Rabin
RabinRabin (
hebr.
רַבִּי rabbī): - podstawowa funkcja
religijna
w
judaizmie
. Rabbi to
hebrajskie
słowo oznaczające mistrza. We współczesnym judaizmie tradycyjnym rabin jest jednocześnie administratorem gminy wyznaniowej, odpowiedzialnym za prowadzenie nabożeństw, szkoły zwanej
cheder
i opiekę nad domem modlitwy, czyli
synagogi
, oraz pełni funkcję duchowego ojca, doradcy, sędziego i interpretatora prawa religijnego w gminie. Nie jest on jednak namaszczonym przez
Boga
duchownym i jego autorytet opiera się wyłącznie na wiedzy i "bogobojności".
- w
Wojsku Polskim II RP
tytuł duchownego wojskowego wyznania mojżeszowego odpowiadający
randze
:
- rabin –
kapitana
(
kapitana marynarki
)
- starszy rabin II klasy –
majora
(
komandora podporucznika
)
- starszy rabin I klasy –
podpułkownika
(
komandora porucznika
)
- naczelny rabin –
pułkownika
(
komandora
)
- W latach 1920-1927 tytuł naczelnego rabina przysługiwał duchownemu, który pełnił funkcję szefa Głównego Urzędu Duszpasterskiego wyznania mojżeszowego (w latach 1927-1929 – szefa Wydziału Wyznania Mojżeszowego Biura Wyznań Niekatolickich
Ministerstwa Spraw Wojskowych
, w latach 1929-1935 – szefa Głównego Urzędu Duszpasterskiego Mojżeszowego, w latach 1935-1939 – szefa Głównego Wojskowego Urzędu Duszpasterskiego Mojżeszowego).
Rabini w judaizmie tradycyjnym tworzą rodzaj duchowej wspólnoty. Istnieje wśród nich rodzaj hierarchii, jest ona jednak oparta tylko na osobistym
autorytecie
i
wiedzy
, gdyż wszyscy rabini są formalnie biorąc równi sobie. Niektórzy, szczególnie "biegli w piśmie" rabini, są rodzajem ostatecznych autorytetów w interpretacji prawa religijnego, do których zapytania ślą zwykli rabini, gdy mają wątpliwości. Każdy Rabin ma jednak prawo nie zgadzać się ze zdaniem innego rabina w danej, jednostkowej sprawie. Aby zostać rabinem w tradycyjnej gminie żydowskiej trzeba: - ukończyć kilkunastoletnie studia rabinackie, prowadzone w specjalnych szkołach dla przyszłych rabinów
- odbyć kilku-kilkunastoletni "staż" przy aktywnie działającym rabinie
- wreszcie znaleźć sobie "
wakat
" na "stanowisku" rabina w jakiejś gminie i zostać zaakceptowanym przez radę tej gminy.
W wielu gminach "stanowisko" rabina jest dziedziczne, tzn. obejmuje je zwykle po śmierci ojca jego syn. Musi on jednak spełniać wszystkie wcześniej wspomniane wymogi i zdarza się często, że syn jednak nie obejmuje stanowiska po ojcu, a gmina wyszukuje sobie na to miejsce dobrego kandydata z zewnątrz. Zwykle w krajach zamieszkanych przez wyznawców judaizmu, oprócz stanowisk rabinów związanych z poszczególnymi gminami wyznaniowymi, istnieją także urzędy naczelnych rabinów. Z dziejów rabinizmuSpecyficzne warunki
Palestyny
po powrocie żydów z
niewoli babilońskiej
przyczyniły się do stopniowego wzrostu znaczenia
Świątyni
i związanej z nią warstwy
kapłańskiej
. Duch reformy
Ezdrasza
przetrwał po śmierci reformatora, przejawiając się w szczególnym przywiązaniu do autorytetu Prawa, autorytetu, który wkrótce przyćmił także właśnie samą Świątynię i warstwę kapłańską, co poskutkowało rozszerzeniem wpływów nauczycieli i interpretatorów prawa, sofrim, "skrybów", późniejszych "uczonych w piśmie". Początkowo słowo "skryba" oznaczało wyłącznie tego, kto przepisuje teksty pism sakralnych – szybko jednak w powszechnej świadomości utrwaliło się przekonanie, że ten kto przepisuje Prawo, zarazem zna je najlepiej. W związku z tym słowo "skryba" zaczęło znaczyć więcej niż mówi jego etymologia, a znajomość Prawa stała się w społeczności żydowskiej drogą do popularności i poważania. Pierwsi uczeni w piśmie, jak Ezdrasz, którego uważa się za archetypowego znawcę prawa mojżeszowego (Ezd 7-6), byli jeszcze kapłanami – dopiero później szersze grono nauczycieli osiągnęło rangę "skrybów". Gdy modny
