Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Tatra T4

Tatra T4

Tatra T4

Wagony T4D w Dreźnie
Długość 14000 mm
Szerokość 2200 mm
Wysokość 3063 mm
Masa 16000 kg
Liczba miejsc siedzących20
Liczba miejsc stojących77
Liczba i moc silników4 × 40 kW

Tatra T4 – oznaczenie tramwaju wytwarzanego w różnych odmianach w latach 1967 - 1986 w zakładach ČKD w Pradze w Czechosłowacji .

Spis treści

Konstrukcja

Tramwaj T4 jest wersją wozu T3 o węższym pudle (2200 mm zamiast 2500 mm). Modyfikacje dotyczą też wyposażenia elektrycznego, podwozia i możliwości stosowania wagonów doczepnych (B4).

T4 to jednokierunkowy wóz konstrukcji stalowej, wyposażony w troje drzwi składanych harmonijkowo, wysokopodłogowy. Wagony doczepne B4 nie posiadają kabiny motorniczego (na jej miejscu umieszczono dodatkowe miejsca siedzące).

Produkowane odmiany

T4D

Wozy T4D eksportowane były do NRD i eksploatowane w Dreźnie , Halle , Lipsku i Magdeburgu . Ogółem dostarczono 1766 wagonów silnikowych. Wagony doczepne typu B4D, dostarczone w ilości 789 sztuk, posiadały zamiast kabiny motorniczego dwa dodatkowe miejsca. Tramwaje T4D eksploatowane były w NRD w składach dwu (wagon silnikowy i doczepny) oraz trójwagonowych (dwa wagony silnikowe i jeden doczepny – tzw. Großzug).

Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 rozpoczęto modernizacje wagonów typu T4. W obecnej chwili niezmodernizowane wagony eksploatowane są wyłącznie w Lipsku, a w pozostałych miastach zmodyfikowane wagony otrzymały nowe oznaczenia: T4D-C (Halle), T4D-M (Lipsk i Magdeburg) i T4D-MT (Drezno). Przewoźnicy niemieccy wycofują stopniowo wagony tego typu i zastępują je taborem niskopodłogowym, a wyeksploatowane wagony znajdują nabywców poza granicami Niemiec. W ten sposób Magdeburg sprzedał część swego taboru wozów T4D do rumuńskiego miasta Oradea , wozy z Halle eksploatowane są w Kaliningradzie i Jassy , a wagony z Lipska i Drezna eksploatowane są w Pjongjangu w Korei Północnej i Rostowie nad Donem w Rosji .

Wagony Tatra T4D i B4D w Lipsku

Historia wagonów T4D i B4D w Lipsku rozpoczyna się w roku 1969 , kiedy to dostarczono pierwszy wagon Tatra T4D. Równolegle z dostarczaniem wozów T4D dostarczano wagony B4D. Rozpoczęły one kursowanie w następujących konfiguracjach:

  • T4D + B4D
  • T4D + T4D + B4D

W późniejszych latach podjęto się ich modernizacji. Zmodernizowano kabinę motorniczego, wymieniono reflektory, wyremontowano wnętrze a w niektórych wagonach zakryto wózki. Przystosowano je również do ciągnięcia doczep niskopodłogowych typu NB4. Po dostarczeniu tramwajów NB4 część wagonów sprzedano do Rumunii oraz do Korei Północnej .

Równolegle z przyjazdem tramwajów T4D dostarczono wozy Tatra B4D. Kursowały one jako 2 lub 3 wagon w składzie. Te wagony również poddano modernizacji wstawiając część niskopodłogową, co doprowadziło do wydłużenia tramwaju. Tak zmodernizowane wagony oznaczono jako typ B4D-NF.

T4SU

Wersja T4SU dla ZSRR posiadała zamkniętą kabinę motorniczego. W latach 19771979 sprowadzono 431 wagonów silnikowych dla miast Kaliningrad , Lipawa , Lwów , Żytomierz , Tallinn i Winnica . Nie wprowadzono wagonów doczepnych.

T4R

Przeznaczona dla Rumunii wersja T4R nie różniła się zasadniczo od wersji T4SU. W latach 19731981 sprowadzono 321 wagonów silnikowych dla miast Arad , Braiła , Bukareszt , Gałacz i Jassy .

T4YU

Wersja T4YU przeznaczona została dla Jugosławii . Dwa prototypowe wagony zostały wyprodukowane w roku 1967 dla Belgradu . Po krótkiej eksploatacji w tym mieście jeden wrócił jednak do Pragi , gdzie eksploatowany jest do dziś jako wóz wycieczkowy, a drugi przebudowany został na doczepny i sprzedany do Halle. W Zagrzebiu (obecnie Chorwacja ) eksploatuje się do dziś wagony T4YU oraz doczepy B4YU. W latach 19721983 sprowadzono 117 wagonów silnikowych i 85 doczepnych.

Miasta, w których eksploatowane są wagony Tatra T4

Potrójny skład zmodernizowanych wagonów T4D-M w Lipsku
Podwójny skład wagonów T4R w Bukareszcie
PaństwoМiastoTypLata dostawLiczba, sztNumeryUwagi
  Estonia Tallinn T4SU 1973 - 1979 60250-309
  Łotwa Lipawa T4SU 1976 - 1979 15201-215
  Niemcy Drezno T4D 1967 - 1984 572
Halle T4D 1968 - 1986 323901-1223
Lipsk T4D 1968 - 1986 5971601-2197Eksploatowane potrójnie
Magdeburg T4D 1968 - 1986 2741001-1274
  Rosja Królewiec T4SU 1971 - 1979 223101-323
  Rumunia Arad T4R 1974 - 1981 10080-179
Braiła T4R 1978 1019-28
Bukareszt T4R 1973 - 1975 1313301-3431
Gałacz T4R 1978 1061-70
Jassy T4R 1978 - 1981 70201-270
  Serbia Belgrad T4YU 1967 - 1972 221-20, 111, 112
  Ukraina Winnica T4SU 1971 - 1979 42106-147
Żytomierz T4SU 1977 - 1979 181-18
Lwów T4SU 1972 - 1979 73801-873
  Chorwacja Zagrzeb T4YU 1976 - 1983 95401-494

Zobacz też


Inne hasła zawierające informacje o "Tatra T4":

Tatra T4 Tatra T4Wagony T4D w Dreźnie Długość 14000 mm Szerokość 2200 mm Wysokość 3063 mm Masa 16000 kg Liczba miejsc siedzących20Liczba miejsc ...

Tramwaj ...

Tatra KT4 ...

Niżne Tatry ...

Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej ...

Tatry Wysokie ...

Marka samochodu ...

Tramwaje w Niżnym Nowogrodzie ...

Polskie rasy psów ...

Tramwaje w Samarze ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Tatra T4":

149. Wycieczka w góry (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie