Roman Stanisław Dmowski (ur.
9 sierpnia
1864
w
Kamionku
, zm.
2 stycznia
1939
w
Drozdowie
) – polityk, publicysta polityczny, Minister Spraw Zagranicznych RP, poseł na Sejm Ustawodawczy RP oraz II i III
Dumy
. Współzałożyciel
Narodowej Demokracji
(endecji, ruchu narodowego), główny ideolog polskiego
nacjonalizmu
. Polski działacz niepodległościowy, postulujący w pierwszym etapie zjednoczenie wszystkich ziem polskich i uzyskanie autonomii w ramach Imperium Rosyjskiego, a później odzyskanie niepodległości w oparciu o sojusz z Rosją i
ententą
, zaś w opozycji do państw centralnych (w szczególności Niemiec). Związany z ruchem
neoslawistycznym
. Delegat Polski na konferencję paryską w 1919 i sygnatariusz
traktatu pokojowego w Wersalu
. Zagorzały przeciwnik polityczny
Józefa Piłsudskiego
i jego planów rozszerzenia granic II RP zbyt daleko na wschód od
Linii Curzona
poprzez stworzenie państwa federacyjnego – wizji wielowyznaniowej i wielonarodowościowej Polski, twórca inkorporacyjnej koncepcji państwa narodowego, zakładającej polonizację ludności niepolskiej za tą linią.
Dzieciństwo i młodość
Urodził się
9 sierpnia
we wsi
Kamionek
pod
Warszawą
(obecnie
Praga Południe
), w ubogiej rodzinie drobnoszlacheckiej, która niegdyś pieczętowała się herbem
Pobóg
.
Jego ojciec Walenty (1814–1884) był robotnikiem brukarskim na Pradze, następnie właścicielem niewielkiej firmy brukarskiej oraz dzierżawcą jezior Skaryszewskiego i Gocławskiego[1]. Razem z ojcem pracowała jego matka, Józefa z Lenarskich. Roman był trzecim z ich pięciorga dzieci. Miał dwóch braci Juliana i Wacława oraz dwie siostry Marię i Jadwigę. Dwoje rodzeństwa zmarło w okresie niemowlęctwa, a ich imiona pozostają nieznane. W pierwszych latach życia często chorował. W 1875 rozpoczął naukę w warszawskim gimnazjum, w wieku 17 lat (1881) założył tajne kółko uczniowskie pod nazwą "Strażnica", którego głównym zadaniem był opór przed
rusyfikacją
, wyrażony w tajnych wykładach z języka polskiego, historii, geografii i literatury polskiej. We wrześniu 1886 Dmowski wstąpił na wydział fizyczno-matematyczny
Uniwersytetu Warszawskiego
(na sekcję nauk przyrodniczych). Po czterech latach nauki ukończył studia, a po złożeniu rozprawy pt. Przyczynek do morfologii wymoczków włoskowatych otrzymał tytuł doktora nauk przyrodniczych.
Narodowa Demokracja
W 1888 został członkiem warszawskiego koła organizacji
młodzieży patriotycznej "Zet"
,a potem "starszym" Koła Braterskiego "Zet-u". W grudniu 1889 został przyjęty do
Ligi Polskiej
, skupiającej działaczy zarówno na ziemiach polskich, jak i na emigracji. W 1890 nawiązał ścisły związek z Głosem, gdzie szczególnie zbliżył się do
Jana Ludwika Popławskiego
. Od listopada 1891 do sierpnia 1892 studiował w
Paryżu
. W kwietniu 1893 dokonał wraz z kilkoma innymi działaczami przewrotu w Lidze Polskiej i stworzył
Ligę Narodową
, stając na jej czele. W sierpniu tegoż roku, za współorganizowanie manifestacji narodowej w setną rocznicę
Konstytucji 3 Maja
, Dmowski po 4 miesiącach aresztu w
Cytadeli
został
zesłany
poza obszar
Kongresówki
, do
Mitawy
. W lutym 1895 uciekł stamtąd i osiadł we
Lwowie
, gdzie objął redakcję dwutygodnika
Przegląd Wszechpolski
oraz współtworzył
Stronnictwo Narodowo-Demokratyczne
. W 1896 na Zjeździe Rady Głównej Ligi Narodowej w Budapeszcie wszedł w skład Rady Głównej Ligi Narodowej. W 1903 wydał książkę
Myśli nowoczesnego Polaka
, będącą – jak sam po latach stwierdził – "wyznaniem wiary narodowej". W 1901 wrócił do kraju i zamieszkał w
Krakowie
, a w 1905 przeniósł się do Warszawy.
