Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Psychologia religii

Psychologia religii

Psychologia religii jest interdyscyplinarną nauką zajmującą się psychologiczną analizą fenomenów religijnych. Znajduje się na pograniczu psychologii i religioznawstwa i korzysta z dorobku obu dziedzin. Z psychologicznego punktu widzenia głównym zadaniem psychologii religii jest próba wyjaśniania zjawisk religijnych (takich jak doświadczenie religijne, konwersja , osobista religijność, duchowy rozwój człowieka, fundamentalizm religijny itd.) przy pomocy aparatu pojęciowego wytworzonego na polu psychologii bądź jej poddziedzin (np. psychologia kliniczna religii zajmuje się opisem relacji pomiędzy religijnością a zdrowiem psychicznym ). Z punktu widzenia religioznawczego, psychologia religii traktowana jest jako subdyscyplina religioznawstwa, komplementarna w stosunku do socjologii religii . Tak traktowana psychologia religii stanowi młodą gałąź nauk religioznawczych. Psychologia religii zajmuje się zatem głównie przeżyciowo-przekonaniową stroną religii , próbując przy tym szukać zależności pomiędzy sposobem przeżywania religii, a kontekstem religijno-kulturowym jednostki.

Główne podejścia teoretyczne stosowane w psychologii religii:

  • psychoanalityczne (psychodynamiczne)
  • neopsychoanalityczne (głównie szkoła teorii relacji z obiektem)
  • analityczne (szkoła C.G. Junga)
  • behawioralne
  • kognitywno -ewolucyjne
  • kulturowe (w Polsce H. Grzymała-Moszczyńska)
  • humanistyczne

Spis treści

Przedmiot i cele psychologii religii

Przedmiotem badań psychologii religii jest struktura, procesy formowania się, miejsce i funkcja motywacyjna religijności w osobowości człowieka.

Rozróżnienie znaczeniowe pojęć: religia a religijność

Przez pojęcie religii rozumiemy zbiór twierdzeń i norm, które wyjaśniają i regulują stosunek zachodzący między człowiekiem i Sacrum . Przez religijność rozumie się indywidualne, podmiotowe ustosunkowanie się człowieka wobec Sacrum. To ustosunkowanie wyraża się w sferze pojęć i przekonań, uczuć oraz zachowań jednostki. Sprowadza się do subiektywnego odniesienia człowieka do rzeczywistości opisywanej i wyjaśnianej w religii. Jest strukturą złożoną z wielu elementów (sądy, przekonania, przeżycia, stany emocjonalne, predyspozycje do zachowań, same zachowania). Religijność nie stanowi struktury wyizolowanej z całokształtu życia psychicznego człowieka, jest czymś wkomponowanym, co konstytuuje osobowość człowieka, przenika ją. Zawiera w sobie odniesienie do transcendencji. Mówi się o różnych typach religijności: fundamentalnej i oświeconej, autorytarnej i humanistycznej, wewnętrznej i zewnętrznej, dojrzałej i niedojrzałej.

Psychologiczne źródła religijności

  • instynkt religijny - doszukiwanie się skłonności i predyspozycji do religii, które spontanicznie stać się mogą instynktownym przeczuciem i pełnym tęsknoty podążaniem za in-tynktem religijnym, które uspokoją się, gdy znajdzie się swój cel, wyjaśni samego siebie;
  • wrodzony temperament - niektórzy są bardziej temperamentalnie dysponowani do przeżywania religii niż inni;
  • szósty zmysł - umiejętność kontaktowania się z tym, co boskie, pragnienie przeżywania czegoś innego od zwykłej codzienności, co jest pewną tajemnicą:
    • misterium tremendum - lęk przed czymś co jest nieznane,
    • misterium fascinans - zachwyt Bogiem i pięknem np. Stworzenia
  • totemizm i magia (psychoanaliza, Freud )
  • przeszczepienie religii od rodziców i osób znaczących - nie jest to do końca prawdą[], rodzice mogą być jedynie przekazicielami własnych doświadczeń;
  • pragnienie redukowania czy zaspokajania potrzeb - np. gdy ktoś posiada potrzebę sensu życia, poszukuje go, nie znając odpowiedzi, dochodzi do wniosku, że Bóg może być ostatnim odniesieniem;
  • redukowanie niepokoju człowieka - redukowanie np. lęku przed śmiercią;

Religia a psychologia (Freud, Jung, Maslow).

