield
- Kościół Nazarejczyka
- Modlitwa grzesznika
- Neoortodoksja
- Polski Kościół Ewangelicki Augsburskiego Wyznania na Obczyźnie
-
Porwanie Kościoła
- Przebudzenie na Azusa Street
- Scholastyka reformowana
- Teologia Nowego Przymierza
- Teologia przymierza
- Wieczne bezpieczeństwo
- Wydawnictwo Naukowe "Semper"
Do sprawdzenia i rozszerzeniaABC protestantyzmu Historia
Teologia
W Polsce
Protestantyzm w projektach siostrzanych
Inne portale judeochrześcijańskie
Inne hasła zawierające informacje o "Portal:Protestantyzm":
Biskup
...
Adwentyzm
...
Koszykówka
...
Wittenberga
...
Diakon
...
Włosi
...
Nowa Anglia
...
Zbór
...
Benedykt Dybowski
...
Kowary
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Portal:Protestantyzm":
Średniowiecze (plansza 13)
...
233 Życie religijne w XX wieku (plansza 8)
...
103 Rozwój reformacji w Europie (plansza 17)
...
|