hellenizm
stopniowo ogarniał kapłanów, uczeni w piśmie zaczęli uważać się za jedynych strażników tradycji i obrońców Prawa przed obcymi naleciałościami. Kiedy
faryzeusze
ukonstytuowali się jako odrębna
sekta
(co nastąpiło w II w. p.n.e.), uczeni w piśmie dołączyli do nich. Chociaż wydaje się, że Mk 2-16, Łk 5-30 i Dz 23-9 łączą ich z
saduceuszami
, to w każdym razie od tego czasu uczonych w piśmie powszechnie zaakceptowano jako nauczycieli ludu. Uczeni w piśmie aż do upadku
Jerozolimy
koncentrowali się głównie w
Judei
, później słyszymy o ich obecności także na północy Palestyny, w Rzymie i wszystkich ważniejszych ośrodkach
diaspory żydowskiej
. Od najdawniejszych czasów uczeni w piśmie cieszą się szacunkiem i uznaniem. Uczony w piśmie nie tylko w swoim własnym mniemaniu przynależy do wyższych warstw społeczeństwa. W ten sam sposób myśleli ludzie, którzy od czasów
Hillela
wprowadzili zwyczaj witania uczonych w piśmie słowem rabbi. Słowo to, wywodzące się od hebrajskiego rab (wielki) początkowo było prawdopodobnie odpowiednikiem słowa panie – dopiero później, gdy już związało się ze znawcami pisma, przybrało znaczenie mistrz, uczony. To, że tytułowanie kogoś rabbi nosiło posmak pochlebstwa, wiemy chociażby z Mat 23-7. Źródła mówią też, że uczeń nigdy nie omijał tytułu "rabbi" gdy zwracał się do nauczyciela (Berach., XXVI, 1). Powszechnym zwyczajem stało się też umieszczanie tytułu "rabbi" przed nazwiskiem uczonego w piśmie. Później do osób cieszących się większym szacunkiem zwracano się wzmocnionymi formami tytułu rabbi (np. rabban, rabboni), co doprowadziło do wyklarowania hierarchii użyć tego słowa: rabbi miało znaczyć więcej niż rab, rabban więcej niż rabbi, a imię własne – więcej niż rabban. Ostatnia część tej tradycyjnej reguły odnosi się w szczególności do wielkich nauczycieli Hillela i
Szammaja
, o których mówi się zawsze używając samych imion. Następca Hillela, Gallimaliel, tytułowany był samym słowem rabban, tak samo jak Jochanan ben Zakkai. Palestyńscy uczeni w piśmie znani są jako rabi Taki-a-Taki. Rabbi
Juda ha-Nasi
, główny autor
Miszny
, często jest określany po prostu jako rabbi (par excellence); czysty tytuł rab oznacza Abbę Arika (zm. 247), założyciela szkoły w
Sorze
. Prawo musi być oczywiście głównym przedmiotem zainteresowań rabina, jako jedyne źródło wiedzy religijnej, doskonały wyraz woli
Boga
, i główna reguła kierująca codziennym życiem ludzi. Ale Prawo nie omawia explicite każdej możliwej sytuacji: jako prawo dane przez Boga musi jeszcze przez umysł uczonego rabina uczestniczyć w nieskończoności Bożego Prawodawcy. Nie tylko zdania, ale nawet poszczególne słowa, a nawet liczba liter posiada jakieś znaczenie, ponieważ obecność każdego słowa i każdej litery ma źródło w woli bożej i wypływa z bożego rozumu – stąd Prawo, jako zawierające całą wolę bożą, stosuje się do każdej sytuacji. Stąd właśnie wyrosła w szkołach rabinackich ogromna masa nauczania wyprowadzonego z pisanego słowa według specyficznych zasad rozumowania, kształtowane przez całe pokolenia
ezoteryczne
nauczanie znawców Pisma jako oficjalna interpretacja Prawa, ostatecznie spisana – szczególnie w
Misznie
i w
Talmudzie
. Stopniowo samo Prawo znalazło się w cieniu nauczania tradycyjnego – mimo to praktycznie każde słowo składające się na tradycje zostało wypowiedziane by przypominać rabinom o ścisłym związku tradycji z Prawem. Słowo "Miszna" oznacza "powtórzenie prawa" – jej źródła tkwią w powiedzeniach uczonych
tannaickich
, tj. "powtarzających".