Zygmunt Freud przyjmuje redukcjonistyczny pogląd na źródła religijności. Jest to redukcjonizm poznawczy (nie neguje istnienia Boga, ale neguje religię jako drogę ku poznaniu prawdy), ontologiczny (zaprzecza istnieniu Boga neguje religię jako drogę ku prawdzie). Freud uważa religię za iluzję, pochodną potrzeb ludzkich: ładu moralnego, bezpiecznego świata. Religia jest przedmiotem przeniesienia uczuć w stosunku do ojca, którego zastępuje Bóg. Hipotezy filozoficzne Feuerbacha i społeczne Marksa Freud uzupełnił argumentami psychologicznymi, uznając, iż religia to nerwica natręctw . Freud powołał się tu na perspektywę antropologiczną , ontogenetyczną i etnologiczną

Jung nie negował religii. Tradycje religijne powinny mieć wpływ na życie psychiczne człowieka. Człowieka tworzą archetypy religijne. Jeśli rozumem nie możemy poznać Boga, to nie znaczy, że nie istnieje. Bóg nie jest stworzony, ale wybierany. Wg Junga psychologia zastąpi religię.

Abraham Maslow twierdzi, że przyszłość ma religia oparta na doświadczeniu szczytowym , zadaniem psychologii jest wyzwolenie w człowieku tych najwyższych doświadczeniach. Religia jest ważna dla życia psychicznego, gdyż ukazuje więzi między Sacrum a człowiekiem, może być przedmiotem badań naukowych, aby lepiej wyjaśnić pewne zachowania człowieka. Jej rolą jest wyjaśnianie i pomoc rozumienia przeżyć człowieka.

Badania psychologiczne

Tu niektóre badania psychologiczne nad mistycyzmem i połączeniami między niektórymi niepokojącymi doznaniami mistycznymi, a ciężkimi doświadczeniami z okresu dzieciństwa.[1][2][3] W innych badaniach Clifford A. Pickover odkrywa dowody wskazujące na związek padaczki skroniowej z wieloma "duchowymi" doznaniami, takimi jak opętanie , mającymi swoje źródło w zmianie aktywności elektrycznej mózgu.[4] Carl Sagan w swojej ostatniej książce Świat nawiedzany przez demony. Nauka jako światło w mroku uważa, że źródłem wszystkich widzeń świętych w przeszłości oraz współczesne widzenia UFO mają podstawę w tym samym umysłowym zaburzeniu.

Według profesora Vilayanura S. Ramachandrana "jest możliwe, że wielu wielkich przywódców religijnych miało zaburzenia funkcjonowania płatu skroniowego co powodowało, że mieli wizje lub mistyczne doznania".[5] Dr. Michael Persinger sztucznie stymulował płaty skroniowe polem magnetyczny, używając urządzenia nazwanego hełm boga i uzyskał efekt doznań religijnych włączając w to doświadczenia z pogranicza życia i śmierci oraz widzenie duchów.[6] Profesor neuropsychologii John Bradshaw mówi także:

Niektóre formy zaburzeń funkcjonowania płata skroniowego, lub padaczki są związane z religijnością. Najnowsze skanowania mózgu u wierzących pochłoniętych modlitwą lub transcendentalną medytacją wykazują większą aktywność "boskich obszarów" jak nazywa je Vilayanur Ramachandran. Psylocybina z "magicznych" grzybków wpływa na system serotoninoergiczny, powodując większą aktywność tych i innych obszarów mózgu, dając poczucie kosmicznej jedności, transcendentalnego znaczenia i ekstazy religijnej. Pewne rytuały mogą powodować podobne odczucia odpowiadające aktywności serotogenicznej[7]

