Samuel Huntington
Samuel HuntingtonSamuel Phillips Huntington |
| Urodzony | 18 kwietnia
1927
Nowym Jorku
| Zmarł | 24 grudnia
2008
wyspa
Martha's Vineyard
w stanie Massachusetts | Znany z | koncepcja zderzenia cywilizacji | Zawód | politolog |
Samuel Phillips Huntington (ur.
18 kwietnia
1927
w
Nowym Jorku
, zm.
24 grudnia
2008
na wyspie
Martha's Vineyard
w stanie Massachusetts) –
politolog
amerykański. Życie i działalnośćSamuel Huntington w wieku lat 18-tu ukończył z wyróżnieniem naukę na
Uniwersytecie w Yale
, służył w
Armii Amerykańskiej
, stopień magistra uzyskał na
Uniwersytecie w Chicago
a stopień doktora na
Harvard University
. Tam też, w wieku 23 lat, rozpoczął pracę wykładowcy uniwersyteckiego i od
1950
roku aż do końca życia był członkiem wydziału polityki rządowej. W latach
1959
-
1962
był profesorem pomocniczym w dziedzinie polityki rządowej na
Uniwersytecie w Kolumbii
- był tam również zastępcą dyrektora Instytutu Studiów nad
Wojnami
i Pokojem. Huntington był także prezesem Amerykańskiego Towarzystwa Nauk Politycznych (1986-1987), dyrektorem Centrum Spraw Międzynarodowych im. Johna Olina
Uniwersytetu Harwardzkiego
i konsultantem Amerykańskiego Departamentu Stanu. W latach
1977
i
1978
, w okresie rządów administracji
Jimmy Cartera
, był koordynatorem planowania bezpieczeństwa w Narodowej Radzie Bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. Poglądy i publikacjeRazem z Walter'em Demian'em Manshell'em założył i współredagował (do roku
1977
) pismo Foreign Policy (Polityka Zagraniczna). Pierwszą ważniejszą publikacją książkową była praca z
1957
roku The Soldier and the State. The Theory and Politics of Civil-Military Relations (Żołnierz i państwo. Teoria i polityka stosunków cywilno-wojskowych) – choć budziła, po opublikowaniu, wiele kontrowersji to dziś uznawana jest za najbardziej wpływową książkę na temat cywilno-wojskowych stosunków w Ameryce. Duże uznanie zyskała praca z roku
1968
Political Order in Changing Societies (Ład polityczny w zmieniających się społeczeństwach), która rzuciła wyzwanie konwencjonalnym poglądom opartym na teorii modernizacji (teoria ta zakłada, że postęp ekonomiczny i społeczny, w niedawno zdekolonizowanych krajach, prowadzi do stabilnych demokracji). Huntington bedąc konsultantem Amerykańskiego Departamentu Stanu, i we wpływowym artykule w
Foreign Affairs
(Sprawy Międzynarodowe) z
1968
roku, zalecał by doprowadzić do skupienia wiejskiej populacji
Wietnamu Południowego
w celu izolacji
Wietkongu
. Był też współautorem raportu The Crisis of Democracy. On the Governability of Democracies (Kryzys demokracji. O możliwości rządzenia w demokracjach) wydanego w
1976
roku przez komisję trójstronną. Mapa cywilizacji, oparta na publikacji Huntingtona "Zderzenie cywilizacji". Poszczególne kolory oznaczają cywilizacje: zachodnią prawosławną latyno-amerykańską islamską afrykańską hinduistyczną buddyjską chińską japońską Pozostałe kolory (np. jasno zielony, żółty i turkusowy) wskazują na obszary kultur z defektami, w których mogą nastąpić zderzenia cywilizacji (byłe kolonie brytyjskie, Turcja, Izrael, Etiopia, Haiti). Uwaga: Transylwania, Zachodnia Ukraina, północna Serbia i inne obszary według opracowania Huntingtona należą do cywilizacji zachodniej. W roku
1993
Huntington opublikował w
Foreign Affairs
bardzo wpływowy, często cytowany artykuł The Clash of Civilizations? (Zderzenie cywilizacji?), który sprowokował debatę wśród teoretyków stosunków międzynarodowych. Huntington w artykule przeciwstawił się tezie
Francisa Fukuyamy
o końcu historii, który miałby nastąpić po upadku
komunizmu
. Huntington, opisując geopolitykę po zakończeniu
Zimnej Wojny
stwierdził, że politykę zdominują w przyszłości starcia między cywilizacjami. Przyszłe konflikty zbrojne będą się toczyć nie między
państwami
, ale między
cywilizacjami
. Źródłami konfliktów międzynarodowych staną się różnice kulturowe, wywodzące się z podziałów
religijnych
. Współczesny świat zmienia się w arenę walki i rywalizacji między ośmioma głównymi
cywilizacjami
. Rozwinięciem artykułu była wydana w
1996
książka The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. Wyżej wymieniona publikacja Huntingtona stanowi kolejny wkład do teorii
cywilizacji
. Perspektywa teorii cywilizacji była wcześniej przyjmowana w pracach takich myślicieli i badaczy jak
Oswald Spengler
(Zmierzch Zachodu),
Feliks Koneczny
(O wielości cywilizacyj),
Pitirim Sorokin
(Social and Cultural Dynamics),
Arnold Joseph Toynbee
(Studium historii),
Norbert Elias
(Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu) i
Immanuel Wallerstein
(The Modern World-System). Zderzenie cywilizacji wpisuje się też we współczesną debatę nad procesami i skutkami
globalizacji
, która z jednej strony posiada rozliczne grono proponentów (argumenty za pozytywnymi efektami ekonomicznymi globalizacji przytaczają w swoich publikacjach m. in.
