Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.
RWD
RWD - oznaczenie polskich samolotów konstruowanych w okresie międzywojennym przez zespół konstruktorów lotniczych: Stanisława Rogalskiego, Stanisława Wigurę i Jerzego Drzewieckiego, pochodzące od ich inicjałów nazwisk. Później w skład zespołu RWD weszli także inni konstruktorzy. Do wybuchu wojny powstały konstrukcje od RWD-1 do RWD-25; w większości były to lekkie jednosilnikowe samoloty sportowe, szkolne lub turystyczne. Większość była budowana w niewielkich ilościach, masowo produkowano RWD-8, RWD-13 i RWD-14 Czapla. Od 1933 zespół RWD projektował i budował samoloty w ramach spółki Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL).
Historia
Rogalski, Wigura i Drzewiecki zaczęli projektować samoloty jako studenci w ramach powstałych w grudniu 1925 warsztatów Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Pierwszą konstrukcją warsztatów był zaprojektowany w 1926 przez Drzewieckiego samolot sportowy JD-2, zbudowany w ilości 5 sztuk, a kolejną był prototyp samolotu WR-1 konstrukcji Wigury i Rogalskiego.
W końcu 1927 powstała pierwsza wspólna konstrukcja trójki konstruktorów Rogalskiego, Wigury i Drzewieckiego - RWD-1, który pozostał prototypem, lecz zapoczątkował linię udanych samolotów sportowych RWD. W 1929 powstały podobne samoloty sportowe RWD-2 i RWD-4, budowane w ilości 4 i 9 sztuk. Wczesne konstrukcje RWD (RWD-1 do 4 i RWD-7) odróżniały się charakterystycznym "rybim" obrysem kadłuba, z kabinami otwartymi po bokach, były to dwumiejscowe górnopłaty sportowe. Jerzy Drzewiecki początkowo sam oblatywał skonstruowane samoloty, a S. Wigura, odpowiedzialny za obliczenia samolotów, latał także na zawodach jako mechanik.
W 1930 warsztaty Sekcji Lotniczej zostały przeniesione na Okęcie, do budynków wzniesionych z funduszy społecznych LOPP. W tym roku też samoloty RWD-2 i RWD-4 wzięły udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930, na razie bez sukcesów. Pierwszym samolotem zbudowanym na Okęciu był sportowy górnopłat z przeszkloną kabiną RWD-5, jego przerobiona jednomiejscowa odmiana RWD-5bis zasłynęła późniejszym przelotem Stanisława Skarżyńskiego nad Atlantykiem. Istotnym osiągnięciem było zwycięstwo kolejnego samolotu sportowego RWD-6 w międzynarodowych zawodach Challenge 1932 (z Wigurą w charakterze mechanika).
11 września 1932 na RWD-6 SP-AHN zginęli w katastrofie pod Cierlickiem inż. Stanisław Wigura oraz por. pil. Franciszek Żwirko. Pomimo śmierci Wigury, oznaczenie RWD - Rogalski, Wigura, Drzewiecki, pozostało dla konstruowanych przez zespół samolotów bez zmiany (w literaturze spotyka się wersję, że litera W miała oznaczać inż. Jerzego Wędrychowskiego, który jednak zajmował się sprawami finansowymi i zarządzeniem spółką DWL-RWD, a nie konstruowaniem). W marcu 1933 warsztaty oddzieliły się od Sekcji Lotniczej KMSPW i przekształciły w spółkę Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL), której dyrektorem został inż. Jerzy Wędrychowski. W biurze konstrukcyjnym szefem był inż. Rogalski. Po śmierci inż. Wigury do biura doszli: inż. Leszek Dulęba, Andrzej Anczutin, Bronisław Żurakowski i Tadeusz Chyliński.
W 1933 skonstruowano samolot RWD-8, który został wybrany na standardowy samolot szkolny polskiego lotnictwa wojskowego i zbudowany w ilości ok. 470 sztuk, będąc najliczniejszym samolotem polskiej konstrukcji zbudowanym przed wojną (wynik ten nie został pobity do lat 70. XX wieku). Samoloty sportowe RWD-9 zajęły dwa pierwsze miejsca w międzynarodowych zawodach Challenge 1934, ich rozwinięciem był udany samolot turystyczny RWD-13 z 1935, zbudowany w ilości ok. 100 sztuk i eksportowany na niewielką skalę. W tym roku też zbudowano na zamówienie Ministerstwa Komunikacji dwusilnikowy samolot komunikacyjny, RWD-11. Był to jedyny ukończony samolot dwusilnikowy RWD, lecz nie został ostatecznie zakupiony (o mało nie powodując upadku DWL na skutek zakulisowych działań polskich władz lotniczych - Departamentu Aeronautyki, dążących do upaństwowienia całego przemysłu lotniczego, za czym stał Dowódca Lotnictwa, gen. Rayski).
Z ważniejszych konstrukcji samolotów RWD powstały także: samolot akrobacyjny RWD-10 (1933), samolot obserwacyjny RWD-14 Czapla (1938), zamówiony przez wojsko i produkowany na licencji w zakładach LWS, samolot szkolno-akrobacyjny RWD-17 (1937) oraz samoloty sportowe RWD-16 bis i RWD-21 (1939), przewidziane jako masowo budowane tanie samoloty sportowo-turystyczne. Ponadto zbudowano szereg innych samolotów w pojedynczych egzemplarzach lub małych seriach, a w 1939 w opracowaniu były projekty nowoczesnego myśliwca RWD-25 i dwusilnikowego samolotu torpedowego RWD-22. Zespół konstrukcyjny RWD i wytwórnia DWL istniały do września 1939 roku, do wybuchu II wojny światowej.
Inne hasła zawierające informacje o "RWD":
1932
na
Śląsku Cieszyńskim
, na terenie
Czech
na skutek oderwania się skrzydła samolotu
RWD-6
podczas burzy.
20 września
–
Mahatma Gandhi
rozpoczął
strajk głodowy
w więzieniu ...
1933
prezydenta Polski.
8 maja
–
Stanisław Skarżyński
zakończył przelot przez
Atlantyk
polskim samolotem
RWD-5bis
(SP-AJU).
10 maja
– utworzono
rząd Janusza Jędrzejewicza
.W
czerwcu
zostało założone Koło ...
Stanisław Skarżyński
wymianę ciężko uszkodzonego silnika, chciał wrócić na tym samym, naprawionym. Lot przez AtlantykRWD-5bis Stanisława Skarżyńskiego.
8 maja
1933
na jednomiejscowym samolocie polskiej konstrukcji
RWD-5bis
(znaki ...
Stanisław Wigura
...
Czapla
czaple
- podrodzina ptaków, m.in.
RWD-14 Czapla
(LWS Czapla) - samolot
ORP "Czapla"
- nazwa polskich okrętów
Czapla
- ...
1936
lipca
– miała miejsce
katastrofa lotnicza
koło
Gdyni
, do wody runął samolot
RWD-9
z gen.
Gustawem Orliczem-Dreszerem
na pokładzie.
18 lipca
– w
Warszawie
bojówka ...
Leszno (powiat warszawski zachodni)
...
Port lotniczy Tel Awiw-Sde Dov
samolotami. W
grudniu
1947
utworzono pierwszą eskadrę, w skład której wchodziły samoloty
RWD-13
. Po wojnie lotnisko stopniowo odzyskiwało swoje znaczenie cywilne. Początkowo używano je ...
16 października
w
KWK Sośnica
.
1929
–
Franciszek Żwirko
i
Antoni Kocjan
ustanowili na samolocie
RWD-2
międzynarodowy rekord wysokości lotu (4004 m).
1930
– Jan Kostrzewski zastrzelił w ...
16 lipca
deszczu.
1936
– miała miejsce
katastrofa lotnicza
koło
Gdyni
, do wody runął samolot
RWD-9
z gen.
Gustawem Orliczem-Dreszerem
na pokładzie.
1975
– z lotniska w
Gawłówku
...
Inne lekcje zawierające informacje o "RWD":
219 Oświata, nauka, kultura i sport w II Rzeczypospolitej (plansza 7)
...
|