W swojej książce Is Religion Dangerous, Keith Ward zwraca się do ludzi, którzy uważają, że wiara jest urojeniem cytując definicję z Oxford Companion to Mind: "Utrwalone i specyficzne przekonanie, niespotykane w kulturze do której należy jednostka." i zauważa, że "większość wielkich filozofów wierzyła w Boga" i że wielu ludzi, którzy wykazują wysoki stopień racjonalnego myślenia oraz potrafią sensownie i spójne uzasadnić swoje przekonania "odrzuca przekonanie, że wiara w Boga jest urojeniem - niezaleznie od tego czy jest błędna czy nie." [8]

Sam Harris amerykański autor, który pisał na tematy neurologii i rozumu jest również autorem książki Koniec wiary , którą napisał po zamachach z 11 września 2001 oraz Listu do chrześcijańskiego narodu . W Końcu wiary porównuje wiarę do choroby psychicznej mówiąc, że wiara: pozwala skądinąd normalnej osobie, zrywać owoce szaleństwa i uważać je za święte[9]

Zobacz też

Bibliografia

  • Allport Gordon W. (1988) Osobowość i religia. Warszawa: IW PAX. .
  • Chlewiński Zdzisław (1982, red.) Psychologia religii. Lublin: TN KUL.
  • Głaz Stanisław (2006, red.) Podstawowe zagadnienia psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo WAM. .
  • James William (2001). Doświadczenia religijne. Przekład Jan Hempel. Wydanie polskie 3, na podstawie wydania 2 z roku 1958. Kraków: Zakład Wydawniczy «Nomos». .
  • Kuczkowski Stanisław (1998) Psychologia religii. Kraków: Wydawnictwo WAM.
  • Grzymała-Moszczyńska Halina (1991) Psychologia religii. Wybrane zagadnienia. Kraków: Zakład Wydawniczy «Nomos».
  • Grzymała-Moszczyńska Halina (2004) Religia a kultura. Wybrane zagadnienia z kulturowej psychologii religii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. .
  • Wulff David M. (1999) Psychologia religii. Klasyczna i współczesna. Redakcja naukowa: Paweł Socha. Przekład: Przemysław Jabłoński, Małgorzata Sacha-Piekło, Paweł Socha. Warszawa: WSiP. .

Przypisy

  1. The Psychology of Mysticism . The Primal page.( ang. )
  2. Mysticism and Psychopathology . The Primal page.( ang. )
  3. Jerrold Atlas: Medieval Mystics' Lives As Self-Medication for Childhood Abuse . 2003.( ang. )
  4. Clifford Pickover: The Vision of the Chariot: Transcendent Experience and Temporal Lobe Epilepsy . Science & Spirit, September/October 1999. ( ang. )
  5. God on the Brain . BBC Science & Nature.( ang. )
  6. Shermer, Michael : Why People Believe in God: An Empirical Study on a Deep Question . American Humanist Association, 1999-11-01. s. 2.( ang. )
  7. John Bradshaw: Ockham’s Razor, June 18, 2006, A God of the Gaps? . ABC , June 2006.( ang. )
  8. Keith Ward: Is Religion Dangerous?. 2006, s. 172. . ( ang. )
  9. Sam Harris: Koniec wiary . W.W. Norton, 2005. ( ang. )

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Psychologia religii":

Wszystkich Świętych ...

Rodzimy Kościół Polski ...

Adwentyzm ...

Autorytet ...

Sztuka ...

Dogmat ...

Huldrych Zwingli ...

Postawa (ujednoznacznienie) ...

Kara ...

Nowa Anglia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Psychologia religii":

010c. Rzym (plansza 13) ...

010c. Rzym (plansza 5) ...

012. Islam (plansza 7) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie