Reinhard Keiser - (styczeń roku
1674
–
12 IX
,
1739
) był
niemieckim kompozytorem barokowym
. Miastem w którym tworzył był
Hamburg
. Skomponował ponad 100 oper. W roku
1745
Johann Adolph Scheibe stwierdził, że Keiser jest równie dobrym kompozytorem jak Johann Kuhnau,
Georg Friedrich Händel
i
Georg Philipp Telemann
(również związany z operą hamburską -
Theather am Gänsemarkt
), lecz po śmierci został zapomniany i dopiero od niedawna wraca do łask. Najsłynniejszą z jego oper jest Croesus (
Krezus
) z roku
1710
, wystawiona ponownie w
1730
r.
Dzieciństwo i młodość
Urodził się w
Teuchern
niedaleko
Weißenfels
jako syn organisty i nauczyciela Gottfrieda Keisera (ur. ok.
1650
). Kształcili go organiści Johann Schelle i Johann Kuhnau bezpośredni poprzednicy
J. S. Bacha
jako kantora w
Lipsku
. W okresie dzieciństwa Keisera spędzonego w Teuchern (1674-1685) i jego studiów w Lipsku (1685-1692) dwór w
Weißenfels
urósł do rangi jednego z ważnych ośrodków muzycznych w Niemczech. W roku 1677 działało tam 16 muzyków, zaś w 1726, 32 muzyków: kapelmistrz, 6 wokalistów, 5 instrumentalistów, 8 trębaczy, 1 tympanista, 7 oboistów i fagocistów, 2 grających na rogu, 1 chórzysta, 1 kalkant (kalikant).
Początki kariery
W roku
1694
, Keiser został nadwornym kompozytorem księcia
Brunszwik
-
Wolfenbüttel
, choć zapewne był tam już w
1692
by oglądać opery w miejskiej operze liczącej 1200 miejsc
Theather am Gänsemarkt
), dającej od roku
1691
przedstawienia. Tam Keiser wystawił swą pierwszą operę Procris und Cephalus, w tym samym roku Hamburg ujrzał kolejną operę Kaisera Basilius, którą pochwalił sam król krytyki muzycznej ówczesnego Hamburga i Niemiec Północnych
Johann Mattheson
.
Opera Hamburska
Theather am Gänsemarkt w latach dwudziestych XVIII w.
Po
1697
osiedlił się na stałe w
Hamburgu
i został głównym dyrektorem odnowionej
Theather am Gänsemarkt
), przerabianej od
1697
do
1717
. Od 1703 do 1709, Keiser urządzał w niej dwa-trzy przedstawienia na tydzień. Dla magistratu
Hamburga
Keiser komponował opery, serenady i muzykę okolicznościową. W roku 1712 Reinhard Keiser poślubił Barbara Oldenburg, córkę Hieronymusa Oldenburga, muzyka miejskiego z
Hamburga
. Mieli dwoje dzieci; w 1712 urodziła się Sophia Dorothea Louyse a w 1718 syn Wilhelm Friedrich.
Poszukiwanie innego zatrudnienia
.
W roku
1718
, gdy opera hamburska podupadła, opuścił miasto by szukać zatrudnienia. Jego droga wiodła przez Turyngię i
Stuttgart
. Z tego okresu przetrwały trzy manuskrypty sonat skrzypcowych. Podczas lata
1721
roku, znów odwiedził
Hamburg
, ale już po kilku tygodniach wyruszył nagle do Danii. Cała
Kopenhaga
oklaskiwała występy jego hamburskiej trupy teatralnej. Powodem wyjazdu mogła być coraz silniejsza pozycja jaką w
Theather am Gänsemarkt
zdobywał sobie
Georg Philipp Telemann
, zaangażowany przez magistrat w czasie nieobecności Keisera. Między
1721
a
1727
, Keiser podróżował nieustannie między Hamburgiem a Kopenhagą. Duński król nadał mu tytuł mistrza Królewskiej Opery Duńskiej.
Po rozwiązaniu trupy, Keiser znów powrócił do
Hamburga
, lecz sytuacja stała się dla niego trudna. Z okresu między
1722
a
1734
przetrwały 3 opery. Osobiste relacje między Keiserem a Telemannem pozostały dobre. Telemann wystawiał nadal wiele oper Keisera.
W roku
1728
został precentorem katedry w Hamburgu, i do śmierci pisał głównie muzykę kościelną.
Opery
- Der königliche Schäfer oder Basilius in Arkadien (prawdopodobnie
Brunszwik
1693)
- Der geliebte Adonis (
Hamburg
1697)
- Der bei dem allgemeinen Welt-Frieden von dem Großen Augustus geschlossene Tempel des Janus (
Hamburg
1698)
- Die wunderbar errettete Iphigenia (
Hamburg
1699)
- Die Verbindung des großen Herkules mit der schönen Hebe (
Hamburg
1699)
- La forza della virtù oder Die Macht der Tugend (
Hamburg
1700)
- Störtebeker und Jödge Michels (
Hamburg
1701)
- Die sterbende Eurydice oder Orpheus (
Hamburg
1702)
- Die verdammte Staat-Sucht, oder Der verführte Claudius (
Hamburg
1703)
- Der gestürzte und wieder erhöhte Nebukadnezar, König zu Babylon(
Hamburg
1704)
- Die römische Unruhe oder Die edelmütige Octavia (
Hamburg
1705)
- Die kleinmütige Selbst-Mörderin Lucretia oder Die Staats-Torheit des Brutus (
Hamburg
1705)
- Die neapolitanische Fischer-Empörung oder Masaniello furioso (
Hamburg
1706)
- Der angenehme Betrug oder Der Carneval von Venedig (
Hamburg
1707)
- La forza dell'amore oder Die von Paris entführte Helena (
Hamburg
1709)
- Desiderius, König der Langobarden (
Hamburg
1709)
- Der durch den Fall des großen Pompejus erhöhete Julius Caesar (
Hamburg
1710)
- Der hochmütige, gestürzte und wieder erhabene Croesus (
Hamburg
1711, kolejna wersja
Hamburg
1730)
- L'inganno fedele oder Der getreue Betrug (
Hamburg
1714)
- L'Amore verso la patria oder Der sterbende Cato (
Hamburg
1715)
- Das zerstörte Troja oder Der durch den Tod Helenens versöhnte Achilles (
Hamburg
1716)
- Die großmütige Tomyris (
Hamburg
1717)
- Jobates und Bellerophon (
Hamburg
1717)
- Bretislaus oder Die siegende Beständigkeit (
Hamburg
1725)
- Der lächerliche Printz Jodelet (
Hamburg
1726)
- Lucius Verus oder Die siegende Treue (
Hamburg
1728)
Linki
This article incorporates text from the 1911 Encyclopædia Britannica, which is in the
public domain
.