W okresie rewolucyjnym 1904–1906 wystąpił przeciw akcji rewolucyjnej polskich
socjalistów
. W lipcu 1904 udał się do
Tokio
, aby przekonać tamtejszy rząd, że polskie powstanie antyrosyjskie (propagowane przez
Józefa Piłsudskiego
) w Kongresówce byłoby dla Polaków szkodliwe, a
Japończykom
nic by nie dało. Wysunął ponadto, korzystając z osłabienia władzy rosyjskiej, program
autonomii
Królestwa,
samorządu
wiejskiego i miejskiego oraz spolszczenia szkół i urzędów. Gdy wybuchła rewolucja z 1905 przeniósł się do Królewca, obejmując jawne kierownictwo endecji, rozwijając szeroką akcję narodową. Jako doraźne cele polityczne wysunął autonomię Królestwa Polskiego oraz zahamowanie postępów ruchu socjalistyczno-rewolucyjnego. W jego głównej mierze jego zasługą jest uzyskanie przez endecję zdecydowanie dominującej pozycji w życiu politycznym Królestwa.
W grudniu 1906 objął redakcję "Gazety Polskiej". W lutym następnego roku został wybrany posłem do rosyjskiej
II Dumy
, w której został przewodniczącym koła polskiego i napisał książkę Niemcy, Rosja i kwestia polska, w której przedstawił położenie polityczne Polski i jej zaborców. Główne założenia książki były następujące: największym zagrożeniem dla Polaków były Prusy i ich polityka
germanizacji
, która doprowadziłaby do "proletaryzacji" narodu polskiego, zaznaczał po drugie, iż dla Prus kwestia istnienia państwa polskiego była kwestią "być albo nie być" Prus. Ponadto tereny zagarnięte przez Prusy należało rozpatrywać jako kolebkę państwowości Polski. Dmowski w książce wskazywał, że dla Rosji i Austrii kwestia polska była wyłącznie problemem lokalnym, podczas gdy dla Niemiec zasadniczą sprawą powiązaną z ich ekspansją w kierunku wschodnim. Z tego względu Dmowski uważał, że Niemcy będą przeciwstawiać się porozumieniu Polaków z
Habsburgami
i ewentualnym wzmocnieniu pozycji polskiej w Austro-Węgrzech, a także będą próbować współpracować z Rosją przeciw Polsce. Dmowski zaprezentował pogląd, iż Rosja umożliwia polityczne zjednoczenie Polaków, choć zaznaczył, że "rozwiązanie kwestii polskiej leży w rękach Rosji" i jednoznacznie stwierdził, iż nie chodzi mu o Kresy lecz wyłącznie o tereny
Królestwa Kongresowego
.
Roman Dmowski, zgodnie z programem wszechpolskim, stał na stanowisku, że sprawę Polski należy łączyć z przymierzem
francusko
-
rosyjskim
przeciw
Niemcom
. Obawiając się, że Rosja wciąż jest niezdecydowana pomiędzy Berlinem a Londynem, Dmowski starał się przekonać Rosję o swej i Polaków lojalności do
Imperium Rosyjskiego
. Uczynił to, stając po stronie ruchu
neoslawistycznego
, którego głównym założeniem była wspólna obrona narodów słowiańskich przed ekspansją Niemiec oraz przekształcenie
Austro-Węgier
w
federację
narodów
słowiańskich
. Czyniąc to zamierzał przenieść dialog z poziomu polsko-rosyjskiego na międzynarodowy podczas
Kongresu Słowiańskiego
w
Pradze
, co zmusiłoby Rosjan do traktowania Polaków jako równorzędnego partnera. Jednakże jego wysiłki spotkały się z nikłym odzewem ze strony rosyjskiej. W samym kraju wielu Polaków było zszokowanych jego postawą i prorosyjskim nastawieniem, co spowodowało, iż w latach 1907–1909 z Ligi Narodowej odeszło około 20% członków, a wiele pobocznych organizacji zerwało z nią kontakty. Sami Rosjanie zaś zażądali zgody na odłączenie od Królestwa Kongresowego
regionu Chełmszczyzny
i przyłączenie jej do Guberni Kijowskiej w zamian za znikome zwiększenie autonomii. Także i inne działania rządu rosyjskiego wskazywały wyraźnie, że apele Dmowskiego pozostały bez odpowiedzi. Wybrany znowu, do III Dumy, w lutym 1909 złożył mandat, gdy został przegłosowany na posiedzeniu partii.
W owym czasie Dmowski i inni członkowie jego organizacji deklarowali, iż Żydzi szkodzą interesom Polski i Rosji, co doprowadziło do jego porażki w wyborach warszawskich do IV Dumy w 1912, gdy wskutek masowego poparcia licznej żydowskiej społeczności
Warszawy
przegrał z mało znanym wówczas kandydatem PPS-Lewicy. W odpowiedzi Dmowski zażądał ekonomicznego bojkotu ludności żydowskiej.