Thomas Friedman
i
Adrian Wooldridge
) a także kontestatorów w postaci na przykład licznych ruchów
alterglobalistów
i
antyglobalistów
. Rozbieżne są też spojrzenia na to czy globalizacja prowadzi do ujednolicenia lokalnych kultur (i poszczególnych cywilizacji) - jak zakładają na przykład politolg
Benjamin Barber
i socjolog
George Ritzer
- czy też do indygenizacji (ulokalnienia) i kreolizacji (mieszania) - jak dowodzą
antropologowie kulturowi
(między innymi Roland Robertson i
Arjun Appadurai
). KrytykaPrace Samuel'a Huntington'a były w Stanach Zjednoczonych przedmiotem rozlicznych krytyk. Huntington w
1986
roku był dwukrotnie nominowany na członka Narodowej Akademii Nauk jednak po głosowaniu akademii odrzucono jego kandydaturę. O odrzucenie nominacji zabiegał szczególnie profesor matematyki z
Yale University
Serge Lang wskazując, że Huntington, aby podbudować swój autorytet, w swojej pracy z
1968
roku Political Order in Changing Societies dopuścił sie
pseudonaukowego
(pseudomatematycznego) argumentu dowodząc, że
Ameryka Południowa
w
1960
roku była "społeczeństwem zadowolonym". Krytycy (na przykład w artykułach publikowanych na łamach
Le Monde Diplomatique
) uznali publikację Zderzenie cywilizacji za próbę teoretycznego usankcjonowania, agresji
Zachodu
, której przewodzą Stany Zjednoczone i która zwrócona została ku
Chinom
i światowej kulturze
Islamu
. Tym niemniej zmiany geopolityczne jakie nastąpiły po zakończeniu
Zimnej wojny
stawiają dla
Zachodu
wymóg wewnętrznego wzmocnienia kulturowego przez wstrzymanie się od narzucania swojego ideału demokratycznego uniwersalizmu i zaprzestanie swojego nieustającego interwecjonizmu militarnego. Inni krytycy wskazują, że taksonomia Huntingtona jest arbitralna, stanowi uproszczenie i nie bierze pod uwagę wewnetrznej dynamiki i partykularnych napięć jakie panują wewnątrz samych cywilizacji. Ponadto krytycy argumentują, że Huntington niedocenia mobilizacji ideologicznej prowadzonej przez elity i niespełnienienia socjoekonomicznych potrzeb populacji - które to przyczyny są rzeczywistymi czynnikami napędzającymi konflikty - a także, że ignoruje konflikty, które nie pasują do linii defektów cywilizacyjnych jakie zidentyfikował. Dalej zdaniem krytyków jego nowy paradygmat nie jest niczym innym jak tylko myśleniem realistycznym, w którym "państwa" zastępione zostały przez "cywilizacje". Wpływ Huntingtona na politykę
Stanów Zjednoczonych
podobny jest do wpływu kontrowersyjnych religijnych teorii brytyjskiego historyka
Arnolda Josepha Toynbee'ego
, który w początkach XX w. pisał o przywódcach azjatyckich. Jadnakże w nekrologu Samuela Huntingtona, jaki ukazał się w
New York Times
, napisano, że jego nacisk na dawne imperia religijne, zamiast na narody czy grupy etniczne, [jako źródła globalnego konfliktu] zyskały...więcej uznania po atakach z 11 Września. Również grono amerykańskich
antropologów kulturowych
w pracy Why America's Top Pundits Are Wrong. Anthropologists Talk Back (Dlaczego najwięksi mędrcy Ameryki się mylą. Odpowiedź antropologów) zweryfikowało zawartość meretoryczną publikacji czołowych, wpływowych dziennikarzy i autorytetów z dziedziny politologii (m. in. Samuela Huntingtona,
Roberta Kaplana
i
Thomasa Friedmana
) wskazując na mitotwórstwo, operowanie stereotypami, wyolbrzymianie różnic między cywilizacjami, propagowanie koncepcji konfliktu i wizji, w której ludzie żyjący w odmiennych kręgach kulturowych nigdy nie będą w stanie stworzyć tolerancyjnego świata.[1] Także
Edward Said
