Prawo kanoniczne –
prawo
obowiązujące w
Kościele
katolickim.
Nazwa pochodzi od podstawowej jednostki redakcyjnej kościelnych aktów prawnych – kanonu. Pierwotnie to właśnie zbiory kanonów (canones) tworzyły prawo kanoniczne – choć były i są stosowane również inne formy redakcji przepisów. Dla odróżnienia dwóch porządków prawnych – świeckiego i kościelnego – przepisy świeckie oznaczano nomoi (
gr.
νομοι). Kanon (
łac.
canon) to wyraz pochodzenia greckiego (κανονες) oznaczający dosłownie sznur ciesielski, a w przenośni prawidło, wzorzec – normę.
Prawo kanoniczne oznacza też dyscyplinę naukową, której przedmiotem są
normy
należące do systemu prawa kanonicznego.
Źródła istnienia prawa kanonicznego
Źródła prawa powszechnego
Prawo obowiązujące w kościele powszechnym.
Prawo boskie
- Naturalne – wywodzi się z natury człowieka,
- Pozytywne – zespół norm, które dane zostały od Boga w postaci naturalnego objawienia:
- Stary Testament (normy sądownicze i obyczajowe),
- Nowy Testament (wola Chrystusa, ustanowienie Kościoła, zasady funkcjonowania, ustanowienie sposobu rządzenia).
Prawo Boże jest niezmienne pod groźbą utracenia własnej tożsamości.
Prawo stanowione przez Kościół
- stanowi je papież – prawo papieskie,
- stanowi je sobór – kolegium biskupów – prawo soborowe,
- stanowione przez dykasterię kurii rzymskiej – ius constitutum
Źródła prawa partykularnego
Prawo obowiązujące w kościele partykularnym, np.
- Statuty synodalne,
- Księgi kościelne.
Historia źródeł prawa kanonicznego Kościoła katolickiego
Dekret Gracjana i dekretaliści
W
1140
roku boloński mnich
Gracjan
dokonał systematyzacji i ujednolicenia przepisów prawa kanonicznego. Gracjan miał wybitnych poprzedników. W VII wieku Izydor z Sewilli stworzył uporządkowany tematycznie zbiór nazywany hispaną. Po nim, w
1010
roku, dokonał podobnej systematyzacji Burchard z Wormacji, a w 1090 – Iwon z Chartres. Dopiero jednak dzieło Gracjana – zwane
Dekretem Gracjana
(Decretum Gratiani) porządkujące ustawy soborowe poczynając od ustaw Soboru Nicejskiego z 325 roku – zyskało powszechny autorytet. Studiowali je dekretyści – wśród nich m.in. Paucapalea i Jan Teutonicus.
Dekretaliści
W niedługim czasie po ukazaniu się Dekretu Gracjana zaszła potrzeba zgromadzenia nowego materiału prawnego, którego dostarczyły Sobory Laterańskie w 1179 (III) i 1215 (IV) r. oraz ustawodawstwa papieży Aleksandra III (1159—1181) i Innocentego III (1198—1216). Ponadto zwrócono uwagę, iż wiele dawnych dekretałów nie znalazło się w Dekrecie Gracjana. Stąd zaczęto tworzyć nowe zbiory prawa kościelnego. Było ich wiele. Pięć z nich przyjęła szkoła bolońska i objaśniała na równi z Dekretem Gracjana. Nazywano je Compilationes, a po ukazaniu się nowej kompilacji Grzegorza IX — Compilationes antiquae. W jednym z powstałych wówczas zbiorów prywatnych – autorstwa Bernarda z Pawii – po raz pierwszy zastosowano schemat: iudex (o jurysdykcji kościelnej), iudicium (prawo procesowe z wyjątkiem karnego), clerus (prawo osobowe), connubia (prawo małżeńskie), crimen (prawo karne).
Powstanie Corpus Iuris Canonici
Na soborze trydenckim powołano specjalną komisję, która opracowała poszczególne zbiory prawa kanonicznego, nadając im jednolity układ. Tekst – pod nazwą
Corpus Iuris Canonici
– został zatwierdzony w
1580
roku przez papieża
Grzegorza XIII
, a obejmował: Dekret Gracjana, Liber extra –
Dekretały
papieża
Grzegorza IX
z
1234
roku,
Liber sextus
– zbiór dekretałów papieża
Bonifacego VIII
z
1298
,
Clementinae
– nieukończony zbiór dekretałów papieża
Klemensa V
z lat
1314
i
1317
,
Extravagantes communes
oraz
Extravagantes Joannis Papae XXII
– prywatne kompilacje dekretałów z XIV-XV wieku.
Współczesne kodyfikacje
W XX w. Kościół katolicki dokonał odnowy swojego prawa. Pierwszą nowoczesną kodyfikacją był
kodeks prawa kanonicznego z 1917
. Prace nad tym kodeksem rozpoczęła w
1904
roku komisja ds. projektu nowego prawa kanonicznego powołana przez papieża Piusa X. Kodeks został promulgowany przez papieża
Benedykta XV
. Kodeks składał się z pięciu ksiąg, których układ oparty był na schemacie instytucji Justyniana (Iudex, Iudicium, Clerus, Conubia, Crimen). Zamiar reformy prawa kanonicznego ogłosił w początkach swojego pontyfikatu w 1959 roku papież
Jan XXIII
. Jednakże komisja do reformy prawa kanonicznego została powołana dopiero w
1963
roku, po rozpoczęciu II Soboru Watykańskiego. Nowy
Kodeks prawa kanonicznego
został promulgowany 25 stycznia
1983
roku przez papieża
Jana Pawła II
. Kodeks składa się z 7 ksiąg: Księga I. Normy ogólne, Księga II. Lud Boży, Księga III. Nauczycielskie zadanie Kościoła, Księga IV. Uświęcające zadanie Kościoła, Księga V. Dobra doczesne Kościoła, Księga VI. Sankcje w Kościele, Księga VII. Procesy.
W I poł. XX w. podjęto również prace nad kodyfikacją prawa kanonicznego
katolickich Kościołów wschodnich
, które początkowo przyniosły tylko częściowe regulacje (np. prawo małżeńskie zostało ogłoszone w
1949
). Ostatecznie
kodeks kanonów Kościołów wschodnich
został promulgowany dopiero w
1990
.
Kodeksy nie są jedynymi źródłami prawa kanonicznego. Zaś Kodeks z 1983 roku nie ma charakteru ekskluzywnego.
Zobacz też
Linki zewnętrzne