Pomimo tych porażek, organizacyjnie i politycznie endecja wzmocniła się w Królestwie Kongresowym, zaś sam Dmowski zadecydował o nieschodzeniu z kursu pojednania z Rosją. Częściowo pomagał mu fakt, iż znaczna część społeczeństwa polskiego pod zaborem rosyjskim skierowała swe emocje przeciw Ukraińcom i Żydom. Organizacyjne i wyborcze sukcesy Narodowi Demokraci przeżywali w zaborze pruskim, zakładając swe struktury w 1909 w Poznaniu, a w 1911 na
Pomorzu
. Miejscem niepowodzeń endecji była natomiast
Galicja
, gdzie przegrywali z stronnictwem konserwatystów i organizacją
Wincentego Witosa
.
W 1912 ponownie wystartował w wyborach do IV Dumy i przegrał z członkiem
PPS-Lewicy
Jagiełłą. Po zjeździe Rady Głównej Ligi Narodowej w dniach 4–7 lipca 1913 w Berlinie, wyjechał na ponad 4 miesiące do
Algierii
i
Neapolu
. Wraca do Warszawy w czerwcu 1913. Wtedy też napisał książkę pt. "Upadek myśli konserwatywnej w Polsce".
Choć endecy nie mogli otwarcie głosić prorosyjskich idei Dmowskiego w Galicji, to wykorzystali fakt powiązania ukraińskich narodowców z Niemcami, by ostrzegać przed proniemiecką polityką Habsburgów i wskazywać Ukraińców jako wrogów Polski. Stawali tu w opozycji do namiestnika
Michała Bobrzyńskiego
, który był zwolennikiem rozwiązania austro-polskiego i pragnął zaangażować Ukraińców do budowy wspólnego frontu antyrosyjskiego.
I wojna światowa
Ostatnie półrocze przed wybuchem wojny poświęcił w całości wielkiej aktywności politycznej, której celem było przygotowanie ruchu narodowego na rychły konflikt zaborców.
Od wybuchu
I wojny światowej
konsekwentnie działał na rzecz klęski Niemiec, utworzył w Warszawie
Komitet Narodowy Polski
, stojący na gruncie manifestu Wielkiego ks. Mikołaja Mikołajewicza do Polaków z 14 sierpnia 1914. Po zajęciu Warszawy przez Niemców wyjechał do
Petersburga
, gdzie brał udział w pracach komisji polsko-rosyjskiej, mającej ustalić zasady przyszłej autonomii Królestwa. W 1915 udał się przez Finlandię i Szwecję na Zachód i rozpoczął akcję na rzecz Polski w stolicach zachodnich państw
Ententy
. Odbył podróże do Rzymu i
Lozanny
. W lutym 1916 złożył memoriał na ręce ambasadora rosyjskiego w Paryżu – Izwolskiego, w którym po raz pierwszy wysunął niepodległość Polski jako realny plan polityczny – został on negatywnie przyjęty przez stronę rosyjską. 11 sierpnia 1916 za cykl wykładów, otrzymał
doktorat honoris causa
na
Uniwersytecie w Cambridge
.
W lipcu 1917 rozesłał czołowym przedstawicielom świata politycznego państw zachodnich memoriał pt. "Problems of Central and Eastern Europe", w którym sformułował program terytorialny przyszłej niepodległej Polski. W 1917 został prezesem utworzonego przez siebie w
Lozannie
Polskiego Komitetu Narodowego
uznanego przez państwa zachodnie za oficjalne przedstawicielstwo narodu polskiego, którego zadaniem było odbudowanie państwa polskiego oraz sprawowanie opieki cywilnej nad Polakami przebywającymi na terenie państw zachodnich. We Francji, z jego inicjatywy, została zorganizowana 100 tysięczna
Błękitna Armia
, która po przetransportowaniu wraz z pełnym wyposażeniem do Polski, stała się podstawą odradzającego się
Wojska Polskiego
w trudnym okresie walk o granice.
Konferencja paryska i Traktat wersalski
Na początku 1919 Roman Dmowski został głównym delegatem Polski na konferencję pokojową w Paryżu. 29 stycznia wygłosił na posiedzeniu Rady Dziesięciu, 5-godzinne exposé dotyczące całości polskich żądań (które sam przekładał od razu na
język angielski
i
francuski
, gdyż nie ufał obcym tłumaczom). Zdaniem niektórych komentatorów, zaimponował słuchaczom umiejętnością improwizacji, logiką wywodu i znajomością tematu[2].