Baraita
to powiedzenie jakiegoś uczonego w piśmie nie włączone do Miszny – wszystkie Baraithoth zgromadzone są albo w
Tosefcie
, albo w
Gemarze
; Miszna i Gemara składają się na
Talmud
, "nauczanie" (pisma). W nauczaniu tym rozróżnia się halakę (drogę lub prawo zwyczajowe) i agadę, informację o Prawie lub podaną przez Prawo. Prawo jest więc rozumiane jako źródło wszelkiej tradycji, nawet jeśli w praktyce tradycja znosi literę Prawa. Co więcej, niektórzy rabini sądzili, że samo Prawo mówi że tradycja ustna powinna być ceniona wyżej niż pisana. Wysoka ranga tradycji ustnej wyraża się też w przypisywaniu jej dawnego pochodzenia. Często sądzi się, że została ona objawiona
Ezdraszowi
przez Boga jako wiedza ezoteryczna przeznaczona do przekazywania wtajemniczonym uczniom. Niektórzy przypisują jej jeszcze większą dawność, sięgającą czasów
Mojżesza
, a w części nawet dwunastu patriarchów,
Henocha
i
Adama
. Cały ten korpus tradycji
egzegetycznej
, logiczny i teologiczny system w którym ugruntowana jest tradycja ustna, określamy mianem rabinizmu. Współcześnie
judaizm reformowany
dopuszcza do stanowiska rabina również kobiety.
Inne hasła zawierające informacje o "Rabin":
Szczekociny
żydowski w Szczekocinach
z
XIX wieku
. Związani ze Szczekocinami
Dow Ber Meisels
- Rabin Krakowa i Warszawy
Władysław Strzemiński
oraz
Katarzyna Kobro
- artyści konstruktywistyczni, mieszkali ...
Duchowieństwo
...
1878
...
1908
listopada
–
Cixi
, cesarzowa Chin (ur.
1835
)
1 grudnia
–
Izaak Cylkow
, polski Rabin i kaznodzieja, tłumacz Biblii Hebrajskiej (ur.
1841
) Zdarzenia astronomiczne
3 stycznia
– ...
1929
...
1943
...
Czortków
XVII w. - fundator kościoła i klasztoru oo. DominikanówCwi Hirsch Horowitz – Rabin Czortkowa, oraz jego synowie:
Samuel Szmelke Horowic
(1726-1778) – Rabin
Nikolsburg
Pinchas Horowitz ...
1993
strajk ostrzegawczy górników ze 119 kopalń.
13 września
–
Jaser Arafat
i
Icchak Rabin
podpisali układ zapowiadający utworzenie
Autonomii Palestyńskiej
.
21 września
–
kryzys konstytucyjny w ...
Jaser Arafat
według magazynu
Time
wspólnie z
Nelsonem Mandelą
,
Frederikiem de Klerkiem
i
Icchakiem Rabinem
.Spis treści1 Krótka biografia2 Długa biografia2.1 Wczesne lata2.2 Jordania2.3 Liban2.4 Tunezja2.5 Autonomia ...
1915
powiódł się jednak ze względu na użycie przez obrońców
drutu kolczastego
i
kaRabinów maszynowych
.
22 kwietnia
– I wojna światowa: Pod
Ypres
stoczono bitwę pomiędzy ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Rabin":
221. Przemiany powojenne na bliskim i dalekim wschodzie (plansza 13)
powstanie niepodległego państwa palestyńskiego. Zawarte w Waszyngtonie porozumienie między premierem Izraela Icchak Rabin a Jasirem Arafatem 13 października 1993 r., na mocy którego planowano ...
007. Palestyna (plansza 8)
wyznająca judaizm – kahał - jest samodzielna, a jej życiem religijnym kieruje Rabin, będący nauczycielem i znawcą Tory. Obecnie na świecie żyje ok. 18 ...
104. Zróżnicowanie religijne świata (plansza 6)
posiada hierarchii, jednak na czele każdej gminy (kanały), które są samodzielne, stoi Rabin.
...
|