ustosunkował się do tez Huntingtona w swoim eseju zatytułowanym The Clash of Ignorance (Zderzenie ignoracji). Said argumentuje, że kategoryzacja ustalonych "cywilizacji" światowych przedstawiona przez Huntingtona pomija dynamiczną współzależność i interakcję kultury. Wszystkie jego pomysły opierają się nie na harmonii ale na zderzeniach lub konfliktach pomiędzy światami. Huntington na mapę świata nałożył swoją teorię, zgodnie z którą, każdy ze światów jest "zamknięty w sobie". Teorię tą odniósł też do struktury cywilizacji oraz do myśli, że każda rasa ma szczególną psychologię i swoje przeznaczenie. Według Saida jest to przykład geografii wyobrażonej, w której prezentacja świata w określony sposób sankcjonuje pewną politykę. Interwencjonistyczna i agresywana idea zderzenia cywilizacji, zdaniem Saida, ma na celu podtrzymanie w umysłach amerykanów statusu czasu wojny - poszerza na swój sposób koncepcję
Zimnej Wojny
zamiast propagować idee, które mogłyby pomóc w zrozumieniu aktualnej sceny politycznej i pogodzić ze sobą różne kultury. W Polsce Robert Piotrowski po analizie porównawczej stwierdził, że może ona być plagiatem teorii
Feliksa Konecznego
[2]. Przypisy- ↑
Wojciech Burszta i Waldemar Kuligowski
: Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, 2005, ss. 141-143. Cytat: Chodzi najpierw o samego Samuela Huntingtona i jego osławioną teorię siedmiu (lub ośmiu, bo autor sam nie wie, co począć z Afryką) kręgów cywilizacyjnych, które muszą się nieuchronnie "zderzyć" ze sobą jako nieporównywalne formy życia. Dalej o Roberta Kaplana...o konserwatywno-liberalną, optymistyczną i wielce uproszczoną wizję globalizacji Thomasa L. Friedmanna...Książka strona po stronie pokazuje, dlaczego wymienieni pandici wcale nie są żadnymi mędrcami, ale współczesną wersją mitotwórców, niezwykle groźnymi, bo wpływowymi autorami stereotypowych, esencjalizujących świat koncepcji konfliktu, róźnic między cywilizacjami, wrodzonych skłonności do gwałtu i przemocy. Co więcej, autorzy ci przemycają bardzo określoną ideologię konserwatywną...To co dla antropologów jest wartością - wielokulturowość, hybrydalność i niestabilność świata - dla Huntingtona na przykład stanowi największe wyzwanie stające przed euroamerykańskim kręgiem cywilizacyjnym. W pracach tego autora powracają wszystkie koncepcje jakby rodem z epoki nacjonalistycznej...
- ↑ Robert Piotrowski, Problem filozoficzny ładu społecznego a porównawcza nauka o cywilizacjach. Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2003 s. 192-205.
Tłumaczenia prac na język polski- Kryzys demokracji, Wyd. IBWPK, Warszawa 1977. (The Crisis of Democracy: On the Governability of Democracies
1976
)
- Przyszłość demokracji, Wyd. Myśl, Warszawa 1985, ss. 24. (Skrócona wersja art.: Will more countries become democratic,
1984
)
- Trzecia fala demokratyzacji, Wyd. I, PWN, Warszawa 1995, ss. 327. , Wyd. II, 2009. (The Third Wave. Democratization in the Late Twentieth CenturyThird wave
1991
)
- Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Wyd. Muza, Warszawa 1997, ss. 542, seria
Spectrum
, , Wyd. II, 2004, (The Clash of Civilization and the Remaking of World Order
1996
)
- (redakcja pracy zbiorowej z Lawrencem E. Harrisonem) Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, , Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000, ss. 464, seria
Antropos
, (Culture matters. How Values Shape Human Progress
2000
)
- Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej, Wyd. Znak, Kraków 2007, ss. 377. (Who Are We? The Challenges to America's National Identity
2004
)
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Samuel Huntington":
1499
...
Nowa Anglia
...
1679
...
Samuel Johnson
...
Samuel Pepys
...
David Garrick
...
1852
...
1908
...
1791
...
Kanały mazurskie
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Samuel Huntington":
137. Wiek rozwoju (plansza 3)
...
242. Przemiany w kulturze i obyczajowości (plansza 5)
...
Historia informatyki część I (plansza 20)
...
|