W trakcie konferencji działalność Dmowskiego, równolegle z działaniami powstańczymi i wojennymi w kraju, odegrała kluczową rolę w kształtowaniu granic Polski. Po przyjeździe do Paryża
Paderewskiego
, który jako premier objął główną rolę w negocjacjach, Dmowski zszedł chwilowo na drugi plan, działając przez jakiś czas w komisji do spraw
Ligi Narodów
[3].
28 czerwca 1919 w sali zwierciadlanej
Wersalu
, Dmowski wraz z Paderewskim podpisali
traktat wersalski
, przywracający formalnie Polskę na mapę
Europy
. Rokowania te doprowadziły do uznania Polski z
Wielkopolską
i
Pomorzem Gdańskim
, nakazania
referendum
na
Warmii
,
Mazurach
i
Górnym Śląsku
oraz ustanowienia
Wolnego Miasta Gdańska
. 10 września Dmowski podpisał także traktat pokojowy koalicji z
Austrią
w
Saint-Germain
.
Dmowski był zwolennikiem
inkorporacyjnej
koncepcji wschodniej granicy Polski, pozostającej w opozycji do
federacyjnych
planów Piłsudskiego. Ostatecznie wizja postulowanych przez Dmowskiego granic w sporej części pokrywała się z granicami II RP. Również, po fiasku koncepcji federalistycznej, ostatecznie zrealizowana została idea inkorporacji ziem wschodnich.
II Rzeczpospolita
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości został wybrany posłem na
Sejm Ustawodawczy
w 1919. Z powodu bardzo ciężkiego zapalenia płuc przebywał w Algierze na kuracji, wrócił do Polski dopiero w maju 1920. W czasie
inwazji bolszewickiej
został członkiem
Rady Obrony Państwa
. Został posłem do Sejmu Ustawodawczego z ramienia
Związku Ludowo-Narodowego
. W sierpniu 1920 przeniósł się do Poznania. W 1922 kupił resztówkę z majątku
Chludowo
pod Poznaniem, gdzie mieszkał do 1934. Od 27 października do 14 grudnia 1923 był
ministrem spraw zagranicznych
w gabinecie
Wincentego Witosa
. Było to jedyne stanowisko rządowe w jego karierze politycznej.
W 1922 został honorowym prezesem
Młodzieży Wszechpolskiej
, natomiast 8 grudnia 1921 patronem i
filistrem
honoris causa
Korporacji Studentów Uniwersytetu Poznańskiego Baltia
. W 1927 otrzymał nagrodę literacką im. Jana Kasprowicza. W tym okresie prowadził aktywną działalność publicystyczną.
W odpowiedzi na
Przewrót majowy
postanowił zintensyfikować działania na rzecz zjednoczenia ruchów narodowych i katolickich. W grudniu 1926 założył
Obóz Wielkiej Polski
, w którym został prezesem Wielkiej Rady OWP, a następnie w 1928
Stronnictwo Narodowe
. W międzyczasie napisał wiele książek, między innymi: "Kościół, naród i państwo", "Przewrót", "Świat powojenny i Polska", "Zagadnienie rządu", a także "
Dziedzictwo
".
Po zdelegalizowaniu przez rząd sanacyjny OWP wzmaga swoją aktywność. Odgrywa decydującą rolę w przemianach organizacyjno-personalną odgrywającą się w
SN
w latach 1934–1935. W 1934 sprzedaje swoją posiadłość pod Poznaniem i przenosi się do Warszawy. Zamierzał napisać wielkie dzieło podsumowujące doświadczenia kultury narodów europejskich, którego nie ukończył – ukazały się jedynie fragmenty.
Po wylewie krwi do mózgu w 1937 wyprowadza się do przyjaciół na wieś. Zmarł 2 stycznia 1939 w
Drozdowie
pod
Łomżą
, gdzie spędził kilka ostatnich lat swojego życia. Do końca pozostał niekwestionowanym liderem Narodowej Demokracji. Pochowany został na
Cmentarzu Bródnowskim
w
Warszawie
w grobowcu rodzinnym. W jego pogrzebie wg źródeł sanacyjnych, nieprzychylnych Dmowskiemu, wzięło udział 100 tysięcy osób. Według organizatorów, w pogrzebie mogło wziąć udział nawet 200 tysięcy osób, co czyniłoby go największą manifestacją narodową okresu międzywojennego.
Poglądy Dmowskiego
Dmowski był publicystą politycznym i twórcą podstaw ideologii narodowej w Polsce. Cieszył się dużym autorytetem wśród znacznej części społeczeństwa. Jego najsłynniejsze publikacje to m.in.: "Myśli nowoczesnego Polaka" (1903), "Niemcy, Rosja i kwestia polska" (1908), "Polityka polska i odbudowanie państwa" (1925), "Przewrót" (1934). Przedstawiał w nich własną wizję
patriotyzmu
opartego na narodowych interesach i realizmie politycznym. Uważał, że Polacy, tak jak inne narody, mają do odegrania własną misję cywilizacyjną. Piętnował wady polskie takie jak bierność, lenistwo, niezdolność do pracy zbiorowej czy niezdyscyplinowanie.
W pierwszych latach działalności długo był krytyczny wobec chrześcijaństwa, którego normy moralne uważał za sprzeczne z założeniami i potrzebami "zdrowego, narodowego egoizmu", skłaniał się raczej do podporządkowanego interesom państwa lub narodu na wzór protestantyzmu w wydaniu niemieckim lub angielskim[4]. Później, w publikacji Kościół, naród i państwo (1928) zmienił poglądy i podkreślił znaczącą rolę, jaką odgrywa dla narodu polskiego
wiara katolicka
i
Kościół
– Katolicyzm nie jest dodatkiem do polskości, zabarwieniem jej na pewien sposób, ale tkwi w jej istocie, w znacznym stopniu stanowi jej istotę. Usiłowanie oddzielenia u nas katolicyzmu od polskości, oderwania narodu od religii i Kościoła, jest niszczeniem samej istoty narodu. Z jego publikacji wywodzi się idea Polski jako wielkiego państwa katolickiego narodu polskiego.
Dmowski a antysemityzm
Jednym z istotnych elementów głoszonej przez Dmowskiego ideologii był antysemityzm[5]. Uważał Żydów za sprzyjających Niemcom wrogów Polski[6], element niepewny i niepożądany[7], sprzeciwiał się ich asymilacji[8].
Był też wyznawcą poglądów o żydowskiej światowej konspiracji, która jego zdaniem kontrolowała m.in. konferencję pokojową w Paryżu. Według Dmowskiego syjonizm był próbą rządzenia światem z Palestyny[9].
W latach trzydziestych sprzyjał radykalizacji młodzieży nacjonalistycznej i prowadzonym przez nią kampaniom antysemickim[10]. W 1931 napisał i opublikował powieść
"Dziedzictwo"
.
Dmowski o konflikcie w Stronnictwie Narodowym i Obozie Narodowo–Radykalnym
Dmowski niezwykle sceptycznie odnosił się do konfliktu w
Stronnictwie Narodowym
pomiędzy „młodymi” a grupą „starszych”. Wyraz swojemu krytycyzmowi w stosunku do młodego pokolenia narodowców, którzy w późniejszym okresie powołali do życia
Obóz Narodowo-Radykalny
, dał w liście do księdza prałata
Józefa Prądzyńskiego
. Dmowski pisał, iż chcąc dotrzeć do jak najszerszego audytorium, w agitacji uciekają się do szkalowania go, częstokroć kłamiąc, że on sam opowiada się za ich wizją ruchu narodowego. Choć nie piętnował zachowania przyszłych oenerowców publicznie, ze względu na dobro swojego obozu, zdradził prałatowi, że potępia ich za „głupotę” i „szkodzenie” sprawie narodowej. Ganił ich za brak właściwej formacji i nieumiejętność długofalowego myślenia, za zaistniały stan rzeczy obwiniając także samego siebie[11].
Dmowski wyrokował, iż działania rozłamowców za sprawą ich „umysłowych” i „politycznych” niedostatków skazane są na niepowodzenie. Artykułował nawet, że zażegnywanie konfliktu nie przyniesie rezultatu, wychodząc z założenia, iż aprobata dla rozwinięcia się sporu w dalszej perspektywie umożliwi definitywne odcięcie się oenerowców od obozu narodowego[11].
Życie prywatne
Dmowski nigdy się nie ożenił. W opinii większości biografów jednym z powodów była nieodwzajemniona miłość do
Marii Juszkiewiczowej
, późniejszej żony
Józefa Piłsudskiego
. Według endeckiego polityka,
Jędrzeja Giertycha
, Dmowski miał z nią romans[12]. Rywalizacja z Piłsudskim mogła być jedną z przyczyn późniejszych antagonizmów tych polityków[13].
Patron Rzeczpospolitej Akademickiej
Roman Dmowski sam posiadał tytuł naukowy doktora nauk przyrodniczych, był również profesorem wielu uczelni. 10 czerwca 1923 otrzymał tytuł doktora h.c.
Uniwersytetu Poznańskiego
w dziedzinie filozofii. Jako mąż stanu oraz uzdolniony pisarz miał wielu oddanych przyjaciół wśród najwybitniejszych przedstawicieli inteligencji polskiej. W młodości działał w organizacji filomackiej, więc rozumiał aspiracje narodowe młodzieży akademickiej.
Dmowski jako przywódca ruchu narodowego w Polsce, był autorytetem i wzorem dla całego ruchu Polskich Korporacji Akademickich zrzeszonych w
ZPK!A
, które były silnie związane z ruchem narodowym.
Patron i Filister Korporacji Akademickiej
Dmowski był uczestnikiem licznych spotkań na początku lat 20. z dr.
Edwardem Taylorem
, dr.
Czesławem Meissnerem
, dr.
Heliodorem Święcickim
, dr.
Kazimierzem Hąci
, dr.
Kazimierzem Bajońskim
i wydawcą
Jarosławem Leitgeberem
z udziałem zaproszonych profesorów i wyższego duchowieństwa. W wyniku tych spotkań, na których gościli byli
Filomaci Pomorscy
, a ówcześni członkowie Akademickiego Koła Pomorskiego[14], zdecydowano poprzeć
ideowe i programowe założenia
Polskich Korporacji Akademickich zrzeszonych w
Związku Polskich Korporacji Akademickich
, z jednoczesnym zamiarem upowszechnienia ich korzystnego, rodzimego, narodowego wizerunku w polskim społeczeństwie. W rezultacie tych dążeń rychło zawiązała się jedna z najprężniejszych tego rodzaju organizacji
Korporacja Studentów Uniwersytetu Poznańskiego Baltia
. W skład pocztu honorowego Baltii weszli oczywiście niektórzy uczestnicy tych spotkań, ludzie z kręgu najbliższych przyjaciół Romana Dmowskiego, starsze pokolenie filomatów pomorskich, m.in. dr. Kazimierz Bajoński, dr. Edward Taylor, a także
Jan Kasprowicz
, gen.
Józef Haller
, ks.
Józef Prądzyński
,
Stefan Łaszewski
oraz wielu innych działaczy niepodległościowych i narodowych. 8 grudnia 1921 Dmowski przyjmuje delegatów Korporacji Baltia w swoim majątku w Drozdowie. Po przedstawieniu sprawozdania z działalności i protokołu założenia Baltii, zgadza się poprzeć starania
Filomatów Pomorskich
kontynuujących swe studia na
Uniwersytecie Poznańskim
, i zarazem obejmuje Patronat (lub Protektorat) nad Korporacją Baltia. Baltusi utrzymują cały czas kontakt z protektorem i studiują wnikliwie dzieła Dmowskiego. Prawdopodobnie właściwa uroczystość przyjęcia przez Dmowskiego tytułu
Filistra
honoris causa i Patrona
Korporacji Studentów Uniwersytetu Poznańskiego Baltia
nastąpiła na
Komerszu
Baltii 12 czerwca 1923, wyprawianym nazajutrz uroczystości uniwersyteckiej z okazji przyjęcia doktoratu h.c.
Uniwersytetu Poznańskiego
przez Romana Dmowskiego. Na komerszu pojawiło się wielu Filistrów h.c. Korporacji Akademickiej Baltia: senator
Władysław Jabłonowski
, senator
Stanisław Kozicki
i senator
Zygmunt Wasilewski
, który 6 stycznia 1932 w artykule pt. O genezie hymnu Baltii w Słowie Pomorskim opisał samo wydarzenie i utwór, który w dzień po tej uroczystości napisał
Jan Kasprowicz
dedykując go Korporacji.
Z Baltii wyłoniło się bardzo wielu działaczy narodowych (
wykaz przedwojennych członków
), co nie dziwi biorąc pod uwagę poziom intelektualny korporantów, jak i obligatoryjną znajomość dzieł literackich Romana Dmowskiego już na etapie członkowskim.
Ordery, odznaczenia i tytuły naukowe
Roman Dmowski był posiadaczem kilku orderów, odznaczeń i tytułów naukowych:
Polskie
Zagraniczne
Roman Dmowski konsekwentnie odmawiał dalszego przyjmowania odznaczeń i wyróżnień[15].
Po 1989
Po upadku komunizmu w Polsce, nastąpiło powolne dostrzeganie zasług Dmowskiego dla sprawy Polskiej, imieniem powyższego nazwano np. Rondo w Zamościu czy Zielonej Górze, mały Most Dmowskiego we Wrocławiu a także kilka innych pomniejszych miejsc na terenie całej Polski. W Warszawie powstał także
pomnik Romana Dmowskiego
staraniem członków Stowarzyszenia Ogólnopolskiego Komitetu Budowy Pomnika Romana Dmowskiego. Pod względem patronatu miejsc Dmowski nadal pozostaje w cieniu
legendy Piłsudskiego
.
Według dr Piotra Okulewicza z
Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
, że po 1989 na stopień zainteresowania postacią Piłsudskiego nie miały już większego wpływu dawne, sięgające korzeniami okresu międzywojennego podziały i sympatie polityczne[16]. Jako przykład podaje sytuację w Poznaniu, mieście w którym tradycyjnie popularnością cieszyła się
endecja
, opozycyjna wobec Piłsudskiego. Tymczasem w wieżę zamkową znajdującą się w centrum miasta wmurowano tablicę pamiątkową poświęconą marszałkowi. Zawiązał się także komitet budowy jego pomnika, a imię Piłsudskiego nadano jednej z głównych ulic
Nowego Miasta
. Tymczasem, dla porównania, Roman Dmowski został patronem tylko ulicy w
Górczynie
[16].
Posąg Romana Dmowskiego
stojący na skwerze u zbiegu Alei Szucha i Alei Ujazdowskich, niedaleko od Placu Na Rozdrożu w Warszawie
Za zasługi na rzecz niepodległości oraz za przyczynienie się do rozwoju polskiej świadomości narodowej, Roman Dmowski został 8 stycznia 1999, w 60 rocznicę śmierci uczczony przez
Sejm
RP jako mąż stanu, specjalną uchwałą. W dokumencie zapisano:
W związku z 60 rocznicą śmierci Romana Dmowskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża uznanie dla walki i pracy wielkiego męża stanu na rzecz odbudowania niepodległego Państwa Polskiego i stwierdza, że dobrze przysłużył się Ojczyźnie. W swojej działalności Roman Dmowski kładł nacisk na związek pomiędzy rozwojem Narodu i posiadaniem własnego Państwa, formułując pojęcie narodowego interesu. Oznaczało to zjednoczenie wszystkich ziem dawnej Rzeczypospolitej zamieszkanych przez polską większość, a także podniesienie świadomości narodowej wszystkich warstw i grup społecznych. Stworzył szkołę politycznego realizmu i odpowiedzialności. Jako reprezentant zmartwychwstałej Rzeczypospolitej na konferencji w Wersalu przyczynił się w stopniu decydującym do ukształtowania naszych granic, a zwłaszcza granicy zachodniej.
Szczególna jest rola Romana Dmowskiego w podkreślaniu ścisłego związku katolicyzmu z polskością dla przetrwania Narodu i odbudowania Państwa.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża uznanie dla wybitnego Polaka Romana Dmowskiego[17].
Wybrane publikacje
Upamiętnienie
- Tablica pamiątkowa poświęcona Romanowi Dmowskiemu na
Kamionku
- Tablica pamiątkowa Romana Dmowskiego w krużgankach kościoła OO.Dominikanów
-
Pomnik Romana Dmowskiego w Warszawie
- Rondo Romana Dmowskiego w Białej Podlaskiej
- Rondo Romana Dmowskiego w Rzeszowie
- Rondo Romana Dmowskiego w Siedlcach
-
Rondo Romana Dmowskiego w Warszawie
- Rondo Romana Dmowskiego w Zakopanem
- Rondo Romana Dmowskiego w Zamościu
- Rondo Romana Dmowskiego w Zielonej Górze
- Rondo Romana Dmowskiego w Białymstoku
- Most Romana Dmowskiego w Bydgoszczy
-
Most Romana Dmowskiego we Wrocławiu
- Ulica Romana Dmowskiego w Piotrkowie Trybunalskim
- Ulica Romana Dmowskiego w Koszalinie
- Ulica Romana Dmowskiego w Łomży
- Ulica Romana Dmowskiego w Sosnowcu
- Ulica Romana Dmowskiego w Stalowej Woli
- Ulica Romana Dmowskiego we Wrocławiu
- Rondo Romana Dmowskiego w Lublinie
- Rondo Romana Dmowskiego w Kętrzynie
- Rondo Romana Dmowskiego w Grudziądzu
- Ulica Romana Dmowskiego oraz tablica pamiątkowa w Koninie
- Plac Romana Dmowskiego w Łodzi
- Rondo Romana Dmowskiego w Tomaszowie Mazowieckim
- Ulica Romana Dmowskiego w Słupsku
Zobacz też
Przypisy
- ↑
Roman Dmowski - Życiorys - wersja dłuższa - http://www.RomanDmowski.pl/
- ↑ "Zaimponował konferencji świetnym improwizowanym wykładem, swobodnym operowaniem z pamięci ogromem faktów i cyfr, potężną logiką wywodów, które wiele kwestii narzuciły ale nie przekonały we wszystkim." –
Marian Kukiel
, Dzieje Polski porozbiorowe. 1795-1921, Spotkania, Paryż 1983, str. 638.
- ↑
Norbert Wójtowicz
, Dyplomacja Dmowskiego, „Niezależna Gazeta Polska” (Dodatek specjalny IPN) 2009, nr 1(35) s. VI-VIII
- ↑ Adam Zamoyski, The Polish Way, Londyn, John Murray, 1987, str. 329.
- ↑ ”Właśnie wśród tych Austriackich Niemców szowinizm łączy się z nacjonalizmem, który podchwycony przez Dmowskiego stanie się jednym z głównych rekwizytów jego demagogii.” – Henryk Wereszycki, Historia polityczna Polski 1864-1918, Wydanie drugie poprawione i rozszerzone, Libella, Paryż 1979, str. 141.
- ↑ ”Roman Dmowski oświadczył, (...) że Żydzi od dawna służyli interesom niemieckimi są straszliwymi wrogami Polski” – Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992, str. 65
- ↑ ”Stanowisko endecji wobec kwestii żydowskiej doprowadzone do logicznej konkluzji oznaczać mogło tylko jedną rzecz – uwolnienie Polski od żydowskiej części jej ludności w taki czy inny sposób.” – Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992, str. 65
- ↑ ”Antyasymilacyjne koncepcje prawicy zostały podsumowane przez Dmowskiego, gdy pisał (przed I wojną światową): ‘w charakterze tej rasy (...) tyle się nagromadziło i ustaliło właściwości odrębnych, obcych naszemu ustrojowi moralnemu, wreszcie w naszym życiu szkodliwych, że zlanie się z większą ilością tego żywiołu zgubiłoby nas, zastępując elementami rozkładowymi te młode, twórcze pierwiastki, na których budujemy swą przyszłość.” – Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992, str. 65
- ↑ ”Co więcej, był również przekonany, że Żydzi dysponują potężną siłą, że udało im się ująć w swoje ręce konferencję pokojową w Paryżu, a program syjonistyczny był, ni mniej ni więcej, tylko próbą rządzenia światem z Palestyny.” – Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992, str. 65
- ↑ ”Sam Dmowski (...) nie zrobił nic, żeby w swojej partii powstrzymać rosnącą falę nastrojów pronazistowskich” – Ezra Mendelsohn, Żydzi Europy Środkowo-Wschodniej w okresie międzywojennym., Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1992, str. 105
- ↑ 11,0 11,1
List Romana Dmowskiego do księdza prałata Józefa Prądzyńskiego
- ↑
Dmowskiego bym do Ligi nie przyjął
, wywiad z
Romanem Giertychem
,
Gazeta Wyborcza
z 16 lipca 2006
- ↑ por np. Tomasz i Daria Nałęcz, Józef Piłsudski: Legendy i Fakty wyd. MAW 1988, s. 98
cyt. "Nie brakowało jej jednak wielbicieli. Znalazł się wśród nich i Piłsudski. Jego najpoważniejszym rywalem, zabiegającym o wzajemność pięknej Marii, okazał się Roman Dmowski, późniejszy przywódca narodowej demokracji. Ta walka o kobietę obrosła w swoistą legendę. Apologeci Piłsudskiego utrzymywali, iż Maria nie odwzajemniała uczuć Dmowskiego. Odtrącony, nie mógł ponoć darować, iż zdecydowała się na małżeństwo z konkurentem. Fakt ten miał zaciążyć na utrzymującej się do końca życia wrogości dzielącej obydwu działaczy. Przeciwnicy zaś Piłsudskiego, chociaż nie negowali faktu, iż on właśnie wyszedł ostatecznie zwycięsko z rywalizacji, podkreślali jednak silne zaangażowanie uczuciowe Marii w związek z Dmowskim. Ten romans i zazdrość o przeszłość wybranki miały, ich zdaniem, zadecydować o niechęci Piłsudskiego do Dmowskiego." - ↑
Księga pamiątkowa Akademickiego Koła Pomorskiego przy Uniwersytecie Poznańskim: dziesięć lat istnienia Akademickiego Koła Pomorskiego
- ↑ Kunert, Andrzej Krzysztof; Małgorzata Smogorzewska (1998). Posłowie i senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej 1919–1939. Słownik biograficzny. Tom I, A–D. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. . Str. 388.
- ↑ 16,0 16,1
Piotr Okulewicz: Józef Piłsudski: Między apologią a odrzuceniem
- ↑
Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 stycznia 1999 r. w sprawie uczczenia 60. rocznicy śmierci Romana Dmowskiego
. [dostęp 5 marca 2009].
Bibliografia
-
Roman Wapiński
- Roman Dmowski, 1988, Lublin, Wyd. Lubelskie,
- The Lands of Partitioned Poland, 1795–1918, Piotr Wandycz, Donald Warren Treadgold, Peter F. Sugar
- University of Washington Press 1974
Linki zewnętrzne